Internet se plní nesmyslnými zaručenými informacemi a přehnanými očekáváními. Pojďme udělat pořádek
Na rovinu, nad některými informacemi, které v poslední době obíhají, zůstává rozum stát. Já samozřejmě vím o něco více, než co říkám a mohu v tuto chvíli říci. Nicméně zcela na rovinu vám říkám, že přesný výkon natož ceny a konkrétní edice dostupných karet v tuto chvíli neznám. A s výjimkou několika málo lidí v AMD ho nezná nikdo!!! Mám potvrzeno s více zdrojů, že AMD neodhalilo ani partnerům ani výrobcům nereferenčních grafik, skutečný výkon NAVI 21!
Je dokonce možnost, že AMD uvede letos NAVI 21 jen v referenční edici, tak aby mělo do poslední chvíli kontrolu nad jejím výkonem a nereference prostě budou později. Co vím, tak ve hře je několik možných specifikací, od plně odemčeného jádra až po mírně zamčené. Stanoveny také nejsou finální kapacity pamětí, zde prý AMD čeká na novinky od NVIDIA a pak se rozhodne.
Přesný výkon AMD stále ladí, ceny budou jako obvykle pak stanoveny až pár týdnů před vydáním karet na trh. Stejně tak dostupnost edic bude záviset na momentální situaci ve výrobě, v dopravě apod., kdy určitě víte, že v současnosti nejsou věci tam, kde bývaly, a ještě dlouho nebudou. Takže naplánovat dnes vydání nějakého významného produktu je noční můra a výrobci nejsou schopni dnes ovlivnit reálnou dostupnost některých produktů. Tohle je zásadní věc, která stále bude ovlivňovat všechny novinky, které se na trh chystají, včetně nové generace grafik všech výrobců!
- Co očekávat od „big NAVI“ alias NAVI 21 na Radeon „RX 6000“?
Některé spekulace se ale v poslední době utrhly ze řetězu. Nicméně zcela realisticky lze samozřejmě očekávat od velkého NAVI mnohem vyšší výkon, než má současná RX 5700 XT. Tedy NAVI 10, což je spíše mainstreamový čip s velikostí pouhých 251mm2 s 2560SP (40CU) v plné specifikaci v kombinaci s jen 256-bit sběrnicí a 8GB GDDR6.
Přesné definitivní specifikace NAVI 21 pochopitelně stále neznáme, nicméně většina důvěryhodných zdrojů mluví o jádru, které je prakticky dvojnásobné proti NAVI 10. To znamená, že je větší (má kolem 500mm2), má 5120SP a 80CU v plné specifikaci. A samozřejmě využívá novou RDNA 2 architekturu s vyšším IPC než RDNA v případě RX 5000 série. Kromě toho má nějakou HW akceleraci Ray Tracingu a pár dalších věcí, které první RDNA nemá. To je také nutné brát v potaz.
Je jisté, že NAVI 21 bude použito ve více specifikacích, s různým počtem aktivních SP a různou konfigurací paměti. V tuto chvíli nejdůvěryhodnější zdroje hovoří o nejméně dvou hlavních specifikacích, které AMD připravuje. TOP verzi, která může (ale nemusí) mít plně aktivní GPU a tedy 5120SP v kombinaci s 2048-bit sběrnici a 16GB HBM2 paměti. Pokud se takováto edice objeví, je zcela objektivní očekávat, že bude mít zhruba 2x vyšší výkon, než má Radeon RX 5700XT. Ostatně s těmi parametry by cokoliv podstatně méně znamenalo, že se něco nepovedlo. Zde tedy pramení ty spekulace o tom, že velké NAVI může být až kolem 40% nad RTX 2080 Ti.
