AMD asi vynechá high end u Radeon RX 8000 série (RDNA 4). Nástupce RX 7900 nebude!? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 07 August 2023
altSe soubojem v high endu u následující generace GPU to vypadá bledě. Důvod?

 

 

 

 

Mnozí už jste to asi zaslechli, já jsem také něco naznačoval v předchozím článku na téma AI GPU, ale především jsem čekal na více informací ze zákulisí a potvrzení některých „alarmujících“ zvěstí kolem RDNA 4. A bohužel, jistá potvrzení jsem dostal. Takže co se děje s nadcházející generací grafik AMD?

  • Nástupce RX 7900 série (NAVI 31),

                                    tedy RX 8900 série, pravděpodobně zrušena!

Ano, čtete správně. Zvěsti ze zákulisí od maximálně důvěryhodných zdrojů říkají, že chystaná high end NAVI 41 a 42 řešení, byla právě zrušena. Čekal jsem na potvrzení z dalších zdrojů a bohužel i ty mé opatrně naznačují, že AMD bylo nuceno změnit v rámci RDNA 4 plány. Důvody jsou víceméně dva. Ten „menší“, který ale spíše celé rozhodování AMD výrazně usnadnil, je situace s HPC a AI produkty (Instinct). Po těch je obrovská poptávka a firma má velké objednávky, a tak nejen AMD potřebuje každou volnou kapacitu zejména pro pouzdření u TSMC. Takže grafický high end, který zabírá nemálo prostoru v produkci, ale má nejmenší marže prakticky ze všech produktů, byl za současné situace prostě obětován.

Nutno ale říci, že AMD to v případě NAVI 41/42 neudělalo úplně dobrovolně, jen současná situace ve výrobě a kolem poptávky po náročných Instinct Mi300 řešení znamenají, že tahle oběť z pohledu AMD vlastně není obětí. Co je tedy ten hlavní důvod, kvůli kterému AMD údajně zrušilo další vývoj a tím pádem i vydání nástupce Radeon RX 7900 série?

  • RDNA 4 mělo být první MCM čipletové herní GPU, ale nebude.

Není to zase až takové tajemství, i když to AMD veřejně moc netroubilo. v zákulisí jsme to ale všichni věděli. NAVI 31 a NAVI 32 na současných Radeon 7900 a 7800/7700 sériích grafik jsou první herní čipletová GPU na světě. Velká technologická inovace, podobně jako tomu bylo kdysi u CPU. NAVI 31/32 jsou ale stále poměrně „jednoduché“ čipletoty, kdy vlastně nejde o dvě GPU vedle sebe, jen monolitické GPU s oddělenou cache v jednodušších čipech, vše pouzdřené vedle sebe:

NAVI 31 má sice dohromady 529mm2 křemíku, ale samotné GPU (GCD) na 5nm má pouze 304mm2 a 6x MCD pak 37,5mm2 každý, a to na levné 6nm výrobě. Dohromady tedy velmi efektivní počin, zejména po výrobní stránce, kdy konkurují nepoměrně dražším monolitům NVIDIA s mnohem nižší celkovou výrobní efektivitou (výtěžností). Není však žádným tajemstvím, že tahle čipletová konstrukce byl jen první krok a RDNA 4 to mělo posunout na zcela nový level.

AMD vždy mělo v plánu velice agresivní posun, kdy NAVI 41 už měl čiplet s několika GCD! Tedy první skutečné komplexní MCM herní grafické řešení, které by nefungovalo jako multičipy v minulosti (CrossFire/SLI), ale celé to fungovalo jako jedno GPU. To je u herních grafik nepoměrně složitější než u výpočetních (kde AMD už multičip v rámci Mi300 série má). Jak ale asi tušíte s ohledem na téma článku, AMD se ta agresivní sázka na multičipový čiplet u RDNA 4 pravděpodobně nepovedla.

Je to škoda, ale není to zase takový šok. Ta pravděpodobně že se to napoprvé nepovede nebyla malá. AMD si bylo rizika dobře vědomo. Už při představení současného čipletu jsem měl možnost přímo osobně mluvit s tvůrci celého řešení a přímo jsem se jich ptal na to, o kolik náročnější bude hypoteticky udělat to s více než jedním GCD. Samozřejmě nechtěli odhalovat budoucí konkrétní produkty, ale „hypoteticky“ na rovinu řekli, že mnohonásobně složitější s ohledem na nutnost mnohonásobně většího počtu kontaktů a komunikačních linek v rámci celého čipletu. Nutno dodat, že AMD není samo, a také Intel i NVIDIA narazily na realitu takového čipletu a také své plánované produkty této konstrukce už zrušili a odsunuli dál do budoucnosti. AMD má proti nim stále náskok v mnoha směrech, což ale nijak negarantovalo, že to MCM zvládne napoprvé.

