7nm AMD VEGA je prý „trhač asfaltu“. Výkon kolem 20 TFLOPS. Herní verze na 99% vyloučena! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 13 July 2018
altAMD již dokončuje první 7nm grafiku a mají ji první partneři. A nedostatkem výkonu netrpí.

 

 

 

 

Po úpadku grafické divize AMD kolem roku 2014, kdy byla v podstatě zlikvidována škrty v rozpočtu, postavilo nové vedení AMD grafickou divizi (bývalé ATI) zpět na nohy. Díky tomu však samozřejmě na trhu chyběly a stále chybí některé produkty, které by normálně byly. Jak dnes víme, AMD se soustředí primárně na dvě oblasti na poli grafik. Výpočetní HPC řešení a mainstreamová GPU řešení (konzole i PC). Prvním skutečně novým produktem obnovené grafické divize AMD, byla VEGA. Na trhu alespoň v desktopu je stále jen jediné hlavní čipové řešení v podobě univerzálního VEGA 10, která je však více výpočetním, než čistě herním řešením. Bohužel na čistě herní a čistě výpočetní řešení AMD nemělo čas ani peníze, takže VEGA je univerzálnější čip. Samozřejmě ji lze použít na obojí, avšak VEGA 10 obsahuje prvky, které jednoduše herní grafika nepotřebuje a jen ji prodražují a dělají méně efektivní pro použití na čistě herní grafické kartě. Po herní stránce pak jde o nejmodernější GPU na trhu vůbec, plně postavené pro DX12/VULKAN, kdy však sama architektura nemůže být plně využita bez toho, než se tyhle technologie ve hrách plně objeví. Bohužel tvůrci her jsou v nasazování DX12/VULKAN, co by základu herních engine, velmi pomalí. Samozřejmě VEGA zvládá i DX11, jenže v něm nemůže využít mnoha svých základních prvků, technologií a optimalizací. VEGA zkrátka poněkud předběhla herní vývoj.

Každopádně i vzhledem k okolnostem a podmínkám, ve kterých VEGA vznikala, je to zajímavé GPU, velmi populární zejména u těch, které jeho značného výpočetního výkonu umějí využít (což nejsou bohužel většinově současně vycházející hry), kdy nabízí úžasný poměr cena-výkon. Nicméně aktuální 14nm VEGA je už vlastně minulostí. Pravdou je, že z mnoha hledisek je VEGA limitována. Z hlediska parametrů je zde zajímavá limitace výkonem HBM2 pamětí, kdy VEGA přímo miluje vysoké takty pamětí a také širokou sběrnici. Takty jsou však u stávající generace HBM2 pamětí dost nízko a sběrnice je „jen“ 2048bit. Druhou věcí je pak používána 14nm výroba u GlobalFoundries, která není pro velké GPU, jakým je VEGA 10, vlastně vhodná. AMD to sice nějak dokázalo solidně přimět fungovat, ale prostě to není zdaleka optimální. Konkurenční 14nm výroba TSMC je pro velká GPU vhodnější, je efektivnější. Samozřejmě důvodem je určení a vznik obou výrobních procesů, kdy 14nm FinFET GF (Samsung) byl původně vyvinut pro SoC řešení, nikoliv pro velké čipy, na rozdíl od 14nm verze výroby TSMC, kterým NVIDIA vyrábí většinu PASCAL grafik. Říká se, že pokud by AMD vyrobilo současnou VEGA 10 u TSMC, byla by klidně o 10% výkonnější (vyšší takty) a zároveň úspornější.

Každopádně ze současného pohledu lze říci, že přechod od TSMC ke GF s výrobou velkých GPU, udělalo AMD chybu (i když přechod dával smysl z mnoha hledisek). 14nm výroba GF je skvělá pro RYZEN procesory s poměrně malými jádry a jednodušší strukturou a malá GPU (NVIDIA tam také jedno malé GPU vyrábí), ale ne pro velká komplexní GPU typu VEGA (a možná i POLARIS). Jak dnes už víme, AMD se možná i z tohoto důvodu vrací zpět k TSMC a to už se 7nm čipem VEGA 20, který nedávno ukázala.

Bohužel stále nemáme příliš mnoho konkrétních informací. Víme určitě, že nová VEGA 20 je výrazně menší než stávající 14nm VEGA 10, hovoří se o zmenšení přes 60% plochy, při stejném počtu jednotek. Zároveň má dvojnásobnou sběrnici (4096-bit) a nese tedy ne dva ale rovnou 4 čipy HBM2. To samotné by mělo výrazně zlepšit výkon VEGA řešení. 7nm výroba TSMC také znamená nárůst taktů a zlepšení celkové efektivity. Aktuální informace hovoří o tom, že proti stávající 14nm GF verzi VEGA 10, může 7nm TSMC verze VEGA 20 nabízet klidně o 40% vyšší takty při podobné spotřebě (vlastnosti výrobního procesu). Spolu s posílením výkonu paměťového systému a dalšími drobnými úpravami, i při zachování stejného počtu výpočetních jednotek (4096) je údajně reálné, že VEGA 20 může nabízet o 60% vyšší výkon než současné VEGA 10 řešení.

Objevují se tak odhady, že nové Radeon Instinct grafiky s VEGA 20 nabízí výkon přes 20TFLOPS, což je výrazně více než má současné VEGA 10 řešení (12,66TFlops) a dokonce i více než obří 12nm TESLA V100 s 15,7 TFLOPS.

