Obyvatelé v ČR zaostávají ve využití IT – na vině PC negramotnost i blbuvzdornost nových zařízení Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 07 October 2010
altUživatelé DDWorld.cz asi do počítačově negramotných nepatří, ale značná část ČR ano …

 

 

 

Vysoká škola ekonomická, jako i další studie varují před tím, že v ČR zaostáváme ve využívání informačních a datových služeb. A není divu …

45% obyvatel ČR je počítačově negramotných!!! Toto děsivé číslo vypovídá o mnohém a je důsledkem mnoha společenských věcí. Zkrátka u nás ani nemůže fungovat efektivní státní zpráva, volit se přes internet a další věci, které jsou typické pro moderní demokratickou fungující společnost a státy jako Finsko, Švédsko atd.

Pro nás, co se ve světě IT pohybujeme je to opravdu tristní zjištění, že téměř polovina našich spoluobčanů nedokáže s moderními technologiemi pracovat a stávají se tak balvanem, který nás zpomaluje ve vývoji celé společnosti. Samozřejmě to úzce souvisí s problematikou obyčejného vzdělání. Asi každý uzná, že skutečně vzdělaný člověk dnes umí s PC, internetem a tak podobně běžně pracovat, co tedy vypovídá číslo 45% počítačově negramotných, si raději domyslete sami …

Ale i když využívat třeba internet umíte a umíte zapnout PC, pořád to neznamená, že umíte efektivně využívat informačních a datových služeb. Podle mého názoru a pozoruji to už delší dobu, klesá obecně povědomí o fungování počítačů. Zejména s rozšířením notebooků, mobilních zařízení a třeba i herní konzolí se řada uživatelů prostě nezajímá o to, jak věci fungují, nebo co je uvnitř, protože prostě nemusí. Nové produkty a PC jsou stále více blbumvzdorné a i software se dělá stále jednodušší s velkými obrázkovými ikonkami. Zkrátka uživatel nemusí řešit žádné problém, které by ho motivovaly k tomu, aby se o tom, jak to funguje, vůbec něco dozvěděl. A to je podle mě špatně …

V poslední době, protože notebooky jsou opravdu populárnější než desktopy, i když je to hovadina si domů kupovat notebook, když ho nikam nenosíte, pozoruji, že lidi ani při nákupu netuší, co je vůbec uvnitř a ani je to nezajímá. Stejně tak třeba herní konzole, kde si někteří pochvalují, jak jsou stejné 5-10 let a nemusíte nic instalovat, stačí jen vložit disk a hrát, považují za další důvod upadající IT vzdělanosti. Ano na PC musíte něco instalovat, musíte aktualizovat ovladače a občas řešit nějaké problémy s chodem hry, ale ono to není vlastně vůbec špatně. Alespoň se něco při pátrání po řešení, o tom PC a jak to funguje, dozvíte.

A když říkám, že skutečně digitální vzdělanost upadá, i když se to zdá s rozvojem internetu a PC v posledních letech divné, tak je to bohužel pravda. Právě proto, že se digitální služby kolem nás a počítače stále vyvíjí a obyvatelé ČR včetně studentů mnoha základní, středních a vysokých škol, zůstávají stále stejně hloupí a na poli digitálních technologií jim ujíždí vlak. To se odvíjí i ekonomice, kde je ČR stále méně konkurenceschopná a chybí skuteční odborníci. Tento stav věcí lze pozorovat i na některých IT magazínech, kde současná situace umožňuje si říkat odborník a profesionál kdejakému „hele a počkej“. Zkrátka chybí skutečný zájem o věc, chybí rozhled, chybí samotná touha se vzdělávat a pátrat po skutečnosti ... 

Proto nemáme, jako ČR, šanci být více než montovnou, což nám také dlouho nevydrží, protože levněji umí věci smontovat v Asii. Ještě v roce 2004 jsme byli mezi 5 světově nejatraktivnějšími zeměmi pro investice do služeb s vysokou přidanou hodnotou (IT). A dnes? 36.místo ….

Pak to má u nás někde k něčemu vypadat ….

Zdroj: ČTK, DDWord.cz

    

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 00:55:13
avatar
No...ten balvan je možná trošku silné slovo :-).

Naproti nám žijí důchodci. Paní je 70 a začala bláznit do PC. Mailuje, skypuje kouká na on-line fotbal.

