Již velmi brzy si budete moci užít 3D zobrazení se stávajícími grafikami ATI
Společnost NVIDIA představila vlastní přístup ke 3D už před mnoha měsíci a vyrukovala s NVIDIA 3D Vision. To funguje ve hrách i filmech a je primárně určeno pro zobrazení přes speciální nepříliš cenově zajímavý set aktivních brýlí NVIDIA. Konkurenční ATI vyčkávala s nástupem 3D, ačkoliv technicky samozřejmě nic nebrání, aby ATI grafiky poskytovali 3D zobrazení jako NVIDIA. AMD váhalo v souvislosti s diskutovaným zavedením 3D standardu.
V současné době, kdy máme krátce po zavedení 3D HD Blu ray video standardu, už má AMD-ATI jasno. Prosazuje se tedy technologie zobrazení přes aktivní brýle a přes 120Hz monitory, či projektory. AMD-ATI oznámila plnou podporu 3D HD Blu ray videa a demonstrovala to na CES. AMD ale půjde opět cestou standardů a tedy bude plně podporovat 3D standard Blu ray a umožní chod 3D i ve hrách, ale nebude pro to vydávat žádné speciální brýle jako NVIDIA ani pro to speciálně ladit ovladače. ATI je prostě HW společnost, která vyrábí čipy a dává nejlepší možnou podporu nejmodernějších technologií, ale softwarové aplikace už jsou v rukou jiných společností a AMD-ATI dává jen podporu a konzultace.
V souvislosti s 3D na ATI se tedy mluví o speciálních univerzálních 3D brýlích, které by měly být kompatibilní s většinou 120Hz obrazovek, což zni rozhodně dobře, bohužel tyto brýle zatím nejsou k dispozici a, i když AMD-ATI spustí podporu 3D již brzy, nějaký raketový start této technologie se nedá očekávat. Univerzální brýle by měly být k dostání až v druhé polovině roku, do té doby se musíte spoléhat na 3D obrazovky a projektory již v kompletu s brýlemi, kam bude grafika AMD-ATI posílat jen signál. Teoreticky by tedy 3D na ATI mělo chodit i ve hrách, kde to ale bude narážet na problém ovladačů. NVIDIA už má v tomto nějaký náskok, a že by 3D chodilo ve hrách nějak bez problémů, se říci nedá a to i tam, kde je to už optimalizované a obávám se, že pokud s tím hra nebude počítat od začátku, co by se standardem, tak to chodit nebude bez problémů nikdy. Kromě toho je opravdu hloupost, aby výrobce grafických jader ladil ovladače pro každou hru zvlášť dodatečně. Pochybuji tedy, že se do toho ATI pustí, ale na druhou stranu bude určitě tlačit na zavedení standardu 3D do nově vyvíjených her a koneckonců i sami tvůrci her mají zájem na to tam 3D mít, takže myslím, že by se situace se 3D zobrazením mohla všeobecně zlepšit nejdříve v roce 2012, kdy vyjdou hry, které jsou aktuálně ve vývoji, ale pořizovat 3D v roce 2010 je hodně předčasné. Mě osobně mrzí, že se prosazuje hlavně to 3D stereo přes aktivní brýle a ne polarizační technologie, která je na 3D efekt o dost působivější, jako taková je i levnější a nepoužívá se ve velkém jen proto, že prostě místo 1920x1200 obrazu máte ve výsledku jen 960x600 a snižuje to tedy detaily. 3D Stereo přes 120Hz LCD s aktivními brýlemi umožňuje využít plného rozlišení. Jak už jsme ale popsali v nedávném článku, 3D není pro každého, každý na to reaguje jinak a celkově je to technologie hodně individuální a v plenkách. Nemyslím si, že nutnost používat speciální brýle je vůbec budoucnost 3D zobrazení.
Kažodpádně ATI již brzy bude mít podporu 3D zobrazení funkční, minimálně pro 3D Blu ray a podpora ve hrách se dá očekávat později, včetně podpory 3D na ATI Eyefinity (120Hz LCD apod.).
