AMD nebude podporovat PhysX, jeho cestou je HAVOK a DirectX11. PhysX nemá šanci na rozšíření …
AMD nedávno ústy svých čelních představitelů zopakovalo své stanovisko ohledně NVIDIA PhysX. V současné době, kdy se NVIDIA PhysX objevují v některých hrách a kdy NVIDIA dokonce uzavřela spolupráci s EA a 2K, zastává AMD-ATI stále stejný postoj k PhysX fyzikálním instrukcím.
AMD-ATI podporuje fyzikální akceleraci efektů přes GPU a tento vývoj podporuje na 100%. Nicméně podporuje tento vývoj cestou standardů a jako regulérní součást výpočtů přes GPU a součást herního prostření. Nikoliv jako volitelný bonus a nadstavu. V tomto směru AMD - ATI vlastně zopakovalo, že fyzikální akceleraci přes GPU nasadí, až to bude mít smysl. PhysX jako takové AMD-ATI pro své karty neodmítlo, nicméně tomuto standardu předpovídá nevyhnutelnou smrt. NVIDIA PhysX totiž není otevřený standard a nemá širokou podporu. AMD-ATI jde cestou standardů, podobně jako už dříve oznámila podporu GPGPU OpenCL prostředí, které nakonec musela přijmout i NVIDIA, čímž se ATI STREAM a NVIDIA CUDA GPGPU prostředí stanou kompatibilní, podporuje AMD-ATI nejrozšířenější fyzikální standardizované prostředí HAVOK a také nový DirectX11. HAVOK instrukce se totiž s velkou pravděpodobností stanou částečně součástí DirectX11 a jeho fyzikálních instrukcí akcelerovaných přes GPU. Tento standard pak budou používat všechny DX11 hry a tudíž je vlastně existence PhysX skutečně poněkud zbytečná. AMD-ATI právě v tomto vidí důvod, proč NVIDIA PhysX zanikne.
Můj osobní názor je, že objeví-li se skutečně DirectX11 s fyzikální akcelerací přes GPU založeným na HAVOKu, je existence víceméně toho samého v podobě PhysX, opravdu zbytečná. PhysX je sice zajímavá technologie, ale pokud nebude otevřená, dostupná všem a na všech grafikách, nebude mít vedle HAVOKu a DirectX11 zkrátka dlouhodobě šanci. Už když si vezmeme, že při akceleraci přes CPU, nepoznáte mezi PhysX a HAVOK rozdíl. NVIDIA se sice snaží uzavírat partnerství s herními vývojáři jako je EA, ale nemyslím, si že zrovna v tomto případě to bude mít nějaký podstatný vliv na vývoj. EA, řekněme si na rovinu, uzavřelo partnerství s NVIDIA jen proto, že PhysX je zdarma, funguje i přes CPU a EA je v obrovských problémech a musí šetřit. Pro příští rok se navíc EA výrazně omezuje v investicích a sníží počet vyvíjených a vydávaných her. Navíc EA je jen jedna ze společností vyvíjejících hry a zdaleka netáhne za jeden provaz. Například Crytek (crysis), který je součástí EA trvá na svém vlastním fyzikálním engine bez PhysX. Další vydavatelské domy, jako Ubisoft a Blizzard ani Valve širší podporu PhysX neoznámili. Bez široké podpory a bez toho aby se PhysX objevil i na grafikách ATI Radeon, které zabírají podstatných 45-50% trhu s desktopovými grafikami, však nemá tento standard, který není standardem, šanci. Lámat chleba se bude příští rok a také v roce 2010. Podle toho, jak se bude vyvíjet situace s DX11 a jeho fyzikální akcelerací přes GPU, podle toho se bude vyvíjet i situace s PhysX. Nepochybuji o tom, že příští rok se her s PhysX dočkáme, hned z kraje roku to bude Mirror´s Edge pro PC, jak moc bude PhysX přínosem zde se dozvíme v lednu. NVIDIA zatím prezentuje video ze zpomalenými záběry přínosu hry s PhysX a hry bez něj. K vidění je zde.
Zdroj: Bit-tech
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|