Firma chce zvýšit svůj podíl na trhu a zaměří se tak na nejprodávanější kategorie karet.
O výkonných high end grafikách rádi mluvíme, každý se na ně rád podívá a většina by je ráda měla. Ovšem prodejní realita je tristní. High end grafiky tvoří maximálně 10% trhu, což je sice s ohledem na jejich současné ceny úspěch a finančně zajímavé, je to přeci jen jde stále jen o 10% trhu. 90% grafických karet se totiž prodává ve střední a hlavně nižší třídě. A asi nepřekvapí, že většina ze samostatných GPU je dnes tvořena hlavně mobilními modely a prodávána tedy nikoliv přímo koncovým uživatelům, ale OEM výrobcům PC.
Tam také leží hlavní jádro podílu NVIDIA na „herním“ grafickém trhu, kdy v desktopu má AMD solidní přítomnost (ale mohla a měla by být lepší), ovšem v mobilním segmentu Radeon téměř absentuje, i když nabídku má. NVIDIA však čistě v mobilním segmentu (tedy největší části GPU trhu), drží kolem 95% podílu. Což je prostě velmi nezdravé číslo pro trh a zákazníky. AMD má dobré mobilní grafiky a za výrazně lepší ceny než NVIDIA, bohužel koncovým zákazníkům až na vzácné případy nejsou ze strany OEM výrobců notebooků, vůbec nabízeny. A v mobilním segmentu speciálně nehraje žádnou roli, jestli jako NV a AMD máte v nabídce desktopový high end nebo ne, protože mobilní řady nepoužívají high end desktopová GPU. Používají jen menší (a efektivnější), tedy mainstreamová desktopová řešení, i když ve finále jsou mobilní modely označeny „high end názvem“. Co s tím AMD bude dělat? Zaměří se na mainstream …
AMD se prostřednictvím svého zástupce nechalo slyšet, že nadcházející generaci se zaměří právě na většinový segment. Dokonce přiznává, že její stávající strategie „king of the Hill“, tedy snaha prodávat slabší grafické karty tím, že máte výkonný high end, nezabrala. Ostatně AMD má dnes jasně nejlepší nabídku výkonnějších grafik ve vyšší třídě (i když ne úplně nejvýkonnější), ale speciálně RX 7900 XT a 7900 XT jsou o poznání výkonnější a vybavenější, než co NVIDIA nabízí za stejné ceny v tomhle high end segmentu, ovšem k měřitelnému nárůstu prodejů všech Radeon grafik to nijak nevedlo. Firma se tak v nadcházející generaci zaměří hlavně na mainstream a ráda by podstatně zvýšila svůj podíl na trhu. Na high end se však nevykašle, jen v tuto chvíli a pro RDNA 4 zjevně není na pořadu dne. Jakmile prý vyřeší a uspěje v mainstreamu, zaměří se poté na rozšíření úspěchu na vrcholu …
- AMD oficiálně potvrdilo, co říkáme už dávno!
Pokud nás čtete pravidelně, tak vyjádření AMD vás nijak nepřekvapuje. Firma jím naprosto jasně potvrdila všechno, o čem jsme psali dříve. Samozřejmě se zástupce firmy vyhnul specifikování mnoha podrobností, ale zaujal přesně tu pozici, kterou z hlediska chystané produktové nabídky víme, že mít musí.
Zaměření na mainstream je na jednu stranu správné a jasné, tvoří většinu trhu a AMD musí prorazit v OEM. Má k tomu vynikající příležitost nyní, protože po letech, kdy si OEM zvykali na to, že má i skvělé mobilní CPU a tedy platformu, má dnes nejlepší mobilní CPUa platformu na trhu a když k nim přidá i slušné GPU (což má i v RDNA 3 ale rozhodně by je mělo mít v RDNA 4), bude snad konečně impuls pro to, aby právě v mobilním OEM segmentu AMD vykázalo konečně nějaký růst podílu. Kromě toho, že Intel se stal poněkud nekonkurenceschopný, také NVIDIA se na mainstreamové grafické segmenty úplně nesoustředí, a tedy je o to větší ideální příležitost pro AMD vzít si kus trhu.
Mnozí ale víme, že fakt, že AMD nenabídne v nadcházející generaci high end karty, nebylo úplně dobrovolným rozhodnutím z počátku. RDNA 4 generace měla mít normálně kompletní nabídku, tedy i nástupce high endových čipletových NAVI 31 a NAVI 32 ve formě MCM čipletového řešení tvořené třemi, dvěma a jedním GCD = NAVI 41, 42 a 43. Jenže s ohledem na komplexnost MCM řešení se nepodařilo dotáhnout tak, aby AMD stihlo původně plánovaný konec 2024 a karty vyšly. Takže bylo rozhodnuto, že NAVI 41, 42 a 43 se zruší a vše se soustředí na „jejich“ nástupce v rámci RDNA 5, kde se tedy AMD zaměřuje na high end jako první, ale nevyjde prostě dříve, jak koncem 2025. Pochopitelně zástupce AMD tuhle realitu oficiálně takhle nikdy nevysvětlí a nepodá, firmy podobné věci nikdy takhle veřejně neventilují. Jeho oficiální vyjádření ovšem přesně odpovídá těmto faktům, které víme a známe už delší dobu ze zákulisí.
