Objevuje se stále více informací o nových grafikách AMD, které brzy zamíří do finále.
Být situace na trhu „normální“, vypadalo by to v souboji AMD RX 6000 vs NVIDIA RTX 3000 jinak. AMD má dnes jednoznačně v mnoha směrech lepší a efektivnější herní grafiky (z velké části proto, že stejná RDNA 2 architektura je i v hlavních konzolích a hry jsou na to tedy stavěny a optimalizovány). Bohužel obětovala letos jejich výrobu a růst podílu pro zisk podílu na pro AMD důležitějším CPU trhu, a také pro udržení SONY a MS a jejich konzolí, kam AMD dodává obrovské množství 7nm křemíku, kdy současné konzole používají RYZEN 7 3700 procesory a Radeon RX 6000 grafiku. A stejně to nestačí. Situace s poptávkou a výrobou není stále zdaleka normální.
Radeon RX 6000 tedy z pohledu tržního podílu a prodejů jasně prohrávají s NVIDIA RTX 3000, ačkoliv jsou v mnoha případech nejvýkonnější, nejefektivnější a prostě nejlepší herní karty. NVIDIA má ovšem zásadní výhodu, že své výrobní kapacity u SAMSUNG a část u TSMC, nemusí rozdělovat mezi procesory, SoC pro konzole a GPU. NVIDIA prostě vyrábí jen a pouze GPU dnes. AMD však zažívá rekordní poptávku a drží rekordní podíl na CPU trhu a dodává pro rekordně úspěšné konzole, takže na výrobu GPU jí mnoho prostoru dnes bohužel nezbývá.
Nicméně AMD je jinak více než velmi spokojeno s prodeji a obecně situací RDNA 2 generací, tedy Radeon RX 6000 série. Dokázala překonat vlastní plány a očekávání, vývojáři her se rychle učí s RDNA 2 pracovat a optimalizovat na ně, z čehož budou pro AMD plynout výhody v dalších letech. Přitom jak stále musíme připomínat, tohle je architektura a generace, která dominantně vznikala za omezených kompromisních podmínek v minulých letech. Je to také vůbec první generace high endu po mnoha letech, první generace využívající nový koncept Infinity Cache a nevyužívá ani zdaleka nejlepší a nejmodernější výrobu, kdy proti první generace RDNA 1 vše stále i u RDNA 2 zůstalo u 7nm TSMC bez EUV apod. A tak se prý máme těšit na RDNA 3, kde AMD slibuje velké věci.
- RDNA 3 bude naprostá pecka – historický obrovský posun
Občas je na škodu mít vysoká očekávání, ale ta jsou zcela na místě u RDNA 3, která se aktuálně dokončuje. Sama architektura je již vlastně zcela hotová, aktuálně se u AMD připravují a dokončují finální specifikace pro samotné čipy, které ji použijí. A podle aktuálních informací se vše již připravuje pro stanovení finálních variant specifikací, tak aby se mohlo vše otestovat na předvýrobních vzorcích samotných grafických karet a následně nejpozději na přelomu Q2/Q3 2022 pustit do ostré výroby.
RDNA 3 bude ale v mnoha směrech největší generační posun na poli GPU za hodně dlouhou dobu. Berte to jako ZEN 2 / ZEN 3, tedy první čipletová CPU, ale na steroidech. Tahle architektura vzniká s rekordně velkým rozpočtem, kdy AMD nikdy nevytvářelo grafickou generaci za takových podmínek, které nyní má. Současně má pro vše ve spolupráci s TSMC vyvinutou speciální verzi optimalizovaného 5nm procesu na míru. A 5nm je více než generační skok proti současným 7nm.
- NAVI 31 (RX 7900 XT) – Nejvýkonnější GPU nové generace?
Záměrně také mluvím o procesorech ZEN 2 / ZEN 3 architektury, které první přinesly čipletový design, který bude základem prakticky všech budoucích CPU, ale také GPU. První čipletové GPU už je na trhu. Jde o 6nm AMD Instinct MI200x s CDNA 2 architekturou. Ovšem to je zaměřené na výpočetní segment. První čipletové herní/spotřební klasické GPU tak bude právě 5nm NAVI 31. Představte si prostě dvě současná NAVI 21, „nalepené“ těsně vedle sebe, ovšem fungující jako jedno GPU. To je víceméně cílem.