Jen se mi je nedaří přesvědčit, že ten celeron 800 (od vnoučat) už není to pravý ořechový a dělat na tom "Ajťáka" je peklo horoucí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 01:00:44
avatar
bavaln je ještě jemně řečeno ... jeď chvíli pobýt do Finska .... za půl roku-rok se vrať .... to budeš koukat ;)
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 01:04:59
avatar
Severský země mi přídou co se do všeobecnýho vzdělání týká mnohem dál než zbytek evropy, byl sem dost překvapenej když sem tam byl na "návštěvě". Zase jak sou tam ty lidi chytrý a uvědomujou si spousta věci, který zůstanou pro většinu našich občanů do konce života "zapovězeny", tak je tam dost sebevražd...něco za něco : )
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 02:51:32
avatar
oni mají taky půl roku tmu celý "den", to se pak nedivím. Mě třeba tma nevadí (Doom je super), ale chudáci ti normální lidé
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 10:30:42
avatar
půl roku celý den tma ti nevadí, ale ruku na srdce...zažil si to? pokud ne, tak nemuzeš vědět jak by to na tebe působilo..
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 11:42:00
avatar
Proto jsou tak popředu, co se týká IT znalosti. No co jim taky zbývá, když tam mají skoro pořád tmu. Prostě doma dřepí u PC. Jen surfovat a hrát online hry brzo přestane bavit, tak aby se zabavili, tak se začnou v PC šťourat. Pak jsou tam ještě tací, co se zase zblázní do aut. A opět to stejné. Jen jezdit po veřejných komunikacích je přestane bavit, tak se začnou věnovat motosportu a šťourání se v motorech a řídících jednotkách(taky počítače). No a ten zbytek, co si nenajde nějakou tu zábavu, trpí depresemi a páchá sebevraždy.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 12:21:09
avatar
a proto je tam prohibice, aby ty co se nehrabaj v počítačích a autech aby se neuchlastali k smrti
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 14:08:53
avatar
no podle me je ta pulrocni tma uplne idealni na poradny chlastani
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 17:16:37
avatar
Půl roku tma.. co na tom, já chodim spát tak v 5-6 ráno. A znam dost lidí co maj každej druhej tejden tmu (práce na směny).

To neni takovej problém, problém je jak bylo poukázáno.. moc tam přemejšlej o životě.. a světě. Což je způsob jak skončit v rakvi, nebo léčebně velmi svižně..
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 03:07:30
avatar
severské země jsou na tom dobře protože tam nemají chuť chodit do extrémů, jak pravých tak levých a povětšinou se řídí zásadami zdravého rozumu, ne co zrovna diktuje "in" ideologie
Rastislavovic2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ??? 2010-10-07 08:30:55

Ja by som to tak cerne nevidel. Ak mate na mysli vysokokvalifikovanych odbornikov na IT, tak si uvedomte, ze z celej populacie ma na to predpoklady stat sa tym odbornikom iba urcite percento ludi. Presne tak, ako je to u vysokokvalifikovanych lekarov-tych dokaze robit tiez len urcite percento populacie.
.......................................................
Mozete zvysovat odbornost VS ako chcete, liat tam penazi kolko chcete, ale to percento nezvysite. Zvysite iba sancu tychto ludi, ktory vyhovuju jednoducho najst.
.......................................................
A ze sa ludia nezaujimaju o to,ako to cele funguje? Kolko ludi sa zaujima o to,ako funguje tento stat? Alebo ako funguju auta? Ked idete za lekarom, tak tiez nie ste odbornik a neviete si naordinovat tie spravne lieky. Pocitace su spotrebny material.
.......................................................
To, co je ale vacsi problem je neschopnost sa ucit. Tyka sa to hlavne absolventov VS. Drviva vacsina z nich aj ked studuje technicku skolu, tak ma predstavu, ze budu robit managerov, konzultantov, poradcov atd. To je ale problem celej ekonomiky. Dnes totiz velka cast tvorby HDP je iba virtualna. Poznam firmy,kde na 3-4 technikov ktory odvadzaju skutocnuj pracu pripadaju 2 managery a 5 konzultanti. A nebyt statnych dotacii a statnych zakaziek, tak tieto firmy z normalneho trhu uz davno zmiznu...
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 16:31:32
avatar
Tak zajdi do nějakého pajzlu třetí cenové kategorie a řekni tam partě kopáčů, že jsou to idioti a kvůli lidem jako oni nemáš tak dobré IT podmínky jako v zahraničí ....

To byl vtip, nedělej to (chci aby tento web dál pokračoval se současnou posádkou).


To je reakce na druhý příspěvek od DDho ... stává se to tu značně chaotickým na vyznání se.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 09:04:23
avatar
Jen dva (až tři) poznatky:

1. tito staří lidé jsou povětšinou veskrze "renesanční lidé", minimálně ve srovnání s polointeligenty, které produkuje dnešní školství.

