AMD strategie a nové grafiky fungují. Radeon grafických karet a řešení se prodává stále víc.
Zajímavá událost, která ukazuje, že řeči o tom, jak se AMD vrací a jak vyřešilo svého problémy v grafické divizi, nejsou jen řeči. Analytici z JPR zveřejnili údaje o grafickém trhu za Q4 2019 a překvapením je právě AMD.
Intel naproti tomu nepřekvapivě stagnoval. Jeho integrovaných grafik se dodává stále stejně (což je logické, když Intel nedokáže vyrobit více CPU a všechno co vyrobí prodá i když to není pro zákazníky vlastně výhodné ani zajímavé zboží). Intel si tedy bez potíží udržel první příčku, co by největší výrobce a dodavatel GPU na světě, s podílem 63%. Tenhle podíl je ale stále menší, před rokem v Q4 2018 měl totiž Intel 72% trhu!
Překvapení je právě na druhé pozici. Tam už není NVIDIA, která tam byla několik let. Společnost NVIDIA totiž navzdory slušným hospodářským výsledkům se moc nechlubí tím, že prodeje jejích grafik setrvale klesají. Nepodařilo se jí ale úplně schovat tento fakt a překvapivý značný pokles prodejů a příjmů z herních grafik. A i analytici z JPR nakonec hlásí, že celkově NV v nejsilnějším kvartále roku dodala o 1,9% méně svých GPU. To sice stačilo na celkový 18% podíl, což je méně než o kvartál dříve, ale zase více než rok před tím. Překvapivě to už ovšem nestačilo na druhou pozici celkově. NVIDIA je tedy opět po letech až třetí za Intelem a překvapivě právě za AMD.
Je evidentní, že u AMD už jdou věci mnohem lépe, a firmě se podařilo znovu nastartovat CPU i GPU divizi. Už v Q4 2019, tedy před vydáním mobilních RYZEN 4000 APU, které budou hrát nepochybně velkou roli v dalších měsících a letech, AMD dodalo na trh o 22,6% více Radeon GPU než o kvartál dříve. To je značný nárůst, který vedl k výraznému posílení podílu na trhu. AMD tak obsadilo 19%, čímž po dlouhé době překonalo podíl NVIDIA. V Q3 2019 přitom AMD mělo jen 16% a o rok dříve, tedy v Q4 2018 dokonce jen 13% podíl. Je tedy vidět, že u AMD jsou opravdu na cestě k lepším zítřkům a nové produkty fungují a mají co nabídnout. Doufejme že je to dobře pro celý trh, protože GPU trh byl poslední roky pěkně mizerný a konkurenční prostředí přestalo do značné míry existovat. Samozřejmě NVIDIA zatím stále vládne mezi neintegrovanými GPU, kdy v Q4 2019 dokázala opět urvat dominantní 73% podíl proti 27% u AMD. Stále tedy nemáme vyrovnané konkurenční prostředí v této oblasti, ale je pravdou, že AMD v Q4 2019 nemělo na trhu zdaleka ještě kompletní nabídku nových GPU. Například mobilní NAVI RX 5000M série pro všechny segmenty dorazí až v průběhu Q2 2020 a high endové NAVI nejspíše Q3 2020. Poprvé po letech tak bude mít AMD konkurenční nabídku ve všech segmentech, kdy NVIDIA těžila z nepřítomnosti a problémů AMD zejména v letech 2016 – 2019. V řadě segmentů měla najednou NV 100% podíl, protože prostě AMD nemělo ani nabídku. Nejvíce to bylo vidět v mobilní oblasti, která je ale také nejdůležitější. Časy se ale pomalu mění a konkurence se zjevně vrací.
Do Q4 2019 tak nejsou započítány právě mobilní RYZEN 4000 APU, které teprve nastupují a budou významné, samozřejmě tam nejsou ani Radeon RX 5000M modely, je tam ale mobilní RYZEN 3000, který se objevuje u stále více notebooků (které jsou prodávanější než desktopy). Statistiky zachycují integrované grafiky v CPU i samostatné GPU dohromady (proto je Intel jedničkou), bez ohledu na to, kolik těch integrovaných GPU se skutečně používá. Ve statistikách také nejsou započítány GPU pro konzole PS/Xbox, které by samozřejmě výrazně podíly ovlivnily.
Jsem toho názoru, že vzhledem k tomu, že už stávající, ale především nová generace konzolí PlayStation a Xbox je technicky x86 PC a na rozdíl od mnoha integrovaných GPU v procesorech zejména Intelu, se jejich „integrované“ GPU skutečně používá, že by v těch statistikách být započítány rozhodně měly. Jde také o to, že zatímco prakticky všechny dodané GPU NVIDIA a Intel ve statistice jsou, velká část GPU, které dodává na trh AMD, ve statistikách chybí. To mě nepřijde jako vypovídající, zejména když prostě konzole a nová generace především, staví/stavět bude na architekturou stejném x86 CPU a GPU, které mají mnohé PC. Jsem tedy opravdu zvědav, zda JPR začnou NAVI GPU pro Xbox X a PS5 započítávat do statistik taky. Bavíme se o přibližně 10-15 milionech kusech AMD Radeon GPU za jediný kvartál, která prostě v těch statistikách dodaných GPU chybí, zatímco v PC, které mohou mít integrovanou a neintegrovanou grafiku, a používána je tak vlastně jen jedno, je tedy mnoho technicky dodaných, ale v praxi nepoužívaných GPU.
Mimochodem celý GPU PC trh se zvýšil meziročně o 3,54% a dodalo se na 93 milionů grafik. Rostly i dodávky desktopových grafik o 12% mezikvartálně. Ovšem klasické neintegrované grafiky (dnes tedy AMD a NVIDIA) mají 31,9% celého trhu. Překvapením je tak hlavně výrazné posílení AMD, které by mohlo pokračovat s dalším nástupem RYZEN 4000M a dalšími novinkami na poli samostatných grafik. Nicméně situace je nyní komplikována Koronavirem, a tak všichni výrobci jsou trochu nejistí.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|