800W herní grafika RTX 4090 Ti! NVIDIA neví, jak výkonné je NAVI 31. Chystá se na nejhorší. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 27 July 2022
altVydání RTX 4000 série se odkládá, ale určitě dorazí minimálně RTX 4090. Jaká bude? Záleží na AMD.

 

 

 

 

NVIDIA i AMD finišují s přípravami na vydání prvních modelů nové generace grafik. Obě firmy mají v návrzích několik různých variant. O tom, kterou konkrétně pošlou jako první na trh a v jaké podobě, se bylo rozhodnuto! Ostrá výroba nových karet už běží.

Objevují se stále nové a nové informace potvrzující, že NVIDIA kvůli neprodaným RTX 3000 kartám odkládá původní vydání RTX 4000 série. Ty měly dorazit v případě RTX 4090, 4080 a 4070 v září/říjnu a listopadu. Nicméně ten odklad není jen tak. Ano, NVIDIA pravděpodobně bude muset odložit vydání levnějších určitě RTX 4060/4070 modelů, ovšem výkonnější RTX 4090 a pravděpodobně i RTX 4080, prostě bude muset letos uvést, bez ohledu na aktuální skladové zásoby současných RTX 3080/3090. Důvodem je pochopitelně konkurenční AMD.

AMD totiž rozhodně žádný odklad vydání nové Radeon RX 7000 série neplánuje. A počítá s ní na trhu nejpozději od října. A možná ji ukáže ještě dříve. AMD totiž zdaleka nemá takové problémy s přezásobením svými kartami (nesoustředilo se tolik na těžaře na rozdíl od NV, protože přesně to, co NVIDIA dnes zažívá, AMD zažilo při první těžařské mánii, takže bylo poučeno). Navíc chce utočit na podíl na trhu, a tak prostě bude hrnout na trh nové produkty ve velkém, jakmile to bude z hlediska výroby/dopravy možné. NVIDIA si proto nemůže dovolit zcela odložit vydání všech nových modelů, ačkoliv je situace výrobců NVIDIA karet doslova kritická, protože zásoby neprodaných RTX 3000 kusů jsou enormní. Mnohonásobně větší, než by v tento okamžik před vydáním nové generace produktů normálně mělo na skladech být a všem je jasné, že prostě není poptávka, aby se to v dohledné době výrazně zlepšilo.

NVIDIA si ovšem nemůže dovolit situaci, kdy by AMD vydalo nové grafiky a NV proti nim na trhu nic neměla, protože by se snažila doprodat staré čipy. To by stejně situaci moc neřešilo. Jinými slovy, minimálně RTX 4090 dorazí poměrně brzy, následovaná RTX 4080, jakkoliv se to výrobcům NVIDIA karet a distribuci s ohledem na slabou poptávku nehodí a v rukou jim zůstane hodně stávajících RTX 3080/3090 modelů.

  • NVIDIA má minimálně tři návrhy s AD102 čipem – RTX 4090/4090 Ti a „TITAN“

Prakticky všechny důvěryhodné zdroje mluví o tom, že NVIDIA má celkem tři hlavní designy/varianty karet, využívající nové TOP „4nm“ AD102 jádro. To, jaký půjde jako první na trh záleží/záleželo na AMD. Jenže všechny zdroje se současně shodují, že NVIDIA v tuto chvíli přes veškerou snahu netuší jaký výkon nabídnou první NAVI 31 modely. Tedy pravděpodobné Radeon RX 7900 XT, RX 7900 a RX 7800 XT. AMD si opravdu skvěle hlídá informace, a účinně mlží.

A stejně jako před vydáním RX 6000 série, kdy prakticky nikdo do poslední chvíle netušil, že AMD má kartu RX 6900 XT s výkonem a vlastnosti, které v mnoha směrech překonávají i RTX 3090, tak dnes nikdo „nepovolaný“ vlastně stále přesně neví co umí nová RX 7900 XT. Lidi u NVIDIA mají podle zákulisních zdrojů „neblahé tušení“ a „špatný pocit“. Jinými slovy, jakkoliv samozřejmě věří v kvality svého AD102 produktu, ví, že NAVI 31 nebude žádné ořezávátko.

Připravili tedy minimálně tři základní designy PCB/variant grafik s největším herním AD102 čipem. Ten samotný má velikost na 4nm výrobě (=lehce upravená 5nm TSMC) kolem značných 600mm2 a disponuje až 18176 jednotkami. Problém je nicméně relativně nízká efektivita a značná spotřeba. Model, který by NVIDIA chtěla vydat jako první, tedy RTX 4090, počítá s parametry 16384 aktivních jednotek v GPU na cca až 2,5GHz v boostu, s 384-bit sběrnicí a 24GB GDDR6X na 21GHz. Spotřeba této verze má být cca 450W v „referenci“, ovšem prakticky všichni výrobci počítají s reálnými 480 až 520W pro na trhu skutečně běžně dostupné nereferenční verze této karty. A to je ta úspornější alternativa!

