Další standard pro všechny hráče vytváří AMD. FidelityFX Super Resolution 3 se brzy ukáže.
Přístup AMD a NVIDIA k zákazníkům, hráčům a herním technologiím nemůže být odlišnější. Prakticky naprosto opačné přístupy. Zatímco jedna firma dělá technologie hlavně pro sebe a ždíme hráče, druhá je dělá pro hráče bez ohledu na zisk. AMD si s jeho FSR 3 (AMD FidelityFX Super Resolution 3), troufá opravdu hodně, kdy aktuálně oznámila, že bude otevřená a pro všechny a vyjde jako Open Source! Další podrobnosti byli zveřejněny na GDC 2023.
FSR 3 nabídne částečně to, co uzavřená DLSS 3, tedy zvýšení počtu FPS generováním extra snímků s tím velkým rozdílem, že bude fungovat nejen na pár vybraných drahých kartách jednoho výrobce. Tedy nepůjde o primárně marketingovou technologii, která má za cíl prodávat nové předražené grafické karty s falešným dojmem, že je DLSS 3 u nich nějaký přínos. Samozřejmě vývoj otevřené technologie FSR od AMD tak, aby fungovalo nejen na grafikách Radeon, je násobně složitější, dražší a těžší, než vývoj DLSS omezené funkčností na několik grafik NVIDIA. To je samozřejmě i důvod, proč to AMD déle trvá. Cílem je také vydat funkční technologii, ne marketingové sliby na dlouhou trať. Vývoj ale prý běží dobře a letos nám FSR 3 ukáže.
Hlavním (nikoliv však jediným) přínosem FSR 3 má být generování extra snímků. Údajně doje až ke zdvojnásobení počtu FPS proti stejnému nastavení hry s FSR 2. Což zní dobře, pokud to bude fungovat na grafikách, které tohle výkonově potřebují! Což není současný high end v tuto chvíli, kdy například marketingové DLSS3 nefunguje vlastně na žádné kartě, která by to nyní opravdu potřebovala, a hlavně to potřebovali její majitelé. DLSS 3 nefunguje oficiálně vůbec na starších slabších grafikách NVIDIA, což je samozřejmě záměrné a účelové. NVIDIA chce prodávat nové karty, nechce abyste si nechávali delší dobu staré, takže je nebude dělat použitelnější, i když by mohla. Ale nechce. AMD má zcela jiný přístup, nechce vytvářet zbytečně elektronický odpad, a neomezí fungování přínosných technologií jen na své karty. Proto FSR 1 i FSR 2 fungují nejen na nejnovějším HW od AMD a fungují velmi dobře. Jde o skutečně přínosné implementace technologií, nejen o marketing.
FSR 3 bude tedy další skok. Zajímavostí je, že údajně implementace do her nebude přespříliš složitá. Údajně dokonce všechny hry, které už mají FSR 2, tak by mohly mít i aktualizaci na verzi FSR 3.0. Bude docela zajímavé sledovat, jak to AMD dokázalo, nejen bez AI výpočetních obvodů na GPU, ale že to bude fungovat nejen na nejnovějších Radeonech. Předpokládám, že ale nějaký vliv výkonu GPU tam bude, tedy že přínos bude nižší na slabších kartách než na těch výkonných, což je obecně známá věc, kdy DLSS/FSR mají nižší % přínos prostě u slabých karet, než u silnějších. Pořád je tu požadavek na extra výkon, který to zpracovává.
Každopádně NVIDIA oficiálně nepodporuje (nechce) DLSS 3.0 na starších než nejnovějších RTX 3000 grafikách, samozřejmě je to čistě marketingových nikoliv funkčních důvodů. Platí tak, že AMD bude skutečně první, které nabídne technologie generující extra snímky a zvyšující tak počet FPS pro většinu uživatelů a širokou skupinu hráčů, kdy DLSS 3.0 se tedy nedá považovat za skutečnou konkurenci.
FSR 3 je tak potenciálně zajímavé pro ty, kteří mají starší slabší kartu, vystačí si s nižšími detaily a nechtějí si kupovat ještě nějakou dobu novou. Pokud tedy tvůrci her FSR 2.0 (následně 3.0) zařadí co by standard do nových her, což se zatím až na výjimky docela děje. Samozřejmě je zde stále mnoho otázek, například jak hodně budou ty generované snímky znatelné, kdy u DLSS 3 je to hodně rušivé a efektivně se to dá použít jen když je FPS opravdu hodně (tak 100+ ideálně). Navíc to zvyšuje latence, kdy většina her s DLSS 3 běžící na 100 FPS se zdá méně plynulá, než ta samá hra běžící bez DLSS na 60FPS. Jak se s tímhle popere AMD tak bude zajímavé, kdy osobně očekávám, že to bude mít asi podobné dopady, už z principu. Každopádně fakt, že to AMD dělá jako OpenSource, tedy standard dostupný a otevřený pro všechny, je velká a ani náhodou samozřejmá věc. Je ale stále více jasné, která firma myslí na hráče a skutečný vývoj použitelných užitečných herních technologií, a která jen z hráčů tahá peníze. Nekritizuji, jen konstatuji, obojí je legitimní přístup, stejně jako je ale legitimní, že tuhle skutečnost objektivně upozorňujeme.
AMD oficiálně uvede FSR 3 někdy tento rok.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|