AMD potvrzuje nové Radeon RDNA 4 grafiky na začátek roku. AMD půjde po podílu na trhu. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 29 říjen 2024
altPříznivci výkonných mainstreamových karet za rozumnější ceny se mohou těšit na novinky AMD.

 

 

 

 

Už je to jasné. V rámci prezentace svých výborných hospodářských výsledků, šéfka AMD potvrdila novou RDNA 4 generaci na začátek roku. Je tak prakticky jisté, že se ukáží na blížícím se CES v lednu. V zákulisí už AMD o novinkách hovoří, speciálně s partnery a ti jsou opatrně optimističtí, ačkoliv jedna věc mnohé mrzí. AMD jim ovšem slibuje, že jde jen o dočasné „mrzení“ …

  • RDNA 4 bude o mainstreamu. AMD chce tlačit!

Co se tedy povídá v zákulisí? Samozřejmě už všichni vědí, že Radeon RX 7900 série karet nedostane zatím nástupce. Ne v rámci RDNA 4. Což znamená několik věcí. V první řadě nutnost doprodat všechny karty s NAVI 31 co nejdříve a současně výrobci Radeon karet nebudou mít prostě co nabídnout ve vyšším segmentu. Nepříjemné, ovšem AMD všechny ujišťuje, že jde pouze o dočasný stav. A přistoupilo k rozhodnutí nevydat v rámci RDNA 4 generace, high end nabídku zcela záměrně, tak aby naopak mohla být v další generace. Cílem je se do high endu vrátit v lepší kondici s tím plně funkčním revolučním MCM čipletovým designem v rámci „RDNA 5“. A to na konci Q4 2025 nebo nejpozději v Q1 2026. Zkrátka AMD partnerům říká, že se rozhodně mají na co těšit, ale prostě nastupující RDNA 4 bude bez high endu a jen o mainstreamu. A tomu se také přizpůsobí celková strategie.

AMD chce hodně tlačit. Pro výrobce karet to znamená, že RDNA 4 čipy jsou pro ně hodně výhodné a OEM výrobcům hlavně notebooků, AMD rovnou nabízí velmi zajímavé nabídky, pokud koupí RDNA 4 GPU spolu se ZEN 5 CPU. Firma chce prostě hodně tlačit a půjde po tržím podílu obecně. Výhodou nových RDNA 4 je, že budou velmi levné a jednoduché na výrobu. Zůstávají na dnes už starším N4 procesu TSMC a současně jde o velmi malé monolitické čipy (130 resp. 230mm2). Karty navíc AMD nevybaví zbrusu novými (a drahými) GDDR7, ale zůstane u starších a podstatně levnější GDDR6 pamětí. A to maximálně 16GB pro TOP model s tím 256-bit NAVI 48.

Ten sice výkonově neohrozí 7900XTX v rasterizaci, ale údajně ji překoná ve výkonu v RT režimu. Současně rasterizačním výkonem má být pořád mezi 7900 GRE a XT, přičemž ovšem fyzicky jde o kartu jednodušší, než je současná RX 7700/7800 generace karet s čipletovým NAVI 32. AMD tak chce s novinkou zaplavit trh. A výrobci karet jsou pro, ovšem tlačí na AMD aby s uvedením počkalo na vyprodání současných RX 7700/7800/7900 karet. A AMD jim v tomto vyšlo vstříc. Jednak slevami a odložením vydání karet až na Q1 2025, jinak původně měly dorazit v Q4 2024.

Vedle 256-bit NAVI 48, které tedy nejspíše vyjde na Radeon „RX 8700/8800“ modelech, dorazí ještě malé 128-bit NAVI 44 nejspíše na přelomu Q1/Q2 2025, tedy jako Radeon RX 8600/8500 série. To bude nový low end, ovšem AMD s ním prý nemá zase tak masivní plány, protože v rámci nové generace APU procesorů chystá velmi výkonné řešení integrované grafiky. STRIX HALO procesory se 40CU (2560SP) se představí také na CES 2025. A jednoduše NAVI 44 nebude co by samostatné GPU o moc lepší a pro mnohé hlavně notebooky, prostě zajímavé. AMD se tedy primárně v rámci RDNA 4 chce soustředit na to 256-bit NAVI 48, které se tedy kromě desktopu objeví ve velkém i v mobilních verzích. A AMD prostě chce podíl, a tak nabízí zajímavý bundle pro OEM.