2. Dnešní školy produkují "rychlokvašky", lidi nevyzrálé, nepřemýšlející, o to ale sebevědomější

3. počítačová (a informační) negramotnost není 45%, je daleko, daleko vyšší, někde okolo 70-80%. Člověka schopného reinstalovat Windows a ťukat ve Wordu nepokládám za počítačově gramotného. Typicky Word: jeho správné užití (tj. umět používat alespoň styly, správné formátování textu apod.) zvládá tak 5% jeho uživatelů, Excel je pak ještě tristnější podívaná, tam jej zvládá cca 2-3% uživatelů. Pro zbytek (tedy zcela nemarginálních) 95-98% userů je Word s Excelem software na úrovni MS Wordpad.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 15:21:55

Ano. Obávám se, že "gramotností" se rozumí umění zapnout PC a udělat na něm aspoň NĚCO smysluplného.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 16:59:51
avatar
Srovnávat člověka schopného reinstalovat windows a toho co ťuká do wordu je opravdu obrovský rozdíl. Naprostá většina lidí co znám ťukat ve wordu umí, ale přeinstalovat systém to jich umí pár. Ani neví co je to formát disku. Myslí si že to nepotřebují nic podobného umět, díky nim taky existují servisy pro PC.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 19:34:32
avatar
Při vší úctě: založit CD do mechaniky a nějak se probojovat k bootu z ní zvládne i pologramot. Jiná otázka je, zda ta Wokna nainstaluje správně, zda doinstaluje všechny ovladače atp. O tom, že by si běžní useři ta Wokna ještě i nakonfigurovali (defaultní profil, asociace, úprava nastavení exploreru apod.) jsem ještě neslyšel.

Už jsem viděl PC s adresáři Windows, Windows.0, Windows.1, ..., Windows.7 Dotyčný měl problém s tím, že má "na začátku tabulku s 8x Windows" a tím, že "na céčku není místo"
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 22:47:59
avatar
ono se ti to povi, zalozit CD do mechaniky...kdyz jse se k tomu dostal poprve tak to pro me bylo tak ypeklo...pri instalaco vybrat formatovani, smazat oddil, vybrat zda ntfs nebo fat32...to pro me jako cloveka kterej ma prvni pocitac taky nebylo neco co bych umel a byl klidny...i si pamatuju ze jsme to podelal, kdyz jsem porad mackal libovolnou klavesu po startu i po instalaci a takhle se tocil v bludnym kruhu..proste jsem nevedel ze uz ji pak nemam mackat...takze clovek co nema nikd ezadnyho kamose co tomu holduje za to nemuze.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 17:04:58

+1

+1

+1
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 15:58:17
avatar
Ano souhlasim s váma, ovšem lidem v IT vzdělaným může takhle negramotnost okolí vydělat spoustu peněz. Ne snad, že bych byl nějak přehnaně prachuchtiví. Bohužel i na vysoké škole (VŠE - obor Aplikovaná Informatika ) jsou tací, kteří třeba neumí používat řádne word, excel atd, nehledě na to, že pak v prváku vypadnou kvůli neschopnosti naučit se triviální programování v Javě.

Ovšem zároveň mi příde absurdní, po lidech chtít aby věděli jak pracuje to co používají, to prostě neni možný. Kdyby dnešní zařízení tuto znalost vyžadovala, tak se komply nedostali z vysokoškolskejch kolejí a specializovanejch zařízení. Předpokládám, že vy taky nejste plně seznámen se vším co v žvotě používáte : ) Znám ten pocit, kdy se mě někdo zeptá na primitivní otázku ohledně PC a po vysvětlení ji nepochopí, je to docela beznaděj, na druhou stranu je třeba si uvědomit, že jsou tu nadšenci, lidi z oboru a pak zbytek od kterého nelze nic čekat : )
---
Jen tka mimochodem nechápu co tu zase dělají konzole, psát v počítačové negramotnosti něco o konzolích je prostě totálně mimo a zachovejte si v duši klid a nechte tyto zařízení lidem, kterým dobře slouží a sou počítačově gramotní : ) Konzoli totiž v mém okolí mají lidé kteří sou životně na počítači závyslí a chtěj si tu zábavu užít jinde než u pracovního stroje a domnívám se, že tyto lidi to zbytečně diskriminuje. Samozřejmě v americe je situace jiná a tam byste měl nejspíš pravdu : )

Jinak pro nás PC gramotné, taková srandička jak to chodí ve státní správě : )
Odkaz
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 09:12:26
avatar
Já to obrátím: když nevíš, jak to funguje, jak to můžeš správně používat? Tohle přece neplatí jen u počítačů, jakýkoli technický objekt funguje stejně - auta (každý zná a ví, co dokáže udělat technický "antitalent" s autem - zničené motory, vylágrované tlumiče, poškozené pneumatiky apod.

A konzole jako takové mají vliv na "oblbování" lidstva, je to jen jistá forma drogy. Nejedná se o hry samotné, ale o způsob "konzumace". Lidstvo před sebou potřebuje výzvy a problémy, jinak zakrňuje u "zábavy".
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 10:58:59
avatar
Řekněme, že spousta lidí netuší jak třeba taková mikrovlnka, kávovar a tak dále funguje a přesto ho mají doma dlouhé roky bez problému (samozřejmě extrémy se najdou, jako sušit kočku v Mikrovlnce, atd)...

