Radeon grafiky jsou připraveny na konkurenci. Nové konzole SONY má prý pořádnou grafiku.
Dvě zprávy, které spolu ale zase tak moc nesouvisí, obě se ale týkají Radeon grafik, tak jsem si je dovolil spojit.
Už je to pěkných pár měsíců, co jsem vám prozradil, že kromě klasických "50/70" modelů v jednotlivých řadách, se chystají i ořezané "30/90" verze. Prvním z nich měl být Radeon HD 7930, který ale čeká už nějaký ten pátek, protože k jeho vydání nebyl ani důvod a ani prostor. Jedná se už ale o definitivně potvrzený model, jeho podpora se objevila v nejnovějších ovladačích.
Prostor nebyl proto, že AMD kvůli obavám o výtěžnost nastavila ref. takty HD 7950/7970 velmi nízko a po vydání HD 7870 grafik se to hlavně u HD 7950 naplno ukázalo, protože mezi HD 7870/7950 je často maximálně zhruba 10% výkonový rozdíl. nacpat mezi to HD 7930 by tedy bylo dost obtížné. Navíc jak vidíte v obchodech sami, už je to hodně měsíců a konkurence k HD 7800 je stále veškerá žádná. GTX 680 byl takový demonstrační model, kde zatímco AMD takty u HD 7900 snížila, aby byla slušná výtěžnost, u GTX 680 konkurence zvolila opačný přístup, takty narvala hodně vysoko, výtěžnost takto kvalitních jader je ale sporadická a lepší to zatím nebude. I proto vyšla GTX 670, která má sice výkon o něco málo nižší, ale už je její ořezané jádro k dispozici v lepších počtech. Mezitím už ale AMD zvyšuje takty, díky lepší výtěžnosti.
Na trh se tak chystají GHz ref. HD 7970 s výkonem o 10% vyšším a OC edice budou mít výkon o 15% vyšší proti současným ref. HD 7970, na což už rozhodně nebude referenční GTX 680 stačit. GTX 670 se pak bude muset vypořádat se stále rychlejšími HD 7950, které samozřejmě také zrychlí a aktuálně se pro ně počítá se zhruba 950MHz místo jen 800MHz a rychlejšími RAM, což by mělo posunout výkon o cca 12-15% nad dnes ref. HD 7950 a také díky tomu zhruba o 3-5% nad ref. GTX 670. HD 7970/7950 také zlevňovaly, takže dnes už není problém HD 7950 koupit pod 9000 (i když kurz dolaru to trochu komplikuje, ale to všem). Jenže na to nějak "zapomněly" reagovat HD 7870, které často stojí jen o málo méně než ref. HD 7950.Zde se očekávají tedy slevy a díky zrychlení ref. i neref. HD 7950 se utvoří zhruba v průměru 20% výkonová mezera mezi HD 7870 a HD 7950. A tu AMD ucpe právě modelem HD 7930, který by měl mít údajně 1536 jednotek místo 1792 na HD 7950 a jeho výkonu bude zhruba 5% pod současným pomalu taktovaným ref. HD 7950. I když osobně očekávám, že bude spíše o těch 5% rychlejší kvůli OC edicím HD 7870 a rychlejším ref./neref. HD 7950.
Bohužel vám nejsem schopen říci, kdy přesně HD 7930 dorazí. Osobně očekávám, že AMD vyčkává na tah konkurence a příchod konkurenčních modelů k HD 7800. Pak aby konkurenci zatopila, skokově sníží ceny HD 7800 (kde hlavně HD 7870 to potřebuje jako prase drbání). Ještě před tím ale uvede rychlejší ref./neref, HD 7950/7970 a tím vznikne prosto pro HD 7930, která tak vyjde logicky až potom. Podobně bych očekával i vydání modelu HD 7830 (eventuálně značeného jako HD 7790) pod HD 7850, kde je dnes také slušná mezera. Nicméně nic z toho není až tak překvapivé a takto to bylo plánováno od počátku. Bohužel 28nm výroba byla ve stavu v jakém byla a konkurence výrazně zaspala.
- Radeon HD 7900 pro konzoli PS4?
Z trochu jiného soudku, ale také související s HD 7000 grafikami. Na světě už jsou další údajné parametry nové konzole SONY. Jak víte, tak PS3 je celkově finančně velký propadák a jeho tvůrci už dávno SONY opustili. U nové generace chce SONY zcela změnit přístup a zatím vše nasvědčuje tomu, že prostě PS4 bude PC konzole. Z více stran už prý bylo potvrzeno, že nová konzole staví na x86 procesoru AMD a grafice AMD. Nicméně dříve prezentované parametry, podle kterých měla PS4 stavět na APU Llano a HD 6700 grafice, byly dost přitažené za vlasy. Jak už jsem dříve řekl, není to moc pravděpodobné, protože PS4 má vyjít až nejdříve příští rok na konci, a v té době už Llano ani HD 6700 nebudou dávno ve výrobě a budou zde výrazně lepší nástupci. Nové parametry, které prý unikly z dobře informovaných zdrojů (ostatně herní studia už mají prototypy konzolí k dispozici) vypadají výrazně realističtěji:
Údajné Specifikace "PlayStation 4"
- AMD Fusion APU - ("Liverpool")
- AMD x86 Quad-Core 3.2GHz
- ATI R10xx (3. generace) s frekvencí 800 MHz a 1843 GFLOPS - ("Tahiti")
- 2 GB paměti (stále nejistÉ, může být i 4 GB)
- Blu-ray
- HDMI 1.4 - Výstup 1080p
- 320 GB HDD +
- 16GB Flash Memory
O pohon se má skutečně starat X86 procesor AMD a to nějaké čtyřjádro s 3,2GHz na bázi APU s krycím názvem "Liverpool". V současné verzi tam může běhat klidně Trinity, ale ve finální konzoli bych se nedivil použití 28nm nástupce řady Trinity, který vyjde zhruba za rok a do nové konzole by dával podstatně větší smysl. O grafiku se kromě integrované GPU v CPU, má postarat hlavně neintegrovaná GCN grafika současné generace a to prý TAHITI na 800MHz s 1843GFLOPS výkonu. Tahiti by odpovídalo HD 7900 modelům (možná HD 7930?), ale osobně bych spíše čekal použití HD 7850/7870, třeba i ve formě mobilní verze HD 7900M. Záleží na tom, zda SONY chce nebo nechce vysoký výpočetní výkon k vysokému hernímu výkonu. Vzhledem k tomu, co je v současné generaci konzolí, by použití ať už HD 7900 nebo jen HD 7800 modelu, bylo skokem vpřed o světelné roky ve všech ohledech a nadšení tvůrců her z výkonu a možností nové verze PS4/Xbox720 ve srovnání se stávajícími archaickými modely PS3/Xbox360, se nelze moc divit.
Nicméně důrazně upozorňuji, že se stále jedná o spekulace, byť se skoro všechny dobře informované zdroje shodují, že PS4 opravdu bude nejspíše PC konzole s APU procesorem a grafikou od AMD, což si mnozí stále neumíme dost dobře představit. Ale svou logiku a slušnou šanci na úspěch to má.
Zdroj: Computerbase.de
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|