  • O co tedy přijdeme?

RDNA 4 mělo být tvořeno několika řešeními. Dva menší klasicky monolitické čipy pro low end (NAVI 44) a mainstream (NAVI 43), případně oba využitelné k integraci do nějakého SoC k CPU RYZEN 8000. A pak mělo být NAVI 41 a NAVI 42. Ty postavené na speciálním GCD, kterých by bylo několik vedle sebe. TOP verze NAVI 41 mělo mít dle mých informací tři tyhle čipy, jednodušší NAVI 42 pak dva. Tato řešení tak měla pokrývat grafický high end v podobě Radeon RX 8900 série (NAVI 41) a také v podobně RX 8800 a možná i 8700 (NAVI 42). Jenže nebudou.

NAVI 41 a 42 co by první MCM herní řešení nebudou, protože AMD se včas nepodařilo vyřešit všechny aspekty, které tento koncept přináší. Aby podle původního plánu mohlo RDNA 4 příští rok v Q3 2024 vyjít, musel by být proveden tzv. finální „tape out“ právě v minulých týdnech. AMD však po interních diskusích nad současným stavem věcí údajně další vývoj zrušilo. A protože nemají a nikdy neměli žádný záložní plán než MCM řešení v rámci RDNA 4, tak tím zrušili high end v následující generaci grafik Radeon RX 8000.

V rámci RDNA 4 tak jsou stále v plánu jen ty „konvenčně“ řešené menší a slabší řešení v podobě NAVI 43 (RX 8600/8500 série) a NAVI 44 (RX 8400/8300 série) a to je všechno :(. Problém není samotná architektura RDNA 4, problém je ta složitá MCM čipletová konstrukce, kdy sázka AMD, že se mu podaří vyřešit obrovské výzvy a problémy celého konceptu a úspěšně jako první uvést MCM herní GPU, prostě nevyšla. Zatím. Žádný jiný plán ale pro high end RDNA 4 neexistoval, takže je prakticky jisté, že současné Radeon RX 7900 XT/XTX modely zůstanou nejvýkonnější herní AMD grafiky i po vydání zbývajících RDNA 4 karet …

  • Znamená to konec MCM snu? Ani náhodou!

Samozřejmě AMD z toho není nadšené, nemělo v plánu herní high end opustit a rozhodně ho neopouští. Nicméně vše vsadilo na čiplety jak u CPU, tak u GPU, kdy evidentně podcenilo jak monumentální inženýrský úkol, funkční herní MCM GPU je a proč se o tomhle mluví jako o svatém grálu konstrukce GPU a budoucnosti a nikdo to funkčně dosud nerealizoval. AMD chtělo být první, a tak věřilo tomu, že to stejně jako u dosavadních čipletů dokáže, že na to prostě vsadilo všechno. A zjevně první kolo prohrálo.

Ale rozhodně to nevzdává, jeho záměr zůstává. NAVI 41/42 poslouží co by získání zkušeností pro práce na NAVI 51/52, které v rámci RDNA 5 tedy v tuto chvíli budou prvními MCM herní čipletová GPU. AMD se sice mohlo pokusit ty RDNA 4 verze dodělat, ale s ohledem na problémy by to prý zabralo hodně času s nejistým výsledkem a jednoduše je lepší celý ten špičkový team a nemalé finance které do toho firma cpe, věnovat také už rovnou vývoji „druhé generace“ v rámci RDNA 5. A tak to AMD také udělalo. Za normální situace na trhu a ve výrobě, by asi možná váhalo více s tímhle rozhodnutím, ale jak jsem napsal v úvodu, současná situace je taková, že je to vlastně pozitivní rozhodnutí pro firmu samotnou. Samozřejmě méně pozitivní je to pro nás hráče, kteří očekávali nový high endový souboj a nástupce RX 7900 série někdy za rok touhle dobou.

