Konec legrácek, konec bezstarostných let pro NVIDIA. AMD obrací svou pozornost na GPU.
Schovával jsem si tenhle článek už nějakou dobu, ale je čas. Pokud situaci sledujete, asi jste si všimli zvýšené kadence zpráv a úniků o nových grafikách AMD (a vlastně i NVIDIA). To je nezaměnitelný signál, že nové grafické karty jsou opravdu na obzoru a na cestě. O nějakých věcech jsme vás již informovali, o některých jsem ale zatím mlčel. Co se tedy chystá?
- AMD obrací svou pozornost na GPU a dokončuje letošní VELKÉ novinky
Asi nikdo nepochybuje o tom, že uvedením 7nm mobilních procesorů RYZEN 4000U/H a tečkou v podobě uvedení monstrózního 64jádrového RYZEN 3990X, AMD definitivně vyřešilo situaci na procesorovém poli. Pro teď. A ačkoliv samozřejmě zdaleka nekončí, pro tuto chvíli je zkrátka "hotovo“. Po stránce produktů, jejich výkonu a fungování a po stránce platforem, AMD dokázalo nepochybně více, než samo kdy doufalo a očekávalo. Jednoznačně vítězí. Intel utrpěl zaslouženou porážku, jakou nikdy nezažil a bude jí trpět minimálně další 2 roky. Jednoduše nemá, čím a jak odpovědět dříve. O tom, zda a jak odpoví, povedeme diskuse jindy a jinde. Pro tuto chvíli a rok 2020 je na procesorovém poli vše jasné a vyřešené a AMD tak svou pozornost aktuálně směřuje dál:
Jak už jsem několikrát říkal, pro AMD je samozřejmě procesorová divize ta hlavní. Té obětovalo skoro vše a měla správně prioritu. Samozřejmě tím trochu trpěla grafická divize, ale tyhle těžké časy už také dávno skončily. AMD má stejnou strategii a přístup, jak pro CPU, tak GPU sekci. Grafická divize je samozřejmě trochu časově „pozadu“, právě kvůli soustředění se celé firmy hlavně na dodělání ZEN architektury a procesorů v letech 2014-2017. Nicméně v roce 2017, 2018 a speciálně 2019, dostala grafická divize AMD velkou podporu atd. V současnosti tak můžeme říci, že grafiky AMD jsou zhruba v pozici, v jaké byly první RYZEN 1000 procesory v roce 2017/2018.
Nová architektura RDNA a nové 7nm NAVI GPU jsou velmi povedené, odstranily prakticky všechny nedostatky předchůdců, nezaostávají za konkurencí a jsou něčím, na čem se dá stavět. I samotné Radeon RX 5000 grafiky pro desktop i mobilní segment silně připomínají RYZEN 1000 a mobilní RYZEN 2000U sérii ve své době. Tedy že po mnoha letech má AMD skutečně konkurenceschopnou nabídku produktů po všech stránkách pro prakticky 99% trhu. A víme dobře, že speciálně Radeon RX 5700 a 5600 série jsou opravdu výborné produkty. Ale stejně jako první RYZEN 1000 procesory, jsou teprve začátkem a první generací z mnoha.
To zásadní představí AMD již zanedlouho v letošním roce … a bude to VELKÉ!
- Obří ARCTURUS GPU pro MI100
Když říkám VELKÉ, myslím tím opravdu VELKÉ. Už několik měsíců se ke mně dostávají zprávy, že AMD dokončuje nástupce výpočetního VEGA GPU. To není samo o sobě takovou novinkou, o tom víme už delší dobu, stejně tak už jsme slyšeli o tom, že novinka má kódové označení ARCTURUS.
Jenže doposud jsme neslyšeli žádné detaily. Už několik týdnů ale vím více a čekal jsem jen na potvrzení některých informací, protože přeci jen řada těch věcí zní až neuvěřitelně. Jenže vypadá to, že vše je pravda. AMD chystá svůj grafický „ThreadRipper“. ARCTURUS GPU má být přesně tím, čím je ThreadRipper na poli procesorů. Absolutním technologickým a výkonovým maximem, využívající současných možností výroby a věcí kolem grafik.
