Vynikající ukázka řešení prakticky stejné věci dvěma zcela odlišnými způsoby s odlišným dopadem na zákazníky.
AMD a její nová technologie Radeon Image Sharpening vzbudila slušnou vlnu zájmu. Není se co divit, ukazuje totiž konkurenční přístup NVIDIA a její DLSS, v hodně špatném světle. Nicméně tohle je jen další pokračování nekonečného seriálu o tom, jak dvě firmy přistupují k řešení prakticky stejných problémů zcela odlišným způsobem. U AMD dlouhodobě razí politiku otevřenosti a technologií, které jsou přístupné pro co nejširší okruh lidí a jsou dělány jednoduše. Často se z nich stávají průmyslové standardy, protože AMD si za ty své technologie ani nic neúčtuje. Z hlediska businessu sice nepochybně ne úplně výnosný přístup, je však pravým opakem přístupu a politiky NVIDIA.
U NVIDIA si můžete být jistí, že její technologie je udělaná hlavně tak, aby zákazníky stála co nejvíce peněz a byla tak komplikovaná, aby to vypadalo složitě a náročně a zákazník za to bez většího přemýšlení zaplatil. Prakticky vždycky je zbytečně komplikovaná, kdy NVIDIA se snaží dávat tím určitým zbytečným věcem smysl a vždycky je to prostě co nejméně výhodný přístup pro zákazníky. NVIDIA vezme v pravdě šikovnou technologii s potenciálně kladným přínosem, zkomplikuje ji jak fungováním, tak vysvětlováním, dá pro její fungování všemožná omezení a zejména za to ve výsledku účtuje velké peníze. Pro příklady nemusíme chodit daleko. PhysX v minulosti, G-SYNC přes zbytečný modul, kdy to údajně nešlo jinak (šlo), a nejnověji RTX a DLSS.
O tom, že DLSS (a vlastně i sama současná implementace RTX) je kravina, jsme mluvili mnohokrát. Technologie sloužící k doostření detailů poté, co obraz upscalujete apod. tedy ve své podstatě nic nového. Problém DLSS je, že NVIDIA se jím snaží dát smysl v očích zákazníků hned několika svým produktům, jako je AI, deep learning atd. Vtip je v tom, že je to úplně nesmyslné plýtvání časem a prostředky. DLSS funguje tak, že tvůrci hry musí hru na to připravit, pak hru poslat NVIDIA, která ji prožene přes své superpočítače, aby se AI naučilo, jak to dělat, poté může DLSS do hry přijít s náležitou podporou ze strany ovladačů atd. Samozřejmě ještě potřebujete „kompatibilní“ grafiku a HW, abyste to mohli používat. A výsledek? Často rozmazaný nedetailní obraz, a především často horší efekt, než klasické technologie nebo nová technologie AMD Image Sharpening, která žádné AI učení nepotřebuje, funguje prakticky vždy a všude, stačí to zapnout v ovladačích. No a je zadarmo!
V tuto chvíli funguje AMD Image Sharpening na Radeon RX 5700/5700XT v DX9 a DX12/VULKAN hrách, pod DX11 se podpora také objeví, ale později. Jde o post processing efekt. Lze ji používat i v nativním rozlišení, není to tedy jen doostření detailů po upscalingu. A efekt doostření detailů je překvapivě velmi viditelný i ve 4K! Vypadá to naprosto skvěle:
Ve srovnání s DLSS, které má řadu funkčních omezení, nabízí AMD řešení nejen o poznání jednodušší implementaci, ale především lepší výsledný obraz, o poznání ostřejší atd. Obrovský rozdíl je hlavně v Battlefield V, kde obraz na NVIDIA kartách je ošklivý rozostřený a RTX/DLSS odvádí opravdu mizernou práci. To všechno ještě umocňuje jednoduchost, s jakou AMD dokáže NVIDIA kvalitativně obrazem překonat. Zatímco NV na to potřebuje strojové učení, spousty času a asistenci vývojářů her, u AMD to vlastně stačí zapnout v ovladačích a o vše se postará relativně jednoduchý algoritmus. Žádné složité časové ani finanční investice nejsou zapotřebí. Proč taky?! Samozřejmě technologie to není perfektní, jsou tam nedostatky zejména ve spojení s dalšími postprocesing efekty (odrazy to špatně pobírá), ale nelze popřít, že v moha případech funguje a funguje skvěle, kdy nemá ani žádný zásadní dopad na výkon grafiky (1-2%), nevyžaduje speciální příplatkový HW ani asistenci superpočítačů.
