AMD již dokončuje první 7nm grafiku a mají ji první partneři. A nedostatkem výkonu netrpí.
Po úpadku grafické divize AMD kolem roku 2014, kdy byla v podstatě zlikvidována škrty v rozpočtu, postavilo nové vedení AMD grafickou divizi (bývalé ATI) zpět na nohy. Díky tomu však samozřejmě na trhu chyběly a stále chybí některé produkty, které by normálně byly. Jak dnes víme, AMD se soustředí primárně na dvě oblasti na poli grafik. Výpočetní HPC řešení a mainstreamová GPU řešení (konzole i PC). Prvním skutečně novým produktem obnovené grafické divize AMD, byla VEGA. Na trhu alespoň v desktopu je stále jen jediné hlavní čipové řešení v podobě univerzálního VEGA 10, která je však více výpočetním, než čistě herním řešením. Bohužel na čistě herní a čistě výpočetní řešení AMD nemělo čas ani peníze, takže VEGA je univerzálnější čip. Samozřejmě ji lze použít na obojí, avšak VEGA 10 obsahuje prvky, které jednoduše herní grafika nepotřebuje a jen ji prodražují a dělají méně efektivní pro použití na čistě herní grafické kartě. Po herní stránce pak jde o nejmodernější GPU na trhu vůbec, plně postavené pro DX12/VULKAN, kdy však sama architektura nemůže být plně využita bez toho, než se tyhle technologie ve hrách plně objeví. Bohužel tvůrci her jsou v nasazování DX12/VULKAN, co by základu herních engine, velmi pomalí. Samozřejmě VEGA zvládá i DX11, jenže v něm nemůže využít mnoha svých základních prvků, technologií a optimalizací. VEGA zkrátka poněkud předběhla herní vývoj.
Každopádně i vzhledem k okolnostem a podmínkám, ve kterých VEGA vznikala, je to zajímavé GPU, velmi populární zejména u těch, které jeho značného výpočetního výkonu umějí využít (což nejsou bohužel většinově současně vycházející hry), kdy nabízí úžasný poměr cena-výkon. Nicméně aktuální 14nm VEGA je už vlastně minulostí. Pravdou je, že z mnoha hledisek je VEGA limitována. Z hlediska parametrů je zde zajímavá limitace výkonem HBM2 pamětí, kdy VEGA přímo miluje vysoké takty pamětí a také širokou sběrnici. Takty jsou však u stávající generace HBM2 pamětí dost nízko a sběrnice je „jen“ 2048bit. Druhou věcí je pak používána 14nm výroba u GlobalFoundries, která není pro velké GPU, jakým je VEGA 10, vlastně vhodná. AMD to sice nějak dokázalo solidně přimět fungovat, ale prostě to není zdaleka optimální. Konkurenční 14nm výroba TSMC je pro velká GPU vhodnější, je efektivnější. Samozřejmě důvodem je určení a vznik obou výrobních procesů, kdy 14nm FinFET GF (Samsung) byl původně vyvinut pro SoC řešení, nikoliv pro velké čipy, na rozdíl od 14nm verze výroby TSMC, kterým NVIDIA vyrábí většinu PASCAL grafik. Říká se, že pokud by AMD vyrobilo současnou VEGA 10 u TSMC, byla by klidně o 10% výkonnější (vyšší takty) a zároveň úspornější.
Každopádně ze současného pohledu lze říci, že přechod od TSMC ke GF s výrobou velkých GPU, udělalo AMD chybu (i když přechod dával smysl z mnoha hledisek). 14nm výroba GF je skvělá pro RYZEN procesory s poměrně malými jádry a jednodušší strukturou a malá GPU (NVIDIA tam také jedno malé GPU vyrábí), ale ne pro velká komplexní GPU typu VEGA (a možná i POLARIS). Jak dnes už víme, AMD se možná i z tohoto důvodu vrací zpět k TSMC a to už se 7nm čipem VEGA 20, který nedávno ukázala.
Bohužel stále nemáme příliš mnoho konkrétních informací. Víme určitě, že nová VEGA 20 je výrazně menší než stávající 14nm VEGA 10, hovoří se o zmenšení přes 60% plochy, při stejném počtu jednotek. Zároveň má dvojnásobnou sběrnici (4096-bit) a nese tedy ne dva ale rovnou 4 čipy HBM2. To samotné by mělo výrazně zlepšit výkon VEGA řešení. 7nm výroba TSMC také znamená nárůst taktů a zlepšení celkové efektivity. Aktuální informace hovoří o tom, že proti stávající 14nm GF verzi VEGA 10, může 7nm TSMC verze VEGA 20 nabízet klidně o 40% vyšší takty při podobné spotřebě (vlastnosti výrobního procesu). Spolu s posílením výkonu paměťového systému a dalšími drobnými úpravami, i při zachování stejného počtu výpočetních jednotek (4096) je údajně reálné, že VEGA 20 může nabízet o 60% vyšší výkon než současné VEGA 10 řešení.