Někteří se teď možná těší, že pokud by více než 60% výkonový skok u nové VEGA byl reaitou, že by to byla hodně zajímavá herní grafika. Čistě technicky vzato by samozřejmě 7nm VEGA 20 na herní grafiku šlo použít a celkem přesvědčivě by překonávala GTX 1080 Ti v novějších DX12/VULKAN hrách i velmi výrazně (generačním rozdílem). Ale s herní 7nm VEGA 20 grafikou moc nepočítejte. Dokonce ji většina zdrojů dnes už téměř 100% vylučuje. Důvody jsou prosté.

Zatímco současná VEGA 10 je sice primárně univerzální výpočetní GPU, ale stále dostatečně efektivní pro použití na herní grafice, nová 7nm VEGA 20 je čistě HPC řešení, kdy většina prvků výbavy a architektury orientovaných právě na výpočetní nasazení v datových centrech a obecně, byla výrazně posílena, směrem tedy od univerzálního GPU k přednostně HPC řešení, podobně jako je tomu u VOLTA V100 od NVIDIA. Stejně jako V100 je ale nakonec použita i na „herní“ grafice TITAN V, což je spektakulárně neefektivní řešení pro hráče z hlediska výrobních nákladů i ceny, to samé by platilo i pro 7nm VEGA 20. Náklady na výrobu 7nm Radeon VEGA grafiky jsou značné. Pomineme-li cenu potřebných 32GB HBM2 (jen ty 4 čipy dnes stojí jako celá grafická karta střední třídy), pak jsou zde i výrobní nálady na samotný čip. TSMC sice ve spolupráci s AMD dokáže 7nm VEGA už vyrábět, ale není to plně vyladěno, takže výtěžnost není zdaleka ideální a navíc cena jednoho 7nm waferu je minimálně dvojnásobná proti 14nm/12nm výrobě. Přesahuje prý 10 tisíc dolarů, zatímco 14nm stojí kolem 5 tisíc a má samozřejmě dnes i mnohem lepší výtěžnost. Jinými slovy jen na výrobních nákladech bude 7nm VEGA karta stát mnoho stovek dolarů, takže výsledná prodejní cena bude minimálně několik tisíc dolarů (kolem 3 tisíc?). To je super výhodná cena pro HPC řešení, zejména pokud bude umět, co AMD tvrdí že umí a bude nabízet výkon blízký odhadovaným 20 TFLOPS, ale co by herní grafika byl by to produkt podobný grafice TITAN V. Super výkon, ale za neakceptovatelnou cenu pro 99,99999% hráčů.

Samozřejmě nemůžeme 100% vyloučit, že AMD podobnou grafiku uvede, ale stěží to můžeme označit za běžnou „herní grafiku“. Je skutečně z dnešního pohledu velmi nepravděpodobné, že by se 7nm VEGA 20 na Radeon RX grafice za nějakou dostupnou cenu objevila. Navzdory možnému výkonu. Pokud víme, tak AMD v podstatě dělá herní verzi „VEGA“ v podobě 7nm NAVI, které je proti VEGA zaměřena téměř zcela na herní a spotřební segment. NAVI je vyvíjena jako 7nm produkt a v tuto chvíli se počítá s uvedením nějaké karty v závěru Q1 2019. AMD má mít několik NAVI řešení, ale mělo by jít hlavně o mainstreamově zaměřené modely. I když vzhledem k nákladům na 7nm výrobu, kdo ví. Osobně bych se nedivil, kdyby nová NAVI směřovala o třídu jinam, tedy ne úplný high end, ale něco mezi, něco jako GTX 1070/1080 ve vztahu proti GTX 1080Ti. Stále je navíc možné, že kromě takového 7nm NAVI řešení, uvidíme také ještě 12nm POLARIS 30 a to právě kvůli nižším výrobním nákladům a tedy akceptovatelné ceně pro nižší a střední mainstream. Ale to opravdu hodně spekulujeme. Co ale už víme téměř jistě, že 7nm VEGA pro nás hráče určena zjevně nebude, i když vypadá velmi zajímavě.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Alarik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 13:14:44

Trhač výpočetního asfaltu je na hovno. My chceme herní kartu a důstojeného soupeře k 1080Ti za 15 tisíc
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 13:18:35

Pokud díky VEGA 20 nahrabou slušné peníze a tím přifouknou rozpočet na vývoj lepších herních grafik než má NVIDIA, rád si počkám
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Chcieť môžete čokoľvek 2018-07-13 15:30:27

ale pokiaľ sa ten čip predá ako serverový, tak ne bude predávať ako herný

Intel má cenník
Intel® Xeon® processor 8180M (38.5M cache, 28 Cores, 56 Threads, 2.50 GHz (205W) 10.40 GT/sec Intel® QPI)
$13,011


nebude predávať deaktiovovanú verziu ako
i9-7980XE (24.75M cache, 18 Cores, 36 Threads, 2.60 GHz)
$1,979

Odkaz

Odkaz

keby ale nevedel predávať ako 8180M, a bol by záujem o i9-7980XE, tak radšej deaktivuje polovicu a predá to tak, než by to malo ostať na sklade

samozrejme deaktovovať to na
Celeron G3900 (2M cache, 2 Cores, 2 Threads, 2.80 GHz)
$42
by bol problém