AMD se do toho opírá naplno a podle mých informací bude 7nm ARCTURUS grafické jádro mnohem větší, než si připouštíme. Je údajně na absolutním limitu toho, co lze vůbec na 7nm+ EUV procesu od TSMC funkčně vyrobit. Tedy dá se říci, že AMD jde naplno cestou NVIDIA a jejího GV100, které se svými 815mm2 je na hranici toho, co se dá vyrábět na 12nm. A přes extrémní cenu, se slušně prodává a NV na něm vydělává balík. Samozřejmě AMD chce také pořádné výpočetní GPU, které by doplňovalo jeho dnes bezkonkurenční serverové EPYC platformy. ARCTURUS jím je a je hotové. AMD v posledních týdnech vstoupilo do závěrečné fáze vývoje samotných karet Radeon, které jej ponesou.
Unikají tedy informace o novém Radeon Instinct MI100, které tohle obří GPU má. Prototyp karty jede s tímhle novým velkým Radeon GPU na taktech 1090MHz pro základ a 1333MHz pro boost. Má 4096-bit sběrnici a 32GB HBM pamětí na 1GHz, tedy s 1TB/s propustností. TDP prototypu je 200W. Je jisté, že finální specifikace finálního Radeon MI100 budou jiné. Určitě bude mít vyšší takt, je prakticky jisté že bude mít minimálně 64GB HBM pamětí (a nejspíše HBM2E) a tedy ještě vyšší propustnost (1,5TB/s?) a TDP se nejspíše posune na hodnotu 250-300W.
Po stránce výkonu to bude obrovský skok ve srovnání se současným, a ne úplně pomalým MI60 se 7nm VEGA 20 s jeho 64CU při 300W. ARCTURUS je ale jiná architektura, podrobnosti jsou samozřejmě zatím nejasné, ale má mít řadu novinek a věcí, které jiná GPU ani nemají. Jde o GPU speciálně pro HPC a výpočetní oblast. Samo jádro má minimálně 128CU, aktivních má být až 7936SP z 8192 možných! Tedy dvojnásobek ve srovnání s VEGA. Současně mají ale jednotlivé jednotky vyšší IPC, vyšší výkon a jsou efektivnější samy o sobě. 7nm VEGA 20 je navíc poměrně malým čipem s pouze 331mm2. ARCTURUS bude při vyspělejší 7nm+ EUV výrobě mnohem větší. Nárůst výkonu tedy spíše než v desítkách %, může být v celočíselném násobku ve srovnání s MI60.
MI100 s ARCTURUS bude představeno a uvedeno tento rok, možná už poměrně brzy. Je na míru vytvářen pro EPYC platformu a servery a je s ním počítáno v nových superpočítačích. Že to bude velmi zajímavý produkt, o tom svědčí horečná činnost u NVIDIA, která podle informací ze stejných zdrojů, které informovují o AMD MI100, předělává svého původně plánovaného nástupce VOLTA. Tady prostě končí legrace, NVIDIA už nebude jediná s obřím výpočetním GPU a bude se muset opravdu snažit.
AMD zjevně rozdělilo vývoj svých GPU na ty čistě výpočetní a herní, kdy je pravděpodobné že ARCTURUS na nějakou herní grafiku spíše vůbec nedorazí. Maximálně možná na nějakého nástupce Radeon VII, tedy hybrida, který vlastně neměl označení herní řady a byl něco mezi. Nicméně ARCTURUS a NAVI sdílí výrobní proces a použité technologie hlavně po stránce přístupu k efektivitě a zlepšení na tomto poli. A ta jsou prý masivní.
Jsou tací, kteří zdánlivě logicky argumentují, že AMD teď sice vyrovnalo NVIDIA po stránce efektivity, tedy spotřeby ku výkonu s jeho Radeon RX 5000 grafikami, ale že srovnáváme 7nm GPU s 12nm GPU. Takže až teď NVIDIA přejde také na 7nm výrobu, zase prý AMDčku uteče. Jenže to vůbec nemusí být pravda. RX 5000 série totiž nemá vychytávky, které se AMD naučilo v poslední době, využívá je u svých CPU a také integrované VEGA v nových RYZEN 4000 APU. K tomu navíc musíme připočíst vliv 7nm+ EUV procesu a vylepšení RDNA 2 architektury samotné. Je reálné, a více než jeden zdroj o tom mluví jako o hotové věci, že Radeon RX 6000 grafiky udělají více než generační skok v efektivitě. Ten posun je prý enormní.
