Se soubojem v high endu u následující generace GPU to vypadá bledě. Důvod?
Mnozí už jste to asi zaslechli, já jsem také něco naznačoval v předchozím článku na téma AI GPU, ale především jsem čekal na více informací ze zákulisí a potvrzení některých „alarmujících“ zvěstí kolem RDNA 4. A bohužel, jistá potvrzení jsem dostal. Takže co se děje s nadcházející generací grafik AMD?
- Nástupce RX 7900 série (NAVI 31),
tedy RX 8900 série, pravděpodobně zrušena!
Ano, čtete správně. Zvěsti ze zákulisí od maximálně důvěryhodných zdrojů říkají, že chystaná high end NAVI 41 a 42 řešení, byla právě zrušena. Čekal jsem na potvrzení z dalších zdrojů a bohužel i ty mé opatrně naznačují, že AMD bylo nuceno změnit v rámci RDNA 4 plány. Důvody jsou víceméně dva. Ten „menší“, který ale spíše celé rozhodování AMD výrazně usnadnil, je situace s HPC a AI produkty (Instinct). Po těch je obrovská poptávka a firma má velké objednávky, a tak nejen AMD potřebuje každou volnou kapacitu zejména pro pouzdření u TSMC. Takže grafický high end, který zabírá nemálo prostoru v produkci, ale má nejmenší marže prakticky ze všech produktů, byl za současné situace prostě obětován.
Nutno ale říci, že AMD to v případě NAVI 41/42 neudělalo úplně dobrovolně, jen současná situace ve výrobě a kolem poptávky po náročných Instinct Mi300 řešení znamenají, že tahle oběť z pohledu AMD vlastně není obětí. Co je tedy ten hlavní důvod, kvůli kterému AMD údajně zrušilo další vývoj a tím pádem i vydání nástupce Radeon RX 7900 série?
- RDNA 4 mělo být první MCM čipletové herní GPU, ale nebude.
Není to zase až takové tajemství, i když to AMD veřejně moc netroubilo. v zákulisí jsme to ale všichni věděli. NAVI 31 a NAVI 32 na současných Radeon 7900 a 7800/7700 sériích grafik jsou první herní čipletová GPU na světě. Velká technologická inovace, podobně jako tomu bylo kdysi u CPU. NAVI 31/32 jsou ale stále poměrně „jednoduché“ čipletoty, kdy vlastně nejde o dvě GPU vedle sebe, jen monolitické GPU s oddělenou cache v jednodušších čipech, vše pouzdřené vedle sebe:
NAVI 31 má sice dohromady 529mm2 křemíku, ale samotné GPU (GCD) na 5nm má pouze 304mm2 a 6x MCD pak 37,5mm2 každý, a to na levné 6nm výrobě. Dohromady tedy velmi efektivní počin, zejména po výrobní stránce, kdy konkurují nepoměrně dražším monolitům NVIDIA s mnohem nižší celkovou výrobní efektivitou (výtěžností). Není však žádným tajemstvím, že tahle čipletová konstrukce byl jen první krok a RDNA 4 to mělo posunout na zcela nový level.
AMD vždy mělo v plánu velice agresivní posun, kdy NAVI 41 už měl čiplet s několika GCD! Tedy první skutečné komplexní MCM herní grafické řešení, které by nefungovalo jako multičipy v minulosti (CrossFire/SLI), ale celé to fungovalo jako jedno GPU. To je u herních grafik nepoměrně složitější než u výpočetních (kde AMD už multičip v rámci Mi300 série má). Jak ale asi tušíte s ohledem na téma článku, AMD se ta agresivní sázka na multičipový čiplet u RDNA 4 pravděpodobně nepovedla.
Je to škoda, ale není to zase takový šok. Ta pravděpodobně že se to napoprvé nepovede nebyla malá. AMD si bylo rizika dobře vědomo. Už při představení současného čipletu jsem měl možnost přímo osobně mluvit s tvůrci celého řešení a přímo jsem se jich ptal na to, o kolik náročnější bude hypoteticky udělat to s více než jedním GCD. Samozřejmě nechtěli odhalovat budoucí konkrétní produkty, ale „hypoteticky“ na rovinu řekli, že mnohonásobně složitější s ohledem na nutnost mnohonásobně většího počtu kontaktů a komunikačních linek v rámci celého čipletu. Nutno dodat, že AMD není samo, a také Intel i NVIDIA narazily na realitu takového čipletu a také své plánované produkty této konstrukce už zrušili a odsunuli dál do budoucnosti. AMD má proti nim stále náskok v mnoha směrech, což ale nijak negarantovalo, že to MCM zvládne napoprvé.
