Radeon Software Adrenalin, tak se jmenuje zbrusu nová velká verze aplikace a ovladačů od AMD.
Ovladače AMD a NVIDIA jsou předmětem flame diskusí snad tak dlouho, co grafiky obou společností. I dnes se najdou tací, kteří tvrdí, že ovladače jednoho, jsou výrazně lepší, než druhého. Objektivně lze říci, že zejména AMD mělo opravdu problémy, jenže to už dobré 2-3 roky neplatí. Naopak je to AMD, u kterého je mnohem více vidět, že na ovladačích, ale i dalších aplikacích a softwarovém řešení pracuje. AMD kompletně předělalo své řešení, přišlo se zcela novým řešením CrossFire, přišlo konečně s funkčním řešením externí grafiky (které mimochodem využívá i NVIDIA, protože jej AMD udělalo univerzálně, schválně jestli by tomu tak bylo, kdyby to bylo naopak), přišlo s FreeSync (AdaptiveSync), přišlo s API MANTLE ze kterého se stal API VULKAN a vlastně i DirectX12 a tak dále a tak dále. Minulý velký update Radeon CRIMSON, který se dočkal několika velkých verzí, přinesl právě zásadní proměnu ovladačů, výrazně dohnal konkurenční výhody a výbavu jako nahrávání videí atd. a AMD také změnilo svou práci, kdy opravdu řeší chyby a problémy funkčnosti, které lze nahlašovat a má na to i speciální team lidí i z řad samotných „běžných“ uživatelů. Výrazně se také změnil a zlepšil přístup AMD k linuxu, ačkoliv vzhledem k velikosti této platformy to prostě nikdy nebude priorita a bude vždy na okraji zájmu všech (firem i uživatelů), věci by snad zlepšilo jen API VULKAN, které je pro AMD prioritou vedle DX12.
Celkově pokud někdo dnes kritizuje AMD za ovladače, tak je to objektivně hodně nefér, protože pokud lze někde činnost AMD vidět, tak je to právě na vývoji a výrazně zlepšení ovladačů, technologií a obecně podpory v posledních 2-3 letech. A chce to hodně ignorace to nevidět nebo to dokonce popírat. Samozřejmě problémy jsou, vždy budou, software je „živá“ věc a nikdy nemáte hotovo. Na druhou stranu, AMD nemělo v posledních letech výraznější problém s funkčností, například že by jeho oficiální ovladače likvidovaly instalace Windows, grafiky atd., což se konkurenci stalo několikrát včetně ovladačů s WHQL certifikací, jež následně musela stahovat a vydávat novou opravenou verzi. Jak říkám, ovladače jsou živá věc a vyvíjí se. No a tak vám mohu konečně oficiálně sdělit, že je před námi další významný UPDATE.
AMD se posouvá dále, což pravděpodobně souvisí i s přechodem na zbrusu novou architekturu a design GPU, který představuje VEGA (a následně NAVI) s NCU jednotkami. Ta si žádá nový přístup a řešení, výrazně odlišná či nepoužívaná u předchozí generace grafik (končící POLARIS s GCN jednotkami). Každopádně to vypadá, že generace CRIMSON software je u konce a nastupuje Radeon SOFTWARE Adrenalin Edition.
Dočkáme se řady novinek, včetně zbrusu nového overaly a nových funkcí, s vylepšením samozřejmě těch stávajících. Otázkou je, zda nový software přinese tolik očekávané a žádoucí plné zprovoznění řady technologických řešení nové VEGA architektury, a tedy RX VEGA grafik. Stále totiž platí, že v současnosti grafické karty RX VEGA jednoduše fungují „v režimu“ jako by to byla stará GCN architektura. Nevyužívají téměř nic ze své vlastní architektury s principu fungování věcí, jak byly navrženy. To jim jednak ubírá výkon, ale zejména extrémně snižuje efektivitu. Jednou z klíčových věcí je úplně nový Rasterizer, který jednoduše není aktivní a řada dalších věcí kolem toho.
Je evidentní, že zatím jediné VEGA GPU, které na trhu máme, je hlavně výpočetní produkt, tedy funkce herní grafiky je až na posledním místě. Podle toho také situace vypadá, že existuje mnohem více specializovaných HPC a profesionálních řešení VEGA grafik, a jen dvě RX VEGA, které navíc AMD drželo z dosahu výrobců grafik. I tak se prodaly všechny, co se jen daly vyrobit, a zejména na výpočty všeho druhu. Už při vydání si VEGA grafiky vedly opravdu skvěle při růstných výpočetních úlohách a v řadě z nich dokáže RX VEGA převálcovat i NVIDIA TITAN karty, které navíc dostaly v tichosti update a odemčení výkonu v některých oblastech, který NV nabízela a nabízí jen u brutálně drahých výpočetních TESLA verzí. Každopádně i vlastí design VEGA grafik je evidentně určený pro výpočetní nasazení než pro herní grafiky (řada věcí, kterými jsou RX VEGA karty vybaveny, prostě nejsou pro hraní her nutné, či přínosem, spíše naopak kvůli vyšší ceně). AMD nicméně dokončuje další VEGA GPU (VEGA 11), které míří do mainstreamu a to zejména mobilního, a tak samozřejmě musí plně zprovoznit i architekturu pro hraní her atd. Jinými slovy, nový Radeon Software Adrenalin Edition, by mohl být prvním krokem, kdy by se poprvé aktivovaly některé dosud neaktivní prvky nové VEGA architektury.