Tak isto, ak môže kartu predať ako


AMD Radeon PRO SSG (100-506014) 16384MB
Odkaz
$4,728.99 plus shipping

tak ho nepred8va ako

AMD Radeon Pro Duo (100-50604 32768MB
Odkaz
za $899.99 plus shipping

ale ak b nepredával SSG-čka, tak by Dou bolo OK
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 13:23:23
avatar
chtít můžeme, ale jako zákazníci jsme spolu-vytvořili na trhu v posledních 10 letech podmínky, že si ho v podstatě nezasloužíme poměr prodejů grafik s ohledem na jejich skutečné kvality a výhodnost nesvědčí o tom, že by o konkurenční prostředí byla na trhu s GPU ze strany většiny zákazníků zájem.

je to o zákaznících následně o financích atd. Já věřím, že AMD nám stejně jako s RYZENem časem nové herní high end GPU dodá, ale není to jeho priorita dnes a je to tak v situaci AMD dobře, že se soustředí na výpočetní HPC a mainstreamový segment a netříští své malé a omezené zdroje v soubojích ve všech segmentech, které nemá šanci kvůli chybějícím zdrojům na marketing vyhrát ... pokud by měla stejné finanční zdroje jako konkurence, bylo by to o něčem jiném ...
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 17:32:49

Úspěšnost firmy na trhu záleží jen a jen na nabídce firmy, nikoli na zákaznících. Myslet si, že je vše o marketingu, je bláhové.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 20:38:57
avatar
myslím že jste hodně naivní ... dnes je kvalita produktu až na posledním místě co rozhoduje o prodejích
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 21:26:57

Ne, nejsem naivní a distribucí a obchodem se zabývám již 13 let, samozřejmě v IT - velkoobchod. Když vyšla GTX1060, velmi rychle byly dostupné nereference, narozdíl od Polarisu, na ty čekali zákazníci jako na smilování. Tady Nvidia jasně vyhrála boj o čas a o zákazníky. Když vyšla GTX1070 a výš, co nabídlo AMD a hlavně, kdy? Reakce byla Vega, ale po jaké době? Za jaké ceny na našem trhu, jaké byly dostupnosti? NV měla absolutní monopol v kartách GTX1070 a vyšších. Vážně si myslíte, že tohle je marketing? Není, je to o tom, co je společnost schopná nabídnout, nestraním žádné ze společností, potřebujeme tu pořádnou konkurenci, ale toto jsou fakta, která také ctíte (což je dobře). Prima sledovat, jak AMD zalomcovala s čísly u CPU a krade podíl Intelu, ale v GK je prostě mimo a nevypadá to, že by se to mělo lepšit... Mimochodem myslíte si, že zákazník "ovlivněný marketingem" půjde a koupí si neexistující GK od AMD nebo že na ni bude čekat? Ne, tahle většina zákazníků, co chce koupit teď počítač, nefunguje. Teď chce GK, teď koupí GK. Jak jednoduché, pokud AMD nemá nic v nabídce, jak to asi dopadne? Jednoduchá poučka - prodává ten, kdo má na skladě.
cernakus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 21:43:32

13 let se zabýváš leda masturbací do kapesníku, ty puberťáku. Stach naráží na trošku delší období, nežli poslední dva roky. GTX680 vs HD7970 například. Výrazně lepší rudá karta jak výkonem, tak cenou. A zákazníci? Najednou jim začalo vadit na AMD co nevadilo dekádu před tím na Nvidii, tedy "žravost". A to neřeším, že HD7970 žrala více jen v absolutních číslech. Měrná spotřeb byla lepší než u GTX680. O faktu, že AMD/ATI si drží výkon, protože nehodí grafiku do legacy dva roky po vydání ani nemluvě. A tak to jde do historie dál.
A důvod? Běžný zákazník posledních patnácti let je lehce manipulovatelný DEBIL. A nvidia je, co se týče manipulačních nástrojů, tedy IT redakcí, mimořádně agresivní. Nvidia prostě jen dělá to co Apple v mobilech, nebo intel v procesorech a využívá k tomu kombinaci marketingu povýšeného do zločinného spiknutí a obecnou debilitu BFU.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 22:06:19

Takže si ještě jednou přečti fakta o poslední generaci GK, co jsem napsal a puberťáky si nech pro svoje náctileté sourozence. Vidím do pohybů na skladech a vím, co se prodává, tvoje výmysly mne nezajímají, mám v ruce faktické prodeje a vidím do nich. Vůbec, ale vůbec mne netankujou leta minulá, jde o aktuální stav, co se děje, nebo si snad hodláš kupovat starou GK? Nezajímá mne GTX680 ani 7970, proč taky, vykopávky několik let EOL (na základě dvou grafický karet odsoudit jednu společnost, no jak myslíš). Jak jistě vidíš, píši jen o Pascalu, Polarisu a Vega, tak netuším, co mi cpeš minulost, tu nikdo kupovat nebude. A laskavě diskutuj slušně, nejsem zvědavý na nesmyslné napadání, říká se tomu Flame a padají tu za něj BANy.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 17:23:11

nicméně stále je nesmysl hodnotit co se děje v posledních letech u grafik, protože tam je to s amd prostě bída. Zlomilo s eto někdy s příchodem fury, do té doby nebyl sebemenší důvod pro tak obludné upřednosťnování nvidia, když nic víc, tak nabídka byla krásně konkurenšní.
Smaozřejmě poslední roky není o ničem řeč, highend dlouho nikde, pak s vegou v hrách neoslnili, nerefernece dlooouho nebyly, no vlastě jste to asi už psal.