A s těma konzolema, nejsem si jist jestli je to myšleno vážně : ) Tim mimochodem řikáš, že třeba hraní na PC neni bez problému, každopádně zpátky k tématu. Pokud mluvím pouze za sebe tak ty co mají konzoli jsou povětšinou IT gramotní a ty co mají na hry jenom počítač, ty jsou mnohdy rádi že ho uměj zapnout, pak člověka otravujou uplně debilnma dotazama a skoro si řikám, že kdyby jim maminka radši koupila konzoli, abych měl klid. Droga je toasi stejná jako počítače, dneska stejně je to všechno udělaný tak user friendly, že to oproti konzoli opravdu o mnoho těžší neni, je naivní se domnívat, že dneska bude někdo něco sám řešit, to spíš rovnou někoho zavolá a nebo dá počítač rovnou do opravny, prostě doby kdy se člověk snažil sám na něco přijít sou pryč. Já si pamatuju jak sem dřív systematicky ničil systém a snažil se ho opravovat, už tenkrát sem byl za debila...
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 19:42:11
avatar
Ano - to, cos popsal, je typický znak úpadku společnosti. Nebudu ti tu psát sáhodlouhé sociologické žblebty, je to prostě tak. Ona "specializace" je totiž velmi dvousečná zbraň, v jistém, ne velmi vzdáleném stadiu začíná produkovat tzv. fachidioty.

A co se konzolí týká - to popisuješ velmi pravděpodobně stav v ČR, jinde to je přesně obráceně. V bývalém ostbloku jsou totiž konzole ještě stále celkem drahou záležitostí pro "fajnšmekry", kdežto na západě spíše zábavou sociálně slabších skupin obyvatel.

P.S.: lidi zkoumající okolní svět je třeba spíše adorovat, něž označovat za debily. Ti totiž o světě přemýšlí, tedy dělají věc vlastní druhu homo sapiens sapiens. Slintat, žrát a množit se, to umí i vačice opposum ;-)
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 20:27:49
avatar
Ano teď už souhlasím : ) Každopádně tento článek pojednává o ČR, proto sem se chtěl držet tématu : )
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 22:53:24
avatar
to ja si radsi ty vyzvy odpustim, nez bojovat s ruznejma ovladacema a tim ze mam HW na highest detaily, ale beha mi to jen na stredni, a ted babo rad a hledej, instaluj, prenastavuj, defragmentuj...a cervicek porad hloda a holoda a nespokoji se se strednima detailama, protoze kdyz uz do toho ty prachy navrazel... eee uz nikdy, stacilo mi to par let.
jinak s amerikou souhlas, tam to je opravdu pro slabsi...
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 12:12:25
avatar
Ano. Mě ti negramotní dobře živí. Díky tomu je můj měsíční příjem nad celorepublikovým průměrem, ale v oblasti kde momentálně žiji a pracuju mám zhruba 2,5x vyšší příjem, než je průměr. Mě to tak vyhovuje
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 11:35:56
avatar
Já ačkoliv jsem studentem a nemám žádné stále zaměstnání, si vydělám mnohdy víc než normální občan a ještě nestíhám všechno...Neni to skvělé? Je to skvělé! : D
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 11:44:28
avatar
Jo. Taky nestíhám. Práce až nad hlavu, ale ty prachy holt nejsou zlé. Si holt můžu koupit skoro vše co chci a nemusím obracet každou korunu.
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-08 11:00:17
avatar
moje slova, co se tyce funkce veci tak taky pochybuju ze 100% vis jak funguje vse, uz jen princip elektoroniky a ruznych FET a jim podobnych tranzistoru a vubec tranzistorovy jev atd atd...to je jen spicka ledovce a miliony lidi nad temahle vecma stravilo spousty casu...takze nemuzes chtit aby kazdej dko si jde koupit mobil bvystudoval 15186431 vejsek aby vedel vse od zakladnich principu, prez programovani (protoze to ten program taky musi nejak makat) po nejmodernejsi technologie
Proste to tam nejak funguje, uz se s tim smir ze to 99,9999999999999% lidem staci to 0,0000000000001% zahrnuje z obyc. smrtelniku snad jen jednoho nejmenovaneho Docenta, kterej se ve vecech rad vrta a upravuje je k obrazu svemu Kdyby to vedel kazdej, to by si to pak kazdej mohl postavit doma
----
jinak koukam, ze bys vse chtel delat prez net, vylezal by jsi pak vubec ven? Ja jsem rad ze vse nejde prez net, protoze to by pak zanmenalo ze by clovek sedel porad u netu, jako kdyby tam uz ted skoro porad nesedel
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 06:29:02
avatar
Nemůžu říct, že jsem nějakej borec v IT. A ani říct, že jsem blb, je to relativní. Ale asi se budu počítat za gramotného až to budu mít na papíru ECDL
Terakon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 07:19:51
avatar
Umění efektivně využívat a znalosti jak to uvnitř funguje jsou dvě diametrálně odlišné schopnosti, které může v logických souvislostech spojovat pouze nějaký balvan.