Pro příznivce klasických mainstreamových karet kolem 8 – 14 tisíc korun (a mobilních ekvivalentů) by tedy novinky AMD měly být hodně zajímavé a docela slušný posun, bohužel pokud prahnete po něčem výkonnějším, v RDNA 4 generace se jednoduše nedočkáte. Na druhou stranu mohu prozradit, že RDNA 4 a NAVI 44/48 jako takové jsou už delší dobu hotové. Většina GPU teamu AMD tak plně pracuje právě na „RDNA 5“ včetně tedy MCM high end nástupce současného NAVI 31. A AMD by rádo stihlo jeho vydání na konci 2025, ovšem půjde o TOP Ultra high end, a ceny tomu budou odpovídat. RDNA 4 bude naopak produktem pro masy a cenová dostupnost a současně poměr cena/výkon bude jedním z klíčových parametrů …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
caleb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-11-04 07:03:28

Chvili jsem premyslel, zda nevzit na Alze za cca 9400 kc 7700 xt, nez jsem se rozmyslel, tak je vyprodana:-), takze uz pockam na 8700:-).
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-11-04 09:23:55
avatar
Myslím, že i 7800XT za 12tis není špatný kup. Tedy pokud chce člověk takové prachy vrazit do grafiky
caleb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-11-04 09:49:22

Mas pravdu, je to dobra cena, ale prijde mi to skoda, jestlize clovek novou grafiku vylozene nepotrebuje, tak si 3-4 mesice nepockat na novou grafiku.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-11-04 10:08:27
avatar
Souhlasím. Pokud člověka nic netlačí, je dobré si teď počkat na novou gen. a pak se bude moci rozhodnout co pro něj bude nejlepší.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-11-04 08:12:17
avatar
Radeony budou muset udělat velký skok, aby nemusely konkurenci opět dohánět nižší cenou. nVidia si ve stávající generaci vzala vedení a na vavřínech patrně nespí.
TurboCmelak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-11-04 16:27:11

Radeon nutně není zásadně horší už celé dvě generace. Rozhodně to není tak jednoznačné. RX 6xxx byly naopak skvělé i efektivitou, kterou je škoda, že 7xxx neopakují a žádná refresh či next gen se taktéž nekoná. Očekávám stále RDNA 4.0 se vším tím pozlátkem, který se teda moc neprodává ale mohlo by to být zajímavé.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-11-05 08:16:02
avatar
Vždyť to píšu. 6000 řada byla skvělá (ostatně jsem si ji pořídil), ale 7000 v některých modelech připomínala spíš refresh než novou generaci, zatímco nVidia učinila mezi řadami 3000 a 4000 velký skok v efektivitě procesu.
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paradox 2024-11-04 10:33:46

Největším paradoxem tohoto článku je, že ač AMD vykázalo slušné finanční výsledky, tak co dopadlo úplně katastrofálně, tak je právě divize Gaming, kam patří i grafiky Radeon, AMD záměrně výsledky samotných Radeonů nezveřejňuje a není se čemu divit, prakticky vždy když dojde k poklesu u této divize (nyní -69% Y/Y a - 29% Q/Q) tak to svede na pokles objednávek Sony a Microsoftu u SoC pro konzole, když divize roste, tak je to tím, že se lépe prodávají grafiky Radeon....

Abychom to viděli trochu v kontextu.
1. Divize Gaming jede aktuálně s marží 2%, loni byla 14%....i přes prodej prakticky za náklady je pokles tržeb obrovský.
2. Kolik jsou přesně tržby za dGPU nevíme, je jasné proč to AMD neříká, zároveň ale prodeje stolních počítačů vzrostly o "významné dvouciferná procenta", takže stolní počítače "jedou", grafiky ani omylem.
3. Nvidia má tržby za grafiky 2,880mld $, AMD má za celou divizi 462mil $, pokud by 2/3 z toho byly za Radeony, je to 308mil $, což dělá 11% tržeb za grafiky vs 89% co utrží Nvidia. A to jistě ASP u grafik Nvidia bude výrazně vyšší než u AMD, takže ten rozdíl bude ještě vyšší...Upozorním, že ty kvartální tržby nejsou za přesně stejné období, jsou to poslední data od Nvidie a AMD.
4. A to ještě AMD ve výsledcích informuje, že Sony vydává novou verzi PS5 a to PS5 Pro, takže ten pokles u konzolí nebude stejný jako u Radeonů, spíš bude menší - blíží se vánoce a to bude nejsilnější období prodejů konzolí a kdy jindy by AMD utržilo za "konzolové CPU" než v uplynulém kvartálu.
Lepší data o naprostém kolapsu grafické divize AMD se budou asi hledat těžko. AMD reálně na grafikách prodělává obrovské peníze a jen se to zhoršuje. Z té 2% marže těžko zaplatí náklady na softwarovou podporu (nové ovladače, optimalizace) a vývoj.