Spíš je to s tím marketingem a neinformovaností vidět u procesorů, loni to bylo ještě horší, teď aspoň intel dorovnal jádra (když už ne thready), ale stejně se furt kupuje ve velkém intel, jako by se nechumelilo. A ono se sakra chumelí.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 20:45:19

Divil by ses, jakou mam radost z prodeju Ryzenu u nas, lidi je chteji, jsou to fantasticka Cpu a pomalu se to začíná lamat. Intely ztratily podil a to hodne. A nepotrebuje to marketing,lidi o tom vi, ze je Ryzen vyborny CPU, staci proste vydat dobry produkt a ten se pak prodava sam.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 22:01:11

Jo, jenže co dělá (veelko/malo)ochodní prodej proti všem oem výrobcům? Kolik tu máme značkových sestav a kolik notebooků na amd? Jako něco už se sem-tam objevuje, ale stále je to bída. A do firem se kupuje skoro jen OEM a do státních institucí jenom ten.

Že lidi chtějí ryzen je super, ale kolik máme dnes v nabídce matx x470 desek třeba? A kolik jich je ve stejné kategorii na intelu? Ne, setrvačnost trhu je bída a amd z toho teď neprofituje (jak by vzhledem ke kvalitě produktu bylo záhodno) a než se zas rozšíří, tak intel bude mít dost prostoru na reakci.

(Jinak pro mě je ryzen dar z nebes, konečně ugraduju (nahrazuju) skoro deset let staré mašiny, protože už konečně někdo řekl, že 4 jádra nestačí A 2200G je zase naprosto úžasný základ pro levný domácí počítač. )
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 22:15:22

Bezva, tohle je konečně super názor s rozhledem a bod ode mne. A proč to tak v OEM je? Díky Intel kontraktům, AMD dlouho nenabídlo do NTB nic rozumného, na tom se snad shodnem! Intel doteď absolutně dominoval v segmentu notebooků a existují tam smlouvy na X měsíců dopředu. To je prostě fakt. Proč nejsou modely s Ryzenama? Tipuji to na to, že AMD má obrovské problémy se nacpat do dlouhotrvajících kontraktů Intelu a výrobců NB. A ano, je to velká škoda. U výrobců desek se toto dříve nebo později změní, Ryzen je přelom v CPU dění a na to budou muset výrobci MB reagovat v plné parádě.
cernakus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-15 21:31:04

Takže ještě jednou puběrťáku. Ve velkoobchodu neděláš a už vůbec ne 13 let.
Za druhé, když Stach naráží na marketing, tak fakt nenaráží na poslední generaci. Kdyby jsi byl 13 let ve velkoobchodu, tak by jsi to věděl. AMD vždy nabízelo lepší produkt (a mnohdy podstatně lepší), ale nemělo zmáknutý marketing, respektive neumělo (a stále neumí) zacílit na BFU.
Za třetí, o flame se tu zjevně pokoušíš ty, o BANech nerozhoduješ a i kdyby, tak co! Že si nějaký internetový debžot myslí, že se z BANu snad zblázním,není realita a ani to není můj problém.

Takže vyhonit, utřít do kapesníku a alou spát!
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-15 22:05:27

Nemám potřebu se bavit o čemkoli s někým, kdo netuší, co je to slušné chování mezi lidmi. Poznámky o masturbaci na IT web asi úplně nepatří. Tím tuto diskusi končím.
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-16 13:44:57

Přesně tak. Já měl postupně spoustu GK: 3dfx Voodoo3, GeForce 4 (už si ani nepamatuju verzi), Radeon X1950 Pro, Radeon HD 4850, AMD 5770, AMD 7850.
Když prosákly informace (často nadnesené) o generaci Polaris, tak jsem chtěl čekat na kartu "Radeon RX 480". I přes určité umírnění odhadů šlo pořád o velmi dobrou nabídku, ale poté co vyšla referenční verze byly nereference neúměrně oddalovány a mezitím vyšla GTX 1060 6GB, která nabídla v DX11 o trochu lepší výkon (a o něco slabší v DX12), nižší spotřebu, nižší hlučnost a nakonec i dostupnost nereferenčních verzí za nižší cenu než referenční RX 480 v obchodech.
Takže jsem nezaváhal a v 7/2016 koupil Gainward GeForce GTX 1060 6GB za 7500Kč. V té době stály reference RX 480 nad 8000Kč a nereference stále nebyly na trhu. Od té doby jsem ani jednou nezalitoval, protože ceny GK šly nahoru a teprve teď (po dvou letech!) se stejná karta blíží zpět na cenu, za kterou jsem kupoval. Her s DX12 ještě pořád není moc a z nich jsem hrál Total War Warhammer II, Civilization VI a Battlefield 1, kde mi výkon stačil a z nových DX11 her třeba Prey, kde taky nebyl ve FullHD (respektive 1920x1200) sebemenší problém.
Podobně se v mém okolí zachovalo víc lidí, takže si myslím, že tady AMD udělalo chybu, kdy pozdní příchod nereferencí a reálná cena v našich obchodech způsobila přechod lidí ke konkurenci.
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 21:10:52
avatar
Presne tak, v prvom rade je zisk, kvalita taká, aby tesne po záručnej to išlo do kremikového neba a ako pošlušný konzument išiel kúpiť niečo nové, ekonomika "fachčí" a haldy elektroodpadu sa navyšujú, samozrejme volade v treťom svete. Monetarizmus forever, je to smutné ale ekonomika je na tom založená. Banky vytvárajú peniaze z ničoho, inflácia, a svetová banka (USA) (FED) je ako prasa v žite (myslím tých zmrdov chamtivých, čo sú v čele), odporúčam pozrieť dokument o korporátnych psychopatoch.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 22:20:27