  • Současné grafiky budou dlouho aktuální

                                                – nadcházející generace bude „zajímavá“

Pokud se celá věc potvrdí (a já bohužel v tuto chvíli jsem si téměř jistý, že ano), tak AMD vynechává fakticky nejen nástupce RX 7900 ale také 7800 a 7700 série. Přinejlepším bude mainstreamové malé NAVI 43, co by výrazný generační skok a nástupce NAVI 33 na současné RX 7600 sérii, mít výkon jako NAVI 32 v nějaké osekanější verzi. Jinými slovy možná výkon RX 7800 bez XT? Prostě výkonové orgie od toho s ohledem na parametry a určení nelze čekat.

To znamená, že stávající RX 7900 XT / 7900 XTX budou nejvýkonnější herní grafiky AMD Radeon ještě nadcházející další téměř 3 roky. V tuto chvíli je totiž podle všeho nejbližší realistické, ale hodně optimistické datum, kdy by mohlo vyjít NAVI 51, co by high endové čipletové MCM řešení na Radeon RX 9900 sérii, až závěr roku 2025. Realisticky by tedy Radeon RX 9900 XTX a RX 9900 XT mohly být na trhu v Q1 2026. To je 2,5 roku nejméně :(.

Nutno říci, že i NVIDIA měla původně v plánu pro nadcházející RTX 5000 použít čipletové řešení, ale také to nedokázala včas rozchodit, takže čiplety u herních grafik NVIDIA zatím neuvidíme ani u nadcházející generace. To také odložilo její vydání až do roku 2025. A to všechno bylo ale před tím, než vznikla ta současná AI GPU „krize“ a NVIDIA hodila produkci herních grafik přes palubu a začala se současnou cenotvorbou a přístupem. Kdy tedy low end grafiky prodává za cenu mainstreamu endu, mainstreamové za cenu high endu a high end za cenu „když se musíš ptát na to, co to stojí, tak na to nemáš a neotravuj“. A i s ohledem na nový stav situace u AMD se tak můžete vsadit, že NVIDIA nebude váhat odložit vydání RTX 5000 série ještě dál do roku 2025 …

Ba hůře, klidně se může rozhodnout nevydat to plánované TOP high endové 3nm řešení jako RTX 4090, ale jen jako TITAN a pro běžnou RTX 4080 použít nějaké mnohem lacinější mainstreamové řešení, ale klidně to prodávat za cenu high endu, protože AMD zjevně nebude mít konkurenční nabídku. Ať tak nebo tak, současné grafické karty RX 7000/RTX 4000 tu v současné podobě vydrží ještě hodně dlouho. A jak bude vypadat nástupce a kdy dorazí je značně nejisté, kdy v krajním případě by mě už vůbec nepřekvapilo, kdyby si NVIDIA schovala RTX 5090/5080 až na samý závěr roku 2025 a MAD se snad s RDNA 5 do stejného segmentu vrátilo během první poloviny 2026. To je bohužel na základě současného stavu věcí a zákulisních drbů asi ten vůbec nejpravděpodobnější scénář …

„Sranda“ je, že ani jedna z firem na tom vlastně nebude tratit. Naopak. Současná situace ve výrobě je taková, že pro obě firmy jsou nákladná high end herní řešení, která ale mají nízké marže, vlastně přítěží a jen zabírají místo výnosnějším HPC/AI GPU produktům zejména v kapacitně omezeném pouzdření u TSMC. NVIDIA už herní grafiky obětovala v této generaci, kdy výrobu RTX 4000 v mnoha případech úplně zastavila a bude udržovat ceny i omezovat dostupnost. AMD nedobrovolně tedy nenabídne z technických důvodů high end v další generaci vůbec, určitě by ho raději měla, ale prostě situace to nedovoluje a paradoxně to, že nebude, jí také uvolnilo další kapacity pro Mi300 a budoucí Mi400 řešení, a tak jí tohle vlastně ve výsledku finančně pomůže.