Objevují se tak odhady, že nové Radeon Instinct grafiky s VEGA 20 nabízí výkon přes 20TFLOPS, což je výrazně více než má současné VEGA 10 řešení (12,66TFlops) a dokonce i více než obří 12nm TESLA V100 s 15,7 TFLOPS.
Někteří se teď možná těší, že pokud by více než 60% výkonový skok u nové VEGA byl reaitou, že by to byla hodně zajímavá herní grafika. Čistě technicky vzato by samozřejmě 7nm VEGA 20 na herní grafiku šlo použít a celkem přesvědčivě by překonávala GTX 1080 Ti v novějších DX12/VULKAN hrách i velmi výrazně (generačním rozdílem). Ale s herní 7nm VEGA 20 grafikou moc nepočítejte. Dokonce ji většina zdrojů dnes už téměř 100% vylučuje. Důvody jsou prosté.
Zatímco současná VEGA 10 je sice primárně univerzální výpočetní GPU, ale stále dostatečně efektivní pro použití na herní grafice, nová 7nm VEGA 20 je čistě HPC řešení, kdy většina prvků výbavy a architektury orientovaných právě na výpočetní nasazení v datových centrech a obecně, byla výrazně posílena, směrem tedy od univerzálního GPU k přednostně HPC řešení, podobně jako je tomu u VOLTA V100 od NVIDIA. Stejně jako V100 je ale nakonec použita i na „herní“ grafice TITAN V, což je spektakulárně neefektivní řešení pro hráče z hlediska výrobních nákladů i ceny, to samé by platilo i pro 7nm VEGA 20. Náklady na výrobu 7nm Radeon VEGA grafiky jsou značné. Pomineme-li cenu potřebných 32GB HBM2 (jen ty 4 čipy dnes stojí jako celá grafická karta střední třídy), pak jsou zde i výrobní nálady na samotný čip. TSMC sice ve spolupráci s AMD dokáže 7nm VEGA už vyrábět, ale není to plně vyladěno, takže výtěžnost není zdaleka ideální a navíc cena jednoho 7nm waferu je minimálně dvojnásobná proti 14nm/12nm výrobě. Přesahuje prý 10 tisíc dolarů, zatímco 14nm stojí kolem 5 tisíc a má samozřejmě dnes i mnohem lepší výtěžnost. Jinými slovy jen na výrobních nákladech bude 7nm VEGA karta stát mnoho stovek dolarů, takže výsledná prodejní cena bude minimálně několik tisíc dolarů (kolem 3 tisíc?). To je super výhodná cena pro HPC řešení, zejména pokud bude umět, co AMD tvrdí že umí a bude nabízet výkon blízký odhadovaným 20 TFLOPS, ale co by herní grafika byl by to produkt podobný grafice TITAN V. Super výkon, ale za neakceptovatelnou cenu pro 99,99999% hráčů.
Samozřejmě nemůžeme 100% vyloučit, že AMD podobnou grafiku uvede, ale stěží to můžeme označit za běžnou „herní grafiku“. Je skutečně z dnešního pohledu velmi nepravděpodobné, že by se 7nm VEGA 20 na Radeon RX grafice za nějakou dostupnou cenu objevila. Navzdory možnému výkonu. Pokud víme, tak AMD v podstatě dělá herní verzi „VEGA“ v podobě 7nm NAVI, které je proti VEGA zaměřena téměř zcela na herní a spotřební segment. NAVI je vyvíjena jako 7nm produkt a v tuto chvíli se počítá s uvedením nějaké karty v závěru Q1 2019. AMD má mít několik NAVI řešení, ale mělo by jít hlavně o mainstreamově zaměřené modely. I když vzhledem k nákladům na 7nm výrobu, kdo ví. Osobně bych se nedivil, kdyby nová NAVI směřovala o třídu jinam, tedy ne úplný high end, ale něco mezi, něco jako GTX 1070/1080 ve vztahu proti GTX 1080Ti. Stále je navíc možné, že kromě takového 7nm NAVI řešení, uvidíme také ještě 12nm POLARIS 30 a to právě kvůli nižším výrobním nákladům a tedy akceptovatelné ceně pro nižší a střední mainstream. Ale to opravdu hodně spekulujeme. Co ale už víme téměř jistě, že 7nm VEGA pro nás hráče určena zjevně nebude, i když vypadá velmi zajímavě.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|