Ovladače jsou klíčový aspekt zejména u grafických karet. A lze říci, že hotové nejsou nikdy.
Ovladače grafických karet AMD a NVIDIA jsou zásadní pro vlastní fungování, ale i výkon a vlastnosti grafik. I když samozřejmě nejsou všemocné a pokud vývojáři aplikací nepoužívají správně standardy, moderní API, tak to prostě ovladači nelze nahradit. Neexistuje nic jako hotový a bezchybný ovladač. Zejména v případě grafických karet, i díky neuvěřitelné lenosti, hlouposti a diletantství vývojářů aplikací včetně her, kteří ignorují standardy, musí AMD i NVIDIA neustále laborovat, doplňovat a měnit ovladače pro své grafiky a opravovat tuny chyb, které prostě vývojáři aplikací neopraví, nebo které způsobují problémy s výkonem či samotným chodem grafiky. Zejména u počítačových her se AMD i NVIDIA setkávají s neuvěřitelným diletantstvím ze strany herních tvůrců, kteří ignorují správné postupy, ignorují optimalizace a výrobci GPU za ně musí věci opravovat, protože na koho si myslíte, že budou hráči a majitelé grafických karet s čipy AMD či NVIDIA nadávat, když budou mít problém? Na herní vývojáře, nebo na AMD/NVIDIA?
Zkrátka ovladače jsou zásadní a neuvěřitelně komplikovaný kus software, který je neustále ve vývoji, neustále obsahuje spoustu chyb a problémů, kdy sotva několik vyřešíte, už se objevují další. Oba výrobci GPU tak mají velké teamy, které se neustále ovladačům věnují, ale i tak se objevují velké problémy.
Nutno říci, že v posledních 2 až 3 letech je vidět zejména práce AMD. To kompletně předělalo své ovladače úplně od píky, vybavilo je mnoha novými funkcemi, zejména podstatně zlepšilo komunikaci s vývojáři i uživateli a opravuje či vylepšuje pravidelně řadu věcí. Výsledkem je skutečně viditelné zásadní zlepšení funkčnosti stability a chodu ovladačů AMD Radeon Software za poslední 2 roky zejména, kdy v podstatě AMD nemuselo řešit ani nějaký závažný problém, typu restartů PC, poškození instalace OS a černých obrazovek.
Na druhou stranu NVIDIA dává svým ovladačům v posledních letech hlavně marketingovou péči, kdy asi největší změnou je vydávání tzv. Game ready verzí ovladačů, jež se ale v praxi většinou ukazují jako nijak přínosné pro danou hru, než předchozí „negame ready“ verze a jde tedy o pouhý marketing vzbuzující dojem, že se NV o ovladače více stará. V jiném ohledu však kromě několika nových ne vždy přínosných technologií, NVIDIA příliš věcí nevylepšila. Její ovládací panel vypadá a funguje stále jako z Windows XP, její druhá aplikace (GF Experience) vyžadující přihlášení a osobní údaje je poněkud kontroverzní. Obojí je ale OK z hlediska používání. Problémem jsou však množící se problémy, kdy několikrát naprosto zásadně selhala výstupní kontrola, a to i u zásadních verzí ovladačů s označením WHQL. Několika v posledních letech NVIDIA vydala ovladač, který prokazatelně byl vadný, způsoboval zásadní potíže mnoha uživatelům, v jednom případě dokonce zničil instalaci systému tak, že jste museli celý PC prostě přeinstalovat (vlastní zkušenosti). SLI technologie funguje stále hůře, rozhodně mohem hůře než konkurenční CrossFire, který ale také AMD v posledních 3 letech zásadně modernizovalo a vylepšilo a v podstatě odstranilo zásadní nedostatek multiGPU v podobě microstutteringu, který je však u SLI stále běžně přítomný.
