Známé PC magazíny po více jak dvaceti letech končí. Doba přeje youtuberům a influencerům.
Kdo si myslíte, že je dnes oceněný více? Influencer s fotkou produktu na instagramu, nebo novinář, co si dal několik dní až týdnů práci ten produkt používat a pořádně otestovat a udělat na to patřičnou recenzi? Na to vám mohu z vlastní zkušenosti velice přesně odpovědět :).
Není se tak co divit, že v posledních letech skončilo mnoho klasických PC magazínů, které se věnovaly poctivému testování a recenzování. Nicméně ty prostě zabírají hromadu času a jde o poctivou práci, která je dnes výrazně méně ceněna, než „hraní si na práci“. Ostatně žijeme v době influencerství a kryptoměn, tedy dvou zásadních věcí, které jsou naprostým výsměchem a opakem poctivé práce s vytvářením reálných hodnot. Takže tu máme hned dvě „úmrtí“ v jeden den.
HEXUS.net je/byl roky nejznámější počítačový magazín v Británii, ale měl samozřejmě dosah všude ve světě. Jeho testování a další věci ovlivnily celou sféru. Společnost působila prakticky od začátku moderního internetu, jak jej známe dnes, a byla zde od roku 1998. Spolu s HEXUS.net končí také na nadšence zaměřený sesterský Bit-tech.net. I ten si získal řadu příznivců a zejména pro Britskou scénu jde o výraznou ztrátu hned dvou zásadních magazínů, které skutečně věci testovaly, tedy byly zdroji informací, nikoliv jen posunováním více či méně ověřených zpráviček z jiných webů. I když část tvůrců již ohlásila, že připravuje nový projekt. Hlavní tvůrci a provozovatel ale definitivně končí.
Každopádně velké překvapení to není. Končí postupně celá řada klasických magazínů. Hlavním důvodem vedle značné finanční náročnosti tvorby skutečného obsahu, tedy dělání recenzí na místo jen psaní zpráviček na základě drbů a jejich přebírání/kopírování, je zkrátka styl práce nových „médií“. Řada firem a partnerů, které dříve exkluzivně celou silou podporovali recenzenty, poslední roky postupně přehodila hlavní finanční zdroje směrem k youtuberům a influencerům. Speciálně influenceři nejsou žádní novináři/testeři. Obojí jsou zcela odlišné věci.
V případě youtuberů se pozornost firem a výrobců na ně, dá ještě celkem pochopit. Ostatně část klasických IT magazínů a novinářů se už změnila na youtubery a pokračuje v klasickém testování a recenzování, jen to tedy nově dělá ve formě videí. Pro většinu je ale změna obtížná, protože musíte udělat stejný objem práce jako dříve, tedy otestování, napsání článku a pak ho ještě musíte přečíst na kameru, sestříhat to atd. Takže ve výsledku 2x tolik práce za většinou stejné ohodnocení?! Nicméně asi je to nutnost. Pak jsou tady ještě influenceři. Ti větší dostávají dnes absurdní částky za „doporučení“ produktů, fotky, krátké posty, aniž by hnuly skutečně prstem a ten produkt nestranně objektivně otestovali s komplexním článkem apod. Čest výjimkám.
Co je na tom nejvíce frustrující je ta devalvace práce. Kvalitní test a recenze se vším všudy, jejíž vypracování zabere desítky hodin, je mnohem méně ceněna, než třeba jedna fotka + hashtag na Instagramu apod. Ostatně sám znám lidi z oblasti IT testování a novinařiny, kteří jsou tím natolik frustrovaní, že je prostě nebaví ty klasické informačně hodnotné články psát a dělat testy. Řeším to i v redakci. Naštěstí DDWorld.cz se snažíme stále dělat hlavně jako koníček, protože kdyby to bylo jen čistě o penězích, tedy otázka zbohatnutí, tak se na to dávno vykašleme :).
Jak víte, i u nás se snažíme o změny, ale jde o hooodně pomalu, kdy jedním z problémů je prostě že se nám do těch změn nechce. Náš web, styl a styl práce nám vyhovuje, a jediným důvodem proč ty změny na webu nebo ve stylu práce děláme, je že nás k tomu nutí okolnosti. Ne že skutečně chceme ty změny, protože ne všechny ty změny, které se po nás požadují, jsou změnami k lepšímu. S tím právě mnoho klasických magazínů a jejich tvůrců bojuje. Někteří se tak chtě nechtě změní, většina ale odolává nebo skončí. Což je tedy i nejnovější případ HEXUS a Bit Tech.
Jak dopadne třeba DDWorld.cz, který se „nebezpečně“ blíží konci své druhé dekády působení (příští rok slavíme 16 let!), se teprve ukáže. Zatím nás to ale baví, i když víme, že vám slibujeme posledních pár let nějaké změny kolem webu a obsahu. Problém je čistě v tom, že hledáme formu a styl, který nás bude bavit stejně, jako ten dosavadní. A zatím jsem úplně nenašel to, co hledám. Ale nevzdávám to :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|