20% obyvatel jsou důchodci, kteří tu státní správu už nijak nevytrhnou.
cca 5% procent jsou kofoly, který tam toho taky pro většinovou společnost moc nepřinesou
do zbývajících 20% spadnou dělnické, filozofické, umělecké, řemeslné a jiné profese, obecně negramotní a ti, kteří prostě jen IT nemaj rádi + případně skutečně někdo s PC dělající, ale neovládající dle představ tvůrce dotazníku.

Mimochodem jsem si jist, že bych dokázal vytvořit anketu a vzorek populace, kde by byl výsledek gramotnosti 0 či 100 procent. (dle zadání objednatele )
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 10:10:14
avatar
Pravdu dis... problem je, ze prumernej vek CR je 45let, prumernej vek treba Irska je 35 - to uz dela SILENEJ rozdil, protoze mame hrozny procento duchodcu po kterejch prece nemuzes chtit aby se ucili IT na bazi aby vedeli k cemu je vlastne ta sitova karta, nikdy to potrebovat nebudou a ani se to ucit nechtej.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 11:17:54
avatar
což je divný, když mají důchcoci nejvíc času se něco učit ;)
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 11:23:03
avatar
+1 cas maj, ale mozek jim to uz asi nepobira
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 11:49:11
avatar
Ále. Oni se zabavěj jinak. Vylezou ven, kde můžou tam zavazejí, když jim někdo něco řekne, tak se s ním hned pohádají a to jenom proto, aby nějak zabili nudu.
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 12:00:46
avatar
off topic: zase ale musim uznat, ze jsem za duchodce v cechach docela i rad, narozdil od duchodcu tady v CR, predstav si 15tiletyho parchanta co doji bramburky a obal hodi hned na zem a jeste do toho kopne, takze zbytek se rozprskne po ulici... v CR ho duchodce pomalu pretahne holi a serve ho, a ackoliv si z toho pubertak ocividne nic nedela, priste si da bacha aby ho nikdo nevidel... tady v Irsku NIKDO nic nerekne, a tak neni divny kdyz vidis jak se pubertak nazere a hodi to na zem... taky podle toho tady ty ulice vypadaj...
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 12:21:36
avatar
a objizdej akce v supermarketech v dobe rani spicky, protoze nemuzou spat.
CZRaptor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 11:53:33
avatar
času maji dost ale raději pujdou ráno k obchoďakum dělat fronty
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 12:15:50
avatar
Jo. A taky odpoledne na pošty a úřady těsně před zavíračkou, i když na to měli celý volný den, kdy se lidi, co se vracejí z práce snaží ještě aspoň něco vyřídit a oni tam prostě zavazí, nebo mají dokonce ve zvyku i předbíhat.
EuMatBa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 20:12:11

Hlavně třeba můj děda (i když vzděláním chemik) by trumfnul většinu středoškoláků (i vysokoškoláků). Dneska třeba stříhá video a píše si dávky pro zpravování úloh.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 07:47:23

