AMD definitivně sází na čipletové MCM u nové generace výkonných grafik. I za cenu zpoždění. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 14 červen 2024
altFirma má monolitická výkonné GPU za překonaná. Budoucnost jsou čiplety.

 

 

 

 

Objevily se další zajímavé informace ohledně budoucích výkonných Radeon grafik. Tedy přesněji řečeno o jejich GPU, které je budou pohánět. Na světlo se dostaly patenty toho, jak AMD plánuje spojovat více GPU v jednom čipu, tedy takzvané čipletové MCM.

Tyto patenty přímo potvrzují starší úniky a informace. Je také pravdou, že AMD nám již při uvedení stávajících prvních čipletových GPU, tedy Radeon RX 7000 série a NAVI 31/32 naznačovalo, že v další generaci celý koncept čipletových GPU pořádně rozvine. MCM, tedy více čipů tvořící jeden celek je také „zlatým grálem“ GPU technologie. Něco, co všichni výrobci zkoumají celé roky, ovšem na rozdíl od CPU se to zatím nepodařilo funkčně realizovat. Tedy ne pro herní grafiky a GPU pro nevýpočetní aplikace. Koncept multi-GPU je sice všeobecně znám a v minulosti jsme jej v podobě SLI a CrossFire měly, ale s výjimkou poslední verze CrossFireX, kde se AMD dařilo mít skutečně dvojnásobný výkon se dvěma GPU a bez negativních dopadů, pokud jde o tearing, to nikdy obecně dobře nefungovalo. Navíc ze strany AMD to vyžadovalo hodně ladění a individuální SW podpory, protože některé hry museli vývojáři AMD vyloženě opravovat, aby to vůbec fungovalo, což prostě nebylo efektivní ani správné. V té době také u AMD opustili svou konstrukci duálních extrémně výkonných high endových karet, se kterými spousta let AMD výkonově dominovalo trhu. AMD nikdy nebylo velkým fanouškem obřích monolitických herních GPU, nepovažovali tento design za efektivní. Duální grafiky tvořené dvěma menšími čipy, byly po stránce výrobní efektivity lepší, ale zkrátka funkčnost tohoto multi-GPU bylo omezené, díky nekvalitnímu fungování DirectX a nedodržování standardů ze strany vývojářům her.

U AMD se ale myšlenky menších GPU namísto výrobně neefektivního výkonného monolitu nevzdali. Čipletový design, který AMD úspěšně nasadilo a prosadilo v procesorech se prostě musel objevit i v grafických kartách. Nejjednodušší jej bylo nasadit ve výpočetní oblasti, kde „více GPU“ je prostě „více GPU“ a funguje to dobře. První čipletové GPU a první MCM design tak bylo ve skutečnosti Mi200 řešení, tedy CDNA 2 a je jím i současné Mi300 (CDNA 3). Na první čiplet v podobě klasické grafické karty jsme si ale museli počkat až na Radeon RX 7900 sérii a NAVI 31, následované mainstreamovým NAVI 32 na RX 7700/7800. Nicméně tyto dva Radeon čiplety nejsou MCM, protože fakticky mají stále jeden monolit GPU (označované jako GCD). Kolem tohoto „monolitu“ jsou pak umístěny samostatné cache čipy (MCD). Tato konstrukce se v praxi ukázala jako velmi funkční a výrobně mnohem efektivnější než výkonem srovnatelný monolit. Zejména výtěžnost je výrazně lepší. Nicméně pokud má mít další generace GPU více výkonu, bude třeba mít výkonnější samotné GCD, což by fakticky znamenalo jej zase dělat jako velký monolit. A to AMD nechce.

Odpovědí je tak spojit menší GCD do jednoho, tedy skutečně multi-GPU (MCM) fungující jako jediné monolitické GPU. Něco, co prostě nikdo doposud nebyl schopen funkčně vyřešit pro použití u klasické grafické karty. AMD však zjevně věří, že má správné technologie a přístup. Není tajemstvím, že první generace MCM čipletu měla být postavena právě na RDNA 4, a tedy na nástupci současných Radeon RX 7900 sérii (RDNA 3). Bohužel jak už nějakou dobu víme, přes veškerou snahu se AMD nepodařilo vyřešit všechny aspekty tohoto revolučního designu, a tak se nakonec žádného čipletu v rámci RDNA 4 nedočkáme. AMD se (správně) rozhodlo, že místo snahy záplatovat co má a dostat to se zpožděním za každou cenu s funkčními kompromisy na trh coby Radeon RX 8900 sérii, ji raději zruší a všechny síly a celý team převede na vývoj RDNA 5 generace, kde už bude všechno vyřešené. Ta tedy bude první generací čipletových MCM na poli herních GPU.

U dnes už zrušených NAVI 41/42/43 úniky hovořily o tom, že konstrukce měla být založena na jednom malém GCD, které by bylo použito v 1, ve 2 nebo ve 3 kouskách vedle sebe, podle výkonové varianty. Nástupce NAVI 31 (RX 7900) by v případě NAVI 41 (RX 8900) mělo tedy rovnou tři takové malé GCD fungující jako jedno velké a hovořilo se tak lidně o 2,5násobku výkonu RX 7900 XTX. Nejnovější úniky z patentových úřadů naznačují, že AMD právě tuhle konstrukci skutečně použije, a to s různými režimy komunikace a spolupráce mezi jednotlivými GCD, což by mělo být zajímavé pro optimální využití v jednotlivých aplikačních použitích.

