Rekordní výsledky NV se projevují i na zastoupení na PC trhu. Celý trh ale roste a konzole pomáhají.
Po hodně slabém letošním Q2, které bylo opravdu mizerné pro všechny (čekalo se totiž na uvedení novinek AMD i NVIDIA a vyprodávaly se hlavně staré karty), bylo Q3 2016 dle očekávání výrazně lepší. Proti Q2 narostly dodávky grafik Intel o 18%, AMD o 20% a NVIDIA dokonce o 38%. Meziročně už to taková sláva není, ale trh alespoň přestal klesat. Meziročně se celkové dodávky všech grafik zvedly o 0,3% a bohužel desktop stále padá (o 4%), zatímco mobilní segment o 3% rostl.
Analytické firmy se ale začaly stále více zabývat tím, zda nezapočítávat i konzole PlayStation a Xbox, jelikož ty jsou technicky dnes vlastně PC. Jedou na stejných platformách a Xbox One dokonce na Windows 10. Dodávky čipů pro ně navíc nejsou vůbec zanedbatelné a samotná konzolová divize tvoří přes 90 milionů dolarů letos, zatímco PC gaming přinese kolem 200 milionů.
Započítávání grafik (i procesorů) z konzolí by totiž méně zkreslovalo situaci. Bylo by poněkud více vypovídající o současné situaci, kdy především AMD jako jeden ze 3 hlavních hráčů, se výrazně se svými produkty na míru soustředí na konzolové platformy a aktuálně dodává nové procesory-grafiky i pro vylepšenou generaci stávajících PlayStation NEO a brzy i Xbox Scorpio.
Při započtení dodávek GPU i pro konzole, pak totiž celkové prodeje a dodávky GPU pro celý herní trh vypadají podílově zcela jinak než jak je známe z čistě PC trhu. AMD najednou v celkových dodávkách GPU vede se 57% podílem, zatímco druhá NVIDIA má jen 22,9% a Intel 20,1%. Což tedy vypovídá o zcela jiné situaci, než pokud se bavíme jen o herních desktopových/mobilních PC. Je samozřejmě otázkou, proč se konzole a PC dávno nepočítají dohromady, když využívají technicky téměř stejné čipy. Navíc to vysvětluje, co vlastně dělá AMD a proč, protože ty desítky milionů procesorů a grafik (v jednom), které pro Xbox One a Playstation 4 dodalo a dodává jen za letošní rok, jsou samozřejmě velice podstatné a nelze se tvářit, že neexistují, pokud tvoří tak velkou část trhu a činnosti AMD.
Samozřejmě, oddělíme-li konzole od PC, je situace diametrálně odlišná. Silné výsledky NVIDIA v Q3 se odrážejí i v jejím růstu podílu. Jak víme, AMD v podstatě pro letošní rok dočasně vyklidilo pole v segmentu nad 250 dolarů, který má NVIDIA nyní monopolně pro sebe a rekordně z toho finančně vytěžila. Její celkový podíl nyní činí 16,1% a na rozdíl od AMD i Intelu získala. AMD se lehce propadlo na 13% a s 1,2% propadem se potýká i Intel, ovšem jeho 70,9% podíl v rámci všech dodaných grafik (v jeho případě tedy výhradně integrovaných), je stále slušná pozice ;).
Pokud se ale podíváme na věci trochu podrobněji, tak u AMD je situace dána nástupem nové platformy AM4, která byla uvedena jen pro OEM trh a na běžný stále čeká. Souběžně s tím ale končí stará platforma. I proto podíl AMD táhl dolů 10% pokles dodávek APU procesorů. Naproti tomu AMD rostlo o 34,7% v dodávkách klasických desktopových grafik a o 19,1% v mobilních. NVIDIA si ale v dodávkách grafik pro desktop polepšila o 39,8% a notebooky o 38,7%. Ovšem výrobcům se také zvedly příjmy z grafického trhu. Situace by se měla nyní pro všechny stabilizovat a trh pravděpodobně bude spíše stagnovat.
Řešit věci musí nejvíce určitě AMD, které se po novém roce vrátí po roce do vyššího segmentu s VEGA grafikami. Aktuálně také uvedla se zpožděním konečně mobilní a profesionální grafiky na bázi POLARIS modelů (čekalo se na nové efektivnější revize čipů) a poptávka po konzolích, nově ve výrazně výkonnějších verzích, je značná. V případě Intelu se převratné novinky nečekají, Intel jen uvede „refresh“ stávající platformy. U NVIDIA se pak čeká na nástup ořezané verze TITAN X, tedy GTX 1080Ti, jinak má již plně vydané portfolio stávající generace ve všech segmentech, i když nástup zejména nižších grafik se naplno projeví až nyní.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|