Co by technologičtí nadšenci z toho ale radost rozhodně nemáme. A budeme tratit už jen tím, že prostě situace nebude tak zajímavá a souboj nové generace high endu se odkládá na neurčito. Pravda, s ohledem na to, že nadcházející generace ultra high end grafik měla mít až 650W běžně, nás i mnohé nadšence přestalo tohle zajímat. Proč? Protože jsme nadšenci a ne blázni. Protože 400+W grafické karty jsou nesmysl a nejsou akceptovatelné pro běžný provoz v běžném PC v běžné místnosti. Jenže AMD zjevně nebude mít ani tu RDNA 4 250 až 400W třídu. A to už je nemilé. Naprosto jistě to bude znamenat odklad další generace a udržování vysokých cen současných karet v této kategorii, speciálně u NVIDIA. A pokud ta novou generaci v roce 2025 uvede, tak si buďte jistí, že ještě budeme s láskou vzpomínat na to, jak „výhodné“ byly RTX 4060/4070 série a že 4080 stála jen 35 tisíc. NV nebude mít konkurenci, a to si pište že toho plně využije jak je jejím zvykem. A nelze spoléhat ani na to, že by nás zachránil Intel. Ten v nadcházející generaci také high end nepřipravuje, jeho nejvýkonnější nový Battlemage B770 grafika bude maximálně na úrovni RTX 4070 Ti, tedy znatelně pod Radeon RX 7900 XT. Pravda, Intel by mohl mít výkonnější mainstreamové řešení než AMD na jeho RDNA 4 sérii (téměř určitě), ale ne o moc a AMD pořád bude mít zlevněné mnohem výkonnější RX 7900 modely, takže Intel nás prostě zachránit nemůže.

Abychom nekončili tak negativně, je třeba dodat, že pokud vás nezajímá ultra žravý high end a drahé karty obecně, tak se vlastně nic moc neděje. AMD je s RDNA 3 velmi konkurenceschopné a RDNA 4 bude výrazným zlepšením ve středních a nižších třídách cenově dostupných karet. A Intel také může v této střední a nižší třídě překvapit (může ale nemusí, známe Intel). A jsem si také jist, že ceny výkonnějších současných RX 7000 modelů budou stále atraktivnější a postupně klesat tak, aby atraktivní a dostupné byly. Jen se prostě zpozdí generační výkonový posun, kdy AMD to s MCM koncepcí herních GPU prostě myslí vážně a z dobrého důvodu. Výroba velkých monolitů na 3nm je extrémně neefektivní a MCM a čiplety jsou jedinou cestou vpřed, stejně jako tomu je u čipletových procesorů. Bohužel prostě náročnost konstrukce čipletového MCM herního GPU jsou na úplně jiném levelu než konstrukce multičipového CPU nebo i jen výpočetního GPU. Takže RDNA 5 je novou herní nadějí, ale dříve jak na přelomu 2025/2026 jej představený neuvidíme. NV tak kvůli tomu i kvůli současné situaci kolem HPC/AI produktů, také nebude zcela jistě s novou generací výkonných karet spěchat.

BTW: Je stále možnost, že celá informace je mylná, ale mám to již z několika důvěryhodných zdrojů, které mají informace z první ruky a stejně přesně informovaly v předchozích generacích. Takže jsou malé naděje na to, že AMD vystoupí s oficiální zprávou, že jde o nesmysl a máme přestat se o high end RDNA 4 bát. Potěšilo by to, ale AMD už mělo poslední dny tu šanci oficiálně tyto závažné spekulace vyvrátit. A neudělalo to! Což bohužel znamená že na nich něco je. Situaci dále sleduji a samozřejmě se ozvu, pokud něco, ale v tuto chvíli vše nasvědčuje tomu, že se současnými grafikami AMD i NVIDIA si budeme muset vystačit nejen celý letošní rok, ale také celý příští rok a už neplánovaně i většinu roku 2025 ne-li déle. Alespoň AMD se tak bude snažit posbírat nějaký podíl zajímavějšími cenami proti NVIDIA, která se dobrovolně na hráče vykašlala už rovnou a ceny bude udržovat na současné nezajímavé úrovni a nemá ani žádný zájem je zajímavější udělat a prodeje rozjet, protože má kapacity obsazeny jinými řešeními. Takže přestaňte si na současné karty stěžovat, smiřte se s výkonem, jaký mají, bude to to nejlepší, co minimálně celé 2 další roky mít na trhu budeme a měnit se tak snad budou jen ceny. Radeon RX 7800/7700 modely, které míří na trh brzy, budou na dlouho poslední novinky … takže asi tak.