RDNA 3 architektura však přijde s mnoha dalšími zásadními změnami. Tou hlavní je kompletní přepracování jednotek, která dostanou zcela novou konstrukci i označení. Špičkové NAVI 31 bude tvořeno tedy dvěma čipy o celkově 60WGP jednotkách. K tomu bude připojena 256-bit sběrnice a 16GB GDDR6 paměti. AMD prý vůbec neplánuje nějaké zbytečně široké sběrnice nebo více paměti. 16GB je ostatně více než dost, protože je to množství, které má současná generace konzolí a hry tedy nebudou potřebovat natož využívat ještě pár let více. I když 32GB verze prý také může existovat. Nicméně ta paměť bude přeci jen výrazně rychlejší než je u RX 6000 série. V současnosti používá AMD obvykle 16GHz GDDR6 čipy, speciální AiO edice RX 6900 XT mají dokonce novější 18GHz. Samsung však již poslal AMD na testování novou generaci GDDR6 čipů, které mají 20GHz a dokonce i 24GHz. Právě ty tak budou zcela určitě použity u nové generace TOP modelů RX 7000 série použity. Takže propustnost bude mnohem vyšší, nějakých 768GB/s proti 512GB/s dnes.
Samozřejmě hlavním prvkem konstrukce v paměťovém systému bude druhá generace Infinity Cache. Celý tento systém si AMD náramně pochvaluje, ostatně jde o prvek, který nejvýrazněji přispívá k mnohem vyšší efektivitě AMD grafik vůči NVIDIA, protože ta používá klasicky širší sběrnice, rychlejší a více paměti, což však je energeticky i cenově méně efektivní.
Infinity Cache se u RDNA 3 dočká zásadního vylepšení a přepracování. NAVI 31 jako MCM by mělo mít celkem 256MB a to prý jako 3D vrstvu! To je dvojnásobek ve srovnání s NAVI 21. Nicméně AMD prý dokonce testuje i verzi s 512MB, ovšem prý kvůli výrobním nákladům nakonec zůstane asi u těch 256MB. Zde bude hrát roli také takt, kdy ten neplatí jen pro výpočetní jednotky, ale také právě pro tu cache. A AMD se tak prý bude hodně snažit. Referenční takty u NAVI 31 mají být běžně 2,5GHz s tím, že dosažitelné budou 3GHz. S normálním chlazením. NAVI 31 má prý jednoznačně porážet NVIDIA LOVELACE konkurenci, kdy prostě 5nm monolitický čip NVIDIA nemá co do absolutního výkonu žádnou šanci čipletové MCM AMD porazit. Vlastně mu ani skutečně stačit. A AMD tak prý ani nechystá hnát věci na krev. Spotřeba karet s NAVI 31, konkrétně tedy nástupce Radeon RX 6900 XT, bude vysoká, ale aktuálně to vypadá, že skončí u zhruba 375W v případě referencí a až 420W u nereferenčních OC edic. To zní jako hodně a je to hodně, ovšem když dodám, že nárůst rasterizačního výkonu bude někde kolem 2,75násobku dnešní 300W RX 6900 XT, je to nevídaný generační posun jak výkonu, tak efektivity. Ovšem cena tomu prý ale také bude odpovídat.
- NAVI 32 – odlehčená verze pro Radeon RX 7800/7700?
Druhým MCM řešením má být NAVI 32, které údajně nese 40WGP a 192MB 3D Infinity cache. Karty s ním mají 192-bit a 12GB GDDR6. Takty mají i u referencí atakovat údajně 2,8GHz a i tady má být nárůst výkonu více než dvojnásobek proti RX 6700/6800 modelům.
- NAVI 33 – mainstreamový 5nm RDNA 3 čip pro RX 7600?
Pokud jde o mainstream, ten má pokrývat klasický „monolit“ v podobě relativně malého 5nm NAVI 33 se 16WGP a 64MB Infinity cache (už prý bez vrstvení). Karty s ním mají mít 128-bit a 8GB paměti a takty budou dosahovat u referencí až 3GHz. Pokud jde o výkon, tak pravděpodobně bude někde v okolí současného NAVI 21 na RX 6900 XT, možná o kousek lepší. Tedy slušný generační posun …
- To hlavní ale budou ceny (a dostupnost)
Situace na grafickém trhu je horší než příšerná, tedy jen pro nás zákazníky. Pro výrobce i prodejce je skvělá, rekordně vydělávají a prodají vše bez námahy. Samozřejmě u AMD jsou zklamaní, že museli RX 6000 sérii defacto obětovat, protože prostě výrobní kapacity jsou potřeba jinde a čipy speciálně pro desktop mají ze všech současných produktů AMD vyráběných 7nm u TSMC, tu absolutně nejnižší prioritu. Což je správné manažerské rozhodnutí, ale je škoda, že prostě AMD nemůže vyrábět tolik, RDNA 2, kolik by chtělo, a hlavně kolik by trh potřeboval. Jestli to bude u RDNA 3 lepší?
