Nové verze ovladačů AMD již obsahují základní podporu pro novou NAVI generaci. A ta má být hodně zajímavá!
Někdo by si mohl myslet, že AMD se poučí a bude dělat produkty tak aby, byly pro ni levné a funkční hned a zbytečně neposouvaly hranice, a tak k jejich plnému využití nebyla zapotřebí nová generace her, API apod. Nicméně AMD je zkrátka jaké je, a přestože jeho strategie není evidentně finančně nejvýhodnější a nejvýnosnější, evidentně se měnit nehodlá. Smiřme se s tím.
Současná VEGA architektura je s velkým náskokem nejvyspělejší nejen herní GPU, které na trhu nyní je, stále jde totiž o jediné řešení se 100% DirectX12/VULKAN podporou, které existuje a jediné výkonné GPU s podporou FreeSync (Adaptive Sync) standardu a tak dále. Nyní jsme přesně ve fázi, kdy se objevují hry, které už výhradně používají DirectX12 či VULKAN, a tedy v přechodu mezi starým špatně optimalizovaným DX11 světem a tím novým, který se vyznačuje i výrazně odlišným přístupem k využití GPU i CPU. AMD je se svou architekturou evidentně spokojeno, a navíc VEGA zdaleka neukázala vše, co umí, neboť řada věcí stále není aktivní, či prostě a jednoduše být bez náležité podpory nových technologií ze strany her, ani využita. Nicméně rok 2018, další VEGA produkty a další nové DX12/VULKAN hry jistě budou znamenat další posun.
VEGA je první velká nová architektura od AMD, od doby uvedení GCN, takže se není divit, že ji AMD orientuje na další roky. Nicméně je to také architektura, která vznikala v době, kdy grafická divize AMD skoro přestala existovat a možnosti vývoje, a hlavně finance byly, mírně řečeno, omezené. VEGA se dočká dalšího vylepšení v podobě NAVI architektury, která by měla přinést i velký konstrukční skok, vyjma tedy přechodu na 7nm.
Jistě víte, jak AMD nyní vyrábí procesory, kdy jeden 8jádrový/16vláknový čip používá pro všechny své RYZEN 3, 5, 7, ThreadRipper a také EPYC procesory. Jen je do pouzdra procesoru osazuje v počtu 1, 2 nebo 4 kusů. Díky nové sběrnici to ale funguje jako jeden celek, ovšem z hlediska výrobní a provozní efektivity je to ohromně jednodušší, levnější a efektivnější než klasické monolity. Růst výkonu vyžaduje stále větší a větší čipy, což je stále více a více složitější s nižšími výrobními procesy. Už na současných 14nm mají AMD, Intel i NVIDIA problémy s velkými čipy, a to by na 7nm měly být ještě větší, aby přinesly požadovaný nárůst výkonu. Zejména AMD a NVIDIA tak pracují na multi GPU, kdy v případě AMD se zdá, že je nejdále. Právě 7nm NAVI má být tím, čím je ThreadRipper/EPYC na poli CPU. AMD totiž už zveřejnilo graf, který ukazuje masivní nárůst ceny čipů při přechodu ze 14(12)nm na 7nm a tak velmi pravděpodobně plánuje vyrábět jen menší GPU s plochou někde kolem 300mm2 maximálně a ty pak ve více počtech osazovat na jednu grafiku, podobně jako to dělá u procesorů. Tím by měla být NAVI grafická architektura a generace přelomová.
Nevíme, zda tomu tak 100% bude, ale je to nyní nejpravděpodobnější scénář. 7nm výroba bude totiž pro příští rok připravena v první verzi (v roce 2019 dorazí i její pokročilejší verze), ale je nepravděpodobné, že by byla využitelná hned pro nějaké extra velká GPU. NAVI by však v první řadě mělo směřovat opět do HPC oblasti, kde je podobná konstrukce multi-čipu nejsnáze aplikovatelná do praxe. Pokud by se v roce 2018 mělo 7nm NAVI objevit, byť je jasné že to bude až v závěru roku, tak už nyní musí být ve finálních fázích vývoje a existovat minimálně jako prototyp. A že tomu tak je naznačují nové ovladače, ve kterých se objevila podpora pro nové čipy rodiny GFX10, což je NAVI, protože VEGA čipy mají rodinné označení GFX9.
NAVI by také mělo používat novou generaci pamětí, kdy ke konci příštího roku by už měly být běžně dostupné GDDR6, které AMD může využít, ale také už se mluví o HBM3 což je pro AMD priorita, ty si ale myslím budou dostupné až pro druhou generaci NAVI na vylepšeném 7nm procesu pro rok 2019. Každopádně nic nenasvědčuje tomu, že AMD chce přestat dělat pořádné technologické skoky, extrémně inovativní produkty, na jaké jsme od ní zvyklí, byť jejich využitelnou v současné praxi, které výrazně technologicky softwarově zaostává za možnostmi současného hardware, je otázkou. Na druhou stranu bez tohoto vývoje bychom ještě hnili v jeskyních ….
Osobní poznámka: Jen aby někteří zbytečně nečekali a nevytvářeli HYPE …. Myslím si, že AMD v případě NAVI grafik vydá v roce 2018 jen nějaký profi/výpočetní produkt, nějakého herního a běžně spotřebního Radeon RX NAVI modelu se dočkáme na 99,9% až v roce 2019. V roce 2018 je ale velmi pravděpodobná 12nm druhá generace VEGA, tedy jak VEGA 20 tak VEGA 11(21). Herní RX NAVI grafiky příští rok osobně nečekám (překvapení v podobě 7nm VEGA by být mohlo, ale co vím o cenách 7nm výroby, byl bych hodně opatrný v očekáváních). Výpočetní verze NAVI a minimálně demonstrace "prvního" multiGPU v rámci jednoho GPU řešení, je však více než pravděpodobná, ale skutečně až tak během Q4 2018, tedy za necelý rok.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|