Z hlediska architektury se nadcházející generace GPU od AMD dokončuje. Jaké budou karty?
AMD v zákulisí začíná vybraným partnerům „naznačovat“, jak to bude s RDNA 4, které má být výraznější generační změnou architektury, než jak tomu je u RDNA 3. To je stále víceméně „jen robustnější“ RDNA 2, kde hlavní pozornost byla směřována konstrukční výzvě jménem čiplet. NAVI 31 je první klasické běžné GPU, které netvoří jediný čip, ale hned 7 čipů na čipletu. Nicméně nejde ještě o „multi GPU“ řešení v pravém slova smyslu. NAVI 31 tvoří jeden hlavní 5nm GDC čip obsahující všechny grafické jednotky a náležitosti, ty menší 6nm čipy kolem jsou MCD, tedy fakticky cache. I tak je extrémně zásadním počinem, že se tohle vůbec objevilo na poli běžných grafik a jde o zásadně nový konstrukční styl, který je naprosto nezbytný pro další vývoj GPU obecně v nadcházejících generacích. A nejen těch od AMD.
NAVI 31 sice běžně nedosahuje kvůli nespecifikovanému problému v 5nm čipu plánovaných běžných 3GHz provozních taktů, ale i tak na Radeon RX 7900 XTX jde jasně o nejlepší GPU na trhu. S cenou 1000 dolarů má totiž často výkon na úrovni RTX 4090, celkově v průměru je samozřejmě nižší, ale také nemá spotřebu 450W+, jen 360W a hlavně nestojí běžně téměř 2000 dolarů, ale polovinu. Takže z hlediska poměru cena/výkon, efektivity atd. jde o jasně nejlepší výkonnou kartu současnosti. Pokud by dosahovalo těch 3GHz, které byly původně v plánu, bylo by to samozřejmě ještě impozantnější. Pravdou je, že to GPU dokáže 3GHz. A dokáže i více (nám jede jedna z našich karet na 3,2GHz stabilně). Ovšem problém je, že pak to prostě žere 450W+ jako RTX 4090 a výkon je v průměru až příliš podobný, tedy za tu extra spotřebu rozhodně nestojí ani u jedné z těch karet. AMD už několikrát jasně řeklo, že by klidně udělalo 500W tu kartu s tomu odpovídajícím výkonem, ale pak by tomu nutně odpovídala i cena, kdy kvůli chlazení a nutné kvalitě zpracování, by prostě nestála „jen“ 1000 dolarů, jako RX 7900 XTX. Někteří by asi uvítali tu extrémní edici, já osobně ne. Prostě grafiky přes 400W spotřeby jsou totálně nepraktický nesmysl, kdykoliv musíme nějakou takovou dnes testovat, je to peklo a nechápu, jak si to někdo může dát dobrovolně do PC a s vážnou tváří tvrdit, že je to OK. Ale to je jedno.
AMD původně očekávalo, že na těch plánovaných 3GHz bude to jádro efektivnější, jenže z nespecifikovaného důvodů prostě v současné verzi není. Stejný problém má údajně i 6nm NAVI 33, což je sice RDNA 3, ale monolitický čip pro RX 7600 sérii, a hlavně mobilní RX 7600/7700 M/S modely. AMD však připravuje ještě velmi zajímavé NAVI 32, tedy mainstreamový čiplet, podobný konstrukčně NAVI 31, ovšem má mnohem menší ten 5nm GCD a jen 4 MCD (256-bit). NAVI 32 by údajně do značné míry měla mít vyřešen „problém“, který drží zpět takty u NAVI 31, ovšem stále jsou to jen spekulace. Na vydání NAVI 32 a s ním i Radeon RX 7700/7800 sérii také stále čekáme a čekat zjevně ještě nějakou dobu budeme. Můj osobní typ je tak přelom května nejdříve, reálně spíše polovina roku. To ale nic nemění na tom, že AMD se prostě stále více učí s čipletovými GPU a tyto zkušenosti plně zohlední u RDNA 4 …
- Radeon RX 8900 s „NAVI 41“ na RDNA 4
bude mít více než jeden GCD!
Samozřejmě vývoj RDNA 4 architektury a generace GPU je daleko. Samotná architektura už se dokončuje, první vzorky se testují a začíná příprava na vývoj a vyladění finálních specifikací čipů, které následně budou testovány a hotové grafické karty s nimi vyvíjeny. Všechny tyhle zásadní práce musí AMD dokončit letos, tak aby v první půlce příštího rok ladila finální specifikace čipů i karet a jejich výrobu, protože Radeon RX 8900 série vyrazí na trh.
Samozřejmě označení Radeon RX 8900 série a „NAVI 41“ používám jen volně. V tuto chvíli nemáme přesně potvrzené, jak bude AMD nástupcům RX 7900 a NAVI 31 říkat, ale s velkou pravděpodobností to bude RX 8900 a NAVI 41. Na tom přesném názvu ale v tuto chvíli nesejde. Co je zajímavé, že AMD už rozhodlo o designu nového čipu a půjde cestou samozřejmě čipletů a to o poznání komplexnějších. Byl jsem osobně na uvedení RDNA 3, kde jsem se mohl účastnit zajímavé diskuse přímo s tvůrci GPU a čipletů u AMD a řeč samozřejmě přišla i na obecnější věci kolem této technologie a kam se bude ubírat. Samozřejmě část informací musí zůstat neveřejných, ale co mohu říci, že hlavní boj v případě čipletových GPU je počet nutných propojení. GPU má prostě mnohonásobně více jednotek, a tedy nutných spojení, než třeba čiplety u CPU. AMD ale prý našlo způsob, jak tu extrémně komplexní síť propojení realizovat i u výkonných GPU a testuje to u výpočetní CDNA 3 a použije to hlavně u RDNA 4.
