AMD vydalo veledůležité ovladače Catalyst 13.8, které přinášejí revoluci - ale nejsou dokonalé.
Není to žádné překvapení, ostatně jako novináři jsme měli betaverzi těchto ovladačů už k dispozici pro test v současnosti nejvýkonnější grafické karty na světě, Radeonu HD 7990, která s obrovským náskokem poráží jak konkurenční GTX 690, tak GTX TITAN, přičemž stojí stejné peníze. Kompletní český test se vším všudy zde:
Až dosud měla duální řešení vždy určitý problém se synchronizací dvou a více jader, takže docházelo k jevu nazývanému microstuttering. To znamená, že i když grafika vykazovala více než dostatek výkonu a počet FPS byl dostatečný, docházelo k problémům s jejich zobrazováním, takže výsledkem byl značně trhaný obraz. Právě to byla jedna z největších bolístek duálních řešení proti jednojádrovým. Záměrně ale říkáme: "byla" (skoro), protože AMD už před časem oznámilo kompletně předělání svému programování ovladačů a podpory pro CrossFire, což je vlastně i duální grafika (např. HD 7990).
Už před časem jsme mohli otestovat beta verzi těchto zbrusu nových ovladačů a posun byl jasně vidět díky tzv. Frame Pacing technologii. V mnoha hrách dokonce nebyl žádný rozdíl v průběhu FPS a hladkosti mezi jednojádrovou a duální grafikou. Nyní se tyto ovladače dočkaly oficiální vydání pro všechny. Catalyst 13.8 skutečně nadchnou všechny majitele duálních konfigurací AMD (zejména HD 7000). Microstuttering je v mnoha hrách skutečně minulostí, rozdíl je často jasně viditelný i pouhým okem. V některých hrách problémy zůstávají, nutno říci, že se ovšem jedná hlavně o starší DX9 tituly, což skutečně není důvod nějak řešit, protože DX9 jako takové už se do budoucna používat nebude a většina her na DX9 je bez problémů hratelná i bez duální grafiky, či duální konfiguraci grafik. AMD navíc stále pracuje na dalším zlepšení a slibuje další zlepšení.
Ta budou skutečně třeba, protože AMD prozatím udělalo všechna tato zlepšení (v rámci Frame Pacing technologie) jen pro rozlišení do 2560x1600! Ano, čtete správně. Majitelé Eyefinity řešení zatím z výhod této technologie těží minimálně, což je samozřejmě poněkud nešťastné, protože kde jinde využívat například výkon Radeonu HD 7990 .... Taktéž logicky nejsou tato zlepšení patrná ani na monitorech s rozlišením 4K. AMD tak bude muset ještě zabrat, protože prostě tam, kde bychom nejraději viděli tuto novou technologii, tam zatím není. Údajně to ale bude na větších rozlišeních a hlavně na Eyefinity konfiguracích (tam se toho plete více) s více monitory trochu oříšek vyřešit a je dost možné, že to bude chtít i nějakou technologii přímo součástí GPU. Takže se proslýchá, že by u současné generace grafik (HD 7000/8000) nemusel být tento problém pro vyšší rozlišení než 2560x1600 nakonec vůbec vyřešen a bude vyřešen až u nové generace grafik. Doufejme, že to bude alespoň tak. Bylo by extrémně hloupé, kdyby takovéhle ohromné zlepšení fungování CrossFire nefungovalo tam, kde je skutečně třeba. Pokud ale využíváte CF na nižší rozlišení, můžete těžit ze zlepšení už nyní ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|