Já Eyefinity začu nyní používat, dorazili 3x 27" 1920x1200 LCD, ještě musím sehnat redukci ... přínos vidím halvně při práci a od té doby, co jsem si na tom pákrát zahrál jinde už na ničem jinýém než na 3xLCD hrát nechci Nááááářez
o 3D se zatím zajímám jen proto, že se mi líbí 3D AVATAR, ale jinak mě zatím takhle technologie nijak neláká a taky jsem sei zatím vybral jen non120Hz LCD an Eyefinity ...
A o olověném skle jste neslyšel ? Bežně je třeba ve vlacích a vidět přes něj určitě je.
--
kwitee má pravdu, CRT měly skleněnou desku co tohle odfiltrovala ale problém bylo vyzařování ze zadní části monitoru. Že to může být docela problém vám může nastínit třeba situace ve školních pc učebnách kde ve vetšíně případů ještě CRT najdete , když si vemete že sedíte v první řadě tak na vás svítí rentgenovým zářením třeba 6 monitorů najednou a to už dle mě neni zanedbatelná dávka.
Rentgenovské záření má neporovnatelně větší proníkající schopnost, než záření viditelné. Například, projde i tebou. Olověne sklo, pokud jím prochází viditelné záření, z hlediska rentgenu je jako vzduch nebo nic. (Pokud jim jde vidět)
Všechny ty záštitné sítky před CRT nebyly proti rentgenu, ale proti elektrostatice, která tam bylá jako brno. Rentgen totiž není JEDINÝ problém CRT monitorů.
Zaujimave, mna prave Avatar v 3D sklamal na plnej ciare (s filmom som bol spokojny, ale lutujem, ze som vymenil 3D v dabingu za 2D s titulkami). Z Final Destination 3D som mal ovela vacsi zazitok.
Celkovo som ohladom 3D dost skepticky. Mna odradza pouzitie akychkolvek okuliarov (nenosim ziadne, ani slnecne) a preto, pokial nebude 3D holografia, vystacim si asi s 2D.
V čem je vlastně problém? Většina her je stejně 3D takže jediný co je potřeba dodělat do her je druhá kamera a pak je na ovladačích aby obraz z tyhle kamery pouštěli dál do monitoru, ne?
tam jde o to co se má jak kde vykreslovat, problém dělají stíny, rlzné grafické efekty a hromada dalších věcí, prostě s tím hra musí počítat protože lepit na to 3D zpětně je hovadina ... to je stejné, jako se snaží vymýšlet softweare, který ti z běžnýho filmu udělá 3D film, vypadá to děsně a pořádně to nefunguje a ani nemůže ...
nie je to to iste, pretoze film je staticky, nemozeme ho ovplyvnit, zato obraz v hre generuje vga, a staci, ak bude raz generovat obraz vlavo nad postavickou, raz vpravo nad postavickou, nvidia na to ide relativne dobre, a funguje to prakticky automaticky, a uz len doladuje pripadne problemy, takze nie ze ku kazdej hre vymysla ako by to spravila, koncept je jasny, len sa hraju s uhlami [v najhorsom pripade bude fps len polovicne, ale to sa nestava]
Přesně tak jsem to myslel. Já bych jen kameru dával na místo očí
Takže když to shrnu tak problém je že se z 3D prostředí udělá 2D snímek na kterej se pak roubujou různý grafický serepetičky(efekty) na vylepšení obrazu. Puvodně jsem myslel ze stíny se aplikují ještě na 3D prostředí
Nemohl by někdo, kdo viděl polarizační i aktivní technologii napsat subjektivní porovnání? Já viděl jen Avatar přes aktivní brýle, a jet přes 400km do Imaxu se mi nechce, abych to moh srovnat s polarizačními. Předem děkuji za případnou recenzi.