NAVI 41 by jako nástupce NAVI 31 měl obsahovat více než jen jedno hlavní GCD. Údajně jich má být až několik (možná 4), tedy poměrně malé GPU čipy, pracující ale jako jeden velký celek s několika MCD kolem nich. Tím zásadním prvkem je ale to, že by všechna GCD fungovala jako jedno klasické monolitické GPU. To je něco, co byl u Multi-GPU doposud problém. Pokud se to AMD povede, bude to naprostá grafická revoluce, protože pak může AMD škálovat ty grafiky a osazovat více a více GCD k sobě. Stejně jako u RYZEN/ThreadRipper, kde ten samý ZEN čip začíná v jediném kousku, tedy s 8jádry, ale výkonnější modely procesorů jich brzy budou mít 12, tedy 96 jader celkem. Zejména u těch nejvýkonnějších multijádrových variant je obrovská úspora, pokud jde o výrobní náklady a tedy výtěžnost, ve srovnání s podobně fyzicky velkými monolity. Asi tak nepřekvapí, že právě AMD jde stejnou cestou jako u svých CPU, také i u svých GPU, ostatně nijak se tímto záměrem netajilo. RDNA 3 je první generace tohoto řešení, RDNA 4 ale bude podstatně dál …
Pochopitelně jsou zde značné technické překážky. Kromě toho že to prostě musí fungovat jako jeden celek a rozhodně nemůže jít o situaci CrossFire/SLI Multi-GPU, tak jsou tu samozřejmě výzvy jako spotřeba a chlazení toho celku. AMD ale o nové RDNA 4 generaci karet naznačuje, že by rádo pokračovalo v úspěšné strategii s RDNA 3. Tedy míří s high endovým modelem na těch ještě rozumných cca 1000 dolarů a rozumnou spotřebou k tomu. Čipletová konstrukce tomu hodně napomůže, protože výroba těch podstatně menších dílčích GCD a MCD je ve výsledku násobně levnější a mnohem efektivnější než výroba monolitu. AMD tedy chce pokračovat ve stávající strategii. To však nevylučuje výkonnější model, který rozhodně není zcela ze hry ani u RDNA 3. Ovšem primárně a prioritou je pro AMD rozumná cena a rozumná spotřeba.
RDNA 4 však kromě té revoluční multi GCD konstrukce, má být také výraznou architektonickou změnu. Mnohem větší, než je RDNA 3 vůči RDNA 2. Dojde k výraznému přepracování vlastních jednotek a nahlas se už mluví i o nějakých speciálních výpočetních AI jednotkách, což by mohlo být realizováno jedním tím GCD, jež by je speciálně obsahovalo. Ale technické detaily jsou pochopitelně zatím velmi vágní. AMD také nechce AI využívat jen pro technologie spojené s FSR apod., ale rádo by vidělo výpočetní využití ve hrách třeba pro lepší umělou inteligenci herních postav apod. AMD samozřejmě na RDNA architektuře a konstrukci nadále spolupracuje se SONY a Microsoft, které budou RDNA Radeon produkty používat i u nadcházející generace jejich konzolí. Pokud jde o konstrukci čipu a architekturu včetně AI schopností, zde se uplatňuje část teamu XILINX, který AMD nedávno zařadila do své struktury. Technologie a know how této zásadní firmy by se u RDNA 4 mělo rozhodně projevit.
Já vím, že mnozí teď lamentují, proč mluvíme o RDNA 4, když většina RDNA 3 grafik stále není na trhu. High end ale vychází dříve, stejně jako u minulých generace a nižší modely jak u AMD, tak u NVIDIA, prostě doráží později. A tak i u další generace to bude podobné. Současnému NAVI 31 TOP modelu tak už běží čas. V tuto chvíli je na trhu už 3 měsíce a má tam jako aktuální generační produkt vydržet minimálně 18 měsíců, maximálně 2 roky. NAVI 41 jako nejvýkonnější RDNA 4 tedy podle aktuálních zákulisních náznaků dorazí nejdříve v polovině roku 2024, nejpozději pak v Q4 2024. Samo AMD by prý rádo stihlo nejpozději zhruba přelom Q3/Q4 2024. Nicméně tohle je ještě předčasná debata, letos se bude ladit konstrukce čipu a hrubé designy karet, příští rok už musí jít vše na finální doladění jako produkt a zhruba ke konci první poloviny 2024 musí začít ostrá výroba. Jinými slovy má RDNA 4 a Radeon 8900 série maximálně poslední rok vývoje před sebou. V tuto chvíli není znám důvod, proč by AMD tyto časové plány nemělo dodržet. A žádné informace zpoždění nenaznačují. To ale neznamená, že AMD nemá před sebou obrovskou technologickou výzvu.
Prakticky největší v historii GPU, tak jak je dnes známe. Udělat aby více jednotlivých grafických čipů vedle sebe pracovalo a bylo viděno jako jedno GPU, je dlouholetý sen. Dobrou zprávou je, že AMD rekordně investuje a výdaje na vývoj RDNA 4 jsou obrovské, mnohem větší než na předchozí generace. Ostatně AMD ví, že o čiplety se pokouší i NVIDIA, protože zkrátka musí. Výrobní efektivita čipletové konstrukce je neoddiskutovatelná a jedinou možnou cestou kupředu pro další roky křemíkových čipů. Každopádně bude to zajímavé.
Pokud se ale ptáte, zda odložit nákup Radeon RX 7900 série a počkat na RX 8900, tak říkám určitě ne :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|