Ovladače jsou zásadní prvek prakticky každého hardware, speciálně grafických karet.
Jak současná situace Intel ARC grafik, tak pravidelně různé větší či menší potíže NVIDIA i AMD modelů, včetně nedávných problémů, které dělaly z NVIDIA RTX 3090 grafik nefunkční cihly, ukazují naprosto zásadní vliv ovladačů. Bez těch prostě můžete mít sebekvalitnější hardware, ale nebude správně fungovat.
A tak AMD, Intel i NVIDIA věnují ovladačům a software obecně velkou pozornost. Intel má dnes například SW team větší, než AMD s NV dohromady. NV se pak už pár let prohlašuje spíše za SW společnost a vedle svých GPU vymýšlí hlavně aplikace fungující jen a pouze na jejich hardware, aby udržela své ovečky pěkně v pasti svého eco-systému. A pak je tady AMD, které na tom bylo před několika lety špatně nejen po stránce HW, ale také SW. Z té doby pocházejí stále šířená dogmata, která mají hodně dlouhou setrvačnost, ovšem již dávno neplatí. Poslední 2 roky je už objektivní pravda taková, že AMD má asi nejlepší grafické herní ovladače a přístup k jejich tvorbě vůbec.
Nejen že se AMD vyhýbají zásadní funkční potíže, které mají NVIDIA, které se povedlo několikrát v posledních letech vydat ovladač, který ničil grafické karty a instalace Windows, ale AMD je i nejvýrazněji modernizovalo. Nejen vizuálně a rozhraní, ale i po stránce funkcí, technologií a přístup k optimalizacím her jako takovým. AMD v posledních letech výrazně dohnalo manko, které mělo v některých funkcích na NV, speciálně pokud jde třeba o streamování apod. A dokonce ji v mnoha věcech předehnalo, speciálně v tvorbě a optimalizacích ovladačů pro hry, kdy srovnání výkonu grafik RTX 3000 a RX 6000 při uvedení přes 1,5 rokem dnes už neplatí a AMD RX 6000 jsou jasně výkonnější, právě díky optimalizacím ovladačů.
Vyžadovalo to samozřejmě úplné předělání toho, jak AMD vůbec vytvářelo ovladače. Celý team je nový, větší atd. AMD současně využívá i externí komunitu k testování a reportování a pravidelné hotfixy a opravy jsou velmi obsáhlé a řeší řadu neřešených starších potíží. AMD také masivně testuje, kdy údajně výrazně předčí v množství kombinacích testovaného HW konkurenční NVIDIA. Ovladače AMD jsou navíc komplexnější, modernější a dělané jako jeden celek pro mobilní, desktopová i creatorská PC.
Jednou z oblastí, kde AMD naposledy zásadně zapracovalo jsou ovladače a systém pro starší DirectX 11 API. Tady od základu změnila systém a poslední ovladače přinesly v průměru 10% zvýšení výkonu ve hrách pod DX11, kdy výjimkou nejsou ani tituly, kde je zvýšení o více jak 20%. AMD jak víme přitom historicky zde mělo manko na výkon NVIDIA, které se naopak pod DX11 vedlo lépe než v DX12. AMD však nyní zásadně zlepšila svou pozici i pod DX11, natož pod DX12, kde má AMD již výhodu i díky komplexnosti platformy.
Osobně mohu z praxe říci, že ten vliv přístupu AMD je znát a vidět. Protože v redakci testujeme prakticky každou novou grafiku na různých sestavách, máme tedy z první ruky zkušenosti s novým i starým HW v různých kombinacích. Nevycházím tedy ze zkušeností s jednou kartou na jedné sestavě. Mohu tak objektivně říci, že ovladače AMD dnes jsou úplně jiné než před pár lety a dokonce bych řekl, že v současnosti jsou jasně lepší, než ty od NVIDIA. V případě RX 6000 grafik dnes nemáme jediný problém, jediný pád, divný restart nebo cokoliv co kdysi bylo normální a běžné. Naopak s RTX 3000 grafikami máme na různých sestavách problémy, časté téměř pravidelně restarty a pády ovladačů i zamrznutí celého systému. Celkově jsou Radeon ovladače ve zdaleka nejlepším stavu ve své historii. AMD to má zjevně dobře rozjeté, pravda, mnohem lepší architektura kterou má dnes, podpora SONY a MS, i finanční a lidské zázemí, to vše jistě pomohlo.
Musí mít, protože konkurence přituhuje. Ostatně Intel „vysál“ z AMD i NVIDIA lidi, kteří za tvorbou SW a mnoha aplikacích byli zodpovědní a teď makají pro Intel. A i když jim bude samozřejmě delší dobu trvat dostat věci na nějakou rozumnou úroveň, nepochybujeme o jejich schopnostech. Intel ARC grafiky sice dobře nefungují pod DX11, ale firma to přiznává a dělá na tom. Pod DX12 ale funguje už dnes architektura i ovladače dobře a Intel rozhodně chce více. Což znamená, že to bude i tlak na AMD a NVIDIA, aby na tomto poli přidali. A výsledkem budou nejen ještě lepší herní optimalizace a využití výkonu GPU, ale i technologie jako je třeba FSR od AMD, které je na cestě stát se standardem, nebo lepší využití GPU akcelerací v různém software apod.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|