RDNA 4 generace RADEON tedy bude jen o dvou monolitických menších čipech a tím pádem jen o mainstreamu. To je na jednu stranu výhoda, kdy se AMD může zaměřit prostě jen sem. Čipy a grafiky na nich vypadají v únicích velmi dobře, jediné, co to může pokazit, je přepálená cena. Tedy to, když AMD zopakuje, co udělalo třeba s RX 7900 XT nebo 7600XT či 7800 XT. Doufejme, že to zkusí nyní jinak a lépe. Tedy nasadí výborné nižší ceny, které udělají dobrý dojem hned od začátku. Prostor a příležitost na to má. A pokud chce ten výrazný růst podílu, nemyslím si, že si může dovolit stávající přístup, kdy ohlásí zajímavou kartu ale za nezajímavou cenu, aby to pak za mnohem zajímavější cenu po pár týdnech prodávala normálně, ale první dojem už stihla pokazit a všechna hodnocení a recenze už jsou venku s tou nesmyslně přepálenou úvodní cenou a kazí dojem navždy …
Mnozí namítnou, že to ale není jen o ceně. A mají pravdu. Hlavní důvod pozice NV je v „agresivním marketingu“. Tady si nemyslím, že AMD je vůbec schopné dělat stejně „agresivní marketing“ jako NV, natož že by o tohle byl zájem. Potřebujete k tomu určitý typ lidí, a ty firmy jako AMD nepřitahují, soustředí se ve firmách jako je NV. Přesto AMD rozhodně může dělat více marketingu, než dělá. Co je tedy rozhodující, je zdání, které se NV podařilo vytvořit. Tedy že má více SW možnosti a „fíčur“ než AMD. Jistě, je tu CUDA, ale ta drtivou většinu hráčů vůbec nezajímá, protože ani nemusí. Nicméně zcela zbytečný RayTracing se podařilo NV „skvěle prodat“, ačkoliv v mainstreamu speciálně na něj nemají GPU dost výkonu a rasterzizace je a bude zásadní z hlediska praktického použití těch karet. NV prodává ten RT v kombinaci s DLSS, i když tady už AMD má technologii ještě lepší ve formě FSR. Lepší proto, že je univerzálnější, ale NV DLSS záměrně udělal neuniverzální, protože jej používá jako marketingový nástroj pro prodej svých karet, ostatně i část DLSS věcí funguje jen na novějších NV GPU a ne na těch starších, protože nemá za úkol být dobrou technologií, má za úkol prodávat nové dražší karty. A tak podobně. AMD už se ale vyjádřilo dříve, že bude investovat více do softwarové podpory a tím tedy i „softwarového marketingu“, ovšem to bude běh na delší trať.
- AMD na high end nezapomíná, ale prostě ho teď mít nebude …
Každopádně oficiální vyjádření AMD jasně potvrdilo vše, co víme ze zákulisí. Pochopitelně detaily nekomunikuje, ale to není překvapivé. Žádná firma to nedělá. Potvrdilo však jasně co čekáme a máme čekat. Mainstreamové RDNA 4 grafiky jsou tedy na cestě a hlavním zájmem. A minimálně rok budou, protože high end v rámci RDNA 4 vůbec nebude. Vrátí se až v rámci RDNA 5, a to nejdříve na konci 2025 možná začátkem 2026. To samozřejmě poznamená negativně high end grafický trh jako celek v roce 2025, protože NV si bude moci účtovat za nové RTX 5080/5090, co jen bude chtít. Nebude mít konkurenci, ovšem 90% grafického trhu bude pro AMD stále ve hře a v kombinaci zvýšení produkce čipů (protože RDNA 4 jsou malé a nevyžadují drahé pouzdření) a tedy dostupnosti jeho GPU a zajímavých cen a vlastností v kombinaci s výrobnou CPU platformou, by rozhodně mělo mít šanci zlepšit své postavení na trhu s grafickými kartami. Speciálně v OEM.
A kdo ví, možná ta absence high endu, podobně jako tomu bylo u RDNA 1, přispěje k tomu, že se nebude zbytečně rozptylovat těmi horními 10% trhu a bude se soustředit na maximální úspěch v mainstreamu. U RDNA 1 RX 5000 série to fungovalo a ta přitom začínala na zelené louce. RDNA 4 má mnohem lepší pozici. Většina zákazníků a hráčů by to rozhodně ocenila. Je totiž opravdu těžké vidět, že AMD má dobré karty už dnes, ale konkurenční NV prodává stále více, a to přes objektivní fakt, že za stejnou cenu v každé kategorii 5, 10, 15 a 20 tisíc, nám nabízí NV o třídu horší, slabší a méně vybavený produkt než AMD. A přesto jich prodává více což rozhodně není dobrá dlouhodobá situace pro trh, herní vývoj ani zákazníky …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|