U AMD jsou optimisté, právě v druhé polovině roku 2022 by se měly věci ve výrobě výrazně zlepšovat. A tím prý i dostupnost grafických karet. Pokud jde ale o ceny, tak na rovinu všichni jasně říkají, že dobře už bylo. Ceny materiálů již klesat určitě nebudou, stejně tak nebudou klesat ceny energií. Vysoké výrobní náklady už zůstanou, nemluvě o rekordní finanční inflaci, která naplno udeří v první polovině 2022. K tomu přičtěme ceny nové 5nm výroby, která je výrazně dražší než stávající 7nm. Takže pokud je o nový Radeon RX 7900 XT postavený na MC NAVI 31 s výkonem kolem 2,75x vyšším než má RX 6900 XT, tak prý cena bude opravdu hodně vysoká. Údajně to bude i více než 2000 dolarů (cca 55 tisíc korun vč. DPH) jako doporučená cena. Na druhou stranu, co do výkonu by neměla mít konkurenci, určitě ne v NVIDIA LOVELACE generaci karet.
I menší NAVI 32 bude drahé s cenami kolem 1000 dolarů určitě. NAVI 33 už je výrazněji zaměřené i na dostupnou cenu, ale 5nm výroba atd., prostě grafický mainstream bude běžně kolem 500 dolarů. S tím zkrátka počítejte na beton. Nelze dnes vyrobit mainstreamovou grafiku za 200 dolarů, aby ten odpovídající výkon měla. Na to prostě výroba výrazně dražila a informace také posunula věci jinam, kdy těch 200 dolarů před pár lety bude brzy minimálně 300 dolarů v současné hodnotě.
AMD však nemá u RDNA 3 excelovat jen s výkonem, efektivitou, ale také technologiemi, kdy se zajímavé novinky chystají kolem FSR 2 technologie a dalších akcelerací RT apod. AMD chce zkrátka technologicky dokázat s RDNA na GPU to, co s ZEN na poli CPU a vše nasvědčuje tomu, že se mu to podaří. A bude mít prý jasně nejvýkonnější a v mnoha směrech prostě obecně nejlepší grafické karty na trhu. NVIDIA bude mít s LOVELACE znatelně nižší výkon při výrazně vyšší spotřebě. A ví o tom, takže spěchá s dokončením svých MCM designů, které plánovala až výrazně později. Nicméně zcela určitě v následující generaci nebude možné bojovat o absolutní podíl s NVIDIA, protože obě firmy mají vyrábět 5nm u TSMC, takže ani jedna nebude mít šanci tu druhou kapacitně utlouct. AMD navíc bude samozřejmě 5nm kapacity potřebovat hlavně pro ZEN 4 procesory.
5nm RDNA 3 na pravděpodobně Radeon „RX 7000“ grafikách (název není oficiálně potvrzen), se má podle AMD dostat zcela určitě na trh v druhé polovině roku 2022, žádné komplikace a zpoždění AMD nepřipouští. A stane se tak pravděpodobně začátkem Q4, tedy říjen možná listopad. Měly by tak jít na trh současně se zbrusu novou procesorovou 5nm ZEN 4 architekturou a novou AM5 platformou pro ni. Cíl AMD je jasný a nijak se tím netají. Mít nejlepší PC platformu na trhu, nejlepší a nejvýkonnější CPU i GPU řešení a vše nasvědčuje tomu, že v roce 2022 tohle jednoznačně naplní … Intel a NVIDIA zbrojí hlavně na druhou polovinu roku 2023, kdy NV chce naplno předvést svůj MCM design a Intel chce uvést ARC Battlemage generaci, která má konkurovat high endu od AMD i NV. Samozřejmě AMD nemíní usínat na vavřínech, a už nyní pracuje na RDNA 4, která má udělat hodně věcí kolem čipletů na GPU ještě mnohem zajímavějších … jedinou otázkou tak je, jestli si tyhle nové produkty budeme moci vůbec finančně dovolit. O čem nepochybuji ale, že následujících několik let bude z hlediska rychlosti a velikosti vývoje na poli nejen GPU, těch nejzajímavějších od první poloviny tohoto století a RDNA 3 bude prvním zásadním skokem. Takže si držte peněženky …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|