  

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 06:49:38

AMD zatial nema dvôvod isť do dvoch GPU na čiplete, momentalna velkosť jadra je cca 300mm2 a vyrobna schopnosť čipu u TSMC je cca 800 mm2
uplne by stačilo keby NAVI 41 malo plochu 500mm2 trošku vyšie takty a 100% narast vykonu je na svete
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 08:51:03
avatar
jo, ale AMD prostě nechce vyrábět velké čipy. Jeho CPU mají 80mm2, takže chce vyrábět i malé GPU a "lepit" je k sobě v čipletech, protože je to efektivnější, takže má velký důvod jít cestou více GPU v čipletech a je rozhodnuto.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 07:44:25

Nějaké info která firma bude mít u nás Radeony GRE?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 08:49:15
avatar
v tuto chvíli platí, že u nás budou GRE dostupné maximálně v sestavách ...
Spacekd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 08:07:14

Taky v tom bude určitě přesměrování zdrojů (finance, lidi) do rychle rostoucího trhu, než se pokoušet o high end, herní průmysl to určitě vstřebá.
steny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No, 2023-08-09 08:48:32

Citace:
To znamená, že stávající RX 7900 XT / 7900 XTX budou nejvýkonnější herní grafiky AMD Radeon ještě nadcházející další téměř 3 roky.

Tak to je trapas. S ohledem, že ani tyto karty nejsou tak výkonné jak měly být a netvoří tak konkurenci v top high endu, tak to je už druhý fail za sebou a jak se říká "3rd strike and you're out", tedy pokud se AMD nepovede v 9000 generaci zásadní průlom alá Zen, tak už Nvidii v dohledné budoucnosti nedožene a bude si hrát na písečku s Intelem už jen nižší ligu.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 23:24:54
avatar
Je to katastrofa. Kdo má peníze běžte pro RTX4080/90 ihned, protože zde AMD nemá a ani nebude mít konkurenci dalšího 2,5 roku, takže je jasné co to udělá s cenou těchto karet,zvlášť když NV stopla produkci.
No a co v článku nebylo, ale DD to taky ví je ta až 512-bit sběrniceVRAM na next gen NV. To bude takový masakr, že AMD bude rádo jak to za těch 2,5 roku vůbec s RDNA 5 dožene.
Ať už jsou karty s Navi 31 jaké jsou, třeba nakonec budou jedinné co nezdraží, respektidále zlevní, uvidíme. Za těch 2,5 roku by se z nich mohlo stát něco jako Polaris, všechny hry na to optimalizované atd
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-15 03:44:03
avatar
bezel sem si pro ni... 4080 za 28k...
GAINWARD GeForce RTX 4080 Panther 16G na Alze, zadnej coil whine, zadna turbina... jsem max spokojenej s tou kartou...

no muzeme pocitat ze dalsi 5090 nebo jak se bude jmenovat top end od nvidie bude stat min tech 1500 a to jenom kdyz se Jensen dobre vyspi... ale spis tak 1999... s 32GB Vram... jestli vubec to vydaj pro plebs...

AMD nemuze a nechce podle me jit jeste moc niz s kartama... 7900xt se zastavi max na 699... a kdyz nic jinyho nebude tak se stejne prodaj
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 09:10:01
avatar
Za mě žádná tragédie. Pokud bude NAVI 43 mít spotřebu do 250W a výkon zajímavě poskočí proti RX 6800 (alespoň 30-40%), tak já budu spokojenej.
Stejně bych si žravější GPU do PC nekoupil...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 09:50:15
avatar
NAVI 43 je malý čip je to nástupce NAVI 33 ... bavíme se tedy o max. 128-bit Radeon RX 8600 sérii, nástupce RX 7600 a RX 6600 řad .... spotřeba bude mezi 130 - 180W.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 12:43:05
avatar
Moment, v článku píšeš, že nebudou až karty 250-400W, tedy high-end. Ne, že opustí i mid-range/performance segment.
Navíc i pokud jim nevyšlo MCM, je podle mě dost pravděpodobné, že RX 8700 měl používat pouze jeden z těch GCD, které na RX 8800 měli být dva a na RX 8900 tři. A to znamená, že není důvod alespoň tu RX 8700 nevydat, když to stejně není funkčně MCM.
Uvidíme, já bych zatím rozhodně nepanikařil.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 13:07:14
avatar
??? možná si ten článek ještě jednou přečti ;)

máš tam napsané, že byly zrušeny NAVI 41 a 42, kdy 41 určená pro RX 8900 sérii měla mít 3x GCD a 42 pro RX 8800 a 8700 měla mít dvě GCD ... to základní jedno GCD je totiž velmi malé nedivil bych se, kdyby mělo velikost jen toho NAVI 43, ale protože jde o zcela jiný koncept, kde NAVI 43 je monolit se vším všudy, samozřejmě to není "ten samý čip"