no v Cinestaru jsem byl na krvavý valentýn 3D, ale myslel jsem že se aktovní brýle musí někam zapojit, tam se nikam nezapojují... V Cinemacity jsem byl ne několika filmech (doba ledová 3D, pak nějaká animovaná hovadina, ani nevím název a avatar) a musím říct že jsem si rozdílu v kvalitě 3D nevšiml, ačkoli to není objektivní, protože to byly jiné filmy.
k čemu to je? Hry jsou beztak ve 3D a aby to vypadalo při hře že mi z obrazovky lezou přišery, tak to ne a myslim že většina lidí bude stejného názoru
Jako demo ukázky je to pěkný ale každodenně bych to použivat nechtěl. Tohle se spíš uplatní u doktorů, ve vojenství a tak ale doma? Ikdyž jestli na to naběhnou pornospolečnosti...
Něco tak vypadá hodně pěkně, osobně se mi nejvíc líbí asi third person akce, jako Tomb Raider, kde prostředí vypadá pěkně a není to zběsilá akce, takže člověk si může dovolit pár milisekund skládat obraz do 3D a nestojí ho to virtuální život.
DD, NVIDIA je opravdu mnohem mnohem dál než ATI. Ovladače pro 3D stereo pro Win XP http://www.nvidia.com/object/3dstereo_91.31.html podporují závěrkové (aktivní) i polarizované brýle (a taky hromadu dalších principů)- v té době žádný 120Hz LCD nebyl. Takže se ATI snaží dostat alespoň tam kde NVIDIA byla před 5ti lety. Předpokládám že i nové drivery pod Win 7 polarizační brýle podporují. To že si pro výrobu a prodej zvolila aktivní brýle je dáno technologií výroby monitorů. A rozlišení s polarizačními brýlemi nepůjde z "1920x1200 obrazu máte ve výsledku jen 960x600" ale na 1920x600 nebo na 960x1200. Doufám že už si sám zjistíš proč. Znovu opakuju- kdo nechce brýle od NVIDIE, ať zkusí ty od eDimensional co mám já. Akorát mu nepojedou s ATI kartami, protože ATI zatím nemá 3D stereo ovladače (možná má svůj ovladač eDimensional? Já používám NVIDIA drivery).
Je tu velky rozdiel. Zatial co NVidia pouziva zastaralu techniku 3D zobrazeni tak AMD/ATI ide cestou standardov. A pritom sa bavime o tom istom. Clanok sa da vzdy napisat ako kto komu vyhovuje. Skoda, ze sa v takom duchu ako je to vzdy o AMD nepisu aj vsetky ostatne clanky.
Promiň, ale ty prostě nevíš o čem píšeš. ATI jde cestou NVIDIE. Já osobně bych uvítal rozšíření polarizačních brýlí a je jedno jakou značku by měla grafika. Ale to je věc výrobců hardware. Je fajn že teď už budou mít 3D stereo ovladače obě firmy.
Ja som nepisal, ze AMD/ATI nejde cestou NV. Iba som narazal na clanky, ktore tu boli v minulosti pisane ohladom 3D a NVISION. Proste v jednom stoji, ze NV pouziva zastaralu techniku a opat sa jej za to pripisuje minus zatial co v pripade AMD/ATI ide odrazu o standard. To je to co som predchadzajucim prispevkom myslel a co som chcel kritizovat.
no je to uplne to stejny co nvidia, ktera ma ale uz docela slusny naskok s vyladenim ovladacu ve hrach (aspon ve vetsine popularnejsich), ve kterych 3D delalo problemy.
Citace:
V souvislosti s 3D na ATI se tedy mluví o speciálních univerzálních 3D brýlích, které by měly být kompatibilní s většinou 120Hz obrazovek, což zni rozhodně dobře, bohužel tyto brýle zatím nejsou k dispozici a, i když AMD-ATI spustí podporu 3D již brzy, nějaký raketový start této technologie se nedá očekávat. Univerzální brýle by měly být k dostání až v druhé polovině roku, do té doby se musíte spoléhat na 3D obrazovky a projektory již v kompletu s brýlemi, kam bude grafika AMD-ATI posílat jen signál.
nejak sem nepochopil co myslis to univerzalnosti. to jako bryle od nvidie funguji jen s jednim monitorem nebo jak?pokud vim tak si poradi s kazdou minimalne 120Hz obrazovkou...v cem tedy maji byt ty od ati tak univerzalni?