No podstatne je aby uzivatel(nie spravca) vediet robit s urcenym software + nejake uplne zakladne veci o bezpecnosti AV/updates. U nas v praci vacsina kolegov uradnikov robi len s MS office a podnikovym ERP.Vsetko je pekne stabilne.XP beziace 5+rokov bez preinstalu.Max. obcas zabavia pokusmi napalit DVD-R na DVD-ROM mechanike ;-).Horsie s domacimi pouzivatelmi zakladne veci typu 3 antivir softy naraz,rozhodene nastavenie IP,neistalovanie up-datov,novych driverov,"herne" PC/NB s int grafikou.Naopak najoblubenejsie vsetky mozne codek packy...
elJohno [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 08:13:09
avatar
Autor nazývá "IT negramotné" jako "balvany" brzdící společnost, ale sám je balvanem co se gramatiky týče.. Vtipné.
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 08:14:39
avatar
Důchodců je hodně. A lidé starší 40ti let se tady neradi učí cokoli.. Né všichni, ale většina.
Já bych všechny ty internety a počítače zakázala. Ta důchodkyně mlví za všechny.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 08:24:00
avatar
Já sám znám poměrně dost starších lidí kteří do počítačů vidí poměrně dobře.Mám známého který se ve 52 naučil stavět PC a teď dělá servisáka celé své rodině a to nemluvím o tom že i jeho dětí chodí k němu pro rady.
national [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :-D 2010-10-07 08:31:42
avatar
No a hlavně, že spousta takových lidí má maturitu to je nejdůležitější.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 12:02:56
avatar
Co maturitu?! Spousta z nich má vysokou! Znám hodně lidí co má nebo studuje vysokou a jsou fakt blbí jak táčky a hrozně nevzdělaní. A to teď nemyslím jenom v tom, co se týká počítačů. Podle mě naberou na vysoké škole vzdělání, které já jsem nabral už na střední. Fakt to nějak nechápu.
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 12:02:59
avatar
Ono je dost naivní myslet si, že většina lid íco proleze vysokou školu jsou chytrý lidi, je tm tak 80% lidí, který sou schopný se naučit na zkoušku a pak to všechno rychle zapomenou a pak to vylezou nevědí vlastně nic a maj diplom...
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 21:08:27
avatar
Co má prosím paměť společného s inteligencí? Naprosto nic.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-08 08:47:29
avatar
No já jsem to radši formuloval tak, že na výškách je dnes hromada polointeligentů a i přesto, že ji dokončí, tak jim ta škola nic nedá a jsou stejně blbí a nevzdělaní, jak když do ni nastoupili, jen mají ten papír. To ještě tak před 12 lety, kdy jsem se hlásil na výšku, nebylo. Nebo jsem aspoň nic takového nepozoroval.
Tokamak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 08:34:37
avatar
Je fakt, ze vzdelana spolecnost je zaklad rozvoje civilizace, o to smesnejsi je snaha zavadet skolne a odrazovat lidi od vzdelavani, stejne jako sobecke autorske zakony delajici stejnou vec.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 10:51:05
avatar
Imho mě přijde že většinu lidí prostě obklopuje čím dál tím větší množství magických krabiček, kde stačí zmáčknout kouzelnou runu na kulatém (nebo jinak tvarovaném) výčnělku a krabička se rozsvítí a začne fungovat Neříkám, že je potřeba u všeho vědět jak přesně vše uvnitř funguje, ani to nelze, ale je trochu škoda, že si spousta lidí neuvědomuje, na jak jednoduchých principech moderní technologie fungují. A také, že každý program je jen tak dobrý, jako jeho programátor a má své chyby a limity:-)
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 11:11:48
avatar
ja som nadsenec a neviem navrhnut plosny spoj ani ho opravit...
ale autor (asi)myslel niekoho co nevie zakl. uzivanie windows, internet a office programov. niektori ludia tvrdia, ze im je to na nic, clovek ani nevie co v praci bude musiet ovladat a ci nekupia nejake pc a podobne.
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 11:13:54
avatar
Zvláštní, že třeba můj otec perfektně ví jak to v PC funguje, jako hardwarově, ale bohužel v softwaru mu tak nějak ujel vlak, teď nějak nevim jeslti je a nebo neni PC gramotný nebo ne : D
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 15:15:26
avatar
tak to mas to iste ako keby stroskotal na pustom ostrove, vedel by ako postavit lodku, ale nevedel by ako veslovat alebo plachtit.
Anonymní  2010-10-07 11:45:43

Souhlasím s tebou DD, ale to je takový pohled na věc máme jen mi nadšenci a lidé v IT zaměstnaní a to ještě ne všichni. Nějaký "vyplňovatel tabulek" je také kolikrát rád, že zapne počítač a spustí MS produkt, přitom názvu jeho pozice člověk většinou ani nerozumí. Když jsem ještě supportoval uživatele v několika nejmenovaných firmách, divili byste se, co všechno tam dělá vývojáře... Tohle téma by bylo na daleko delší diskuzi, krásně to ale vystihuje jeden můj zážitek právě ještě z mého působení v endjůzrsaportu kdy jsem se snažil navigovat ředitele nějaké pobočky banky, ať mi nabootuje z PXE at to můžu vzdáleně nadeployovat. Po několika neúspěšných pokusech byl už celý zoufalý a křičel, že tomu nerozumí a že tomu ani rozumět nechce a já že zase určitě nemám šajnu jak se provádí "nějakejekonomickejnesmysl". Načež jsem mu odpověděl, že v tomto má sice pravdu, ale já nepoužívám dennodenně "nějakejekonomickejnesmysl" jako můj hlavní pracovní nástroj a kdyby ano, tak se o něm chci určitě dozvědět víc...
Ussi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 11:48:24
avatar
Hmm tak já vim taky howno o IT koukám, když píšu příspěvky jako anonymní
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 14:57:29

Tak teď vás, pánové, naštvu všechny

Problém je, že promiňte, tady stav vzdělání a vztah k němu jsou naprosto zoufalé.
Problém je v tom, že pro většinu populace ten A, který říká, že B nemá pravdu, automaticky se stává pro B nepřítelem.
Dokonce když učitel říká žákovi, "to je špatně, proto a proto", vnímá se to, jako zloba toho učitele.
Na druhou stranu, samotní učitele jsou absolutně nezodpovědní, zneužívají závislost studentů na sobě, jsou arogantní a jsou schopni trvat na jakékoliv blbosti, protože ta je jejich blbost. Při tom sami jsou negramotní a líní.
Jako výsledek, lidí neumějí jazyky, protože prostě neumějí se učit slovíčka. Neumějí cvičit výslovnost. Oprava výslovnosti se vnímá jako osobní útok!
1. Za 15 let v Čechách jsem neviděl ani jednoho člověka, který se umí učit.
2. Neviděl jsem a ani nesylšel jsem o jediném dobrém učiteli, za výjimkou jedné imigrantky-tatarky - učitelce hudby. Moje děti chodí do různých kroužků, jsou tam občas sympatické učitele, ale kvalita - šedý průměr.
3. Neexistuje systém autokorekce pro proces vzdělání a hodnocení. Když se někdo rozhádal se svým profesorem, má smůlu.
4. Nejenže ani na jednom českém blogu jsem neviděl dodržování pravidel diskuze, nikde jsem neviděl ani ty pravidla, přeložené do češtiny. Logika diskuze je tady jen na intuitivní úrovní u některých jedinců. A bez logiky a bez úmění vést diskuze učit se nedá.
5. Není žádný systém vzdělávání tvůrčích schopnosti. existující školy pro nadané prostě jen mají lepší vybraný kontingent a složitější program - to je všechno.

