Bude se soustředit na mainstreamové grafiky = vysoký výkon za dostupnou atraktivní cenu.
Radeon RX 5700 XT je jednou z nejpovedenějších karet AMD v novodobé historii. Co by zcela nová architektura překvapivě dobře fungovala od začátku, především to ale AMD od začátku nepřehnalo s cenou. Uvedlo tuhle výkonnou, dobře vybavenou kartu s hromadou paměti za velmi dostupnou rozumnou cenu a byl to šampión vyšší střední třídy, jasně lepší, než co nabízela NVIDIA i za vyšší cenu a stárla i lépe. Samozřejmě NV prodala více svých podstatně horších konkurenčních modelů, ale bohužel dnes prostě nestačí mít jen lepší produkt za lepší cenu v době „agresivního marketingu“. Každopádně RDNA 1 byla úspěšná série a AMD naznačuje partnerům, že RDNA 4 půjde ve velmi podobném duchu na trh ...
Potvrzuje se, že v rámci RDNA 4 nebude čipletové řešení. A tedy žádný high end. Nic překvapivého. Znovu opakuji, že nástupci NAVI 32 a NAVI 31, tedy čipletová GPU v podobě MCM NAVI 4x série, byla zrušena. Resp. odložena, protože rozšiřují koncept o více GCD čipů v jednom, ale AMD potřebuje více času na vývoj. A tak RDNA 4 high end zrušila a soustředí se stejný koncept v rámci RDNA 5, které tedy mají nyní v high endu prioritu. Ovšem nástupce RX 7900 série dorazí až nejdříve v Q4 2025. RDNA 4 tedy bude jen o mainstreamu a low endu, konkrétně nabídne jen dva malé monolitické čipy. Střední NAVI 48 s plochou kolem 240mm2 a pak malinký NAVI 44 s plochou kolem 130mm2. Oba klasicky monolitické, oba na N4 výrobě TSMC.
Překvapením také nejsou další zprávy ohledně parametrů, kdy NAVI 48 se objeví ve 256-bit a 192-bit konfiguraci s tomu odpovídajícími kapacitami paměti tedy 16GB a 12GB. Menší NAVI 44 by měl být fakticky polovinou NAVI 48, jak co do počtu výpočetních jednotek, tak sběrnice. Tedy bude mít 128-bit s možností 16GB nebo 8GB konfigurace paměti na kartě.
- Radeon RX 8700 XT jako TOP model?
AMD údajně aktuálně testuje několik variant karet s těmito dvěma čipy. Aktuálně NAVI 48 je na kartách s 256-bit sběrnicí a 16GB paměti na 20Gbps, ale i 18Gbps čipy. 192-bit má pak 12GB 19Gbps. Jestli se objeví všechny tři varianty nevíme, možné to je. Osobně počítám s minimálně dvojicí modelů. Top model podle mě bude mít tedy 16GB 20Gbps (640GB/s propustnost). Zda bude označen jako RX 8800 XT nebo 8700 XT, se tedy nyní spekuluje. Pokud by AMD bylo chytřejší, dávalo by podle mého označení RX 8700 XT mnohem větší smysl. Rozdíl výkonu vůči RX 7700 XT by vypadal zajímavější. Obecně by NAVI 48 nemělo vůbec pro nástupce RX 7700/7800 série být, protože není fakticky nástupcem jejich čipletového NAVI 32, ale je o kategorii nižším řešením. Nicméně v rámci RDNA 4 bude tím nejlepším, takže i název 8800 XT je stále bohužel ve hře.
Osobně si ale myslím, že název RX 8700 XT a cena 499 dolarů maximálně by marketingově vypadaly lépe. A bylo by to právě ve stylu původní RDNA 1 série. Model RX 8700 bez X by pak mohl mít pomalejší paměti nebo být tím 192-bit 12GB. Alternativě by 8700 bez XT mohl mít také 256-bit a 16GB ale být taktovaný pomaleji. Očekává se totiž, že TOP verze RDNA 4 bude mít pořád kolem 260 – 270W TBW. Ovšem výkonově by měla být rasterizačně až v úrovni RX 7900 XT 20GB a Raytracing výkonem dokonce výrazně nad úrovní RX 7900 XTX.
Osobně by mě nevadilo, kdyby RX 8600 XT název připadl té osekané verzi NAVI 48 se 192-bit a 12GB, byl by to pěkný generační posun vůči současné, poněkud nevýrazné RX 7600 XT. Samozřejmě pro nižší střední třídu tu bude ono malé NAVI 44 se 128-bit. I to ale bude podstatně lepší než NAVI 33 na RX 7600 sérii dnes. Očekávám v jeho případě rasterizační výkon lehce pod RX 7700 XT s RT výkonem v úrovni RX 7800 XT+, a to vše při cca 160-180W TBP u TOP verze karty. Otázkou je cena, doufám, že NAVI 48 karty jsou mířeny do segmentu pod 279 dolarů a cena NAVI 44 variant bude maximálně 479 dolarů.
Kdy se novinek dočkáme? Jak NAVI 48, tak NAVI 44 jsou atraktivní i pro OEM a AMD se chce na tento segment hodně soustředit s touto sérií. A to v mobilních provedeních. Jako první se tedy očekává NAVI 48, které by mohlo dorazit na trh během listopadu/prosince tohoto roku. Všechno zatím nasvědčuje, že by se to mohlo v pohodě stihnout. Alternativně však stále platí CES 2025 co by nejpozdější termín uvedení. Menší NAVI 44 dorazí později, v jeho případě je pak CES 2025 vůbec nejdřívějším termínem představení. Realisticky se očekává spíše tak březen možná až duben, tedy už Q2 2025. Ač budou mít karty i referenční provedení, AMD jej nebude přímo nabízet ani prodávat přes své stránky. Výrobci karet mají záměrně více času přijít s pořádnými edicemi rovnou.
Pokud jde o ceny, nejvyšší odhad a spekulace se pohybují až u částky 599 dolarů za TOP verzi NAVI 48, to je doufám přestřelené, těch 499 by bylo absolutní maximum a 449-479 by vypadalo lépe. Prostě AMD musí opravdu zaujmout výkonem i poměrem cena/výkon. A je zbytečné tlačit ty úvodní ceny nahoru, když to velmi rychle zlevní. Ostatně Ryzen 9000X jsou skvělým příkladem, jak to nedělat, kdy ty zbytečně přestřelené úvodní ceny už klesají, ale recenze a první dojem stihly zbytečně pokazit. A rozhodně se to nevyplatilo to ty první týdny za ty vyšší neatraktivní ceny prodávat. Nebo si alespoň myslím, a neviděl jsem nic, co by naznačovalo, že vyplatilo. Doufejme tedy, že se AMD poučí a u nových RDNA 4 grafik nasadí atraktivní nižší ceny hned od začátku, i když tedy nebudou následně klesat o desítky dolarů v dalších týdnech a měsících …
Každopádně dříve jak v listopadu, možná až v tom lednu, bych nové AMD Radeon RDNA 4 karty nečekal, ale pro mainstreamové uživatele by měly být hodně zajímavé …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|