Rozšíření Ray tracingu ve hrách záleží hlavně na AMD. A není to jediná zásadní technologická novinka.
Aktuálně se na veřejnost dostaly zprávy o dvou technologiích, které si patentovalo AMD. A jde o technologie, které budou naprosto klíčové pro další technologický vývoj a posun věcí už ve velmi blízké době.
Technologie vrstvených čipů se používá dnes u pamětí. Pro složitější čipy jako jsou CPU a GPU je ale problém hlavně chlazení jednotlivých vrstev. Nicméně z hlediska následujících let je vrstvení jediná cesta. Větší čipy prostě nejdou rozumně vyrábět, stejně tak skládat více čipů k sobě klade větší nároky. Ideální by tak bylo naskládat více čipů na sebe.
AMD je v oblasti čipletového designu evidentně zdaleka nejdále z tria AMD, Intel a NVIDIA. Současné procesory RYZEN už využívají více čipů i na různých výrobách, vícevrstvé konstrukce pak AMD používá u HBM pamětí, kterých je spoluautorem. Je tedy jasné, že CPU nebo GPU z více vrstev, je další logický krok. Jak to ale chladit?
Zdá se, že AMD už má řešení, které si už loni patentovalo. Jde hlavně o patent vlastní technologie, který neodhaluje konkrétní použití u konkrétních produktů, je demonstrován u pamětí, kde ale chlazení jednotlivých vrstev není vlastně moc nutné. AMD tak evidentně míří s použitím jinam. Pro některé to možná nebude překvapení, ale AMD mezi jednotlivé vrstvy vložilo vlastně Peltierův článek, což zní docela zajímavě. Na praktické řešení a ukázku si ale asi budeme muset ještě počkat, ale evidentně se tím AMD hodně zabývá. Osobně očekávám složené CPU nebo GPU někdy až s 5nm možná později, protože je to opravdu velká výzva. Do té doby AMD má prostor pro vylepšování čipletového designu, který dosud nepoužila v kombinaci s GPU, kde se toho ale možná už tento rok dočkáme u nových RYZEN 4000G, kdy by vedle sebe mohl být 8jádrový ZEN2 7nm CPU a 7nm NAVI GPU, tedy podobně jako jdou dva 8jádrové ZEN čipy vedle sebe ve 12 a 16 jádrovém RYZEN 9 procesoru.
Zároveň by vrstvený čip dokázal zásadně posunout výkon, kdy prakticky na ploše kde dnes máte 64 jader v jedné vrstvě, by těch jader mohlo být klidně třeba 2x, 3x i 4x více atd. A zcela určitě se složenými čipy nezabývá jen AMD, ale i Intel. Je to zdá se jediná cesta, jak dál s křemíkovou technologií, protože nástupce křemíku a stávající výroby není stále v dohledu.
Ray Tracing není nová věc, znám je dlouho, používá se dlouho a je podporován na procesorech i grafikách dlouho. Jeho použití je ale omezeno mimo real time, jelikož je extrémně výpočetně náročný. Nemá rozhodně smysl jím nahrazovat všechno, protože řada věcí se rasterizací dá udělat prostě mnohokrát efektivněji, rychleji atd. Ale věci jako odrazy světla, zrcadla apod. ty se Ray Tracingem dělají snadněji a vypadají samozřejmě věrohodně, i když rasterizační technologie to dokáží dnes perfektně a efektivněji „nafakeovat“. Problém je zkrátka fakt, že Ray Tracing je extrémně výpočetně náročný. I na těch pár efektů dokáže sežrat podstatnou část výkonu GPU, což je problém.
To ostatně ukazuje situace NVIDIA a jeho RTX, které když zapnete, tak přijdete klidně o 50% FPS, přičemž ten efekt RT nemusí být ani nijak viditelný na obrazovce. AMD tak jasně řeklo, že na rozdíl od NVIDIA nehodlá nabízet jen marketingovou hračku. Když Ray Tracing tak tak, aby byl využitelný pro všechny a skutečně se dal používat bez zásadních výkonových omezení. NVIDIA a její RTX není budoucností, protože kromě PC grafik nikde jinde tahle technologie nebude. AMD rozhodne o tom, v jaké podobě jak a kdy se bude Ray Tracing ve hrách skutečně široce využívat, protože její NAVI architektura Radeon je v nových PC grafikách a hlavně v konzolích (Xbox a PS), dokonce steamovacích službách (Stadia) a bude i v telefonech a ARM platformách (SAMSUNG).
AMD nepůjde vyloženě cestou NVIDIA, protože samozřejmě nedává moc smysl věnovat část drahého křemíku na GPU jen specializovaným jednotkám pro RT, které navíc mají omezený výkon a možnosti. Navíc aby vývojáři museli pro tuhle HW architekturu speciálně optimalizovat v rámci DirectX Ray Tracing či Vulkan standardu. AMD se tedy vydá cestou hybridní technologie, kdy využije standardní výpočetní univerzální grafické jednotky v kombinaci se speciálním SW. Celou technologii už si nechalo patentovat.
Má se zato, že AMD tuto věc nasadí na platformách pro nový Xbox a PlayStation, a také se podobná věc objeví na Radeon RX 5800/5900 sérii s novým větším NAVI čipem. Ray tracing pak podporují i stávající Radeon karty, samozřejmě jen SW. Každopádně tohle bude klíčové pro rozšíření Ray Tracing technologie do her a do rukou většiny hráčů. Tohle budou hry skutečně využívat, protože to bude součástí Radeon NAVI platformy a téměř určitě se tak tohle stane novým standardem, který bude muset podporovat funkčně i NVIDIA (její RTX není a nebude součástí konzolí atd.). AMD každopádně pracuje na splnění slibu, že Ray Tracing nasadí a bude plně podporovat ve hrách v momentě, kdy to bude dávat smysl. Což není teď. Bude to dávat smysl, až tahle technologie bude použitelná i na slabších GPU a tedy bude dostupná co nejširší skupině hráčů, tak aby to mělo smysl ze strany vývojářů her nasazovat do her i místo rasterizace některých prvků.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|