Vypadá to, že se máme na co těšit. GCN (HD 7000) v hlavní roli v APU procesorech, GPU i konzolích.
Společnost AMD ovládla celou novou generaci herních konzolí (k neodeznívajícímu překvapením mnohých nejen s grafikami, ale dokonce i se svými x86 procesory) a slibuje si od toho hodně i na poli PC a samotného vývoje her i dalšího software! Potvrzuje se tak řada našich starších domněnek a myšlenek, že vliv tohoto celého bude značný.
Skoro každý den dnes slyšíme o tom, že další herní studio uzavřelo úzkou spolupráci s AMD, naposledy Crytek už s Crysis3, který ještě nedávno úzce spolupracoval s konkurencí. A týká se to i velkých vydavatelů, kteří si teď u AMD podávají dveře - není se co divit, každý chce vytáhnout maximum z nových "PC platforem" Xboxu8 a PS4, které dodává AMD. Skoro každá nová hra s aktuálnějšími technologiemi DX11 má dnes na začátku logo AMD Gaming Evolved a vychází ve spolupráci a s přímou podporou této firmy. A nejde jen o logo, ale i viditelné o optimalizace dané hry na PC a konkrétně i GCN architekturu grafik. AMD to potvrzuje nejen vůbec nejšpičkovějšími AAA tituly zdarma přibalenými k novým grafikám Radeon, ale i představováním zajímavých technologií, vyvinutých ve spolupráci přímo s vývojáři konkrétních titulů. Před pár dny tak ukázala potenciál nové renderovací technologie TressFX využívající standard DX11:
V aktuálním rozhovoru se nechali zástupci AMD slyšet, že přehodnotili investice a plány podpory vývoje. Vzhledem k onomu zájmu herních vývojářů se to asi dalo čekat. AMD tak hodlá mnohem více investovat do vývoje podobných technologií vyvíjených ve spolupráci a také do přímého vývoje ovladačů. To je tedy naše odpověď na otázku, kterou jsme si nedávno položili. Zda AMD dokáže udržet to neuvěřitelné tempo vývoje a zlepšování ovladačů i výkonu grafik přes ovladače, kterého jsme svědky od vydání HD 7000 řady:
U této příležitosti AMD zopakovalo, že GCN architektura zdaleka není plně využita a její potenciál bude v dalších hrách i dalším softwaru (akcelerace výpočtů) stále více využívána. A teď nemluvíme jen o samostatných grafických kartách Radeon 7700/7800/7900, ale i o GCN grafikách integrovaných v procesorech (APU čipy). AMD aktuálně chce uspíšit příchod nových APU platforem, které zatím GCN grafickou architekturu nemají. Aktuálně vychází TEMASH (nejmenší APU určené pro Tablety) a už na konci roku by AMD chtěla představit výkonné 28nm čipy KAVERI (nástupce letošního nástupce TRINITY). Ty kromě GCN grafické části budou mít i očekávanou SteamRoller architekturu CPU. Zkrátka AMD chce co nejrychleji sjednotit všechny své platformy tak, aby všechny měli GCN architekturu ať v aktuální, nebo vylepšené verzi (HD 8000). A toho všeho chce náležitě využít.
Při této příležitosti AMD prozradilo, že v nové SONY PS4 je vlastně vůbec nejvýkonnější APU čip, který kdy vyrobilo. Jedná se vlastně o 8jádrový x86 procesor architektury Jaguar a APU část má výkon desktopového HD 7850 a obojí sdílí 8GB GDDR5 paměti, což si přála SONY. Nejsme si ale jistí, zda se jedná o monolitický čip, spíše ne a jednoduše jsou dva samostatné čipy vedle sebe v jednom procesorovém pouzdře.
Celkově zůstává jedinou nevyřešenou otázkou kdy, a jak moc dopadnou všechny tyhle přímé optimalizace, vývoj ovladačů a podpora všech vývojářů na souboj a výběr mezi grafikami řady Radeon a konkurenčních GTX. Těžko si ale představit, že tohle všechno nebude mít žádný, nebo jen malý význam a vliv. Na druhou stranu vzhledem k tomu, že konkurenční NV se už před časem začala viditelně z PC platformy podpory PC vývojářům stahovat, a soustředit se na ARM platformu (svou TEGRU), je jasné, že současný vývoj situace není překvapivý pro nikoho z účastníků a prostě se čekal.
Jsem ale přesvědčen o tom, že AMD vůbec "nevyhrálo" díky grafikám jako takovým a tedy tomu, že by byly lepší, nebo horší než grafiky konkurence, ale vyhrály mu to vlastně jeho mnohými podceňované procesory. Tedy fakt, že má právě komplexní výkonnou platformu opravdu výkonných procesorů i výkonných grafik "vše v jednom". Tedy něco, co nedokáže nabídnout ani Intel, ani NV a proto jejich platformy v herních PC konzolích nové generace nenajdeme. APU procesory se tak pomalu ale jistě stávají nejvýznamnějším a nejlepším produktem v historii AMD a GCN architektura nejvýznamnější a nejpovedenější grafickou (nejen) architekturou vůbec a to stojíme teprve na začátku.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|