Nové ovladače AMD Radeon Adrenalin 21.9.1 nabízí podporu Smart Access Memory i NAVI 1x.
Zajímavou aktualizaci ovladačů vydalo AMD. Potěší majitele Radeon RX 5000 grafik, kteří budou moci v některých hrách pozorovat nezanedbatelný nárůst výkonu, Pokud tedy zapnout AMD SMART ACCESS MEMORY. Doposud tato technologie, zvyšující v případě některých hlavně novějších her výkon o 5 – 15%, byla dostupná pro Radeon RX 6000 grafik v případě AMD. Pod názvem PCIe Resizable BAR funguje na novějších platformách AMD a Intel i v kombinaci s NVIDIA RTX 3000/2000 ovšem v jejich případě je nárůst výkonu mnohem nižší, protože NVIDIA s touto technologií v základním designu svých grafik nepočítala, zatímco AMD ano.
Každopádně pokud máte starší Radeon RX 5000 grafiku s NAVI 10 nebo NAVI 14 jádrem, a máte současně i aktualizovaný BIOS a některou z novějších AMD (později asi i Intel platforem), které podporují Resizable BAR, budete si moci i s RX 5000 nově zapnout SMART ACCESS MEMORY. Stále musíte ručně, stále tyhle technologie nejsou automaticky v základu aktivní. Na tom se pořád pracuje. Co jsem to testoval, je přínos SAM u RX 5000 měřitelný, ale není tak velký jako u RX 6000, což téměř jistě souvisí s tou architekturou, kdy RDNA 2 přímo se SAM podporou a využitím bylo designováno, RDNA 1 nikoliv. Ale nějaký ten výkon „zdarma“ tam je, takže za mě dobrý :).
Ovšem to není všechno, co AMD u nových ovladačů vylepšilo.
- Masivní nárůst AI výkonu díky spolupráci s Microsoft na DirectML
Asi víte, že NVIDIA má své speciálně TENSOR jednotky pro práci a pohon AI akcelerace, nicméně jako obvykle jde o speciální uzavřené řešení NVIDIA. AMD se touto cestou nevydává, jako obvykle jde cestou spolupráce a využívání standardů. A tak spolupracuje s Microsoftem na vývoji jeho DirectML (Machine Learning) rozhraní a aplikací, které využívají výkonu GPU pro akceleraci AI.
No a s novými ovladači AMD demonstruje obrovský posun na tomto poli, kdy nárůst výkonu je i čtyřnásobný. Takže pokud víte, k čemu a jak TensorFlow-DirectML, jsou nové ovladače pro Radeon RX 6000 opravdu značným zlepšením. Není žádným tajemstvím, že DirectML má být tím, čí je DirectX, tedy široce rozšířeným standardem. A jak více, AI technologie, akcelerace apod. jsou využívány stále šířeji, speciálně pro technologie jako DLSS, FSR apod. Takže vytáhnout najednou 4x vyšší výkon, je docela zajímavý posun …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|