Pak je tu verze nazývaná jako „RTX 4090 Ti“, která by měla mít vyšší počet aktivních jednotek (až těch 18176) a rychlejší 24GHz paměti. Výsledkem tak bude zhruba o 10-15% vyšší výkon karty, ovšem za cenu masivního zvýšení spotřeby o třetinu. Na ohromných 600W i u FE! To je verze, které by se ovšem sama NVIDIA chtěla letos vyhnout. A uvést ji, stejně jako tomu bylo u RTX 3090 Ti, o něco později až příští rok jako tradiční „plivnutí do tváře“ všem, kteří si za ty nehorázné peníze koupili RTX 3090 (a nově tedy RTX 4090). Nicméně není prý v tuto chvíli zcela vyloučeno, že letos bude muset RTX 4090 Ti nakonec jít na trh. Záleží prostě na tom, co AMD předvede s NAVI 31.

No a pak je tu ještě varianta „totální panika“. Pokud by se prostě stalo, že AMD by mělo výrazně navrch výkonem, tak NVIDIA testuje ještě na krev a maximum hnaný model s plně aktivním jádrem s těmi 18176 jednotkami a rovnou 48GB GDDR6X na 24GHz. Spotřeba této verze karty, a teď se radši posaďte, je až 800W! Firma se to prý snaží dostat níže, protože uchladit to běžným způsobem bude opravdu velký problém. Současně více zdrojů naznačuje, že má jít především a hlavně o profesionální variantu, anebo něco na způsob „TITAN“ polo-profi modelu. NV totiž opravdu nechce takovéhle žravé monstrum vydávat jako „čistě herní grafiku“, pokud opravdu, ale opravdu nebude muset. Řekněme, že by nevypadalo vůbec dobře, kdyby muselo proti 380 - 450W herní grafice od AMD, poslat 800W monstrum, aby vůbec stačila výkonem. To by bylo naprosté selhání.

NVIDIA tedy doufá, že ona „základní“ 450W verze RTX 4090 bude dostatečně konkurenceschopná, ale prostě v tuto chvíli opravdu netuší a neví, zda skutečně bude stačit. Vydání právě té 450W verze je nyní ovšem zdaleka nejpravděpodobnější. S tím, že ty dvě šílenější 600W a 800W varianty, jsou záloha, pokud by došlo na nejhorší a AMD s Radeon RX 7000 opravdu hodně překvapilo. NVIDIA nicméně ví, že efektivitou má a bude mít AMD navrch i díky čipletovému designu, neví ovšem jaký výkon NAVI 31 vytasí, ani za kolik to bude. Ví ovšem, že soupeření s AMD vstupuje do zcela nové epochy, protože AMD je jako firma dnes v pozici a stavu, v jakém vlastně nikdy nebyla. A hlavně AMD může vlastně jen na trhu získávat, zatímco NVIDIA má hodně z čeho ztrácet a bude muset bránit svůj velký podíl, který do značné míry získala jen tím, že měla nabídku, kde AMD dokonce roky nic pořádného nemělo. Problémy AMD a jeho grafické divize jsou však dnes již minulostí a NVIDIA tak stojí proti něčemu, čemu konkurovala naposledy v dobách největší slávy ATI. NVIDIA tak může vlastně už jen ztratit, nemá totiž kam růst, speciálně nemůže počítat s automatickým tržním podílem, který mělo v minulých letech, kdy AMD na části trhu vlastně ani nepůsobilo (o Intelu nemluvě). Souboj to tak bude na ostří nože …

  • Kdy se novinky ukáží?

NVIDIA chce prý ukázat první informace o RTX 4090 ještě v srpnu, určitě pak během září, kdy se očekává i oficiální vydání karty s pravděpodobnou velmi omezenou úvodní dostupností karet. Ale v nějakém rozumném množství se s kartami RTX 4090 počítá na trhu až během října. A to je termín, kdy se očekává uvedení také Radeon RX 7900 XT od AMD, které už teď v srpnu začne představovat novou generaci procesorů a desek. S plným uvedením na trh se počítá v září a hned poté se přesune pozornost na vydání grafických novinek počínaje NAVI 31 a dalších. Souboj to tedy bude hodně zajímavý. A troufám si říci, že nejzajímavější nebude možná ani tak ten absolutní výkon, jako to, kdo se dokáže vejít s tím ohromným výkonem ideálně do a pod 400W spotřeby. Protože prostě mít v běžném PC v běžné místnosti kartu se 400+W už je peklo. A nikomu to nedoporučuji. Neumím si dost dobře představit 600W nebo dokonce 800W kartu. To by bylo jako mít v pokoji teplomet.

