Společnost AMD se na grafickém trhu stále ještě s novou generací rozjíždí. Chystá velké věci.
Stávající grafické karty Radeon RX 5000 se opravdu povedly. Jsou to objektivně technicky nejlepší grafiky v celé historii samostatného vývoje karet pod hlavičkou AMD Radeon (tedy poté, co převzalo ATI). Jako vůbec první zbrusu nová generace od AMD po mnoha letech, dokázaly jedním skokem odstranit jednu z největších nevýhod předchůdců. Tedy vyšší spotřebu a horší efektivitu v herním nasazení. RDNA (NAVI 1x) udělaly obrovský generační skok proti POLARIS a VEGA. Zásadní vliv na tom má samozřejmě kompletní změna vedení a řízení grafické divize (tvůrce VEGA a část teamu odešla do Intelu), a rozdělení grafických architektur na čistě herní/spotřební (RDNA) a na výpočetní (CDNA).
AMD dává navíc velmi jasně najevo, že jeho grafická divize s určitým časovým zpožděním (kvůli finančnímu stavu firmy před 2-3 lety, kdy se samozřejmě soustředilo hlavně na CPU) následuje stejný styl a strategii práce, jak ta procesorová. Tedy výkon a efektivita a neustále drobná vylepšení každou generaci a každý rok. RDNA na současných Radeon RX 5000 kartách se tak dá bez přehánění přirovnat k RYZEN 1000 sérii procesorů, která jednoznačně vrátila AMD do hry. Na řadě je teď podstatně vylepšená druhá generace, kterou AMD hodlá evidentně pořádně rozčeřit vody a práce už pokračují také na dalších generacích. Chystaná RDNA 2 je ale opravdu zásadní produkt. Je totiž bez přehánění nejdůležitější grafickou architekturou mnoha posledních let, ne-li všech dob. Poprvé v historii totiž bude zcela nová nejmodernější grafická architektura podporující a umožňující nejnovější technologie včetně RayTracingu, pohánět nejen velkou část nových PC, ale také nové Mac a současně také obě hlavní herní konzole XBOX i PlayStation a ještě nadto míří do mobilních telefonů, kdy SAMSUNG bude tuhle architekturu používat u svých nových ARM SoC. Nic podobného jsme nikdy na trhu neměli a neviděli. Doteď si všichni hráli na svém písečku, vývoj tak byl značně rozptýlený, najednou tu bude grafická architektura se stejnými prvky stejná u všech zásadních platforem.
RDNA 2 se postupně objeví prakticky všude a bude to hlavní grafická architektura, na kterou se budou optimalizovat všechny multiplatformní hry. Samo AMD ji na svých GPU plánuje nasadit postupně ve všech cenových segmentech na desktopu i mobilním trhu. Tedy čekají nás nové grafiky od low endu po high end. A jak už určitě všichni víte, AMD se letos vrací i do high endu s novým velkým 7nm GPU, založeným právě na RDNA 2 a firma několikrát potvrdila, že v Q4 bude na trhu. O tom už ale dobře víme. Nově tu ale máme pár dalších zajímavostí …
- Grafická divize Radeon přikládá pod kotel
a pokračuje ve spolupráci s Apple
Jenže to zdaleka není jediná věc, kterou AMD chystá. Nejnovější úniky informací naznačují, že AMD už dokončuje ještě větší, a ještě výkonnější GPU v podobě velmi pravděpodobně už 5nm velkého NAVI 31. A protože únik a název tohoto GPU byl objeven v nové verzi operačního systému Apple MacOS, zároveň to odpovídá na otázku, zda Apple plánuje s AMD nadále spolupracovat i poté, co skončí se spoluprací s Intelem.
A nejen to. Máme také odpověď na otázku, zda Apple minimálně zvažuje nahradit Intel procesory těmi od AMD, minimálně ve výkonnějších počítačích, které bude prodávat vedle modelů s vlastním ARM SoC. Nový MacOS totiž obsahuje podporu a reference pro nejnovější chystaný AMD APU čip CEZANE. To je nástupce aktuálního RENOIR (ZEN 2 + VEGA) který teď válcuje Intel na mobilní poli co by RYZEN 4000G/H, který nám někteří vyděšení OEM výrobci radši ani nenabízí, protože všechny počítače s mnohem dražšími Intel procesory, nedokáží výkonově a efektivitou držet krok s RYZEN 7 4700U/H natož RYZEN 9 4800U/H sérií. AMD už ale chystá jejich nástupce, který dokonce by mohl být už 5nm a bude využívat zbrusu novou ZEN 3 architekturu. CEZANE APU dorazí příští rok a je evidentní, že i Apple jej testuje! Takže nějaký nový MacBook s AMD procesory je najednou o poznání reálnější (ale stále ne 100% jistý).