Nevím, zda tomu tak 100% bude, a doporučuji snížit očekávání na minimum. Ale například dosud jen ručně zapnutelné HBCC, dokázalo samo o sobě v řadě her zvednout výkon o několik jednotek % u RX VEGA grafik (samozřejmě jsme vždy testovali bez něho, jako všichni), takže jeho automatickým zapnutím by mohlo dojít k nějakému posunu v řadě případů. Jak to bude s tím zapnutím nového DSBR a hlavních prvků architektury, je velká otázka. Ovšem rád bych připomenul, že řada z novinek je přímo navržena pro DirectX12 a API VULKAN a bez přímého využití těchto technologií ve hrách (nativně), nemůže pochopitelně dojít k plnému využití hardware samotného. Ovšem věci postupují, tak možná už brzy nějaké ty příklady toho, co VEGA skutečně dokáže, uvidíme. Každopádně protože já už mám novou BETA verzi k dispozici, musím říci, že v mnoha hrách jsou opravdu znatelné zisky výkonu, zejména v hůře optimalizovaných hrách, ve kterých RX VEGA zaostávala za GTX konkurencí. Určitě to pohne s průměrným výkonem.
Samozřejmě vám nabídneme podrobný článek (možná i video), o tom, co nové ovladače a nová aplikace AMD nabídne a zda tedy nějak posouvá a zlepšuje výkon RX VEGA grafik. Osobně si nemyslím, že se dočkáme nějakého obrovského posunu hned, ale nějaké to zlepšení v řádu % být může. Není také asi náhoda, že spolu s vydáním této nové verze ovladačů se začnou skutečně nabízet a prodávat i nereferenční RX VEGA karty a také budeme moci zveřejnit jejich testy.
Ten název ovladačů je celkem agresivní posun v marketingu AMD.
Min po psych stránce aspon ve mě evokuje novou krev pro gpu
Softwarová podpora není o nic méně důležitá, než samotný HW, takže to vidim jako velký posun dopředu a konečně Vega bude mít "vlastní SW prostředí".
Čekám na RX 580 od 1.10., ale už jsem to vzdal a objednávky zrušil (měl jsem zájem pouze o Sapphire LE, MSI Gaming X+ a Gigabyte GTR), předražené sice jsou, ale to prostě nevezmu a raději jedu na RX 560 (ono to taky jde ).
Teď se chci zeptat Honzo, co nového by se mohlo od AMD objevit po novém roce?
Přijdou nějaké slušné nereference Vega 56, nebo též v dohledné době něco nového?
Ahoj, měl jsem R9 270X MSI Hawk a fungovala výborně, scípla 14 dní před koncem tří-leté záruky.
Předtím jsem kupoval hromadu gk, jak od amd, tak nvidie (stavím pc) a teď když odešla grafika mně, tak nebyly k dostání.
Už jsem hodně rozmýšlel nad GTX 1070/1080, ale je to pro mě škoda, nepotřebuju takový výkon.
z 280X som hlavne kvôli hluku a teplotám prešiel na RX470 Nitro+. Skvelá tichá karta na FullHD hranie. Ale už som tú kartu posunul ďalej v rodine, teraz idem na 1080 Armor od MSI. výkon super aj celkom tichá, len tie teploty.
Takže ak prejdeš na 570/580, chybu neurobíš.
Nad Sapphire LE jsem taky přemýšlel, ale nakonec ulovil Sapphire Nitro+ RX 580 8Gb.
Přechod z R9 380X. Prostě mi to po dvou letech nedalo...byl jsem cílová skupina
Já s nimi takový problém neměl. Jasně, MSI GAMING bude mít lepší chladič a bude tišší, ale u Sapphiru si zatím nemůžu stěžovat. Jestli to nebude tím, že používám sluchátka
Zdravím, já jsem před dvěma měsíci přešel z R9 380X na Vegu 64 liquid. Jsem naprosto spokojený ve spojení se 4k FreeSync monitorem a ještě když vím, že její výkon stále poroste, tak je to naprostá bomba!
první by měla přijít 7nm HPC verze VEGY, pokud tyto plány v AMD nezměnili, ohledně NAVI si nejsem jistý, ale tipnul bych si že nejdříve přijde nějaký mainstreamový čip ( jako Polaris ) a teprve potom nějaká výpočetní věc
Obrázek
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!