Po procesorovém trhu AMD pracuje i na zlepšení v nabídce GPU. Priority má ale jasně dané.
AMD je v unikátní pozici, stále je to jediný výrobce výkonných CPU i GPU, což žádný z konkurentů nabídnout v současnosti nemůže. A to přes fakt, že AMD má několikanásobně menší finanční zdroje než prakticky kdokoliv, kdo výkonné čipy vyrábí. Přesto někteří stále očekávají, že bude jako rovný s rovným porážet jak Intel na poli procesorů, tak NVIDIA na poli grafik. Ano, AMD dokáže dělat zázraky, jak už několikrát ukázalo, kdy v současnosti jednoznačně poráží Intel téměř ve všech ohledech (minimálních v těch nejpodstatnějších), včetně nejvýkonnějšího desktopového i serverového procesoru vůbec. Ale zase buďme realisti. A faktem je, že si AMD se vzhledem k situaci a o kolik méně peněz a menší team má na poli GPU proti NVIDIA, nevede vůbec špatně na grafickém trhu. Právě naopak.
V současnosti má AMD nejvyšší podíl na grafickém trhu za spoustu let (36,1% vs 63,9% proti NV), dodává exkluzivně své GPU pro ultra drahé Apple počítače a konzole SONY a Microsoft. Současně má také nejvyšší podíl na HPC a profesionálním segmentu za spoustu let, kdy její výpočetní „VEGA“ karty jsou velmi populární a prodávají se několikanásobně lépe, než předchozí generace. AMD má také v současnosti objektivně nejlepší mainstreamové karty v desktopu, jednoznačně nejlepší integrovaná řešení v CPU atd. Díky konzolím v součtu s podílem grafik na PC pak jednoznačně ovládá herní trh jako celek a vývoj. Celkově velmi slušná pozice a výsledek vzhledem k tomu, jak malý rozpočet má grafická divize AMD, která navíc byla téměř zlikvidována škrty před časem a produkty z té doby jsou nyní na trhu. A je zajímavé, jak hodně dokázala AMD udělat s tím málem a co by asi dokázala, pokud by měla rozpočet Intelu či NVIDIA.
Pro vaši informaci, v letech 2014-2015 došlo k obrovskému propadu investic, kdy se bavíme o částce zhruba jen 250 milionů a zdaleka ne všechny peníze šly do grafické divize. Přesto v té době dokázalo AMD položit slušné základy současným produktům, tedy vyvinout POLARIS, VEGA či platformy pro stávající konzole. Bohužel v té době také z grafické divize odešla řada lidí. Až od roku 2016, kdy nová šéfka AMD začala firmu reformovat, došlo k obrácení trendu. A až tento rok AMD zvýšilo investice na úroveň, kdy byly v době vydání HD 7000 série. Stále se však bavíme o částce kolem 360 milionů dolarů za kvartál, což je zlomek částky, kterou vydávají NVIDIA či Intel na vývoj jen svých GPU řešení (o CPU u Intelu jde o výdaje v mnoha miliardách).
Přesto je to zásadní zlepšení situace, došlo také k pozitivním změnám v teamu, kdy AMD má nyní opět dvě skupiny, které se věnují vývoji GPU separátně. Vše navíc vypadá, že investice bude AMD moci opět navyšovat. Situace na poli procesorů je skvělá, a i díky nim se pro AMD otevírá velká příležitost i na grafickém trhu, protože osazovat AMD k AMD dává samozřejmě smysl.
- Priority AMD na poli grafik jsou jasné
Jako běžní uživatelé si však musíte uvědomit, že vývoj konkrétního GPU řešení trvá 3-4 roky (refresh a přechod na novou výrobu zabere mezi 1-2 roky), vývoj nové architektury klidně zabere 5-6 let i déle. NVIDIA třeba tvrdí, že jí vývoj TURING architektury schopné real time Raytracingu a uvedených čipů zabral skoro 10let a stál jí několik miliard dolarů. V současné době tak všechna RADEON řešení, která na trhu máme, vznikala v době nejhlubší krize grafické divize AMD. Přesto AMD dokázalo udělat VEGA, POLARIS, přijít s HBM technologií pamětí a revoluční konstrukcí grafických řešení díky nim, a dokonce udělat revoluci na poli API se svým MANTLE alias VULKAN/DX12, současně ovládnout konzolovou platformu a udělat z ní x86/Radeon „PC“. Od roku 2016 se situace v AMD výrazně zlepšila a 2017 v tomto trendu pokračuje.
Bohužel vývoj věcí tak chce čas. Samozřejmě některé pozitivní vlivy toho uvidíme na produktech AMD v nejbližší době, ale přeci jen zásadnější efekty vylepšeného financování uvidíme až na produktech v letech od přelomu 2019/2020 a dál. Pomáhat tomu bude i sílící pozice na poli procesorů, tedy celé platformy. AMD má ale jasné priority a nehodlá soupeřit s finančně mnohem silnější konkurencí všude. Mnozí od AMD požadují, aby konkurovala třeba v high endu, nicméně chtějí to proto, aby NVIDIA snížila ceny a oni si mohli NVIDIA grafiku koupit. AMD mělo v uplynulé dekádě často nejvýkonnější i nejvýhodnější řešení v high endu, přesto NVIDIA prodávala více. Tohle stěží může být pro AMD výhodné. Takže AMD se rozhodla, že se bude soustředit na ty zákazníky, kteří mají o AMD grafiky skutečně zájem a zaplatí za ně, ne na diskusní trolly. V high endu se tak soustředí na HPC řešení, kam bude výhradně směřovat první 7nm GPU na světě, tedy nová VEGA 20 a to už na konci tohoto roku. S herní variantou nepočítejte, AMD by jí technicky bylo schopné a mohlo vydat, ale jako zákazníci o ní nemáte zájem a stejně byste v highendu většinově kupovali NVIDIA karty, i kdyby AMD bylo lepší a levnější (což ale nikde není napsané) jen proto, že NV má lepší marketing. Takže pro AMD by to byly jen velké investice navíc pro minimální zisk (High end je příliš malý tržní segment) a očekávaný tlak na NV a její ceny by se stejně nemusel dostavit, protože je tu dost ***** (bez urážky), kteří dražší a méně výhodné produkty kupují. To vidíme velmi názorně a třeba na příkladu Intel procesorů, kdy Intel vydá aktuálně znovu ty samé čipy za stejně nevýhodné ceny jako doposud. Proč? Protože to lidi stále kupují.