AMD má proti NVIDIA navíc výhodu, že se 7nm procesem má velké zkušenosti a TSMC velmi úzce spolupracovalo na 7nm výrobě s AMD zejména na té 7nm+ EUV. Je to srovnatelná situace, kdy NVIDIA spolupracovala s TSMC na 12nm procesu, který používá pro svá současná GPU, je to proces přímo pro ni. Jenže na 7nm tomu bude jinak. NVIDIA vůbec neplánovala, že své 7nm GPU bude u TSMC vyrábět! Spoléhala na SAMSUNG, jenže tam jsou problémy, a tak NVIDIA musela jít zpět k TSMC a použije jeho proces. To však vyžaduje úpravu návrhů a designu a NVIDIA prostě bude muset použít proces, který TSMC připravovalo ve spolupráci s AMD a AMD na něj na míru postavilo a navrhlo GPU od samého počátku. NVIDIA nikoliv.
Takže až NVIDIA přijde se 7nm grafikami, tak sice mohou být a budou efektivnější než 7nm Radeon RX 5000, ale nemusí být efektivnější než 7nm+ Radeon RX 6000 RDNA 2 série. A o tom má velké NAVI být. Opravdu výrazný posun na poli efektivity a také výkonu. Letošní generace Radeonů už bude v situaci RYZEN 2000 série. A ačkoliv NVIDIA zdá se není v pozici Intelu, tedy že by byla nekonkurenceschopná se současnými produkty a neměla čím odpovědět, stejně moc dobře ví, že zlaté časy skončily.
AMD po vyřešení situace na procesorovém trhu, je na cestě k vyřešení situace na grafickém poli. A to, že dnes disponuje objektivně nejlepší PC a serverovou platformou, mu bude výrazně pomáhat. AMD k AMD dává větší smysl, než NVIDIA k AMD. Nemluvě o konzolové platformě, která je celá postavená na AMD + AMD. Společnost NVIDIA tak nemá prakticky žádný vliv na vývoj a optimalizace her nových generací. Ty budou logicky optimalizované hlavně pro RYZEN a NAVI. Bude tedy muset spoléhat buď na hrubou sílu, nebo marketing ...
AMD má novou a dobrou architekturu, která je v pozici jako RYZEN 1000. Letos přijde nejen její vylepšená verze, ale hlavně velké verze. AMD už dávno není v šetřícím režimu u GPU divize, a letos ukáže první výsledky. Výpočetní ARCTURUS bude nejspíše otázkou až přelomu Q3/Q4, ovšem herní velké NAVI vypadá na červenec/srpen, tedy Q3. Je velmi pravděpodobné, že AMD o nic začne mluvit už velmi brzy. Konkrétně už 5.3.2020, kdy bude mít velkou akci pro investory a tam bychom se prvních informací mohli dočkat. Je to totiž velká věc a příležitost. Samotná grafika by také mělo být velké téma pro COMPUTEX a herní veletrhy.
Každopádně letos se rozhodně dočkáme. Na rozdíl od Intelu, který můžeme s klidem pro nejbližší 2 roky ignorovat, protože opravdu nic nemá a není schopen odpovědět, NVIDIA rozhodně něco má a odpoví. Jedno je ale jisté, ať to bude cokoliv, AMD tomu bude konkurenceschopné od low endu po high end včetně HPC segmentu. Což je něco, co tu už mnoho let nebylo. Samozřejmě vás budeme o všem informovat. Vydání nových grafik, ať už NVIDIA nebo AMD, však může výrazně ovlivnit situace s Číně v souvislosti s nákazou koronavirem, která se stále nedostala pod kontrolu. Naopak, problémy se rozrůstají, výroba stojí, a to je velký problém. Náhrada neexistuje a zatím nevíme, kdy se situace vyřeší. Vzhledem k tomu bych už prakticky vyloučil uvedení nových NVIDIA i AMD grafik do obchodů dříve jak v průběhu léta (Q3) letošního roku.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|