RDNA 4 mělo být tvořeno několika řešeními. Dva menší klasicky monolitické čipy pro low end (NAVI 44) a mainstream (NAVI 43), případně oba využitelné k integraci do nějakého SoC k CPU RYZEN 8000. A pak mělo být NAVI 41 a NAVI 42. Ty postavené na speciálním GCD, kterých by bylo několik vedle sebe. TOP verze NAVI 41 mělo mít dle mých informací tři tyhle čipy, jednodušší NAVI 42 pak dva. Tato řešení tak měla pokrývat grafický high end v podobě Radeon RX 8900 série (NAVI 41) a také v podobně RX 8800 a možná i 8700 (NAVI 42). Jenže nebudou.
NAVI 41 a 42 co by první MCM herní řešení nebudou, protože AMD se včas nepodařilo vyřešit všechny aspekty, které tento koncept přináší. Aby podle původního plánu mohlo RDNA 4 příští rok v Q3 2024 vyjít, musel by být proveden tzv. finální „tape out“ právě v minulých týdnech. AMD však po interních diskusích nad současným stavem věcí údajně další vývoj zrušilo. A protože nemají a nikdy neměli žádný záložní plán než MCM řešení v rámci RDNA 4, tak tím zrušili high end v následující generaci grafik Radeon RX 8000.
V rámci RDNA 4 tak jsou stále v plánu jen ty „konvenčně“ řešené menší a slabší řešení v podobě NAVI 43 (RX 8600/8500 série) a NAVI 44 (RX 8400/8300 série) a to je všechno :(. Problém není samotná architektura RDNA 4, problém je ta složitá MCM čipletová konstrukce, kdy sázka AMD, že se mu podaří vyřešit obrovské výzvy a problémy celého konceptu a úspěšně jako první uvést MCM herní GPU, prostě nevyšla. Zatím. Žádný jiný plán ale pro high end RDNA 4 neexistoval, takže je prakticky jisté, že současné Radeon RX 7900 XT/XTX modely zůstanou nejvýkonnější herní AMD grafiky i po vydání zbývajících RDNA 4 karet …
- Znamená to konec MCM snu? Ani náhodou!
Samozřejmě AMD z toho není nadšené, nemělo v plánu herní high end opustit a rozhodně ho neopouští. Nicméně vše vsadilo na čiplety jak u CPU, tak u GPU, kdy evidentně podcenilo jak monumentální inženýrský úkol, funkční herní MCM GPU je a proč se o tomhle mluví jako o svatém grálu konstrukce GPU a budoucnosti a nikdo to funkčně dosud nerealizoval. AMD chtělo být první, a tak věřilo tomu, že to stejně jako u dosavadních čipletů dokáže, že na to prostě vsadilo všechno. A zjevně první kolo prohrálo.
Ale rozhodně to nevzdává, jeho záměr zůstává. NAVI 41/42 poslouží co by získání zkušeností pro práce na NAVI 51/52, které v rámci RDNA 5 tedy v tuto chvíli budou prvními MCM herní čipletová GPU. AMD se sice mohlo pokusit ty RDNA 4 verze dodělat, ale s ohledem na problémy by to prý zabralo hodně času s nejistým výsledkem a jednoduše je lepší celý ten špičkový team a nemalé finance které do toho firma cpe, věnovat také už rovnou vývoji „druhé generace“ v rámci RDNA 5. A tak to AMD také udělalo. Za normální situace na trhu a ve výrobě, by asi možná váhalo více s tímhle rozhodnutím, ale jak jsem napsal v úvodu, současná situace je taková, že je to vlastně pozitivní rozhodnutí pro firmu samotnou. Samozřejmě méně pozitivní je to pro nás hráče, kteří očekávali nový high endový souboj a nástupce RX 7900 série někdy za rok touhle dobou.