Co s tím ale dělat dál? To je otázka za hodně peněz a tak si zaspekulujeme.
1. AMD bude Radeony jen navrhovat a výrobu přenechá svým zákazníkům z řad výrobců PC, riziko blbých prodejů padně na ně, jenže to je to co oni na sebe nevezmou, těch grafik se prodá tak málo, že to "rozsekání" na několik dalších subjektů se nevyplatí.
2. S někým se AMD v tomto businessu spojí, jenže těch firem co se musí spojit moc není, když už jsou, tak v tom brání regulatorní důvody...
3. Spotřebitelskou divizi prodá, tu frontu zájemců zatím nevidím...
4. Stane se zázrak a Radeony každý rok zvýší prodeje o 33%, hmm. takže na konci roku 2028 mají 31% podíl na trhu...což AMD mělo naposledy v Q1/2020...
5. AMD se v tom bude plácat do té doby, dokud díru za divizi zalepí divize jiné.

Bohužel pro trh a ve finále pro nás zákazníky je to uzavřený kruh, kdo nyní vybírá dGPU, tak oprávněně si bude říkat, jestl ten Radeon bude mít ještě za 3 roky stejnou sw podporu jako mají grafiky Nvidia, horší je ale, že si to budou říkat lidi v oboru alespoň trochu zasvěcení, ti BFU jak se jim hanlivě říká ani netuší, že AMD grafika existuje.
I tak AMD držím palce.
TurboCmelak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-11-04 16:25:29

To že něco padá, před nástupem nové je celkem běžné. Kdo by to kupoval, jako reálně? Máme to na trhu téměř dva roky myslím. AMD mě nemá co nabídnout abych se posunul a NV taky ne. Nevzrušuje mě HW za 50tis za pár procent výkonu. Takže pro lidi jako jsem já co momentálně mají platově třeba i na to, si vzít několik 30K grafik si nemám co koupit a chci si koupit. Prodej opět pro oba výrobce nula, dejme tomu.. že NV aspoň něco má ;)

Z opačného konce.. ten kdo chce low-end, nebo low profile grafiku stejně musí jít do NV. AMD musí nutně zabrat, že udělá dobře nastavenou generaci právě na mainstream, kde jsou prodeje skvělé a napere to výkonem, protože NV dělá právě to, že to posouvá a musíš kupovat s každou generací větší segment jinak posun nic moc. Pokud se tohle stane, může to být ten pravý recept.

Teď reálně.. kolik by NV prodala, kdyby zazmrdovaný OEM segment nejel absolutně na INTEL/NV? Podívejme se na to, jak se drží intel i když v podstatě hraje druhé housle. Dříve se taktéž řečnilo v tomto duchu a já si myslím, že AMD současná situace dokud jede AI v podstatě vyhovuje, takže nemusí řešit nějaký gaming a prodej divize, proč proboha? Když budou chtít, za současného stavu uvedou vždy generaci na které něco trhnou. Možná že AMD není schopna domluvit dodávku pro OEM v radeon čipech, ale je to zvláštní ale za celé roky tu moc modelů není. Obecně si to Intel hlídá a NV se bere asi automaticky protože spolehlivá volba?

Rád bych zažil rok, kdy jede AI, servery, konzole, grafiky, procíky a vše ostatní, to by mohla být dobrá mrda, ale to se asi nestane Jinak naštěstí není NV tupa debilů jak v Intelu a něco určitě mají a hlavně mají kapitál, takže si GPUčka pro lidi můžou klidně dotovat do alelůja a AMD opět ostrouhá. Něco mě říká, že chtějí být spíš prémie, buď na to máš, nebo ne.. to je otázka ale na tu bitvu se čeká dlouhé roky.
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-11-04 19:06:05

ad1) To že něco padá před uvedením nové generace je ano normální, jenže v této souvislosti je třeba si říct, že nová generace nepřinese nic, co by už na trhu nebylo, jediné, co může nová generace trochu změnit je prodejní cena, z finančních výsledků je zřejmé, že AMD má velmi malý prostor na snížení ceny, nemá na grafikách "50%". A jak je vidět na posledním kvartálu, snížení prakticky na nákupní cenu vůbec nic nezměnilo.
To že vy máte peníze na několik grafik za 30k vůbec nic neznamená, vy tu firmu neživíte. Je tu pořád asi docela velká část "PC uživatelů" co prostě HW tak nějak obnovuje, buď používá opravdu "muzejní" kousky a chce, aby hra, co hrají běžela lépe a nebo jim prostě grafika zdechne.
Další, co vaší teorii o padajících prodejích a nové generaci "drobet" nabourává je fakt, že prodeje stolních PC za poslední kvartál rostou o "významná dvouciferná procenta" a někde ti lidé museli grafiku koupit.