Co jiného chce asi tak firma od svého produktu, než zisk? Bílé myši? Svobodu Tibetu? Politický převrat? Ne, tak to prostě je a jestli s tím nejste spokojen, doporučuji severní Koreu, žijete v kapitalismu. Nicméně tato diskuse asi není úplně o tom, co produkty té nebo oné společnosti vydrží, je o kvalitě aktuální nabídky. Krom toho GK stárnou tak rychle, že je na malou výdrž prakticky ani nemusí vyrábět, kolik vám odešlo GK? Já nereklamoval svoji ani jednu a že mi jich rukou prošla spousta.
Marcel19751 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 14:40:00

Já,už na pojmy trhač asfaltu u AMD jsem trošku alergický ikdyž bych přál, aby to tak jednou bylo.
Alarik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-15 07:03:59

Já se je snažím podporovat už řádku let X800, X1950, HD 5950, HD 7950, R9 290X, R9 Fury
Ale příští karta bude asi ze stáje nVidie.

Na druhou stranu 7 let na i7-870 a letos Ryzen 2700X
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 16:32:10
avatar
Jop...X800 s odemknutými pipelines mi tu stále leží. Od nV jsem měl naposledy myslím FX5000 (říkám to správně?) a přesně jak říkáš: X800, X1950XT, HD 7870 with boost (tady je veliká mezera, nějak si nevzpomínám co bylo mezi X1950 a touto HD ), R9 380X a teď RX 580 8GB. Dostačující.
Ovšem uvítal bych, kdyby zapracovali (všechny stáje) na kvalitě při GPU encodingu.

A jak píšeš, v současné době bych taky volil nV.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 16:54:12

Hmm ja jsem byl na Radeonech od 9600XT. Ale letosni update byl na 1070Ti primo od Nvidie, protoze grafika za MSRP tou dobou byla neprekonatelna. Puvodni plan byla Vega kvuli OpenCL, ale budu muset svy obcasny vypocetni pokusy delat zase v CUDA. :/
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 17:24:57

Také tak, 4850,5850,7850,R9 390 s ní QHD monitor. Tady jsem byl nucen s AMD grafikami skončit, nebylo jiné volby a hned po vydání Pascal GTX1070, GTX1080, GTX1080Ti (Nv upgrady s minimálními doplatky). GTX1080Ti se mi povedla za 12.000Kč opravená - výměna větráčku - s roční zárukou, nebylo co řešit, jede fantasticky. On je to na QHD trošku overkill, ale za ty peníze... Maximální plynulost všude. Ať si kdo chce co chce říká, Pascal přišel v pravý čas, aby si na sebe vydělal a hlavně nabídnul ohromný výkon s krásnou spotřebou, ano, stál dost peněz, asi jediné negativum. Ale drží se tu s parádním výkonem už sakra dlouho, za mě opravdu povedená řada GK. Zkrátka beru to, co zrovna můžu výhodně koupit. Tak kvalitní hraní na QHD monitoru mi prostě AMD dnes nenabídne, škoda, snad přijdou v budoucnu s konkurencí, do té doby zůstávám jednoznačně u NV a těším se na novou řadu.
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 17:43:36

U mňa je to takmer totožné (4850, 7850, 390), ale tento rok to bude 1180 pri najhoršom 1170. ATI/AMD som kupoval/podporoval posledných 11 rokov.
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 20:06:07

A teď si vezměte, že já jsem měl Crossfire ze dvou 2900XT !!!
Pak jedna shořela a vyměnili mi ji při reklamaci za 3870, prý stejně výkonná, tak jsem 2900XT prodal a koupil druhou 3870

ATI/AMD odemne dostalo od dob 9600XT peněz neurekom a ne vždycky to byly dobře utracené peníze (třeba pasivně chlazená X1600, to bylo dílo) a proto jsem teď, po celoživotním držení červené barvy, si koupil 1060 a zatím vůbec nelituji.
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 16:14:03

Ja sa takisto snažím podporovať, mal som 9600, X600, X1950GT,
HD 4870, HD5830, R9 290. 290- tka moja ale pravidelne atakuje 3000 - 3500 RPM, čo už je počuť aj keď hrám na slúchadlách, čo je pre mňa neakceptovateľné. Musím kartu vždy škrtiť, takže väčšinou ide v záťaži na 80%, aby sa udržala pod 3000 RPM. Zároveň neviem o tom, že by AMD aktuálne malo kartu, ktorá by menej hučala a zároveň v QUAD HD, dávala 60 fps. Vidno, že ani budúcnosť mi takúto kartu od AMD neprinesie. Bojím sa, že ďalšiu kartu(ak bude menej hučať a dá QUAD HD 60fps) budem musieť brať zo stajne NVIDIE.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 17:15:50

Vyčisti si chladič
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 08:06:37

Stalo sa. Aj som vymenil pastu. Výsledok viac menej taký istý.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 20:03:54
avatar
Karet, které hučí méně než R9 290, jsou plné obchody. Naopak karet, které by hučely podobně, nebo víc než R9 290, historie moc nepamatuje. Možná tak Fermi 480, ale jinak má R9 290 zajištěno členství v klubu nejhůře chlazených karet.
Ať koupíš cokoliv, bude to o několik úrovní lepší. Nic tak strašného pokud vím od té doby žádný výrobce nevyrobil...