Milý DD,
přístup ke 3D je jedna z mála věcí, ve které s tebou nesouhlasím a u které si myslím, že trochu bluduješ nebo vyvozuješ závěry na základě nějaké zkreslené zkušenosti.
Mezi technologiemi není žádný fyzikální důvod proč by jedna z nich měla mít působivější 3D efekt. Je to jen technika, kterou se dělí obraz mezi oči a 3D efekt je zanesen v rozdílech mezi dvěma promítanými obrazy. Logika naopak říká, že zatímco LCD brýle ty obrazy rozdělují čistě a ostře, polarizační brýle spoléhají na polarizaci světla, která se ti může rozhodit velmi snadno (cirkulární je na to údajně ještě náchylnější než lineární) a pak produkuje duchy. Stačí třeba mít v místnosti trochu zakouřeno.
Existují zprávy o tom, že některé filmy se v kinech s pasivní technologií vůbec nepromítali, protože na to nešlo koukat, zatímco v kinech s technologií aktivní normálně šli. Ale to spíš než obecnou technologií bude tím konkrétním provedením. Na polarizační kina (mimo IMAXu, který se údajně vylepšil) totiž slyším řádově více kritiky, než na kina s aktivní technologií.
Vůbec si myslím, že spíš než by na to lidi reagovali různě, že je rozdíl mezi všemi konkrétními aplikacemi ať už jedné nebo druhé technologie.
P.S. Ta náchylnost na bolesti hlavy z blikání je podle mě taky trochu urban legend. Však se podívejte okolo sebe co všechno bliká. Všechny LCD obrazovky nebo projektory vám blikají na cca 60 Hz, zářivky dokonce na 50 Hz, proč teda lidi zpravidla nebolí hlava při hodinách koukání na televizi?
je to dost individuální, já mam pár měsíců LCD a dlouho mi trvalo než jsem si zvykl na těch 60Hz, když předtim jsem měl 100 na CRT. A z delšího pobytu pod zářivkama je mi fakt blbě - jedna dvě hoďky nevadí ale celých 8 či 12h v tom být to je peklo
Mám dojem že vaše potíže mají jiný původ než se domníváte (ani náhodou nezpochybňuji že je máte).To co jste popsal jsou dvě naprosto rozdílné věci a rád vám je vysvětlím.Zjednodušeně CRT monitor pracuje tak že dělo za maskou monitoru vysílá paprsek který dopadne na luminiscenční vrstvu a ta se rozzáří.Takto rozzářený bod má nějaký doběh je to vlastně pozvolné zhasnutí.No a než zhasne dopadne paprsek znova a bod se znovu rozzáří(tak že platí čím častěji je bod bombardován paprskem tím méně kolísá jas toho bodu a to jsou ty Hz o kterých píšete)a na tom je postaveno zobrazování CRT monitorů.LCD monitory pracují jinak frekvence se uvádí jak často se obnovuje informace o obraze na monitoru(samozřejmě že ani zářivky nemají stoprocentní distribuci světla ale vzhledem k tomu jak zářivka funguje je nemožné aby se to dalo srovnat s CRT.Tak že vaše problémy budou z něčeho jiného ale nedokáži vám poradit čím by to mohlo být.Já měl také problémy než mi na očním zjistili že mám na jednom oku na čtení 1 dioptrii a na 2 oku 1 1/4 dioptrie.Tohle asi váš případ nebude předpokládám že to jste již vyloučil.
Mám dotaz ona to je iluminační nebo luminiscenční vrstva?