- Současné grafiky budou dlouho aktuální
– nadcházející generace bude „zajímavá“
Pokud se celá věc potvrdí (a já bohužel v tuto chvíli jsem si téměř jistý, že ano), tak AMD vynechává fakticky nejen nástupce RX 7900 ale také 7800 a 7700 série. Přinejlepším bude mainstreamové malé NAVI 43, co by výrazný generační skok a nástupce NAVI 33 na současné RX 7600 sérii, mít výkon jako NAVI 32 v nějaké osekanější verzi. Jinými slovy možná výkon RX 7800 bez XT? Prostě výkonové orgie od toho s ohledem na parametry a určení nelze čekat.
To znamená, že stávající RX 7900 XT / 7900 XTX budou nejvýkonnější herní grafiky AMD Radeon ještě nadcházející další téměř 3 roky. V tuto chvíli je totiž podle všeho nejbližší realistické, ale hodně optimistické datum, kdy by mohlo vyjít NAVI 51, co by high endové čipletové MCM řešení na Radeon RX 9900 sérii, až závěr roku 2025. Realisticky by tedy Radeon RX 9900 XTX a RX 9900 XT mohly být na trhu v Q1 2026. To je 2,5 roku nejméně :(.
Nutno říci, že i NVIDIA měla původně v plánu pro nadcházející RTX 5000 použít čipletové řešení, ale také to nedokázala včas rozchodit, takže čiplety u herních grafik NVIDIA zatím neuvidíme ani u nadcházející generace. To také odložilo její vydání až do roku 2025. A to všechno bylo ale před tím, než vznikla ta současná AI GPU „krize“ a NVIDIA hodila produkci herních grafik přes palubu a začala se současnou cenotvorbou a přístupem. Kdy tedy low end grafiky prodává za cenu mainstreamu endu, mainstreamové za cenu high endu a high end za cenu „když se musíš ptát na to, co to stojí, tak na to nemáš a neotravuj“. A i s ohledem na nový stav situace u AMD se tak můžete vsadit, že NVIDIA nebude váhat odložit vydání RTX 5000 série ještě dál do roku 2025 …
Ba hůře, klidně se může rozhodnout nevydat to plánované TOP high endové 3nm řešení jako RTX 4090, ale jen jako TITAN a pro běžnou RTX 4080 použít nějaké mnohem lacinější mainstreamové řešení, ale klidně to prodávat za cenu high endu, protože AMD zjevně nebude mít konkurenční nabídku. Ať tak nebo tak, současné grafické karty RX 7000/RTX 4000 tu v současné podobě vydrží ještě hodně dlouho. A jak bude vypadat nástupce a kdy dorazí je značně nejisté, kdy v krajním případě by mě už vůbec nepřekvapilo, kdyby si NVIDIA schovala RTX 5090/5080 až na samý závěr roku 2025 a MAD se snad s RDNA 5 do stejného segmentu vrátilo během první poloviny 2026. To je bohužel na základě současného stavu věcí a zákulisních drbů asi ten vůbec nejpravděpodobnější scénář …
„Sranda“ je, že ani jedna z firem na tom vlastně nebude tratit. Naopak. Současná situace ve výrobě je taková, že pro obě firmy jsou nákladná high end herní řešení, která ale mají nízké marže, vlastně přítěží a jen zabírají místo výnosnějším HPC/AI GPU produktům zejména v kapacitně omezeném pouzdření u TSMC. NVIDIA už herní grafiky obětovala v této generaci, kdy výrobu RTX 4000 v mnoha případech úplně zastavila a bude udržovat ceny i omezovat dostupnost. AMD nedobrovolně tedy nenabídne z technických důvodů high end v další generaci vůbec, určitě by ho raději měla, ale prostě situace to nedovoluje a paradoxně to, že nebude, jí také uvolnilo další kapacity pro Mi300 a budoucí Mi400 řešení, a tak jí tohle vlastně ve výsledku finančně pomůže.
