Jedna z nejlepších a přitom nejjednodušších technologií posledních let přichází ve své třetí generaci.
Už tři roky používám Eyefinity, tedy systém tří monitorů na jediné grafice, které se chovají jako jedna zobrazovací plocha. A stále si myslím, že je to jedna z nejzajímavějších a rozhodně nejpřínosnější technologie posledních let. A to jak na práci, tak hlavně na hraní her. I grafikou nevýrazné hry získají díky perifernímu zobrazení v 5760x1200 rozlišení místo jen omezeného 1920x1200, úplně jinou atmosféru.
A pokud si pustíte atmosférickou hru typu Fallout New Vegas a tak podobně, hra doslova pohltí. Kouzlo Eyefinity postupně objevují další a další uživatelé, protože postavit si Eyefinity ze tří monitorů není finančně nijak náročné a AMD navíc zjednodušuje přístup k této technologii.
(Trojice 27" ACER AL2723W S-PVA monitorů i po letech stále dostačuje :) - 5760x1200)
První generace Eyefinity byla docela oříšek. Vyžadovala speciální redukce pro monitor s rozlišením vyšším než 1920x1080 (sám jsem horko těžko takovou redukci sháněl). Jeden monitor musel být vždy připojený přes DP a na nějakou eliminaci a přizpůsobení obrazu kvůli šíři rámečků monitoru jste také mohli zapomenout. Druhá generace, už přinesla perfektně fungující technologie přizpůsobení a kompenzaci rámečků monitoru a mnoho dalšího. S příchodem Radeon R7/R9 grafik navíc už byla zrušena nutnost připojovat alespoň jeden monitor přes Display Port a dnes klidně rozjedete Eyefinity bez omezení rozlišení přes HDMI a DVI porty. V těchto dnech ale přichází v podstatě třetí generace tohoto zapojení.
- Eyefinity nově umožní připojit monitory s různým rozlišením!
Zatímco dříve museli mít všechny zapojované monitory stejné rozlišení, nebo se ostatní museli přizpůsobit tomu s nejmenším rozlišením, což víme, jak obraz na monitorů s nenativním rozlišením pak vypadá, nově už půjde připojit monitory s různým rozlišením.
A může se to hodit. Nastupují 4K displaye nebo velice slušné 2560x1440 monitory a přeci jen pořízení hned tří kousků je docela drahá záležitost. Proč tedy nevyužít služeb 1920x1200/1920x1080 monitorů vedle toho nového hlavního. Nově tedy půjde připojit například vedle 2560x1080 po stranách dva 1920x1080 a to tak, že všechny monitory pojedou ve svém nativním rozlišení a výsledný obraz se dokáže přizpůsobit tak, že "co se vejde, to se vejde". Obraz se zarovná například podle spodního okraje a bude tedy navazovat, jen na tom monitoru s vyšším rozlišením se toho zobrazí víc.
Nová verze Eyefinity dorazí v Catalyst 14.6 a bude optimalizovaná i pro API MANTLE a také se výrazně zlepší funkčnost 4K EYEFINITY. Nemluvě o podpoře her, například nových Watch Dogs a dalších. Pro majitele notebooků by mohlo být zajímavé rozšíření podpory MANTLE pro Radeon HD 8970M s výrazným nárůstem výkonu v podporovaných hrách. Osobně jsme ale zvědav na to, zda pojede Eyefinity například právě ve formátu jednoho prostředního 4K monitoru a dvou 1920x1200 po stranách, což by mi ušetřilo řadu starostí, kde sehnat tři 4K monitory a hlavně čím to vlastně krmit, protože jediný Radeon R9 295X2 by alespoň trochu použitelný výkon měl, ale i tak by se člověk musel hodně omezit. Zjistíme .... uvidíme :). Samozřejmě možnost použít monitory s různým rozlišením by mohla být zajímavá i pro méně extrémní konfigurace, například jeden 1920x1080 a dva 1600x1200 monitory a tak dále.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|