Pokud vím, tak nepřetaktovaná Vega 56 nehučí a s 60FPS na QHD by neměla mít problém.
Tím neříkám, že je to za současné ceny dobrá koupě, ale rozhodně to není o tom, že by AMD nemělo kartu, která by splnila tvé požadavky.
DJ Rix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 20:23:29

To teda pamatuješ jen poměrně krátkou historii, já si naopak pamatuju, že hučely skoro všechny grafiky a pak přicházely ke slovu různé kruhové měděné Zalmany, Accelera a podobně Poslední roky je pravda,že se ale téměř bez problémů dá koupit nehučící karta a člověk se už musí snažit, aby koupil takovou co hlučí jak fén.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 21:41:42

"člověk se už musí snažit, aby koupil takovou co hlučí jak fén." V překladu, nekupujte reference
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 08:08:43

divné na tom je, že ja nemám referenciu. Mám R9 290 Vapor - X od Sapphire. Je to takmer 290 X referenčná verzia taktami. A skôr či neskôr začne hučať.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 09:29:44

Kolega přeci píše, že teď je umění koupit hlučnou kartu, na to reaguje. R9 290 opravdu není nová karta.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-13 21:25:28
avatar
Na uniklém slidu píšou 150-300W pro Vegu 20. Z fleku bych koupil 150W variantu ve formě mini itx karty tak do 30 tisíc. Konečně nástupce Fiji. Bohužel na to si počkám tak 2-3 roky, u nás nejde koupit ani ta jediná powercolor Nano Vega56, do které bych z nouze šel. To samé Ryzen 2700E. V novém Dellu 5495 mám už 2700U PRO (mimochodem je fajn), ale to bylo announcováno tak před půl rokem a reálně šlo koupit až nedávno, 2700E je jen únik z BIOSu od Asrocku, takže dalšího půl roku, možná déle?
Chci říct, tady se střílí novinkama, ale realita je taková, že za půl roku budu mít Ryzena 2700E s Vegou56 Nano, z toho se nikdo na prdel neposadí, přitom to dříve sehnat prostě nešlo, takže když čtu tyhlety novinky ala Vega20 je to spíše k nas..ní
Mr.Vigo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD GPU 2018-07-14 13:43:23
avatar
Je smutné, že AMD stále nemá nic proti dva roky starým GTX 1080. Poměr cena - výkon je u AMD velký problém. Přitom PC hráčů je stále dost.

Aktuálně je GTX 1080 k dostání u nás za cca 14000,-
Pomalejší Vega 64 je za 18000,-

O GTX 1080ti se nemá cenu zmiňovat. Rozhodně si zákazníci sami za situaci na trhu nemohou, když chybí konkurence a konkurenční produkty již řadu let téměř neexistují.

Odkaz

Odkaz
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 14:49:55

Už se tu psalo, že jak AMD tak Nvidia prodávají grafiky stále za stejné ceny, jen koncoví prodejci si hrabou z vyšší marže.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - GTX 1080 2018-07-14 15:43:50

Jo ten gameplay přesně vystihuje co DD píše, že v DX12 hrách má Vega více fps, což se u DX11 říct nedá. Nicméně rozdíly nejsou velké a jako investice do budoucna se jeví Vega jako lepší investice.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 16:11:08

Tento argument ma dve chyby, Varine, cena a nove gtx grafiky za dverma. Amd se na nasem trhu aktualne nevyplati.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 16:20:49

Ty marže jsou neskutečné to je pravda. Na druhou stranu jsou jistě opodstatněné. Pochybuju, že by se prodávala tak zbytečně draze, když údajně nemá výkon
Na novou generaci je si nutno počkat. Teď bereme v úvahu co je na trhu. Jako neříkám že je Vega nějak super za tu cenu, ale fail to také není.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 16:32:21

Souhlasim v jedinem pripade, coz je freesync. K obycejnemu monitoru je příplatek na Vegu 64 oproti Gtx1080 absolutni nesmysl. Omluva za interpunkci atd, pisi z mobilu. Btw o marzich to neni, k nam do disti se dostava Vega proste strasne draho, ostatne stejne jako polaris proti gtx1060.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - HBM2 2018-07-14 16:41:07

Trochu si protiřečíš s těmi maržemi. Co je tedy na AMD tak zásadně drahého, že jsou prodávány/nabízeny za tak vysokou cenu oproti konkurenci?
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 17:01:37

Promin, spatne jsem se vyjadril. Jde o to, ze 1060 vs 580 k nam jde vyrazne levneji. To same vega, proti gtx nesmyslně drahe nakupy, jestli je to o marzi, kasiruji ji vyrobci, nikoli disti. Tipuji to na skladovost po tezarske manii,amd ma mene karet, ale co se divit, tezari sli primarne po amd ve velkem, az pozdeji brali i nv na urcite meny.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 17:04:12

JJ výpočetní výkon, v tom případě by se ceny mohly po těžařské mánii trochu ustálit. Proč se tak neděje u AMD sakra
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 17:04:26

Jak rikam, asi skladovost, nic jineho mi smysl nedava, ve chvili, kdy bude vega 64 za cenu 1080,pak uznavam, ze vykonove sahnout po Vega.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 17:48:35