Jenom nám to učitel dával za příklad luminiscence (CRT - staré televize) tak nevím máme to aj v učebnici.
Ano máte pravdu je to luminiscenční vrstva (opraveno) .Psal jsem to v noci a nějak už pak takové věci ulítnou.Ale zaplať pánbůh to nemá vliv na ten jednoduchý popis rozdílu mezi těmi monitory.Gró mé poznámky bylo že není frekvence jako frekvence byť jde o monitory.
Individuální možná, ale zářivky vadí zřejmě jen pár jedincům. V každé kanceláři či menší výrobní hale jsou zářivky zcela běžné. A že by z toho některého z mých 50 kolegů bolela hlava jsem neslyšel. A to sedíme 8 a více hodin denně pod tímhle druhem světla.
na to 3d si treba zvyknut, a prvy krat je to dost zle.
kamaratka co nebola prvy krat na 3d si musel adat dole okuliare, lebo ju extremne boleli/stipali oci, ani sa nedivim, kym sa oko prisposobi tak to trva [snazite sa zaostrit ale ono to nejde, v podstate mate staticky zaostrene na rovnako vzdialene platno, ktore ale ma dynamicku hlbku]
navyse, striedavo sa zakryvaju oci, cize nie je 60hz ako 60hz, ziarovky neblikaju, ziarivky blikaju 100hz, lcd neblikaju, alebo nad 200hz, a projektory su prakticky ziarovky-neblikaju.
Ani LCD "teoreticky" blikají (i když mi to nepříjde) jelikož jsou tam zářivky a jaká koliv zářivka bliká. (I když to oko nerozpozná, tak časem to může být důvod bolestí hlavy. Mozek to vidí jinak.)
Proto se doporučuje např. v kanclu kde jsou zářivky (a daná osoba pracuje nad 8-10 h. aby tam byla klasická žárovka, která nebliká.) Tak nám to vysvětlovali ve škole, zní to aj logicky.)
No to sice máte pravdu.Dokonce v dílnách kde jsou obráběcí stroje jde hlavně o soustruhy nebo vrtačky nesmí být zářivky
(kombinace světelných zdrojů povolena je) z důvodu možnosti že se otáčky stroje shodnou s frekvencí kmitání světelného zdroje.Důsledkem tohoto jevu je efekt stroboskopu kdy se pak očima pracovníka může zdát že je stroj zastaven a může dojít úrazu.Mé znalosti technických parametrů použitých zářivek v monitorech jsou omezeny ale rozhodně se od těch o kterých tu je teď řeč liší.
Tak to si nejsem jistej :-) Byl jsem na návštěve - Auto dílny (nově vybavené) a u vrtačky (stojanové) je zabudované takové nažloutlo-červené světlo, když se zapne vrtačka zapne se i toto světlo. Důvod? Při otáčkach (vysokých) se to nejevý jako by se to otáčelo. A dnes? Dnes u obráběcích strojů mno nevím nevídám je denně ale na praxy u kamaráda (obraběč kovů) je to též :-) A na průmyslovce u menší obraběčky je to taky. Tak nevím :-) Samozřejmě se liší jelikož kdyby to v LCD byly klasické tak s toho asi zblbnu :-D Ale ty už taky pomalu končí nastupují LED podsvícení podle mě velmi dobrá a kvalitní náhrada.
LED podsvícení fandím, hlavně mi přijde, že lépe funguje, když člověk mění jas Docela bych u 3D monitorů uvítal LED podsvícení, pak bych o takovém monitoru i uvažoval, přeci jen 120Hz LCD s LED podsvícením by nemusel být špatný monitor i bez 3D
Určitě takové čirejší barvy to jsou :-) (aspoň mě příjde) Hele ale já se tak ptal. On LCD monitor nebliká ne? I když tam jsou zářivky tak do (možná jen kvalitnějších) jde jen stejnosměrné napětí. Nebo ne?