V článku to máš napsané. Panika není na místě, prostě se jen věci trochu zpozdí, současná generace grafik tak zůstane déle a snad u AMD se udrží stále lepší ceny ...
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-15 03:49:19
avatar
neverim tomu, vsadim se ze to bude mit klasicky min 256bit, 16gb nastupce "5700" ;) na videocardz i jinde to radi na uroven Navi 32 ;) protoze navi 41 melo bejt uroven nad 31 ;)
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 12:57:35
avatar
Presne tak.
Dodnes som na GTX1070, čo je 150W čip vydaný v roku 2016. QHD žiadny problém. Áno, náročnosť dnešných hier je už výrazne vyššia, takže ma čaká upgrade. RX7800XT? Možno, uvidíme ako sa predvedú. A zase bude na 6 rokov vybavené.
400W+ obludy mi fakt chýbať nebudú.
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-15 03:52:08
avatar
7800XT pokud ma mit nakej vykon bude 250+
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - otazka 2023-08-09 12:36:03
avatar
DD nemáš info o tom, že AMD chystá RDNA3 refresh? Kdesi som o tom čítal. Ak by sa im podarilo vyriešiť problémy s taktami a efektivitou tak by im to stačilo ako nová "polgenerácia"
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 13:41:04
avatar
platí starší informace, že pokud se něco kolem RDNA 3 zlepšilo, ukáže se to na NAVI 32. jinak technicky existuje RDNA 3.5 architektura, ale jen pro integrované grafiky a součást SoC pro konzole PS5 PRO, ale v tuto chvíli není žádná informace, že by AMD připravovalo nějaký refresh a nové verze čipů NAVI 3x pro RX 7000 grafické karty samotné ...

naopak, současná situaci kolem AI GPU naznačuje, že budeme rádi, když vydrží alespoň současná dostupnost a ceny herních grafik. To je to nejlepší, v co teď můžeme doufat dalších 2,5 roku po blížícím se vydání RX 7700 XT a RX 7800 XT. AMD by mohlo teoreticky časem vydat výše taktované verze současných modelů jako RX 7x50 sérii, ale za současného stavu věcí nemusí, protože už teď má v každé cenové hladině na které záleží lepší produkt než NVIDIA a ta žádné vylepšení ničeho nechystá ...
CZviper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 13:28:59

Tak aspoň současné grafiky vydrží více let. Ušetříme.
tryas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 14:23:29
avatar
Pre mňa to až taká tragédia nie je. Dokonca by som bol rád keby sa predĺžil čas vydávania nových GPU na 3 až 4 roky, kúpiš high-end a na pár rokov tu nie je nič lepšie = vývojári (alebo lepšie povedané markeťáci budú musieť dať priestor vývojárom aby mohli hry dokončiť,
lepšie optimalizovať) budú musieť lepšie optimalizovať, využívať HW až na kosť. Nedávno som kúpil bazárovú 6800XT za 450€ v záruke a bol by som rád keby bola relevantná ešte aj o 3 roky (hrám na 1440p 75Hz).
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 07:26:23

Pre mňa za mňa nech vychadzahu na trh nove GPU aj každych 6 mesiacov. Ved nemusim mať každu novu GPU v PC, ja menim podla toho ked GPU dochadza dych tak menim. Raz je to za 6 rokov potom za 4 roky...
Do minuleho roka som mal tiež GTX1060 120W undervolting na 80W v hre WOT 100FPS, vymenil som ju za RX6700 220W undervolting 180W, v hre WOT 200FPS.
Moj upgrade zavysi od novych zaujimavich hier a ich požiadaviek.
Zatial je to velka bieda... a vyzera to tak že aj RX8000 preskočim lebo požiadavky vykonu u novych hier ma k tomu nenutia.
1marta1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Blbý 2023-08-09 15:02:50

Hmm blbý no, ale může být ještě hůř, jakože v roce 2026 už žádnej Taiwan ani RDNA5 nebude..
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 07:12:00

Dufajme že Taiwanci sa poučili s Ukrajinskych chyb a nedopadnu ako oni 10 rokov v nezmyselnej vojne, len preto aby vymenili jedneho okupanta za druheho.
Na druhej strane vraj AMD ma zmluvu s Južnou koreou (Samsung) 3nm proces, tak že AMD ma alternativu keby Taiwan spachal ekonomicku samovraždu, bol by iny pruser keby AMD muselo vyrabať znova v Global na 12nm procese
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 08:59:19
avatar
jasně, předat svou zemi libovolnému režimu kálející na lidská práva, je to, co by měli učinit všichni. Začni prosím ale nejdříve vlastním Slovenskem - tj. vystoupit z EU a NATO a zapomeň, že si budeš takto svobodně psát své dezolátstvo na internetu, teda to zkusíš ve svém vysněném režimu jen jednou, pak dávaj 15 let za terorismus.
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 16:58:19

