Pravidelná větší aktualizace ovladačů AMD měla zpoždění a přichází nyní. Co nabízí nový ADRENALIN?
Společnost AMD před časem najelo u svých grafických ovladačů na novou strategii. Vydává ročně několik verzí, když je třeba (podpora a optimalizace nových her, bug fixy apod.), ale hlavní novinky soustředí do jednoho či maximálně dvou velkých updatů. A takové stojí za pozornost a tak o nich informujeme. Vydává zkrátka věci až když jsou hotové a otestované, a tak se jí nestává jako u problematické konkurence, že vydá ovladače, které třeba ničí instalace OS a dělají z počítačů cihly. Kvalita grafických ovladačů AMD se za poslední roky masivně zlepšila. Může za to u systém, kdy uživatelé sami mohou jednoduše hlásit problémy, nedostatky a spolupracovat s vývojáři.
Stejně jako u mnoha produktů a hlavně her apod. z posledního roku, se zpoždění z důvodů pandemické situace, nevyhnulo ani nové velké verze ADRENALIN. Původně měla vyjít na konci loňského roku, vychází ale až nyní.
Celý update se nese hlavně v duchu vylepšování, než přínosu zcela nových věcí. AMD zapracovalo obecně na vzhledu a rozhraní celé aplikace. Vše vyčistilo a zjednodušilo. Vylepšilo instalaci, vylepšilo různé základní funkce jako monitoring systému, kde byla přidána podpora i pro RYZEN procesory a celý systém atd.
Mezi hlavní novinky pak patří Link 4.0 aktualizace, tedy možnost streamování na mobilní i PC zařízení atd. Funguje to lokálně i vzdáleně.
Novinkou je také AMD Radeon Boost Variable Rate Shading, která slouží k inteligentnímu omezení detailů v některých scénách a navýšení výkonu (FPS). Jde o součástí Radeon Boost technologie, kterou lze výrazně zlepšit výkon, pokud vám třeba tolik nejde o co nejlepší grafické detaily apod. Samozřejmě jsou tu i technologie na ostření obrazu atd. součástí FidelityFX balíku apod. Další změny se odehrály v možnostech barevné korekce a nastavení barev, vylepšená byla stabilita ovladačů novou funkcí Crash Defender. Dílčí vylepšení se dočkalo streamování a novinkou je HW akcelerace a podpora AV1 (pouze Radeon RX 6000 RDNA2 série).
V neposlední řadě je tu několik výkonových optimalizací pro některé hry. Tam lze zaznamenat až několika % přínos nových ovladačů, v průměru více her jde o celkový posun cca 2-3% podle našich aktuálních měření v případě RX 6000 série. Tedy nic zásadního, ale procento k procentu a hned to může jinak vypadat ve výkonových srovnáních s konkurencí ;).
Adrenalin 21.4.1 máme k dispozici již delší dobu v testlabu, používám to na svém RYZEN 9 5950X + RX 6900XT počítači a rád hlásím žádné problémy. Vylepšení rozhraní ovladačů a některých technologií jsou docela malá, ale příjemná a rozhodně si dal někdo záležet na detailech. Výrazná funkční vylepšení ale nový balík nepřinesl. Co mě například chybí je jednodušší zapnutí SAM, které se dnes musí stále zapínat ručně z BIOSu a u některých her, kde by mohlo mít negativní přínos (takových ale moc není) se to automaticky nevypíná. Každopádně tohle asi bude součástí až jiného speciálně na tohle zaměřeného balíku. To platí i o odpovědi na DLSS, což bude součástí aktualizace balíku FidelityFX v tomto roce později. AMD totiž oznámilo, že chce aby její technologie byla prakticky standardem a fungovala jednoduše a pokud možno na všech platformách takže na tom spolupracuje se SONY a Microsoft. Ostatně právě bylo ohlášeno, že vývojáři mají plný přístup k FidelityFX technologiím na Xbox platformě.
Jinak musím říci, že současná verze ovladačů AMD (ADRENALIN), to je opravdu nebe a dudy proti tomu, kde byly ovladače AMD před několika lety. Celé rozhraní, fungování a stabilita jsou vynikající. Musím říci, že pád ovladačů apod. jsem už u AMD hodně dlouho nezaznamenal, také bug fixy jsou pravidelně doručovány. GPU akcelerace se poněkud v tichosti objevila v posledním roce dvou u řady aplikací, kde dosud ze strany AMD nebyla, ale hlavně tady je stále co zlepšovat. Obecně ale funguje vše, co jako běžný uživatele potřebuji pro střih videa, streamování apod. Takže vše se zdá být OK a mohu nový balík doporučit. Ale jak to tak bývá, ovladače nejsou hotové nikdy a podle mě by se te´d mělo AMD zaměřit na několik věcí.
Vylepšení výkonu streamování. Vylepšení výkonu a podpory GPU akcelerace na zpracování videa a renderování obecně. Zjednodušení přístupu k SAM a také nový balík FidelityFX technologií fungující a podporovaný univerzálně ve hrách včetně standardizace technologie jakou je DLSS ale pro všechny. Na všem se prý ale pracuje, tak uvidíme, co přinese další velký update ovladačů AMD, který by se měl objevit na konci roku …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|