Bude to o kompromisu. Titan XP si drží cenu také pěkně vysoko a jak víme, tak Vega 64 je výpočetní/herní kompromis. Možná ta cena bude mířena tímto směrem.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 20:43:34

Titan je úlet, to si nikdo z nás nekoupí. Já si nemyslím, že cesta AMD je správná, tj. hybrid mezi herní a výpočetní grafikou, měli by to oddělit. Kolik lidí si kupuje grafiku na obojí? Myslím, že je lepší udělat pořádnou grafiku pro výpočty a pořádnou na hraní. Vegu nelze kritizovat z pohledu přínosu nových technologií, z pohledu cen, dostupností a přínostu pro hráče oproti 2 roky starému Pascalu jí prostě mám co vytknout.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 20:56:36

Souhlas, ale taková je finanční strategie AMD. Každopádně díky za diskuzi, jsem rád když se to někam posouvá a evidentně víš o čem píšeš
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 21:11:31

Jasan, ale jako správná strategie se mi to prostě nejeví a došlo k tomu, k čemu muselo, vydělává Nvidia a to šíleně, nelze pominout mezičas mezi Pascalem a vydáním Vega. Tam se NV namastila šíleným, opravdu šíleným způsobem, ostatně i její výsledky o tom svědčí. Navíc dodnes je prostě výhodnější koupě NV na našem trhu, myslím tím cenu. Také díky za fajn diskusi bez urážek, je tu málo takových. Což je opravdu škoda, místo toho, abychom měli radost z dění v IT světě má spousta lidí potřebu si honit ego straněním jedné značce, nechápu, místo radosti dohady, proč?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 21:16:11

Než se z toho AMD vyhrabe a rozdvojí vývoj pro herní a výpočtové gpu, bude bodovat mainstreamem. A tam jsou největší prodeje, takže to chce trpělivost
casperdeluxe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 21:35:42

Jsem taky zvědav, jak to dopadne. Každopádně Vega je sice fajn, ale kdo si kupuje kartu do budoucna? Podle mě je těchto lidí děsně málo a karty se kupují tak na 2-3 roky. Takže sice má v DX12 lepší výkon, stejně tak rx580 vs 1060, ale nejsou na to hry. Proto se domnívám, že se více prodává NV. Každopádně uvidíme, co s trhem provede nástup nových karek
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 21:42:00

Kupuji prakticky každou novou řadu s minimálním doplatkem, což není s nákupkama od vendora problém, pohoda, ale chápu, že jsou zákazníci, co si kupují karty na více let, protože nemají na upgrade nebo nechtějí do GK investovat, každý jsme jíný a máme jiné potřeby. Nástup nový karet NV bude přínos, zlevní GTX1xxx modely (nelze s jistotou tvrdit, jestli nová řada bude 11xx nebo 2xxx), kterých aktuálně "hnije" na skladech kotel, takže fajn nabídka pro lidi, co chtějí upgradovat za méně peněz a kdo bude chtít špičku, koupí karty nové řady. Zákazníci budou každopádně spokojeni a o tom to je
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 22:04:01

Nooo, s tím mainstreamem... bůh ví, co bude GTX 1160 nebo 2060 nebo jak se to má jmenovat. Může se stát, že to RX580 zcela znemožní... (osobně očekávám výkon vyšší než GTX1070, možná ještě lépe, ale to je jen můj odhad). Což rozhodně není ideální stav a jak píšeš, bylo by lepší, kdyby AMD ovládlo Mainstream a NV High End nebo vyšší Mainstream, už jen díky cenám. Jenže teď je na tahu Nvidia a bojím se, že se zase dostaneme do situace NV monopolu. Rád bych se pletl.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 22:27:23

Pamatuješ si snad nějaký NV mainstream že by AMD unikl? Já teda ne a pochybuju že se to změní. Jinak by to znamenalo v dlouhodobém měřítku konec AMD gpu. V rámci pár měsíců se to dá očekávat, ale mainstream si AMD nemůže dovolit ignorovat. To by bylo fakt už zlé
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 22:35:38

No ale jaké jsou vyhlídky? NV oznámí mainstream tuším v srpnu a hned ho vydá, co bude mít AMD? Nechci strašit, ale dobře to nevypadá Nějak se nám to vlákno natáhlo, ale neva, baví mne to
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 22:51:39

Odpověď je otevřená. AMD vždy bylo a je CPU "divize" a tam se daří. Tzn že finance na GPU by měli být min lepší, než za dob FX. Nemaloval bych čerta na zeď. Nevěřím nějaké situaci, která by zlomila vaz gpu divizi. Je to trochu přes čáru filozofování Povíme si na podzim
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 22:52:00

Souhlas, dobrou noc a diky za pokec.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-16 01:31:04
avatar
problém je, že mainstream na 3440x1440 stále nestačí, je to tak na fullHD, takže kdo koupil takový freesync monitor tenkrát k Fiji je dnes víme kde... o 4K raději nemluvme. Přitom tady máme monitory s Freesync 2 + HDR, na co si je ale zapojit hmmm...
Aby něco bylo úspěšné chce to celý ekosystém, to u AMD nenajdeme, místo toho tady máme dobrou výpočetní kartu, pak nějaké nové HDR super freesync herní monitory, ale už žádné herní karty k nim. Stále něco chybí a stále musíme na něco čekat...
Já čekám na powercolor Vega56 nano - vydán byl, u nás k nesehnání, takže zatím paperlaunch
dále na Ryzen 2700E - zase architektura venku, prakticky zatím k nesehnání. A to je Ryzen 2 už na trhu a Vega dokonce už rok stará. Přesto musím čekat.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-16 13:54:17

Ten Powercolor by se měl objevit nejdříve v září na našem trhu.
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 18:17:54

"Druhou věcí je pak používána 14nm výroba u GlobalFoundries, která není pro velké GPU, jakým je VEGA 10, vlastně vhodná. AMD to sice nějak dokázalo solidně přimět fungovat, ale prostě to není zdaleka optimální. Konkurenční 14nm výroba TSMC je pro velká GPU vhodnější, je efektivnější."


