Ačkoli 3DMark nikdo z nás nehraje, je bohužel úspěch v tomto testu značným marketingovým nástrojem.
Poslední vydaný 3DMark 06 už má svá nejlepší léta za sebou, pakliže se o tomto 3DMarku dá vůbec říci, že někdy zobrazoval a ukazoval něco použitelného. Výsledky v 3DMarcích totiž neukazují nic vypovídajícího o současné situaci na poli grafických karet. Přesto se jeho váha, kterou mu přikládají výrobci všeho možného hardwaru, nesnižuje. A tak se již v únoru (02/2008) dočkáme nové verze, která zohlední nejnovější používané technologie, i když nad tím právě visí otazník.
Z několika zdrojů jasně slyšíme, že v novém 3DMarku Vantage bude použit v celkovém testu i test DirectX10.1, na čemž není nic divného. Zde nám však nastává problém pro firmu Nvidia. Její grafiky nepodporují a zdá se, že ani v nejbližší době podporovat nebudou toto vylepšené API. A tak nám vyvstává logická otázka, zda to tak Nvidia nechá. Odpověď už možná máme. Nvidia oficiálně rozesílá zprávy všem novinářům, že finální verze nového 3DMark Vantage s testem obsahující benchmark DX10.1 ve finálové verzi implementována nebude. Nvidia to má prý potvrzeno firmou Futuremark, která za 3DMarkem stojí.
Nepochybujeme o tom, že NVIDIA udělá, a nejspíše už udělala, cokoli, aby DX10.1 v novém 3DMarku nebyl a s největší pravděpodobností se už s Futuremarkem dohodla. 3Dmark je bohužel mocný marketingový nástroj a Nvidia má páky, jak ovlivnit jeho konečnou podobu, což už dokázala v minulosti například u 3Dmarku 03, kde dokonce byly její grafické karty zvýhodněny a otázky kolem toho se znovu objevily i po vydání 3DMarku 06. Nepodpora 3DMarku 10.1 v novém 3DMarku je škoda pro firmu AMD-ATI, která toto malé vylepšení bez problémů podporuje. DX10.1 přijde spolu s SP1 pro Windows Vista. Pokud by tedy měl 3DMark zohledňovat nejnovější technologie, tak bez DX10.1 už toto tvrzení pro nový 3DMark Vantage neplatí.
Ať už s DX10.1 nebo bez něj je nám nový 3DMark celkem ukradený. Další umělý nic nevypovídající test, sloužící jen k marketingovým přestřelkám a poměřování nic neříkajících čísel, jejichž vznik není podmíněn stejnými podmínkami apod. Už samotný vznik celého benchmarku je, jak vidíme, pod tlakem obou výrobců (minimálně jednoho určitě), kteří se samozřejmě snaží, aby jejich grafiky dopadly co nejlépe. Ať už vypuštěním testů něčeho, co jejich grafiky nepodporují, nebo úpravou testů tak, aby testovaly způsobem, jak to jejich grafiky umí. Může mi tak někdo vysvětlit, proč se vůbec máme jako koncoví uživatelé, které zajímá výkon ve hrách, novým 3DMark Vantage vůbec zabývat? Kdyby se raději síly věnované optimalizacím a dalším činnostem okolo nic neříkajícího 3DMarku, věnovali vývoji ovladačů pro hry, kde jak NVIDIA, tak ATI, mají stejně velké mezery a pořád co zlepšovat.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|