A tím zcela nové myslíme opravdu zcela nové. AMD změnila od píky úplně všechno.
Catalyst známe třináct let a začaly svou éru už před 13 lety. Od té doby se změnily jen málo a nejvíce v posledních zhruba 2 letech, kdy se AMD do vývoje ovladačů a dalších technologií pořádně opřelo.
Poslední velký update byla verze OMEGA v závěru loňského roku, která zavedla některé z klíčových novinek a vylepšení. A právě na ni AMD navazuje. Ostatně o tom, že AMD chystá nový velký klíčový update ovladačů jsme vám říkali před pár dny, kdy jsme se o této skutečnosti dozvěděli, ale ještě jsme vám nesměli prozradit podrobnosti. To už nyní neplatí, protože právě dnes AMD nové ovladače ohlásilo a to zatím hlavně po stránce designu, základních funkcí a cílů v dalším vývoji.
Změna názvu je jednou z novinek. Catalyst končí a přichází Radeon Software, což je rozhodně výmluvnější označení i pro naprosto neznalé uživatele. Nemluvě o tom, že velmi podobně nazývá svůj SW i konkurence.
Pokud jde o označování, tak AMD podle všeho zůstane u zavedeného číslování formátem "rok.měsíc" (tedy třeba 15.11), což je ideálně přehledné. Nicméně AMD také plánuje čas od času nějaký ten významný update, který ponese i vlastní název. Tím nejbližším je vůbec první verze těchto zcela nových ovladačů a ta se bude jmenovat "CRIMSON".
Zcela nový je "catalyst control center", tedy vlastní program a rozhranní. A tím zcela nový myslíme pravdu zcela nový. Samotný program je napsán nově v QT Tool-kitu a vypadá zcela jinak než starý. A mnohem lépe funguje a rychleji startuje. Na pomalejší sestavě jste na načtení CCC čekali viditelně i několik sekund. Nové Radeon settings je načteno za méně než sekundu.
No a design je zcela nový, odpovídající pochopitelně více současné době. AMD samozřejmě překopalo hodně, ale hlavní funkce zůstávají. Řada technologií ale je vylepšeno, ovšem více se dozvíme až s vydáním první verze CRIMSON.
Mnohem podrobnější jsou ale monitorovací možnosti SW a také možnosti nastavení z hlediska napájení, frekvencí, či TDP a FPS limitů. Nové jsou možnosti tvorby profilů se specifickým nastavením a to nejen pro hry, ale i pro video a další SW.
AMD v tuto chvíli tedy oficiálně ohlásilo chystanou změnu a novinky, ale samotné nové ovladače dorazí až pravděpodobně na přelomu listopadu/prosince. Zatím oficiálně neprozradilo, co všechno nabídnou po stránce výkonových, funkčních a dalších vylepšení. Stejně tak není zřejmé, jak bude probíhat distribuce nových ovladačů, zda AMD i v tomto ohledu neudělá nějaké změny, stejně tak zda tyto ovladače budou univerzální pro Windows/Linux(SteamOS či Android) platformy.
Obecně řečeno nejsou nové ovladače až tak velkým překvapením. Catalyst bylo pozůstatkem ATI a AMD už před časem většinu věcí spjatých z ATI odstranilo a přejmenovalo vhodněji. A to nemluvíme ani o tom, že samotné CCC prostě potřebovaly předělat od píky, což se tedy právě stalo. Design vypadá slušně, hlavní je ale fungování. AMD se soustředí na vývoj nových technologií, které k překvapením mnohých prosazují jako standardy. Jednou z nejdůležitějších věcí je prosazení API MANTLE co by nástupce univerzálního API OpenGL, tedy VULKAN, které je téměř hotové ve své první verzi a má značnou podporu. Stejně tak se AMD podařilo nakopnout i vývoj DirectX a nové DirectX12 se výrazně inspirovalo v technologiích a myšlenkách API MANTLE a řadu z nich v podstatě přezvalo. Tím hlavním co by nové API měly přinést je vlastně to, že by nadále neměla být nutnost (vlastně ani možnost), ladit ovladače pro každou hru či SW a nová generace API by měla s grafickým HW spolupracovat mnohem lépe už ve svém základu, který ovladači nelze ovlivnit. Jinými slovy opravovat nedostatky softwaru, který špatně využívá grafické technologie a přenášet tedy chybu programátorů hry či jiné aplikace na výrobce GPU, který by to musel obcházet a záplatovat ve svých ovladačích. I na to se AMD s novou verzí ovladačů tedy chystá a připravilo si k tomu cestu v minulých několika letech.
Pochopitelně situace sledujeme a budeme vás o nových CRIMSON ovladačích informovat. Prozatím pochopitelně nelze změnu hodnotit jako celek, ale z dílčích představených věcí se asi shodneme, že je to krok více než správným směrem.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|