Potíž je, že nevíme jistě, zda TOP verze bude mít plnou specifikaci GPU (osobně bych hádal, že možná ano), a nevíme, zda dorazí letos, protože výrobně je náročnější, složitější a díky HBM pamětem bude nezanedbatelně dražší. Pořád si ale myslím, že se vejde do ceny 1000 dolarů s přehledem, což by vzhledem k výkonu bylo skvělé. Zda má šanci porazit nástupce RTX 2080Ti? Šanci má (NVIDIA si to minimálně myslí/myslela), minimálně v některých hrách, ale v tuto chvíli nevidím, že by AMD mělo jako hlavní zájem udělat kartu, která bude konkurovat RTX 3080Ti/3090 někde kolem 1500 dolarové hladiny.
Když vynecháme spekulace a čtení mezi řádky, tak AMD jasně řeklo několik věcí. RDNA 2 je o výrazném posunu efektivity a současně výkonu. Řeč je 50% zlepšení efektivity vůči RDNA1 a cílem je zhruba dvojnásobný výkon proti RX 5700XT s tím, že novinka by měla nabídnout výkon pro „mainstreamové“ 4K hraní, konečně dostupné širokým masám hráčů.
TOP varianta NAVI 21 s předpokládanými HBM 2 tak bude určitě ten HALO produkt, a je možné, že letos na trh ani nedorazí, protože co chce AMD především, je zopakovat RYZEN situaci, tentokrát na GPU trhu. Tedy nabídnout co nejširší skupině uživatelů opravdu trh otřásající navýšení výkonu za dostupnou cenu. A v tom mu TOP HBM varianta velkého NAVI za cenu někde kolem 700+/- dolarů, určitě nepomůže. Proto si myslím, že pro AMD je mnohem zásadnější slabší varianta NAVI 21, která kvůli výtěžnosti nejspíše nebude mít těch plných 5120SP/80CU, ale hádám, že by mohla mít nějakých 72 – 76CU (4608 až 4864SP) v kombinaci s 384-bit sběrnicí a 12GB GDDR6. To by bylo podstatně levnější řešení, než 16GB HBM, kdy rozdíl jen ve výrobních nákladech může být kolem 150 až 200 dolarů! Přitom těch 384-bit a 12GB GDDR6 by mělo propustnost téměř 1TB/s. A protože NVIDIA bude mít u konkurenční RTX 3080 téměř určitě jen 320-bit a 10GB GDDR6, mělo by AMD výhodu tak jako tak. Zejména v kombinaci s tím, že NAVI 21 bude určitě významně menší čip než GA102 od NVIDIA na jinak podobně drahých výrobních procesech. O tom to je, AMD evidentně nezajímá nástupce RTX 2080 Ti, ale zajímá já cenová pozice nástupce RTX 2080. NVIDIA ví, že jde do tuhého, protože po mnoha letech dostane xx80 karta stejné jádro, jako xx80Ti karta! RTX 3080 tedy nebude mít menší GA104 co by nástupce TU104 na RTX 2080, ale bude mít GA102 a tedy nástupce TU102 na 2080Ti! Už to naznačuje, co se na nás chystá. Jednoduše by RTX 3080 s GA104 neměla proti Radeon big NAVI šanci ….
Nevím, jak AMD pojmenuje novinky, zda je vůbec název „RX 6000“ ve hře (asi ano), ale dejme tomu, že TOP verze NAVI 21 s HBM bude RX 6900 XT, zatímco slabší verze s GDDR6 bude RX 6800 XT. Jak výkonná ta slabší verze bude? Zhruba 15% nad RTX 2080 Ti, zní docela věrohodně, to je totiž 50 - 60% nad výkonem RX 5700 XT, což podle mě vzhledem k parametrům i té případně slabší a ořezané „big NAVI“ zní zcela realisticky. Důležitá bude cena. Můj odhad je, že AMD bude chtít skutečně pořádně věci rozhýbat na GPU trhu. Takže cílových 599 dolarů (16 tisíc korun vč. DPH) je podle mě zcela reálných, což by za grafiku s výkonem kolem nebo dokonce mírně nad výkonem RTX 2080 Ti za zhruba 30+ tisíc, byla naprostá pecka a velmi zásadní impuls pro mnoho zákazníků. Ano, cena by mohla být i těch 699 dolarů, tedy blíže 20 tis. Ale pokud chce AMD udělat to, co říká (tedy nabídnout 4K výkon pro masy), osobně sázím spíše na těch 599 dolarů, možná dokonce méně. Ostatně je tam prostor, RX 5700 série výrazně zlevňuje a tlačí se pod 10 tisíc, kdy RX 5700 XT už za 10 tisíc v pohodě pořídíte. Většina RX 5700 XT dnes stojí kolem 399 dolarů. Takže 16 tisíc za RX 6800XT a 20 tisíc+ za RX 6900XT zní podle mě zcela realisticky. Tohle bych tedy očekával. Speciálně když RTX 3080 jen s 320-bit a jen s 10GB paměti, s výkonem také lehce nad úrovní RTX 2080Ti, bude nepochybně dražší. Očekávám 699 – 799 dolarů.