A to není vše, co nový MacOS odhalil. Jsou v něm totiž také zmínky o podpoře a odkazech na nové Radeon MI100 a MI200 grafiky od AMD. Zatímco o na letošní rok chystané MI100 už jsme slyšeli, kdy jde o novou výpočetní/profesionální grafiku založenou na nové CDNA architektuře, která letos nahradí starší architekturu VEGA, MI200 je úplná novinka. Nicméně z logiky značení a proto, že reference na ní pochází z Apple MacOS systému se usuzuje, že MI200 je jednoduše duální karta. Tedy dvě MI100 na jednom PCB pro MacPro počítače. Apple totiž už dnes exkluzivně používá vůbec nejvýkonnější grafickou kartu na trhu, což je duální RADEON PRO DUO II (dvě 7nm VEGA na jednom PCB) speciálně pro MacPro. Tohle neuvěřitelně výkonné duální grafické monstrum, bohužel AMD jinde a nikomu jinému v žádné podobě nenabízí. Evidentně ale chystá nástupce v rámci nové generace. Zda bude jen pro Apple, se uvidí, ale něco mě říká, že by tomu tak být nemuselo. Nicméně CNDA je architektura pro výpočetní nasazení, superpočítače a profi karty, takže s jejím nasazením do herní řady vůbec nepočítejte.
Každopádně, zatímco Intel a jeho dny alespoň v současném rozsahu působení na Apple platformě jsou v tuto chvíli podle všeho sečteny, AMD se o svou spolupráci s Apple bát zjevně nejspíše nemusí. Prakticky všechny klíčové nové AMD produkty chystané pro nadcházející 2 roky, mají zjevně nějaké reference a podporu v rámci nového Apple MacOS a je tak evidentní, že je Apple minimálně zkouší a testuje novinky. Ostatně Apple nemá žádný důvod s AMD končit. Na rozdíl od Intelu, který prostě nedokáže dodat žádné pořádné procesory a platformy, kdy Apple nejspíše zná skutečné plány Intelu více než kdo jiný a od Intelu tak zjevně nečeká v dohledné době vůbec nic. Spolupráce Apple a NVIDIA je také dnes nepředstavitelná. Apple nemůže zapomenout NVIDIA její nekvalitní z výroby vadné GPU a jak se NV k situaci před lety postavila, současně nemá rádo uzavřenou CUDA platformu. AMD je tak jednoduše jediný významný dodavatel, který Apple ještě nezklamal a který mu navíc vychází prakticky ve všem vstříc.
AMD pro Apple dělá unikátní, technologicky extrémně pokročilé grafické produkty a minimálně v jejich používání hodlá Apple zjevně pokračovat i nadále. Zda k tomu skutečně přidá i procesory AMD, není samozřejmě jisté, ale evidentně je minimálně testuje a tedy zvažuje (ostatně u Apple by museli být blázni, aby je za současné situace nezvažovali). Speciálně použití AMD APU procesorů s grafikou, dává navíc mnohem větší smysl pro Apple počítače, než aktuální používání Intelu. Dnes musí Apple nesmyslně ladit SW a funkční podporu pro mizerné integrované Intel grafiky a současně i vlastní ARM řešení, a ještě také výkonnější Radeon grafiky, které používá u počítačů a desktopů. Takže 3 různé architektury, kdy dvě se nacházející ve stejných počítačích. Není to nesmysl? O kolik by byly věci jednoduší, pokud by Mac počítače měly AMD procesor s Integrovanou Radeon grafikou, tedy stejnou architekturou, jako u přídavných výkonnější Radeon karet?! Tohle bude asi jeden z dalších důvodů, proč je velmi pravděpodobné, že Apple pravděpodobně představí novou generaci některých počítačů třeba za rok, právě na AMD CEZANE, které budou výkonnějším řešením vedle efektivnějšího ARM. Dokonce si umím představit počítač, který ponese Apple ARM i AMD procesor/grafiku a budou se vzájemně doplňovat …
Nutno říci, že AMD je poslední naděje na to, že Apple nepřejde kompletně na ARM a nezamkne se tak zcela na své platformě, což by mohlo mít dnes i zatím nezamýšlené negativní důsledky pro mnoho současných uživatelů Mac platformy.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|