A co stojí takové perličky, jako neexistující učebnice české výslovnosti; oficiální fonetika, neznající svůj reální jazyk; maturitní zkoušky všechny v jeden den?

IT negramotnost je máááličkost.
I když malá není. Dnes jsem četl v ExtraPC "radu" pro SSD, který neumí TRIM, okopírovat jinam, smazat disk a pak okopírovat data spět. Když vezmeme, že na SSD většinou je systém a rada se dává lajkovi.... To jsou experti.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-08 19:39:21
avatar
jenomže problém A versus B je asi zakódovaný do lidské povahy, a tudíž všudypřítomný po světě. hoší je že lidi se jednak nechcou učit jazyky a taky ani nechcou je praktikovat, to pak na VŠB jsou krypli co maj 4 roky AJ a někteří i míň(teď už se vůbec nedivím že bezchybný překlad titulků k filmu je asi jenom 1 z 200). Měl jsem holku na střední a ta nevěděla co je reformátování...
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 13:44:32

vaše vzpomínaná negramotnost u obyvatelstva je pro mě dost úsměvná.
Tady někdo zapomíná, jak dlouho tu počítače jsou, jaké generace zde dožívají svůj život v kontextu totalitní minulosti.
Tento problém se rozhodně vylepší časem, až se kompletně obmění obyvatelstvo, až bude PC opravdový standard domácností.
Stačí se ohlídnout do let zpět a člověku musí být jasné, že v tomhle směru se situce zlepšila, ale ještě se bude i nadále zlepšovat, díky generační obměně a tím spojených více zkušeností s pc a tím pádem nížší "negramotnosti" ... tfuj
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 14:02:53

JJ. A tu sa niekto este smeje zo starych ludi ze nemaju zaujem sa vzdelavat v IT aj ked maju na dochodku vela casu. Tak rad by som videl niektorych diskuterov v takom veku ze ako oni budu travit v tom case dochodok. Ja viem ze plany mate teraz vseliake ale kym clovek zostarne vselico sa zmeni. A opat tu bude mladez ktora bude nadavat vam do negramotnych a hlupakov. Toto sa asi len tak nezmeni. Ale je dobre vidiet ze tu mame kopu maldych mudrcov co vedia vsetko aj o tom ako je to byt na dochodku a este ako bonus radia starym ako maju travit ich cas.
megakoki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Souhlas 2010-10-07 13:47:46

Ja starý pařez zjištuji,že nejenom starší generace má problem.
Ale onijiž mladí neví jak co funguje.Tak jim dělám radce a poradce. Jastary osel.
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 14:51:16
avatar
DD má opět pravdu. Ta negramotnost je skutečně strašná. Moje babička neví, co je "hoření" a přesto oheň používá. To je strašné. Neví, jak funguje televize a přesto stále čumí na své oblíbené přiblblé seriály. Neví, co je mikrovlné záření, přesto si v mikrovlnce ohřívá jídlo (a suší ponožky). Neví, jak funguje telefon, přesto si dokáže telefonicky objednat kdejakou kravinu z teleshopu. Teď se již jen děsím, že si objedná nějaký ten notebook.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 15:04:31

Moje maminka se naučila používat počítač v 60 létech. Malování a psání. Teď je ji 75 a používá ho denně k práci.
Moje manželka (35) se učila počítač ve škole. A na kvalifikačních kurzech. Neumí založit soubor nebo udělat kopii na flashku. Umí číst na internetu nebo pokračovat už založený soubor ve wordu. To je všechno.
Na věku nezáleží.
AAAAAAAAA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 16:09:37

no ja nevim radeji manzelku co neumi kopirovat atd. ale umi uvarit atd. kopii na flashku se moc nenadlabnes
Exorcius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - relativita pojmu 2010-10-07 15:37:17
avatar
V IT je pojem gramotnosti velice relativní. Čím více toho člověk ví, tím více zjišťuje, co všechno ještě neví. Tak to alespoň zatím vnímám ze svého pohledu.