Zajímavé budou také ceny, protože ač by všechny firmy a výrobci nepochybně chtěly, nějaké masivní zdražení se za současné situace moc nedá očekávat, protože poptávka obecně výrazně klesla, těžaři mizí a zejména výprodeje stávajících „přemnožených“ karet poptávku po novinkách také zcela jistě negativně ovlivní (speciálně pokud by novinky byly hodně drahé). Jinými slovy, ceny budou muset tohle všechno zohledňovat. Svou roli určitě bude hrát i to, kdo uvede novinku jako první. O tom překvapivě v tuto chvíli není zcela rozhodnuto. Větší pravděpodobnost minimálně papírového uvedení se v současnosti dává NVIDIA a její RTX 4090, ale fyzicky na trh nejspíše ve velkém dorazí až pravděpodobně v tom říjnu, téměř současně s RX 7900 XT. Uvidíme, AMD je zatím co se týče RDNA 3 ticho, protože se správně soustředí primárně na zvládnutí uvedení ZEN 4 procesorů a AM5 platformy. Mohu nicméně s jistotou říci, že nové Radeon grafiky jsou také již v produkci …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-28 14:25:14

48gb a herní grafika? Tak to asi těžko, ikdyž samozřejmě na tom hrát půjde.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-29 07:54:03

48GB je realita, to bude ponukať aj AMD nie len Nvidia.
Možno sa to nezda ale tento 4-5nm proces je obrovsky skok ku predu
AMD vykon zvyšilo s 23TFlops na 75TFlops RAM 16GB na 24-48GB
Nvidia s 40TFlops na 100TFlops RAM s 24GB na 48GB
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-28 16:48:40
avatar
Já se pořád musím ušklíbat nad neustálými vyjádřeními, že nVidia karet jsou plné sklady a že se masivně zlevňují. K nám se to totiž nějak nedostalo. Ještě jsem neviděl v žádném obchodě RTX 3060 12GB MSI / ASUS model s cenou pod 10 tis. Maximálně nejlevnější Palit a nově teď Gainward Ghost.
Obdobně na straně AMD. Kde jsou RX 6600 za cenu kolem 7tis., RX 6600XT 8tis. a 6650XT 8,5tis.? Kde je RX 6700XT za 10tis.? Nikde .
Na to, že se blíží nové řady a mají být výprodeje, tak v cenících leda velké ho.no.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-28 17:01:09
avatar
protože kdyby měly být za tyhle ceny, někdo (nikoliv NVIDIA a AMD) by na tom měl obrovskou ztrátu ...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-28 17:14:17
avatar
Bohuzel to je dlouhodoby problem v cz - cca od prevzeti puvodniho alfacompu tsbohemii v CZ neni ZADNY aspon trochu ferovy, vetsi kram s pchw. Vsechno co tu pusobi jsou vetsi, ci mensi vycuranci, kteri si nase penize nezaslouzi. Bohuzel jiz nejakou dobu je vylozene nezbytne nakupovat nektere kategorie pchw v zahranicnich obchodech - pokud tedy nejste ochotni pro svou pohodlnost priplacet mistni vypalne...
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-28 19:55:05
avatar
Zkusil jsem pro zajímavost sestavit jeden PC + periferie + Xbox X v Polsku, a rozdíl v ceně bych si dovolil nazvat astronomickým.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-28 20:19:10
avatar
Link na obchod prosím. Dováží do ČR?
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-28 20:45:05
avatar
Ikdyby ne, existuji ruzne preposilaci sluzby, ktere za uzivatele pripadne vyresi i "obavane" reklamace...doslova za par stokorun lze usetrit tisice az desetitisice (u narocnejsich zakazniku).
Scionius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-30 10:15:38
avatar
Na to už si bohužel nevzpomenu, je to rok na zpět. Byly to tři různé obchody(podle cen) a chtěl si pro to zajet osobně kvůli reklamacím, takže ani s tou poštou nepomůžu. Tipl bych si, že to bude jako u nás; některé obchody do EU rozvážet budou, jiné ne. zadával jsem do vyhledávače 'produkt'.pl
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-28 21:03:22
avatar
Uvidime ako to bude. Kazdopadne podla mna je vsetko nad 300W v pc peklo a nemalo by sa vobec ako herna karta predavat. Ked im to ale budu ludia kupovat, tak sa nic nezmeni. Spotreba PC by sa mala zacat regulovat. Toto by usetrilo urcite viac ako regulacia vykonu vysavacov.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-29 06:30:15

Jenomže to se ti snadno řekne, ale už vidím, jak miliony lidí nadávají, že v nové generaci přinesly nové grafiky jen třeba 10% navýšení výkonu, ale 50% snížení spotřeby.

