Společnost AMD se do vývoje ovladačů a technologií kolem grafik hodně opřela. Chystá další skok.
Na konci roku 2014 vydala AMD velký balík s názvem OMEGA. Tyto ovladače nejen že přinesly velkou hromadu opravených letitých problémů v mnoha hrách i jiném SW, ale značně navyšovaly výkon u mnoha grafik a přinášely mnoho technologických novinek, mezi nimiž nechyběla technologie hladkého průběhu FPS u dvou grafik, podpora 5K displayů, vylepšená podpora více monitorů včetně monitorů s různým rozlišením a tak dále a tak dále ...
AMD od té doby vydalo jen pár update, nutno říci, že v podstatě ani nebylo třeba moc co vydávat, protože CrossFire dnes funguje lépe než konkurenční SLI a i bez specializovaných ovladačů AMD grafiky běhají ve hrách bez potíží, zatímco NV "musí" vydávat speciální ovladače snad na každou hru ;). Ale tohle berte s nadhledem, protože ty speciální "GAME READY" ovladače často mají proti nespeciálním nulový přínos, prostě uvedeme nové gameready ovladače jen proto, že to dobře vypadá. Ale dost vtipů. Víme všichni, že nic jako hotové ovladače neexistuje. Pořád je co ladit, vyvíjet atd.
AMD se od posledního obřího update OMEGA nenudilo a za poslední rok se mu povedlo prosadit řadu svých myšlenek a technologií a to i do samotného DirectX12, povedlo se mu prosadit své MANTLE jako nástupce OpenCL, povedlo se mu prosadit své FreeSync jako standard AdaptiveSync a snaží se prosadit i vlastní standard VR. Takže asi tušíte, kam se AMD s vylepšení svých ovladačů bude pravděpodobně ubírat. A to jsme ještě nemluvili o tom, že výkonové využití GPU FIJI+HM na grafikách FURY/NANO série není zdaleka tak dobré a v mnoha hrách není náskok na R9 390X moc velký. Jinými slovy, je dost co zlepšovat. AMD také trápí výkon pod LINUXEM ve spojení se SteamOS, kde není výkon grafik Radeon zrovna tam, kde by být měl. SteamOS je sice okrajová záležitost a v současné době bude, ale možná to AMD přeci jen trochu trápí. Nejsem si ale jist, zda s tím hodlá něco dělat, protože řekněme si na rovinu, OpenGL je mrtvá záležitost a API VULKAN vycházející z API MANTLE je úplně jiná věc, kde na ovladačích v podstatě nezáleží. A vzhledem k tomu, že VULKAN přímo OpenGL nahrazuje, je jen otázka času, než na něj SteamOS přejde. Nástup SteamOS v současné podobě bez API VULKAN není moc pravděpodobný, jen idiot by dnes dělal novou hru s podporou DX i OpenCL, když samo VALVE hodně propaguje myšlenku API VULKAN jako jediného API. Takže vylepšení ohledně Linuxu a OpenCL si nejsem jistý, na druhou stranu API VULKAN je skoro hotov, takže by mě nepřekvapilo, kdyby AMD "OMEGA 2" cílilo i na tuto skutečnost. Ale to už opravdu spekuluji.
AMD tedy dodělává "OMEGA 2" ovladače, které přinesou hromadu nových technologií, funkcí, optimalizací a také oprav chyb, kdy AMD celý rok sbíralo podněty a opravovalo chyby, na které jste jej všichni mohli upozorňovat. "OMEGA 2" by měly dorazit v průběhu listopadu.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|