ad2) Nvidia trhu jasně dokázala, že lidé jsou ochotni kupovat velmi drahé grafiky, argument u low-endu u AMD mi nějak nesedí, proto se ptám – proč nemá AMD low end již nyní? Šance že udělá low end a ten bude výrazně levnější a zároveň výkonnější, taková šance je velmi malá, vždyť výroba u TSMC, logistika, náklady na vývoj, tohle rozhodně neklesá a jak už sem psal výše, marži na tom AMD velkou nemá a nemělo (Q4/2023 16 %).

ad3) Ale do kdy chcete omílat tyto roky opakované řeči o OEM segmentu? Vždyť je to už trapné, když vezmu analogii u AI GPU, ten trh před pár lety neexistoval, kde je dneska divize GPU u AMD pro tuto oblast? No úplně v koncích není, 5mld $ jsou dobré peníze, ale kde je její konkurence? O světelné roky jinde, ještě jednou, ten trh neexistoval, výrazněji ho ale AMD neovládlo, byť k tomu mělo velmi dobré předpoklady.
Co může být výmluvnější, než že AMD při prezentaci svých procesorů prakticky výhradně používá v sestavě grafiky od Nvidie? Naposledy výsledky Ryzenu 9800X3D, nebo v létě notebooky s novými "AI Ryzeny", všude jsou grafiky od Nvidie, to AMD ani není schopno snad postavit a prezentovat počítač na své "kompletní platformě" abych použil místní frázi.

ad4) Ideální stav neexistuje anebo nějakou dobu při specifických situacích, na kterých většinou ty firmy nemají velkou zásluhu. Nvidia rozhodně dotovat GPU pro spotřebitele nebude, nemá k tomu JEDINÝ důvod, dle výsledovek to ale vypadá, že ten, kdo je začíná dost zásadně dotovat je AMD. Do té doby, dokud to bude lepit z jiné divize to bude sranda, může se, ale stát něco co už sranda nebude a budou se hledat úspory, najdi mi jinou divizi AMD která je zralá na odstřel. V nedávné minulosti "gaming" divize v mínusu už byla.

Abychom nemluvili jen tak bez dat, níže jsou kvartální tržby za "Gaming" divizi AMD, starší data nejsou moc relevantní, AMD do toho tehdy míchalo i Ryzeny, to už ale neplatí.
Vidíte tam ty výrazné poklesy před uvedením nové generace grafik? Anebo naopak nárůsty tržeb po jejich uvedení? Já teda ani jedno, ani druhé. Abych byl korektní, nárůsty je tam dva, jeden v Q1/2023, kdy tržby po uvedení nejdražších a nejvýkonnějších grafik vzrostly o 7% a další kvartál opět sešup. Další je tam mezi Q1/2022 a Q4/2021, nárůst o 6%.

Q3/2024 - 462
Q2/2024 - 648
Q1/2024 - 922
Q4/2023 - 1368
Q3/2023 - 1506 - uvedení Radeonů 7700* a 7800*
Q2/2023 - 1581 - uvedení Radeonů 7600*
Q1/2023 - 1757 - při marži 18%
Q4/2022 - 1644 - uvedení Radeonů 7900*
Q3/2022 - 1631
Q2/2022 - 1655
Q1/2022 - 1875 při marži 19%
Q4/2021 - 1763 při marži 22%

Pro porovnání tržby Nvidie za karty, kvartály má Nvidia jinak pojmenované, z důvodu posunutého účetníctví.
Q2/2025 - 2880 (=Q2/2024 u AMD)
Q1/2025 - 2647
Q4/2024 - 2865
Q3/2024 - 2856
Q2/2024 - 2486
Q1/2024 - 2240
Q3/2023 - 1574

Oni reálně neví, co s tou divizí, ne že to neví dneska, letos, oni to neví léta, na výsledcích je to vidět, bohužel bližší info se z AMD nedá dozvědět, protože při earnings calls kdy se vedení ptají novináři, tak drtivá většina dotazů je na AI GPU a serverové produkty. I kdyby ta otázka padla, tak co bude za buzzword odpověď Je to škoda, že to neví firma, co má obrat jak nějaká automobilka. V kontrastu toho si tady pak čtu jak je AMD s prodeji spokojené a podobné pohádky, vždy se u toho náramně bavím :-)
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-11-04 18:54:26

Celou dobu doporučuji všem AMD grafiky. Ale jestli to zase bude stylem "stejně výkonná grafika o 10% levněji, než nV", tak už na ně kašlu a nebudu doporučovat nic, řeknu, kup si co chceš Já si ovšem AMD i tak koupím, podporovat nV by se mi příčilo
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 509x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1086x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1434x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1297x
Komentářů: 6
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?Čtvrtek, 07 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2902x
Komentářů: 1
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingem
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingemÚterý, 05 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1904x
Komentářů: 3