Otázkou je, kde je hranice, tkerá se dá již považovat za brzdění společnosti. Mnoha lidem zcela jistě postačí zcela základní znalost - asi jako znalosti o fungování auta. Stejnou znalost by lidé měli mít i o dalších věcech běžně používaných - mikrovlnka, televize, mobil, topení, okno, zámek, splachování na záchodě.. atd.. atd.. Problém celku je v tom, že mnoho věcí začíná být již tak komplikovaných, že se lidé bez odborníka prostě nemohou obejít - např. u moderního auta se bez znalosti elektroniky v něm ani nehnete.
Myslím, že podobný vývoj nás čeká i u IT technologií, které budou více komplexnějších a časem se to procento "gramotnosti IT" (rozumněj lidé, kteří si to sestaví, sami se v tom povrtají, poladí a umí to používat alespoň z větší části efektivnosti) sníží ještě více.
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 15:55:13
avatar
Jo, jenze to nam nahrava do noty, vzhledem k tomu ze min lidi si troufne montovat se v PC povrtat, o to lip se budeme mit my ITci
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 16:08:43
avatar
toto zjisteni je uplne knicemu a neni az tak pravdive,protoze infornatika se uz nekolik let uci na zakladnich skolach(posleze dal v ucilisti,VS adt. a dokonce v nekterych zvlastnich skolach se uci "aspon" zakladni pouzivani PC).Toto cislo je tak vysoke "jenom" z duvodu ze populace v CR starne.Pro "vecinu" lidi nad cca50let je PC "strasne" slozite(castecne je to jen jejich lenost,ale kdyz si to promitnu do pohledu ze i ja budu stary a nekdo mi zacne na stary kolena cpad neco o cem nemam ani paru tak ho poslu slusne nekam,protoze si clovek rekne-"doted jsem to nepotreboval a pokud to nebude nutny tak to nepotrebuji") a srovnavat se s Finskem atd. je

citace:V poslední době, protože notebooky jsou opravdu populárnější než desktopy, i když je to hovadina si domů kupovat notebook, když ho nikam nenosíte:
noooo znam nekolik lidi co maj doma strary PC(pouzivaj ho jen!!! na internet a ukladani fotek) v takovem pripade by notebook "hovadina" nebyl,protoze notebook ma 100% vic kladu:spoterba,odpada PC stul,hlucnost.....
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 16:05:05
avatar
Už asi vím kam pudu na VŠ
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 19:47:28
avatar
Můžete dát diplom všem lidem v republice, ale procento blbců v této zemi nezměníte...
lukino021 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 19:56:11

Nie je nic lepsie ako si poskladat vlastny desktop kazdopadne tych 45 % su v znacnej miere asi stari dochodci hold oni su z ineho sveta a niektori maju vyslovne k takymto veciam technickym uz doslova odpor alebo proste uz sa to nenaucia...a to su len stari ludia potom su tu dalsi mladsi a mladi...z tych su niektori co dokonale ovladaju pc, potom taky menej zdatni a blbci
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 20:02:26
avatar
Rekl bych, ze vzdelani v tomto neni zasadni. Urcite se najdou vysokoskolaci, co moc o pc nevi a taky treba lidi bez maturity, kteri by IT mohli i vyucovat
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 20:17:48

Ja ked dnes niekomu poviem ze mam doma pc tak sa na mna pozrie ako keby som prave pricestoval strojom casu z roku 1990. Vacsinou ma ten niekto zacne poucat o notebookoch v tom zmysle ake su to neskutocne masiny a ze ci nemam na notebook ked mam doma pc.
PraseIII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-07 20:37:16

Nešlo by sem hodit nějaký testík......jak jsme na tom s gramotností?...třebas bude i vetšina tady spadat do 45% části.
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-08 11:26:09
avatar
ale, vždyť jsme na it webu
ale vážně, každý má trochu jinou představu a definici pc gramotnosti - někomu stačí zvládnout základní funkce, někomu umět instalace win a programů plus v případě nutnosti něco textově zeditovat a někdo třeba za důkaz považuje třeba umět kompilovat zdrojáky a zvládat základní programování....
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-08 19:33:46
avatar
přesně proto je iphone ekvivalent moru. a navíc jsem při svém dojíždění za studiem na VŠB narazil na několik lidí ukazujících ignoranci národa českého, třeba dneska jedna dvojice se bavila o tom že mozek zajímají hlavně první a poslední písmeno ve slově a jak on si nevšiml že odstavec byl spřeházený až do poslední věty, jenomže já tohle věděl už od svých 12 let! Asi nejhorší je slyšet jak všichni dělají všemožné kraviny na FB a hlavně vidět moji sestru jak se každý den zoufale snaží získat od mě a bráchy co nejvíc času na ty její zbytečné žvásty, a jak bratr nostop skypuje s jeho novou krávou kterou si vodí na několik dní v kuse k nám do PC pokoje, zmetek!
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 613x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 404x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 909x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1180x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1504x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1335x
Komentářů: 6