Oprav si to , bije to do oci. TSMC ma 16nm vyrobni proces....

AMD se nevraci k TSMC protoze by mela lepsi vyrobni proces,ale protoze GloFo nestiha a poptavka prevysuje moznosti vyroby...

Odkaz
Dzmijak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-16 17:19:16
avatar
Joel Hruska varí z vody. TSMC má preukázateľne lepšie procesy. Okrem grafík majú lepšie všetko od mobilných až po extrémne výkonné procesory (32 jadier na 5 GHz).

A GloFo nieje obmedzené kapacitou. Na 14nm majú 80 000 waferov mesačne, na 7nm nebudú mať menej. To je viac ako má na 14nm Intel.
del42sa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 08:58:15

ta zpráva ale není od Hrushky, takže z vody rozhodně nevaří

Tohle řekl Anandovi/EE Times oficiálně Gary Patton z GloFoundries a to že ty procesy budou nastavené velmi podobně je už hotová věc

Odkaz

PS: 16nm TSMC je ale lepší proces než 14nm GloFo, tohle ale nebude platit pro 7nm.
majklyk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kam kráčíš AMD 2018-07-14 19:12:38

ja osobne jsem fandil amd, cekal jsem nekolik let na to az neco zacne vyrabet, dodavat do obchodu a pujde to realne koupit.
Musim rict, že to byl ztraceny čas.
Bylo to tak u Polarisu, pozdeji u Vega.

Amd se pozdeji snazilo vyrabet karty, ale ceny se zvojnasobily a vse brali tezari.


tj. kdo chce hrat, tak už jenom Nvidia mu doda kartu, kterou lze koupit (rx570 je stale dost predrazena a o rx580 ani nemluve), ma dobrou podporu ve hrach atd.

AMD si z nas (hračů) dela dlouhodobe srandu neschopným marketingem, vyrobou a necílením na hernim segment.

Zvažuju už jenom gtx1060 6GB, byla to na svou dobu povedena karta (vykon ve hrach/efektivita/podpora) a stale ma co rict. Kupovat nejake RX570 4gb nebo rx580 4gb to uz ne. I kdyz nove technologie DX12 AMD mely, tak to stejne nepomohlo a setrvacnost zvitezila

Kdo chce vic ma jeste moznost gtx1070 nebo 1080.
Cekat na nastupce u AMD jak vidite nema cenu. Nvidia to take s vyrobou prepiskla (alespon se snazila neco dodat) a odsouva dalsi generaci. Tj. v klidu kupte gtx 1060 a nez se herni trh posune dal, dva roky ubehnou a vy se pak budeme smat tem vahavcum co porad jen na neco cekaji.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-14 21:17:23

Veškeré úvahy o tom, jak NV prodává marketingem začíná a končí na tom, jak skvěle se prodávají Ryzen procesory i bez nějakého šíleného marketingu. AMD vydalo skvělý produkt co se týče CPU a ten se prostě parádně prodává. Toto je fakt, který absolutně ničí názory na tomto fóru na prodeje Nvidia grafik vyloženě a čistě díky marketingu. A kdo tvrdí cokoli jiného, nikdy nedělal obchod a nerozumí mu, jsem z oboru a rád si o tom s kýmkoli pohovořím, bez urážek a v klidu.
Georrge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-15 10:15:25

No a teď si vem, jak by mohly vypadat prodeje Ryzenů, pokud by AMD nasadilo pořádný marketing. Bylo by to zase úplně někde jinde, prostě pořádný marketing se vyplatí vždy a je jasné, že s dobrým produktem to jde lépe, než se špatným produktem.

Otázkou ale zůstává, jestli by AMD vůbec stíhalo vyrábět dostatek procesorů, když by přidalo na marketingu a zvedly se prodeje.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-15 22:04:21

Bacha já vůbec nepíši, že marketing není důležitý, ale také to není vše, což výše i píši. To víš že dělá hodně, ale vyloženě špatný produkt - tomu ani marketing nepomůže.
ajtak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-15 00:04:33

je prý „trhač asfaltu“ smutny,ze to tak je pokazde,PRY,a pak vždycky nic
jirka64 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Upozornění - porušení pravidel 2018-07-16 02:04:11

Prosím admina o posouzení vhodnosti urážek od "cernakus". Bany se tu udělovaly za menší prohřešky. A mě jeho komentáře nějak moc vadí. Na IT webu by měli diskutovat rozumní a slušní lidé.
Děkuji
pi.ou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-17 12:13:29

Myslíte, že to nějak řeší? Urážky a pořádek na blogu řeší jen když se někdo otře o jistého výrobce.
Imunda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hmm 2018-07-17 12:55:17
avatar
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 439x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 285x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 853x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1473x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1318x
Komentářů: 6