Co by technologičtí nadšenci z toho ale radost rozhodně nemáme. A budeme tratit už jen tím, že prostě situace nebude tak zajímavá a souboj nové generace high endu se odkládá na neurčito. Pravda, s ohledem na to, že nadcházející generace ultra high end grafik měla mít až 650W běžně, nás i mnohé nadšence přestalo tohle zajímat. Proč? Protože jsme nadšenci a ne blázni. Protože 400+W grafické karty jsou nesmysl a nejsou akceptovatelné pro běžný provoz v běžném PC v běžné místnosti. Jenže AMD zjevně nebude mít ani tu RDNA 4 250 až 400W třídu. A to už je nemilé. Naprosto jistě to bude znamenat odklad další generace a udržování vysokých cen současných karet v této kategorii, speciálně u NVIDIA. A pokud ta novou generaci v roce 2025 uvede, tak si buďte jistí, že ještě budeme s láskou vzpomínat na to, jak „výhodné“ byly RTX 4060/4070 série a že 4080 stála jen 35 tisíc. NV nebude mít konkurenci, a to si pište že toho plně využije jak je jejím zvykem. A nelze spoléhat ani na to, že by nás zachránil Intel. Ten v nadcházející generaci také high end nepřipravuje, jeho nejvýkonnější nový Battlemage B770 grafika bude maximálně na úrovni RTX 4070 Ti, tedy znatelně pod Radeon RX 7900 XT. Pravda, Intel by mohl mít výkonnější mainstreamové řešení než AMD na jeho RDNA 4 sérii (téměř určitě), ale ne o moc a AMD pořád bude mít zlevněné mnohem výkonnější RX 7900 modely, takže Intel nás prostě zachránit nemůže.
Abychom nekončili tak negativně, je třeba dodat, že pokud vás nezajímá ultra žravý high end a drahé karty obecně, tak se vlastně nic moc neděje. AMD je s RDNA 3 velmi konkurenceschopné a RDNA 4 bude výrazným zlepšením ve středních a nižších třídách cenově dostupných karet. A Intel také může v této střední a nižší třídě překvapit (může ale nemusí, známe Intel). A jsem si také jist, že ceny výkonnějších současných RX 7000 modelů budou stále atraktivnější a postupně klesat tak, aby atraktivní a dostupné byly. Jen se prostě zpozdí generační výkonový posun, kdy AMD to s MCM koncepcí herních GPU prostě myslí vážně a z dobrého důvodu. Výroba velkých monolitů na 3nm je extrémně neefektivní a MCM a čiplety jsou jedinou cestou vpřed, stejně jako tomu je u čipletových procesorů. Bohužel prostě náročnost konstrukce čipletového MCM herního GPU jsou na úplně jiném levelu než konstrukce multičipového CPU nebo i jen výpočetního GPU. Takže RDNA 5 je novou herní nadějí, ale dříve jak na přelomu 2025/2026 jej představený neuvidíme. NV tak kvůli tomu i kvůli současné situaci kolem HPC/AI produktů, také nebude zcela jistě s novou generací výkonných karet spěchat.
BTW: Je stále možnost, že celá informace je mylná, ale mám to již z několika důvěryhodných zdrojů, které mají informace z první ruky a stejně přesně informovaly v předchozích generacích. Takže jsou malé naděje na to, že AMD vystoupí s oficiální zprávou, že jde o nesmysl a máme přestat se o high end RDNA 4 bát. Potěšilo by to, ale AMD už mělo poslední dny tu šanci oficiálně tyto závažné spekulace vyvrátit. A neudělalo to! Což bohužel znamená že na nich něco je. Situaci dále sleduji a samozřejmě se ozvu, pokud něco, ale v tuto chvíli vše nasvědčuje tomu, že se současnými grafikami AMD i NVIDIA si budeme muset vystačit nejen celý letošní rok, ale také celý příští rok a už neplánovaně i většinu roku 2025 ne-li déle. Alespoň AMD se tak bude snažit posbírat nějaký podíl zajímavějšími cenami proti NVIDIA, která se dobrovolně na hráče vykašlala už rovnou a ceny bude udržovat na současné nezajímavé úrovni a nemá ani žádný zájem je zajímavější udělat a prodeje rozjet, protože má kapacity obsazeny jinými řešeními. Takže přestaňte si na současné karty stěžovat, smiřte se s výkonem, jaký mají, bude to to nejlepší, co minimálně celé 2 další roky mít na trhu budeme a měnit se tak snad budou jen ceny. Radeon RX 7800/7700 modely, které míří na trh brzy, budou na dlouho poslední novinky … takže asi tak.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|