Jak je to dnes nevím, ale před pár lety jsem četl nějaké recenze na LCD monitory a právě tam bylo jedno z hlavních hodnocení, jak moc blikají v závislosti na jasu.
Lepší monitory skoro neblikaly, u horších se blikání projevovalo při snížení jasu třeba už pod 80%...nevím, jestli jsem to dobře pochopil, ale prostě snížení jasu se dosahovalo právě tím blikáním místo toho, aby zářivka svítila méně(tedy do 80% svítila méně, ale pak už to nešlo, tak se to vyřešilo blikáním). Takže počítám, že při 100% jasu nebliká vůbec při jasu 0-80% jak který.
Zářivky jako zdroj světla se mohou používat jen v kombinaci s jiným druhem který netrpí kmitáním.Fyzika platí pořád na tom se nic nezměnilo.Leda že by se vyráběli zářivky s mnohonásobně vyšší frekvencí.Nebo by byly zapojeny na přeskáčku na různé fáze z důvodu posunu kmitání(rovnoměrnější distribuce světla) a tím bylo dosaženo kompenzace ale nejsem elektrikář tak je to možná blbost co jsem právě napsal.
Teoreticky máš pravdu, fyzika platí pořád. Jenom jak jsi napsal stím zapojením na přeskáčku to zní logicky ale asi to tak nepůjde. Jinak by to tak bylo vymyšleno nebo to tak je? Todle opravdu nevím nad tímhle jsem nepřemýšlel.
Aby měly zářivky vyšši frekvencí, tak by musely být vybaveny elektronikou, která toto zabezpečí a netuším, jestli to vůbec někdo dělá. Zářivky blikají na 50Hz.
Ale používá se dnes jedna finta. Takové ty podhledové zářivky mají 6 trubic a 2 jsou na fázi 1, 2 na fázi 2 a 2 na fázi 3. A tímto se z toho stane jednolité světlo bez blikání. Přesně takto jsme měli podmínku na osvětlení když nám stavěli sídlo firmy.
A ještě jednou jsem se setkal s nepříjemnými 50Hz ze zářivek. Některé herny na stolní tenis dříve pouzívaly nad stolem jednu výbojku a když jsme do nějaké takové přijely, tak to byla katastrofa. Let míčku byla taková série blikanců tak jak blikala ta výbojka.
OT: čau, věděl by někdo, proč mi nejde editovat a psat diakritikou příspěvky na mém druhém pc? Vlevo dole mi to píše, že je nějaká chyba na stránce, ale já nevím v čem je zakopanej pes. díky za rady
"Již velmi brzy si budete moci užít 3D zobrazení se stávajícími grafikami ATI"
čím se liší toto tvrzení od:
"Již velmi brzy si budete moci užít DX11 zobrazení s grafikami Fermi"?
Tím, že to druhé brzy je asi tak 10krat brzeji?
obycejne tohle nedelam,ale toto u me vyvolalo velky usmev : "DX11 a hlavne teselace je totiz asi to nejdulezitejsi v pripade architektury Fermi. Je pro nas naprosto stezejni, aby co nejvice her podporovalo nove API. Mam jen trochu strach, ze jakmile nase konkurence zjisti jak se veci maji, tak uz nebude jejich tlak na DX11 tak velky a vsechno se jeste zbrzdi." radeji ponecham bez komentare
to je fakt,ze s timhle mlzit nebudou...sam jsem zvedav,jak na tom ta karta bude..preci jen,pocet jednotek na tesselaci je oproti ATI mnohem vetsi...ze by obrovsky hruby vykon ala radeon 2900??
Tak SW vs HW tesselace u Nvidie neni zase takovy omyl. Je pravda, ze Nvidia nikdy HW teselatory nevyvratila, ale stejne tak nevyvracela SW teselaci - zkratka se k tomu nevyjadrovala vubec. SW teselace se predpokladala proto, ze predtim uz se od HW teselace Nvidia odklonila. Takze treba ja jsem za sebe rovnez predpokladal nejakou formu SW cesty.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!