Každopádně je tedy definitivně dokázáno, že NVIDIA a její DLSS je další zbytečně složitá věc s neodpovídajícím přínosem vynaloženým prostředkům a rozhodně marketingovým slibům. Je to marketingová mlha. DLSS je a vždy byla hloupost, pro každého, kdo se nad tím trochu zamyslel. Ale mnozí mu uvěřili a omluvili si tím cenu RTX grafik. Dokáži si opět představit, že Radeon Image Sharpening, ve své geniální jednoduchosti a funkčnosti, kdy už teď výrazně technologicky převyšuje DLSS, se stane standardem. A já doufám, že ji AMD ještě vylepší a bude ve všech hrách, protože to zostření i v nativním rozlišení je super skvělé. Zejména když tvůrci her dnes rozmazávají obraz svých her stále více. Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby NVIDIA zanedlouho přišla, že má najednou něco podobného taky ;). Vlastně nemusí, protože technicky vzato může AMD Radeon Image Sharpening fungovat i na NV kartách. Každopádně NVIDIA a její DLSS opět zapadá do politiky této firmy, dělat zbytečné velmi komplikovaně vypadající věci a draze je prodávat zákazníkům jako údajně velkou přidanou hodnotu, kdy to prý nejde dělat jinak. NVIDIA to dělala s PhysX, dělala to s GSYNC, dělá to s RTX + DLSS. Opět jsou ale někteří překvapeni, že NVIDIA nejde vlastně o technologický posun a efektivitu, o skutečný přínos pro uživatele, ale to, jak na tom vydělat co nejvíce a co nejrychleji, než se ukáže, jaká je ta realita a že to jde jinak a lépe. Naproti tomu AMD přináší opět ještě lepší a efektivnější implementaci technologie, s lepším prakticky použitelným výsledkem a bez zásadních omezení. Sice na tom nevydělá tolik, ale pro nás uživatele přináší technologii, která má skutečně smysl a přínos. A především má smysl ji brát do úvahy při nákupu grafické karty. Takže když vedle sebe postavíme NVIDIA RTX 2000 kartu a proti ní AMD Radeon RX 5700/5700XT a budeme posuzovat kvalitu obrazu a to, zda je DLSS nebo Image Sharpening přínosnější, je to velice jednoznačné. Opět to není poprvé, ale opět z toho jsou někteří v šoku. Zase? Lidi mají zkrátka krátkou paměť.
Každopádně NVIDIA DLSS je v současném stavu věcí prostě nesmyslná překombinovaná technologie, která má za cíl tvářit se že je k něčemu když je tak složitá. Nikdo při smyslech to nemůže považovat za rozumnou technologii hodnou dalšího nasazování. Nový AMD Radeon Image Sharpening ji překonává ve všech ohledech, hlavně má smysl. A díky tomu, že Radeon NAVI architektura bude prakticky všude, lze očekávat, že ten lepší obraz, který AMD produkuje proti NVIDIA i díky Image Sharpening, se objeví rozhodně i na nových konzolích atd. na které je prakticky ideální. Mě se líbí, že se dá zapnout to ostření i v nativním rozlišení a v mnoha dnes hojně rozostřovaných hrách to výrazně pomáhá! A tahle technologie by nemusela být omezená jen na hry. Každopádně velký potenciál a musím říci, že si na ten super obraz, který produkuje Radeon RX 5700XT rychle zvykám a je stále těžší přebíhat mezi AMD a NV kartami, byť jen při testování, protože rozdíl v kvalitě obrazu je, čím dal zásadnější a viditelnější. Samozřejmě uznávám, ne každý má rád lepší bohatší barvy a ostřejší obraz, to už je individuální. Přesto přiznám, že jsem překvapen z toho, kolik lidí považuje DLSS za dobrou a zajímavou technologii a jak marketing NVIDIA opět fantasticky funguje a má na běžné uživatele efekt. Tohle mě nikdy nepřestane udivovat, kolik lidí v technologickém světě dokáže ignorovat do očí bijící fakta a realitu, přitom nikde jinde se snad nedá jednodušeji ověřit si, zda to, co tvrdí marketing je vůbec pravda. Je tak možná škoda, že AMD Radeon Image Sharpening se marketingově prakticky určitě nebude zdaleka tak prosazovat a být tak viditelné, jako RTX DLSS, ačkoliv jedno je diametrálně lepší a nesrovnatelně efektivnější řešení jinak podobného „problému“.
NVIDIA samozřejmě své DLSS chválí a konkurenční řešení AMD bagatelizuje. Potřebovala totiž několik týdnů na to, aby jej aktuálně zkopírovala a jen tak mimochodem jej částečně nasadila také na své karty v rámci nových ovladačů 436.02, které aktuálně vychází. A není to jediná věc a technologie AMD, kterou NV kritizovala a nyní ji nasazuje také na své karty. Přístup NVIDIA je totiž už roky stejný, vzít přínosnou zajímavou technologii, udělat ji záměrně super složitou a omezit její funkčnost a nechat za to zákazníky platit a když konkurence přijde s lepší variantou té technologie a zdarma, postupně a potichu ji zavádět na své karty také. Byl to případ PhysX, byl to případ GSYNC je to případ DLSS a bude to 100% případě RTX atd. Tato realita asi nejvíce ukazuje, že AMD a NVIDIA jsou firmy s naprosto rozdílným přístupem k businessu, zákazníkům i partnerům. Oba přístupy jsou samozřejmě legitimní. Jen jeden je ale skutečně přínosem, druhý jen zdržuje vývoj a stojí nás zákazníky velké peníze a spoustu času …
Sorry, prostě si musím rejpnout. Když je tam video, tak proč sáhodlouhej článek? Jasně Nvidiia vymejšlý technologie, který stavý hlavně na to aby zarobila prachy, ale pak přijde AMD a musí to dát líp nebo zadarmo.... přeber si to jak chceš.