Vzhledem k tomu, že testujeme pravidelně neustále RADEON i GTX grafiky, neustále je měníme, přetestováváme s novými ovladači v nových i starších hrách, musíme z praxe potvrdit, že NVIDIA ovladači máme mnohem více problémů rozhodně mnohem více pádů než s RADEON ovladači v posledních letech a kvalitativně se prostě věci hodně změnily. AMD přichází s informací, podle které naše vlastní zkušenosti nejsou ojedinělým pozorováním.
- AMD má stabilnější ovladače než NVIDIA
Nezávislá společnost QA Consultants studovala a podrobně testovala ovladače AMD a ovladače NVIDIA ne herních i výpočetních grafikách a stejném systému (Intel), přičemž NVIDIA grafiky vykázaly celkově mnohem větší počet selhání a problémů se stabilitou, než AMD. Testy proběhly v různé zátěži na různých modelech grafik v různém zatížení, samozřejmě vždy přesně stejně pro všechny modely karet. Celkem bylo provedeno 432 testů, přičemž u AMD došlo k 31 chybám, u NVIDIA k 76. Kupodivu mnohem větší problémy měla NVIDIA u profesionálních grafik a ovladačů, u herních ovladačů byla situace vyrovnanější.
Studie tak vyhlásila ovladače AMD za stabilnější, kdy stabilita v testech prováděných v široké škále oblastí a činností, v různých aplikacích s různými změnami nastavení prokázala v případě AMD 93% stabilitu a úspěšnost, zatímco NVIDIA dosáhla jen na 82%.
Samozřejmě můžeme říci, že studie má objektivně omezenou platnost, zejména když ovladače jsou neustále aktualizované, takže NVIDIA mohla už dalších pár věcí upravit, ale to samé se dá říci i o AMD. Je pravdou, že podobné srovnání je asi jedinou možností, jak objektivně kvality ovladačů vůbec objektivně porovnat (stejná sestava, stejné testy a podmínky). Výsledky jsou tak poměrně zajímavé, leč obecně pro každého uživatele asi nemusí úplně odpovídat jeho zkušenostem, v závislosti na používaných aplikacích apod. Ale objektivnější srovnání třetí stranou prostě nejde udělat. I proto se srovnání ovladačů většina IT HW webů jako je DDWord.cz striktně vyhýbá, protože to prostě není téměř nikdy „exaktní“ měření, přenositelné na všechny případy.
Studie však může ledacos napovědět, a vzhledem k našim maximálním zkušenostem se všemi grafikami AMD/NVIDIA, kdy tak zdaleka překračujeme velikost zkušeností běžných uživatelů s 1 či 2 grafikami a nemluvíme tak o problémech, které s ovladači vůbec souviset nemusí, ale mohou se tak běžnému uživateli jevit, můžeme říci, že celkem odpovídá našim zkušenostem zejména v posledních 2-3 letech. AMD opravdu zásadně a viditelně na svých ovladačích zapracovalo, zatímco NV spíše stagnuje či dokonce vydala několikrát prostě chybné ovladače, které musela váhavě stahovat a opravovat, protože z počítačů a grafik dělaly cihly. Dodám snad jen, že NVIDIA po podobném posledním problému před několika měsíci přislíbila zlepšit výstupní kontrolu.
Každopádně pokud jde o ovladače, je to prostě nekonečný boj, v tuto chvíli i dle našich rozsáhlých praktických zkušeností s téměř každou grafikou na trhu a zjevně i pečlivých nezávislých testů ovladačů a dalších, dokázalo AMD trochu poodskočit NVIDIA, ale v minulosti byla situace opačná, takže nikde není napsáno, že NV v této oblasti nemůže situaci zvrátit. Bylo by to rozhodně žádoucí a určitě by bylo na místě v jejím případě několik zásadnějších změn udělat, AMD dává v některých ohledech dobrý příklad, jak se to dá dělat. Už jen pro vlastní blaho jako uživatelů, držíme samozřejmě AMD i NVIDIA palce a dokud nebude procento stability nejméně 99% (100% to z principu nemůže být nikdy) tak je zde velký prostor pro zlepšení …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|