Na toto sa uz neda pozerat. AMD by mali Radeon diviziu predat a skoncit toto trapenie.
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 18:14:42

Som zvedavý ako AMD zareaguje, teda či vydá high-end, ak sa im s RDNA5 podarí MCM gpu a zároveň bude naplno bežať AI horúčka.
ares_1_Boh_vojny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 21:14:09
avatar
myslim ze autorovi tohto clanku sa vtiesnila slza z oka..
kell_01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 21:21:47

No tak jestli je to pravda tak se docela zklamany sice se nemel v planu kupovat novou generaci RDNA 4 ale stejne sem se tesil nato multicipove reseni.

Ja bych jim v tomhle pripade spis doporucil vzit RDNA 3.5(opravenou a poladenou) dal to do lepsiho vyrobniho procesu naky upraveny N4 a byl by v tom cert aby to nemelo +30% vykonu navic oproti stavajici generaci
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 22:11:38
avatar
Takže jak tak na to koukám nákup mé 7900XT byla docela dobrá volba jelikož jsem do roku 2026 za vodou :-)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 14:28:37
avatar
Rasterizace:ANO
Raytracing:NE
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 18:14:26
avatar
RT nepoužívám, používal jsem ho jen v CP2077 jinak to je o ničem. Bohužel možno bohudík, zatím rasterizace vypadá z 90% lépe než celý RT, ale neříkám že, až bude NVIDIA 10XXXX a nebo RX 14xxxx tak bych si koupil další kartu na RT, jak na to bude výkon ve 4K bez DLSSS a FSR A stále jak je vidno, když se dá RT na psycho v CP2077, kde je kompletní RT, tak s tím nehne ani to nejlepší železo světa
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-11 13:40:32
avatar
záleží co hraješ, je to hodně individuální. Já třeba s manželkou Minecraft. A tam je pathtracing též tzn. stejná metoda jako CP na to "psycho". Narozdíl od toho CP ale jistě víš,že díky triviální grafice to již hratelné s pathtracingem je. Teda abych byl přesný - na tvé 7900XT kolem 40fps v 2560x1440, tedy uznáš sám že je to na hranici hratelnosti, zatímco na slabší 4070Ti máš ve stejném rozlišení kolem 120fps a máš stále více fps i na 4070 non-ti a bohužel i na nesmyslné 4060Ti.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-11 19:04:54
avatar
Minecraft hraje syn, ale abych pravdu řekl, tak jsem mu to zapnul s RT, ale nakonec stejně po chvilce řekl. Tati hoď mi tam klasický Minecraft, je mu tedy 7 let, ale je úplně jiná povaha než Já. Já mám rád hry hezky vybarvené, ale jemu jde spíš o podstatu hry a když to hraje s kumpánama z první třídy, tak to RT není žádané, asi je to tím, že děti mají vetší fantazii

Já hraji hry jako CONTROL, ALAN WAKE.. atd.. Stejně je to všechno o ovladačích, třeba v Control jsou si 7900XT a 4070Ti vyrovnané a jsou i jiné hry, kde jsou výkony stejné nebo hodně podobné, ale nechápu proč jsou určité hry, kde prostě jsou ty Nvidie bez důvodu výkonnější pod RT, nemluvím teď o klasické rasterizaci, to je parketa AMD
janakulka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 16:17:00
avatar
Ja som tiež pred dvoma týždňami kúpil 7900XT, tak som kludný, akurát mi to tu trochu smrdí nejakou dohodou medzi nvidiou a AMD.... Nvidia oznámi, že nová generácia dorazí niekedy za vyšše rok a pol čím otvorí ohromnú dieru na trhu pre AMD a to o pár týždňov oznámi, že highend karty nebudú, lebo šak na čo.
Mám pocit, že kartičky sa nepredávajú ako sa čakalo,
tak nás budú kŕmiť súčastnou gen kým sa to nevypredá,
ani kus kremíku nazmar......
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-15 04:37:23
avatar
amd nic neoznamilo
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-09 22:51:19