Jinak se AMD zaměří primárně na mainstream/performance segment, tedy na minimálně 90%+ prodejů běžných grafických řešení. A to nejen pro PC ale i pro novou generaci konzolí. V současnosti se spekuluje, že již brzy se dočkáme 12nm refreshe nyní 14nm RX 570/580. Nicméně na stole je otázka, zda nejde o grafická řešení primárně pro OEM trh. Dozvíme se pravděpodobně brzy. Následovat bude 7nm NAVI, která s velkou pravděpodobností bude zaměřena na mainstream/performance segment, tedy 200 – 400 dolarů dnes a do high endu vůbec nezamíří (zatím nemáme informace, že to bude jinak). Měla by nabídnout ale fantastický poměr cena/výkon a výkon v této cenové hladině jako takový a technologicky ovlivnit vývoj her na roky dopředu, protože NAVI je údajně připravováno přímo ve spolupráci například se SONY, co by herní GPU i pro PlayStation 5. Nicméně AMD současně chystá i 7nm+ architekturu. Ta se údajně bude jmenovat ARCTURUS a slyšet bychom o ní měli už na konci 2019 s tím, že ale asi půjde až o produkty pro rok 2020. Vývoj, který běží v druhém teamu AMD pro vývoj GPU, šéfují lidé, kteří stáli za vývojem ZEN architektury a nemají v plánu nic jiného, než grafický „RYZEN“. Náznaky, které máme ze zákulisí jsou pozitivní, vše je prý na dobré cestě, ale reálné konkrétní informace neočekáváme dříve, jak v průběhu příštího roku, kdy bude finální produkt připravený do výroby.
Nějaké ukázky a konkrétní produkty ze 7nm blízké budoucnosti AMD, určitě uvidíme na CES 2019 v lednu, kdy šéfka AMD bude mít na pozvání pořadatelů jednu z hlavních klíčových prezentací na výstavě samotné, což je velká událost. Současně bych rád dodal, že na to, v jakém srabu se AMD grafická divize nacházela, je současná nabídka produktů výborná, bohužel tomu neodpovídají prodeje. To je však způsobeno marketingem, kdy NVIDIA do něj investuje mnohonásobně více, a tak i když jsou třeba Radeon RX 570/580 lepší grafiky než GTX 1060 modely, tak se jich prodává násobně méně. S tímto ale AMD evidentně bez velkých investic do agresivního marketingu neudělá a pravděpodobně ani dělat nebude, protože by k tomu musela přidat i často nevybíravé chování společnosti NVIDIA, která vůči zákazníkům, novinářům ale i partnerům rozhodně nevystupuje z pozice partnera, ale z pozice nadřízeného (dal by se použít i silnější výraz).
K tomu se AMD ale nikdy nepřistoupí, nemá na to náturu. Nás jako zákazníky a uživatele tak může těšit jen fakt, že by mělo být prostě lépe a špatně už bylo. Přesto neočekávejte automaticky zázraky, což máte tendenci mnozí dělat, třeba i od DDWorld.cz, kdy sice máme návštěvnost srovnatelnou s IT profi weby v ČR, ale jen desetinu jejich rozpočtu ;). Je vtipné, že mnozí očekávají od AMD vzhledem k jejím financím neustálé zázraky a přijde jim normální, že společnost s obratem 1,6 miliardami dolarů poráží na procesorovém trhu společnost s obratem 13 miliard a současně by chtěli, aby porážela i druhou společnost na grafickém trhu s obratem skoro 3 miliard a tomu všemu odpovídajících investic do vývoje či marketingu. Je nutné při srovnávání AMD vs Intel a AMD vs NVIDIA mít neustále na paměti, že všechny ty produkty vznikají v diametrálně odlišných finančních podmínkách, a tak pokud jsou výkon/ceny/vlastnosti alespoň srovnatelné, tak někdo udělal svou práci o poznání efektivněji a tedy lépe …
Samozřejmě bychom všichni rádi vyrovnanější konkurenci, ale i chováním nás jako zákazníků ji ovlivňujeme a vytváříme. V současnosti bohužel vyrovnanou konkurenci při tak obřích finančních rozdílech nemáme. Je zde šance, že by být mohla, ale to by muselo podle toho vypadat většinové chování zákazíků, OEM atd. v následujících 1-3 letech. Já osobně jsem rád, alespoň za to, co je a jak to vypadá s výhledem, že by opravdu mohlo být lépe. Přesto bych očekávání mírnil, nicméně jak RYZEN ukázal, zázraky se dějí, ovšem jako samozřejmost bych to nebral ;).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|