Každopádně AMD rozhodně sází na čipletové MCM u jakékoliv další generace high end výkonných Radeon grafik. A to i za cenu zpoždění nadcházející nové generace, ke kterému pochopitelně dojde vzhledem k tomu, že RDNA 4 mít high end nebude a musíme si na něj počkat až v rámci RDNA 5. Už se přitom blížíme k dvouletému výročí stávajících RX 7900 XT a 7900 XTX (listopad), kdy bychom tedy normálně už měly na trhu vyhlížet jejich nástupce. Toho se ovšem prostě nyní nedočkáme. Přinejlepším AMD nějak vylepší tyto dva modely, které to na trhu budou muset, co by TOP verze herních grafik AMD Radeon, vydržet nejméně další rok. V případě RDNA 5 má ovšem high end a multičipový čiplet naprostou prioritu. A co vím, tak AMD dělá všechno proto, aby NAVI 51 na RX 9900 sérii vyšly ideálně v Q4 2025.

Obecně si firma od čipletových GPU hodně slibuje a má k tomu samozřejmě dobré důvody. Čipletová CPU jsou fenomenální úspěch a konkurence se snaží o něco podobného. Zatím nepříliš úspěšně. AMD si také již vyzkoušelo čipletová GPU a zejména na poli výpočetních je současná Mi300 série nejvýkonnějším produktem na trhu vůbec, přitom je výrobně mnohem efektivnější než konkurence, která navíc dělá už prakticky to samé a také místo jednoho monolitu používá dva GPU. U výpočetních AI produktů je to relativně snadné a funguje to. Stejně tak ovšem už čipletové Radeony fungují velmi dobře. A pokud někdo dokáže dostat na trh fungující MCM v rámci klasických GPU, je to dnes právě AMD. Byť rozhodně nejde o nic jednoduchého a bez přehánění jde o revoluční počin. Konkurence nebude mít na výběr a bude muset následovat (a podle všeho nástupce RTX 5000 čipletový bude). AMD chce svůj ZEN moment i na poli Radeon GPU, i když je to zkrátka náročnější kvůli tomu, jak klasická herní GPU fungují, mnohem složitější než multičipy na poli CPU nebo v oblasti výpočetních GPU. A i když to s RDNA 4 zjevně časově nevyšlo, myslí to s MCM čiplety AMD naprosto vážně a sází na něj všechno …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-17 20:35:11

Držím palce inžinierom z AMD a teším sa na Radeon RX 9900 XTX. Predpokladám, že hranie na 4k 240Hz high detaily bude realita na týchto kartách.
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-17 21:14:56
avatar
Taktéž se těším, až moji současnou 7900XTX vystřídá 9900XTX.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-17 23:06:36

Ono je to celkem jedno, vzhledem k tomu, že ty přímotopy od Nvidie ovládají již prakticky 90% trhu s dedikovanými GK, tak je celkem jedno, co si AMD kutí. 90% zákazníků si koupí další přímotop od Nvidie. Taková je realita. Z AMD se v oblasti grafických karet stala naprosto okrajová záležitost.
CZviper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-18 08:48:40

Pořád má Nvidia vyšší energetickou efektivitu, takže karty AMD jsou pak co? Sluníčka?

Jinak jsem na čipletové řešení zvědavý, pokud se to povede, bude to fajn posun a pokud se jim podaří předstihnout Nvidii, tak ještě lépe.
Puchpotu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-19 12:27:57

Přímotopy Nvidie? Vždyť jsou energeticky efektivnější, než AMDčko, a to prosím tvrdím jako spokojený majitel 7900XT.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-19 21:11:03
avatar
Treba to mysli absolutne...xx90 rady jsou i dle meho nazoru uz za hranou pohodlneho pouziti v bezne domacnosti, bez ohledu na jejich vykon.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-19 08:54:12

Ta možnost konfigurace grafiky na jednu silnou, nebo více slabších karet vypadá zajímavě. Sice to není není nic, co by ocenil běžný uživatel, ale pro vzdálené hraní po síti to provozovatelům serverů dává možnost nabízet různě výkonné virtuální grafiky bez nutnosti mít konkrétní počty od více různých typů. Prostě pořídí jen ty silné a méně náročným hráčům z nich budou ukrajovat jen části podle jejich požadavků a peněženek.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Unreal Engine verze 5.5 se představuje – nový systém nasvícení
Unreal Engine verze 5.5 se představuje – nový systém nasvíceníÚterý, 01 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 852x
Komentářů: 0
2. série The Last of Us se představuje – tvůrci tančí kolem kontroverzí
2. série The Last of Us se představuje – tvůrci tančí kolem kontroverzíPátek, 27 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 851x
Komentářů: 1
Nejočekávanější herní REMASTER - Horizon Zero Dawn brzy!
Nejočekávanější herní REMASTER - Horizon Zero Dawn brzy!Čtvrtek, 26 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1585x
Komentářů: 2
Celý systém mobilních telefonů má zásadní bezpečnostní problém!
Celý systém mobilních telefonů má zásadní bezpečnostní problém!Středa, 25 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1645x
Komentářů: 2
Dragon Age: The Veilguard – recenzenti jej chválí, fandy originálu zklame?
Dragon Age: The Veilguard – recenzenti jej chválí, fandy originálu zklame?Pondělí, 23 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1519x
Komentářů: 0
V tichosti na PC vyšlo God of War: Ragnarök – jak se port povedl?
V tichosti na PC vyšlo God of War: Ragnarök – jak se port povedl?Čtvrtek, 19 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1761x
Komentářů: 6