- Co nečekat od „big NAVI“?
Na rovinu, co bych v tuto chvíli nečekal, je že AMD půjde přímo proti nástupci RTX 2080 Ti. Bylo by to plýtvání časem a zdroji. V tuto chvíli to prostě není na pořadu dne, jakkoliv AMD určitě chce pozici výrobce nejvýkonnější herní grafiky. Teď to ale není priorita. AMD teď potřebuje obnovit a sjednotit celou grafickou nabídku, kdy RDNA 2 podle oficiálního prohlášení dorazí postupem času i jako integrovaná grafika, tak do celé nabídky mobilních/desktopových karet od low endu po high end. A hlavní je tak získat podíl na trhu, dostat Radeon do povědomí stejně jako se to daří u RYZEN. A tady žádnou významnou část hráčů AMD nezíská tím, že se bude soustředit na souboj s NVIDIA v cenové hladině 30tisíc+.
- Hlavní zbraní AMD bude skvělý poměr cena/výkon, výkon a výbava v jednom
To kdyby stála 16 tisíc, bylo by to něco jiného. 16 tisíc je pořád hodně, ale je to minimálně na dohled většině zákazníků, kteří nejčastěji kupují karty většinou kolem 8 tisíc. Speciálně pokud taková karta bude mít až 2x lepší výkon, než co nabízí karta za 8 tisíc. Jeden z hlavních důvodů, proč je RTX 2080/2080S tak mizerná nabídka a vždy byla, že stála 20 – 24 tisíc korun, přičemž má reálně jen o 10-15% vyšší výkon, než RX 5700 XT za 11 – 14 tisíc! A RTX 2080 Ti za 30 – 36 tisíc má „jen“ v průměru o 35% vyšší výkon než 5700 XT. Za trojnásobnou cenu! Tohle bude chtít AMD využít u NAVI 21 …
Realisticky RTX 3080 bude stát pořád kolem 20 tisíc+ a RTX 3080Ti/3090 kolem 30 – 40 tisíc korun. očekává někdo něco jiného? Takže AMD s velkým NAVI bude chtít nabídnout podstatně přijatelnější produktů. Jak říkám, umím si představit tu GDDR6 verzi za 16 tisíc (599 dolarů) s výkonem v úrovni RTX 2080Ti. Takže poloviční cena proti tomu, kolik za ten výkon musíte platit dnes. Nemluvě o efektivitě o tom, že RDNA 2 architektura je v konzolích, a tedy hlavní na co se budou hry od teď optimalizovat atd. Ano, NVIDIA a její RTX 3080 Ti/3090 bude výkonnější, ale za 2x vyšší cenu to zase bude jen třeba o 30%, takže kolik reálných zákazníků to zajímá? Speciálně když AMD nabídne výkon perfektní i pro 4K hraní.
A ještě jedna věc, NVIDIA vydá AMPERE grafiky dříve než AMD, kdy ovšem AMD zná už delší dobu přesný výkon a možnosti nových RTX grafik. NVIDIA ale střílí zcela na slepo. NVIDIA nezná skutečný výkon natož cenovovou realitu NAVI 21. Bude to rozhodně zajímavý generační souboj a chce se říci konečně :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|