Analytici z JPR udělali to, po čem mnozí dlouho volali. Započítali u AMD všechny jeho grafiky.
JPR dlouhodobě sledují a zveřejňují statistiky dodávaných GPU jednotlivých výrobců. A podle těch zatím posledních zveřejněných z Q1 2020 má Intel 62% trhu, AMD 22% a NVIDIA 16%. Mnozí ale dlouhodobě upozorňují na jeden zásadní problém. JPR totiž počítá u Intelu všech 100% jeho GPU jako všechny procesory s integrovanou grafikou, které Intel na trh dodává, kdy ovšem velká část (ne-li většina), není v praxi vůbec používána, protože je součástí procesorů a osazována je k nim samostatná karta. V případě NVIDIA jsou tam pak také počítány úplně všechna její GPU, tedy také 100% toho, co firma vyrábí. V případě AMD však z nějakého prapodivného důvodu, nejsou započítávány desítky milionů GPU, které AMD dodává do konzolí PlayStation a Xbox. U AMD je tedy započítávána jen část jeho produkce GPU na rozdíl od 100% produkce u konkurentů. Tento paradox a nesmysl, kdy navíc na rozdíl od většiny Intel GPU jsou ty AMD GPU v konzolích skutečně používány, z nějakého důvodu najednou teď konečně pochopili i u JPR.
A tak společnost vydala statistiku zaměřenou jen na AMD, kam už započítala skutečně všechna Radeon GPU, která firma reálně na trh dodává. A i u JPR se zjevně docela diví, jak moc to ve výsledku znamená. JPR dokonce přímo konstatuje:
Ve srovnání s Intelem (pouze integrované grafiky) nebo Nvidia (pouze diskrétní grafiky) obě společnosti poráží AMD samostatně v těchto třídách (Intel dodává více integrovaných grafik, NVIDIA více neintegrovaných), ovšem celkově je AMD poráží.
JPR bohužel neposkytl zatím veřejně svou celou zprávu a tabulku (jde o placenou službu), ovšem tvrzení, že ve skutečnosti je AMD největším světovým výrobcem reálně používaných GPU, to je skutečně zásadní „objev“, který by JPR mělo docela zásadně doložit.
JPR prý přišlo na fakt, že pouze 36% z celkových dodávek GPU RADEON od AMD, tvoří ty pro klasické desktopové/mobilní grafické karty, o kterých ale slyšíme nejvíce. Celých dalších 35% tvoří integrované v APU procesorech a neuvěřitelných 29% všech dodávaných čipů AMD, které JPR ovšem dosud vůbec nezapočítávalo, jsou ty pro konzole SONY a Microsoft. Přitom nejde o zanedbatelné množství. Jde konkrétně o zhruba 160 milionů(!) grafik za posledních několik let, které AMD dodalo, ale analytici zcela ignorovali. JPR vydal veřejně alespoň jeden graf, který ukazuje že grafická divize AMD setrvale a výrazně roste:
A to tak, že ani NVIDIA, ani Intel jí nestačí. Dodávky GPU obou společností maximálně objemově v posledních letech spíše stagnují, či dokonce klesají. Vypadá to, že sami analytici jsou z toho trochu překvapeni, že AMD je ve skutečnosti tak významným výrobcem GPU. Většinově jsou nám totiž předkládána hlavně data o tom, jak si AMD vede speciálně proti NVIDIA. Kde je aktuální podíl zhruba 75:25 pro NVIDIA (Q1 2020). Jenže ta data jsou nesmyslná. Jsou tam totiž započítávány všechna vyrobená GPU od NVIDIA, protože firma prakticky žádné jiné, než samostatné GPU nevyrábí. Jenže u AMD je tam jen 36% z toho, co AMD na trh ve skutečnosti dodává. Proč?!
- U AMD se počítá s 36% jím dodaných GPU proti všem 100% od NVIDIA!
