Vypadá to, že AMD tím, že prý jeho Radeon budou následovat RYZEN, prakticky do puntíku.
Zatímco čekáme na uvedení prvních RDNA 2 grafik, už se mluví o jejich nástupcích. A zatím vše nasvědčuje tomu, že AMD jede i na poli GPU přesně podle strategie, kterou uspělo na poli CPU. Takže RDNA 1 (RX 5000) je opravdu něco jako RYZEN 1000. Tedy první nasazení zbrusu nové architektury, které výrazně vylepšilo pozici a nabídku produktů vůči konkurenci. Ale ne nutně ji překonalo ve všech ohledech.
RDNA 2, kterou AMD vypustí v Q4 tohoto roku, je pak jako RYZEN 2000 (tedy ZEN+). Jde o znatelně vylepšenou první generaci produktů, která odstraňuje některé nedostatky, především ale rozšiřuje nabídku všemi směry. V případě RDNA 1 například nejsou žádné integrované GPU, prakticky ani low end grafiky a žádná high end grafika. Jen mainstream RX 5500/5600/5700. Nová RDNA 2 série ale přinese využití lepšího výrobního procesu a současně rozšíření nabídky o high end model, ale také bude nasazena v integrovaných grafikách atd. Vše samozřejmě v kombinaci s velmi zajímavými cenami.
RDNA 2 je už ale vlastně hotové, jen se ladí a dodělávají jednotlivé produkty, kdy samotná architektura je v nových již vyráběných čipech pro PS5 a Xbox X, současně je v nových NAVI 21, ale dorazí také menší čipy a to v průběhu příštího roku. AMD už tedy vlastně primárně pracuje na RDNA 3, která má být, stejně jako RYZEN 3000 série, přelomovým produktem.
- RDNA 3 jako RYZEN 3000? Revoluční čipletový design?
Aktuální ZEN 2 architektura na RYZEN 3000 procesorech, překvapila revolučním a extrémně chytrým a efektivním designem. Čiplety, kdy AMD místo drahé a složité výroby monolitických čipů, vyrábí drahým pokročilým procesem jen velmi malý čip, tedy samotná jádra s cache a jednotlivé čipy pak dává do procesorů i v několika kusech vedle sebe, kdy je tam pak ještě samostatný čip s výbavou, který je vyráběn starším procesem, protože nový je drahý a nebyl by v případě tohoto čipu přínosem. Výsledkem je tedy čiplet a složený procesor, kdy RYZEN modely bez grafiky mají 1 nebo 2 8jádrové čipy a vedle nich i/O čip. ThreadRipper/EPYC pak mají 4 nebo 8 8jádrových čipů a velké i/O uprostřed.
Tohle umožňuje výrobu extrémně výkonných procesorů, které by jinak vyrobit nešly. Navíc cenově, provozně a vlastně vším, je to naprosto úžasně efektivní řešení. Není se tak čemu divit, že by AMD velmi rádo stejně vyrábělo i GPU. Prostě vyrábělo jeden malý GPU čip a na grafické karty jich osazovalo více vedle sebe. Potíž je, že v případě CPU je to relativně jednoduché s multičipy, v případě GPU je multi-čipové řešení problémem. Nebo dosud bylo, speciálně pro použití co by klasické grafické karty, na hry apod. Nejnovější úniky však naznačují, že AMD přišlo s několika novými patentovanými technologiemi, které by to měly řešit a RDNA 3 architektura tak bude stavět na čipletech, tedy multi-GPU designu!
Dává to samozřejmě smysl. O multi-GPU se usiluje již dlouho a pokud někdo má vše, co je třeba k tomu to funkčně konečně vyrobit co by běžný produkt, je to AMD. Samozřejmě architektura samotná s tím musí počítat, aby to, co by běžné GPU, fungovalo jako jeden celek. Současně to odpovídá strategii, kterou AMD evidentně razí. RYZEN 1000/2000 a RDNA 1/RDNA 2 jsou sázkou na jistotu, RYZEN 3000 a RDNA 3 už jsou revolučním tahem a skokem do neznáma.
RDNA 3 by mělo využívat pokročilejší než 7nm proces, velmi pravděpodobně 5nm. AMD jej zatím malovalo do roadmap na přelom 2021/2022, kdy je ale celkem jasné, že určitě dorazí až v tom roce 2022, protože RDNA 2 přijde až na konci tohoto roku a následovat v průběhu 2021 bude mnoho dalších variant. Každopádně TSMC naznačuje, že je připraveno na výrobu multiGPU, někteří naznačují, že AMD už má v ruce zajímavé testovací vzorky, jako je například tenhle:
Dvě obrovská 600mm2 GPU s 4+4HBM čipy po stranách. Dohromady 2500mm2 křemíku. Samozřejmě něco podobného bude hlavně HPC řešením, ale dává smysl pro AMD použít multi-GPU i pro herní grafiky, stejně jako u procesorů používá čiplety a stejné CPU čipy pro nejlevnější RYZEN 3 3100 až po 64jádrový Threadripper/EPYC. Vypadá to tedy na zajímavou budoucnost a AMD se samozřejmě pouští do nové etapy. Nicméně vypadá to, že je dále, než si myslíme, některé informace naznačují, že SONY a její nová PS5 podporuje multi-GPU právě protože má už některé prvky RDNA 3 a zkrátka že se na vývoji konečně funkčního konceptu více GPU pracuje ve velkém. Pokud se tohle podaří dostat AMD na trh, tak nástupce zatím neuvedeného Radeon RX 6900XT, může mít i několika násobek výkonu, protože prostě bude spoléhat na více než jedno GPU. A pokud někdo začne pochybovat o tom, že to nemůže fungovat, upozorňuji, že ještě něco málo před rokem se mnozí smáli tomu, že by AMD mělo představit 64jádrový desktopový procesor … jenže on je na trhu a funguje skvěle. Takže nástupce Radeon RX 6900XT ne s 2x ale 3x vyšším výkonem díky multiGPU čipletové konstrukci? Samozřejmě AMD o RDNA 3 zatím mluvit nechce, ale těch pár lidí, co o tom něco ví, je podezřele nadšených a mluví o revoluci na poli GPU.
Všichni určitě budeme souhlasit, že by byla potřeba. A pokud je na těch zprávách o RDNA 3 něco pravdy, už to vysvětluje, proč RDNA 2 netlačí na pilu tak, jak by mohlo a nepouští se do vývoje mega velkých čipů, jako NVIDIA. AMD prostě ví, že je nepotřebuje. O samotném RDNA 2 si brzy povíme více, mám už celkem jasnou představu, co s ním AMD na trhu zamýšlí a co očekávat.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|