V případě kdy se informace o nevydání high-endu ukáží jako pravdivé, tak se vlastně odstartoval konec grafické divize AMD tak jak ho známe, ta divize bude dále postrádat v této velikosti smysl.
- dedikované herní grafiky zaujmou maximálně cenou, nic jiného nenabídnou, jejich podíl na trhu bude marginální.
- profesionální karty to samé, jediné na co se AMD na jaře zmohlo při uvádění nových modelů W7000 je, že mají novější DP oproti nVidii a jsou mnohem levnější, v tomto segmentu zrovna peníze tak podstatnou roli nehrají. Podíl těch karet bude na trhu velmi malý.
- karty pro datacentra mají ještě šanci vydělat firmě nějaké peníze, když ale vidím, že nVidia jen za kvartál odhaduje nárůst tržeb o 52%, tak se obávám, že AMD vlak ujel a opět bude paběrkovat, ale třeba se pletu...
- integrované grafiky, no spolupráce se Samsungem je už letitá, výsledek nula. Grafiky pro konzole může "tisknout" do aleluja, výrazný business to není a nebude. Jak Sony tak MS budou nadále tlačit na cenu, potřebuji dostupné konzole dostat mezi lidi, vydělají na službách. Grafiky v APU pro notebooky jsou hezké na prezentacích, ale v reálu v obchodě prakticky nejsou.
Když se na ty segmenty a jejich dle mého názoru výhledy podívám, tak pochybuji, že AMD bude investovat výrazně více například do softwaru, spíš vývoj utlumí, spirála "neprodejů" hlavně v profi sféře se dále sníží.
Řešením je rozdělit GPU divizi a část jí prodat.
Stejně je s podivem, že někteří v tom, že AMD prakticky vyklidí grafický business, vidí něco pozitivního. Neuvěřitelné :-)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 09:09:39
avatar
bohužel smutné je to z pohledu nás jako hráčů, z pohledu peněz to smysl asi dává. Tak to holt v kapitalismu chodí. Herní grafiky jsou jako drahá luxusní SUV - je to prostě premium záležitost, kterou nekupuje většina vlastně je to taková věc o které "normální" člověk uvažuje, že je jakože k ničemu a vůbec by nemusela být. Takže je to jako by jedna velká automobilka zastavila jeden svůj takový model, respektive modely 2 na stejné platformě. Už teď je jasné,že to na žádnou globální sebevraždu není.
Snažme se ale vidět to pozitivní - konečně vznikne řada opravdu silných APU na RDNA 3.5 architektuře. To je záležitost, díky které může AMD dostat "více grafik" do PC než s jakkoliv úžasným hiendem
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 09:00:07

Pořád se tady píše, že na hráče kašle nvidia a jak je amd super. Teď se ukazuje, že jsou na tom obě firmy stejně, obě upřednostňují zisk. Šokující ;-)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 09:17:40
avatar
náhodou, měl bys ocenit jak je to "hezky" napsáno. AMD to prý udělat musela kvůli kapacitám atd. Vůbec se nemohla na APU a AI vykváknout ve prospěch hiend čipu .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 09:17:55
avatar
??? tak ano upřednostňují, to je účel firem ...

Nicméně není sporu o tom, že jedna firma na hráče kašle více než druhá ... ceny nových karet, poměr cena/výkon, i zaměření na hráče a konzole, tady jsou velké rozdíly mezi oběma ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-10 13:47:14

To omezení highendu u příští generace AMD by mohlo zkrotit i NV, která by se nemusela tak hnát na samotné možnosti čipu 400W+.
Stejně mi to přijde od AMD jako učení se marketingu, kdy u současné generace měl být výkon 2,5 vyšší. To nevyšlo, tak teď zase extrémně krotí očekávání u budoucí generace. Jenže v tomto případě může AMD jedině překvapit... A to je pořád lepší, než být masírován a následně zklamán.
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-08-15 03:35:16
avatar
vsichni verohodny leakeri mluvi o tom ze bude od AMD grafika klasicky GCD neco jako byla 5700 takze takovej high mid end, low high end...

dale mluvis ze jsme blazni a GPU s 400w+ jsou nemysl, ale kazda blba 7900XTX OC verze jde pres 400w

a nejhorsi vec co ted pro AMD bude je 7800xt... karta bude mit o 20CU min nez GRE, mozna to dozene taktama, ale i spotrebou teda, a vykon GRE je dost pod 7900xt... povida se ze 7800xt bude za 499 nejmin, spis realne 599 a vykon bude dost kolem 4070 a 6800xt... jestli nasadi nizsi cenu muze to bejt dobry, pro hodne lidi ale pochybuju...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 822x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 559x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1012x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1213x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1542x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1362x
Komentářů: 7