Pár jedinců jako jsi ty by možná slavilo, ale drtivá většina lidí by to označila jako absolutní fail, akcie by šly dolů a obě firmy by se z toho pos... protože proč by někdo utrácel peníze za výkon, který už má?

Jediným řešením je buď nařízením zastropovat max TDP na třeba 300W a pak by se ukázalo, kdo co umí...
Případně pokračovat v tomhle trendu, ať si koupí kdo chce co chce, ale s vydáním žravého modelu vydat ten samí, ale zaměřený na spotřebu a ne na výkon...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-29 07:43:00

Pravé ked sa prechadzalo na novy proces, bolo zvykom že spotreba klesla a vykon stupol, až po čase sa spotreba zvyšovala na novom procese.
Lenže teraz Nvidia na 4nm procese ide okamžite do extremu 600-800W
Na druhej strane nedivim sa, AMD zvyšilo hrubi vykon cez 200%
s 23TFlops na 75TFlops
Nvidia taky narast nema
RTX4080 je o 50% vykonejšia ako RTX3090
RTX4090 je o 100% vykonejšia ako RTX3090
RTX4090Ti 150% za cenu brutalnej spotreby

Myslim si že po dlhom čase Nvidia svoje karty bude predavať za rozumne ceny. Nedivil by som sa keby RTX4080 stala pod 1000€
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-29 09:15:46

To máš pravdu, výkon šel nahoru a spotřeba dolů. Jenže výkon nikdy nešel nahoru tak extrémně jako dneska. Bohužel je to vykoupeno zvýšením spotřeby.

ono kdyby AMD nezvýšilo výkon o těch zmíněných 200%, ale jen třeba o 100%, pořád by to byl skvělý výsledek a spotřeba by šla níž. Jenže nVidia by přispěchala s o 10% výkonnějším modelem s patřičnou přitážkou a spotřebou o pár desítek W vyšší a každý by říkal, jak to za to stojí, protože to je nejvýkonnější karta a AMD by zas byla až ta druhá a nikoho by nezajímalo, že je úspornější - stejně jako to je s dnešními Radeony.

Ani se nedivím, že se na tohle AMD může z vysoka vysr.t. Tak jim tam napálím takovej výkon, že si z toho sednou na prd.l a nVidia si namele hubu sama tím, jak to bude chtít za každou cenu dohnat a spotřeba půjde do absurdních čísel. Ale holt bude muset zvýšit spotřebu i AMD.
Nem3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-29 07:44:58
avatar
Proč by se to mělo regulovat? Každý si může koupit grafiku pod 300W. Tak proč omezovat ostatní lidi? "Mě se to nelíbí, tak to zakážu všem" Takhle zníčili Formule1
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-29 09:18:29

Ježiš neskákej zas do stropu. Já tady netvrdím, že by se to mělo udělat, ale nadhazuju varianty (dobré i špatné), jak by se to mohlo řešit.

jinak samozřejmě máš naprostou pravdu a vůbec nechápu, proč si někdo stěžuje na ty spotřeby, když mu to může být úplně buřt. buďto chce high-end výkon a nebude mu vadit spotřeba a nebo si vybere něco s nižší spotřebou a i to bude výkonnější a levnější něž to, co je aktuálně na trhu.

Nejlepší je, že nejvíc brečí ti, kteří by si high end nekoupili ani kdyby zřal 50W protože je to moc drahé... Samozřejmě to není takhle vždy, ale v drtivé většině případů ano.
honcka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-29 08:05:16
avatar
Ehm kolik je vysavačů vs kolik je hiend pc?
PC nemá vysokou spotřebu po celou dobu co je zaplé.
Když jsme u těch regulací, co třeba zakázat domácí sauny, taková rodinná sauna žere bratru 6kW/h. Koníčků, které žerou elektriku je hromada.
Nem3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-29 08:18:59
avatar
Od 1. září roku 2014 zavedla Evropská unie omezení příkonu vysavačů na max. 1 600W.
Od 1. 9. 2017 příkon motoru vysavače nesmí přesáhnout 900W
Je jen otázka času než to taky začnou řešit v PC.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-07-29 08:30:01
avatar
Energiu treba šetriť. Pre začiatok stiahnuť z obchodov zdroje nad 750w.
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - šotek 2022-07-29 12:05:52
avatar
"... a v jaké podobě, se bylo rozhodnuto"

konkrétně "se bylo"
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 488x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 325x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 876x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1482x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6