Strana 3 z 3
Promiňte mi zase delší rozsah článku, ale chtěl jsem uvést na pravou míru některé informace, aby někteří neočekávali něco, co nepřijde. Pokud jde tedy o parametry a údaje, které se o nových grafikách objevují, nejsou zdaleka přesné, ale v určitých ohledech vypadají, že jejich autoři znají určité informace.
Slíbil jsem vám vysvětlení, proč AMD má zájem na spotřebních grafikách mnohem větší než NVIDIA, která se v tomto směru soustředí mnohem více na SoC TEGRA3. Obojí totiž souvisí i s tím, jaká budou nabídka a pozice obou výrobců ohledně nových grafických karet. Takže:
AMD má zájem na spotřebních GPU, protože je to vlastně jediný zájem, který má. Svůj grafický business staví hlavně a především zde. Dlouhodobě AMD směřuje za tím, udělat FUSION čip, tedy GPUCPU procesor. A k tomu má nejlepší předpoklady. Má nejen výkonné CPU, ale i výkonné GPU. NVIDIA v tomto směru nemá co nabídnout a proto se soustředí na TEGRA! AMD má nadále hlavní zájem, aby GPU bylo co nejlepší multimediálně i na hry, tedy pro běžné PC a uživatele. NVIDIA ne, na většinové platformě PC jsou nástupem integrovaných grafik Intel a AMD, které jsou stále schopnější a výkonnější, její dny pomalu sečteny. Její hlavní zájem na poli GPU, je CUDA platforma, tedy výpočetní využití GPU. Proto je šéfem vývoje u NVIDIA, zjednodušeně řečeno, „vědec a ne hráč“ jak tomu bylo dříve.
(Tablety a SmartPhony s ARM - nová generace herních konzolí?!)
A je tu ještě jeden důvod, proč má AMD hlavní zájem na poli spotřebních GPU a proč se NVIDIA soustředí na TEGRA3. Jmenuje se herní konzole. Ať chceme nebo ne, nová generace konzolí dorazí a bude hmít velkou váhu. Stejně jako u současné generace i u té nastávající má AMD už jisté vítězství ve dvou přístrojích – Nástupců Nintenda Wii a MS Xbox360. NVIDIA má své GPU v PS3, ale to je pro SONY vysoce ztrátový podnik jako celek a není vůbec jisté, že dorazí PS4. Pokud ano, je velmi malá pravděpodobnost, že v ní uhájí svou pozici NVIDIA jako dodavatel GPU, tedy pokud případná PS4 zachová koncept jako PS3. Jenže PC a klasické herní konzole nejsou jedinou významnou herní platformou a ve spotřebním segmentu nastupují iPhony, iPady atd. Ano, tušíte správě, to je důvod, proč se NVIDIA tak strašně moc soustředí na TEGRA! Ví, že za stavu, kdy je herní vývoj multiplatformní a velká část vydavatelů se soustředí na konzole, nemá s klasickými PC grafikami bez možnosti zasáhnout významnou část trhu díky nemožnosti konkurence AMD a Intelu v oblasti APU procesorů, příliš šancí. navíc za situaci, když minimálně ve dvou konzolích bude konkurenční AMD GPU, hlavně v novém Xboxu, který by měl mít k PC velmi blízko.
Pro AMD je to velká výhra, a je to vidět i ve vývoji her, protože AMD je v tomto roce vidět častěji a více než NVIDIA a s nástupem nové generace konzolí to bude ještě více. Pro NVIDIA, které se x86 PC trh uzavírá a ten klasický konzolový také, je tak TEGRA produktem, jak obsadit rozvíjející se platformu ARM, kde AMD vůbec není – samozřejmě to bude mít těžké, protože jsou tam mnozí další, včetně Apple a NVIDIA v současnosti ani neptatří k nejvýkonnějším, ale snaží se. Tomu přizpůsobila svůj vývojový program, jak pokud jde o HW, tak SW! Pro NVIDIA je jediným zajímavým tématem v oblasti herního nasazení klasických GPU jen CLOUD. Tedy využití výkonných grafik co by pohonu velkých herních serverů a streamování výkonu po síti.
Aby bylo jasno, já nepíši a rozhodně netvrdím, že NVIDIA končí s klasickými herními spotřebními grafikami. To rozhodně ne, zatím vydělávají a není důvod s nimi končit. Ale pozornost a situace na trhu se mění. Jen tedy říkám, že už spotřební herní "GeForce grafiky" nejsou zdaleka její hlavní zájem a takto se rozhodla už dávno! Toto rozhodnutí ale bude mít první zásadnější a přímé dopady na nabídku a konkurenční pozici vůči grafikám AMD Radeon HD 7000. Jsem velmi zvědav, jak tento souboj dopadne, ale vzhledem k informacím které mám, dost možná na nějaký pořádný vyrovnaný souboj ani nemusí dojít (v desktopu). Minimálně se bude opakovat situace, která tu byla na 40nm procesu při startu HD 5000 a GTX 400. Osobně doufám, že to tak černé nebude a souboj HD 7970 vs GTX 680 či HD 7990 a GTX 690, tu bude co nejdříve a pěkně ostrý! Bohužel realita může být a bývá úplně jiná věc a od přání se často liší.
V současné době žádný překotný a rychlý nástup 28nm výkonných desktopových grafik nečekejte! Současné grafiky ještě budou nějakou dobu aktuální. U AMD je to otázka ještě zhruba 2-3 měsíců u NVIDIA půl roku možná i více. Abychom to zakončili optimističtěji, výkonných grafik se prodává stále více, takže rozhodně si na nezájem nelze stěžovat, jen se jich prostě v celkovém objemu prodá výrazně výrazně méně než mobilních apod., takže ačkoliv tvoří vysoké obraty, zisk na nich není žádná hitparáda a výrobci grafik se tak musí poohlížet po dalších aktivitách. I v roce 2012 se ale můžeme těšit na další obrovský nárůst grafického výkonu, lepší a hezčí DX11 hry, kde už své ovlivní i vývoj her pro novou generaci Xboxu. Zkrátka se nebojte, že se vaše výkonná grafická karta bude poflakovat, pořiďte si v klidu tři monitory a užívejte si vysokého výkonu a bezkonkurenční obrazové kvality. Když už ztrácet čas hraním her, tak aby to k něčemu vypadalo!
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|