Už dávno je podle mě diskutabilní, proč se tam nezapočítávají i integrované Radeon grafiky v procesorech. Speciálně když velká část z nich je skutečně používána, a v řadě PC ani žádná jiná grafika osazena není! AMD není Intel, který většinu svých procesorů s GPU prokazatelně dodává do počítačů, kde nejsou vůbec používány. U AMD je stále APU jen část jeho procesorů (většina RYZEN procesorů na trhu integrovanou GPU vůbec nemá) a většinou jsou v systémech, kde jsou používány, ať jako primární, nebo přepínatelná GPU. A to jak v desktopu, tak v mobilní platformě. Jde tak zcela jednoznačně o přímou konkurenci k samostatným low end GPU od NVIDIA, které ovšem do statistik započítávány jsou. Takže to je dalších 35% grafik Radeon, která JPR společnosti AMD proti NVIDIA vůbec nezapočítávalo.
A nezapočítávat Radeon grafiky z Xbox a PlayStation, to je dlouhodobě nesmysl, na který poukazuji nejen já. Už jen proto, že současná generace konzolí je technicky x86 herní PC na míru (ta nová pak je jednoznačně architekturou tuplem zakázkové herní PC) a ty GPU se tam primárně a jednoznačně ve velkém skutečně používají. A sama NVIDIA uvádí často konzole jako svou hlavní konkurenci a ráda se s nimi poměřuje. A analytici jako JPR, ve statistikách AMD proti NV, těch 160 milionů Radeon grafik z posledních několika let, zcela vypustili a ignorovali. Takže není divu, že když srovnáváme reálně 36% z celkového počtu na trh dodaných Radeon grafik proti 100% toho, co na trh dodává NVIDIA, že nám vychází větší „tržní“ podíl NVIDIA. Přitom ve skutečnosti to není těch uváděných 75:25 pro NVIDIA vs AMD, ale reálný většinový podíl má ve skutečnosti AMD. Speciálně u hráčů. Většina hráčů dnes hraje na AMD Radeon grafice (když počítáme PC a herní konzole).
Samozřejmě finanční realita je druhá věc. Fakt, že NVIDIA vyrábí sice méně GPU než AMD, ale prodává je mnohem dráž a s větší marží, znamená ve výsledku mnohem větší výdělky. Grafická divize AMD je tak finančně zhruba maximálně pětinová (či spíše méně) ve srovnání s NVIDIA, protože AMD se poslední roky soustředilo většinově právě na levnější GPU řešení. V high endu ale i ve vyšším segmentu obecně a v noteboocích prakticky zcela chybělo, což se letos poprvé mění. Přesto zjevně nenápadně dokázalo výrazně vyrůst a je ve skutečnosti možná největším dodavatelem GPU na světě (dle JPR).
Zajímavé podle mě je celé tohle načasování „skandálního odhalení“ ze strany JPR. Není totiž tajemstvím, že tyhle statistiky jsou dlouhodobě velmi zajímavé marketingově pro firmy, speciálně pro Intel a NVIDIA. A najednou JPR staví všechno na hlavu. Náhoda? Těžko. Zda to bude znamenat, že JPR konečně začne započítávat všech 100% vyrobených GPU i u AMD, když to dosud dělalo jen u Intelu i NVIDIA, je otázka. Uvidíme v dalších kvartálech a dalších statistikách.
Samozřejmě pro nás jako uživatele to moc v praxi neznamená. Určitě nic z pohledu toho, jak si vedou konkrétní produkty v běžném nasazení. Ale z hlediska pořádku v číslech a faktech, je to samozřejmě zásadní odhalení. Víte dobře, že jsem sám na fakt, že to počítání GPU podílů nedávalo smysl, upozorňoval dlouhodobě. Ale nečekal jsem, že ten rozdíl proti realitě bude tak velký. Ignorovat celou třetinu vyrobených GPU jedním výrobcem, a přesto se pouštět do srovnání s ostatními a jim počítat všechny jejich dodané GPU, to je rozhodně slušný analytický přešlap. A jsem zvědav, zda bude pokračovat.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|