Výkon maximální - velká novinka v boji proti microstutteringu!
Co se týká výkonového potenciálu a výkonu samotného, stěží někoho překvapí, že HD 7990 je s přehledem nejvýkonnější grafickou kartou na trhu. Její náskok před konkurencí roste s rozlišením. Třeba v 1080p, což je ale magořina pro karty typu HD 7990, je výkon dnes omezován procesorem. Podobná grafická řešení jsou ale určena pro rozlišení 2560 a hlavně 5760 tedy trojici monitorů. Zde už rozdíl výkonu zásadně roste.
Zatím je před časné říkat, že je přesně tolik a tolik procent, protože AMD chystá velkou novinku do ovladačů. Samotná karta se navíc začne prodávat až v květnu, takže je čas. Z novinek ale budou těžit i majitelé ostatních CrossFire řešení.
Boj proti microstutteringu
V poslední době se objevují matoucí testy grafik, kde některé redakce blbnou lidem hlavu s měřením stability a latencí FPS i u jednojádrových grafik. Vtip je v tom, že většina redakcí používá měření FRAPSem, který sice vyhazuje nějaké výsledky, ale ty vůbec neměří stabilitu a latence FPS generované grafikou, ale úplně něco jiného! Tato skutečnost byla jasně dokázána, přesto to někteří stále neberou v potaz a vyloženě uvádějí čtenáře v omyl.
Existuje i druhá metoda pomocí testovací sady nazývané FCAT, kterou dodává NV. Ta už alespoň trochu měří, co se měřit má, i když její přesnost také není závratná a má i další problémy (cenu a problém s nezávislostí měření). Leč se někteří prostě nudí a ačkoliv v běžném PC ovlivňují mnohem výrazněji plynulost hry a FPS jiné věci než grafika samotná, zabývají se tím a měří to. Je to ptákovina, když vezmeme do úvahy spousta těch jiných věcí, které ovlivňují vnímání plynulosti hry, tak s každými novými ovladači a třeba i každým novým patchem do dané hry, se stabilita a latence FPS často výrazně mění a může to být ovlivněno i jiným SW než jen hrou. Takže třeba jen pár dní staré výsledky mohou být úplně k ničemu a přesto na webu zůstávají a lidé je stále berou v potaz, ačkoliv už dávno neplatí. To je asi největší úskalí měření stability FPS - že prostě na rozdíl od průměrných FPS, které se až tak často a výrazně nemění a odpovídají i tomu, co běžný uživatel bude/může zhruba se stejnou grafikou dosahovat na svém třeba HW více odlišném PC, u měření stability FPS to na každé sestavě, při měnících se ovladačích atd. vychází různě a těžko se tak na tyto výsledky spoléhat.
Nicméně, zatímco měření stability a latencí FPS, považujeme za kravinu u jednojádrových grafik, u duálních řešení to neplatí. Tam je dlouhodobě stabilita a latence FPS pod drobnohledem a skutečným problémem, protože souhra dvou čipu u SLI/CF řešení není už z principu často dokonalá a vzniká tzv. microstuttering. Jeho výskyt samozřejmě výrazně škodí použitelnosti duálních grafik, jejichž výkon je na souhře těch dvou čipů závislý, jinak nemají smysl. Jak NV, tak AMD dlouhodobě pracují na ovladačích a ty se opravdu zlepšují s každou generací.
Aktuálně je řada na AMD, které v souvislosti s HD 7990 chystá zcela novou generaci ovladačů, kde bude podstatně proti microstutteringu bojováno. Některé redakce už mohly novou verzi ovladačů s HD 7990 vyzkoušet a hlásí skutečně enormní zlepšení a potlačení jevu microstutteringu u CF řešení, což vidíte výše v grafu. Nicméně AMD musí znovu přepracovat většinu profilů a to pro každé rozlišení, kde by to mělo fungovat, takže vydání nových ovladačů ještě bude trvat. Ale mělo by k němu dojít brzy.
Po jejím vydání bude teprve možné udělat objektivnější srovnání, protože ovladače dělají hlavně u duálních grafik s celkovým výkonem hodně. Čas ještě je, jak jsme řekli, karty se "oficiálně" začnou prodávat až příští měsíc.