já zas vidím plno trollů (v dnešní době často díky placeným sockám), co chtějí pokoutní hrou dosáhnout toho, aby se DD nevymezoval proti nekalým a podvodným praktikám nVidie, což je povinnost každého, morálního člověka. Snad na to DD neskočí
DD: nenech se těmito trolly, co chtějí kritiku nVidie zadupat do země, ovlivnit, je to jejich úkol a cíl. Všichni víme, jak nVidia či Intel hrají špinavou hru
"AMD Radeon Image Sharpening v praxi"
Poprosil bych tedy o vysvětlení, co ta funkce dělá, jak to funguje atd. Tady jsem se dozvěděl jen:
1. odstavec nic
2. odstavec nic
3. odstavec: nová technologie AMD Image Sharpening, která žádné AI učení nepotřebuje, funguje prakticky vždy a všude, stačí to zapnout v ovladačích. No a je zadarmo
4. odstavec: funguje AMD Image Sharpening na Radeon RX 5700/5700XT v DX9 a DX12/VULKAN hrách, pod DX11
5.odstavec: nemá ani žádný zásadní dopad na výkon grafiky (1-2%), nevyžaduje speciální příplatkový HW ani asistenci superpočítačů.
6. odstavec nic
7. odstavec nic
8. odstavec nic
Toliko jsme se dozvěděli o nové technologii AMD Radeon Image Sharpening v praxi
A můj dotaz je: PROČ????? Proč je tento článek napsaný? Proč, když píšete článek o zajímavé věci od AMD, uvedete 23x Nvidia a 20x DLSS? Proč nenapíšete co to je a jak to funguje a nevyzdvihnete ty přednosti? Taková fajn funkce a vy mýsto toho, abyste to vychválil, tak o tom nenapíšete nic, jen se dočteme, že DLSS 20x !!! od Nvidie 23x!!! je k ničemu.
Škoda
> Předně přečíst celý název, který zní: "AMD Radeon Image Sharpening v praxi – překonává NVIDIA DLSS a ukazuje její nesmyslnost" > Bez zvýrazněné části by se skutečně jednalo o článek o AMD Radeon Image Sharpening a bylo by namístě o něm psát více. Nicméně cílem článku je primárně popsat rozdíly a důvody proč je AMD technologie lepší než konkurenční nápad od Nvidie.
> Videí a článků na téma AMD Radeon Image Sharpening je na internetu hojné množství.
> Důvodů proč je lepší bylo uvedeno dostatek pro přesvědčení, že je opravdu výhodnější a užitečnější, což znamená, že článek úspěšně splnil svůj účel.
Já jsem rád, že se autor alespoň krátce v závěru zmínil, že nVidia má nově v ovladačích funkci Sharpening filter, která je vlastně odpovědí na AMD Image Sharpening. Takže celý článek měl být o srovnání těchto dvou technologií. Pak by měl nějakou hodnotu. Místo toho se tu ale z nějakého důvodu srovnává nesrovnatelné.
nepochopil jsi to ... výsledkem má být stejný výstup, jedna technologie na to ale nepotřebuje žádné strojové učení, speciální HW, SW a hromadu času, funguje on/off nemá výkonové nároky a dosahuje lepšího výsledku v praxi .... proto se to porovnává ...
No to asi jooo. Ale to stejné dělá i Freestyle. Takže jo DLSS vypadá jako naprostá zbytečnost, na druhou stranu není to nic co by konkurence už dříve také neuměla. Takže není úplně pravda že to nvidie implementuje až nyní, protože to uměla už před rokem, pouze to bylo součástí freestyle, teď to bude položka přímo v ovladači.
Za mě je neužitelný ani jedno, hraju vždy v nativním a zaostřovat obraz opravdu nemám potřebu ani pomocí jediné z těchto věcí. Jak bylo řečeno i ve videu, dokonalé to není a nebude, jelikož je to filtr, tak to co bylo nějakým efektem rozmazáno a je teď zostřeno je jednoduše nepěkně zrnitý.
Co trochu nechápu, je proč to nejde implementovat na DX 11? u AMD to nejde zatím vůbec u nvidie to jde na pár DX11 hrách.
Takže Ris se rovná Freestyle. stejný dopad na výkon a podobný výstup i implementace.
DLSS je sice mazanice, ale výkon s ním roste. Reálně je sice lepší užít downscale, ale to je debata o něčem jiném.
jak to s tím ýkonem myslíš?
vysvětli prosím to jak dává 40% výkonu?
Deep Learning SuperSampling pokud sem dobře viděl tak funguje na základě toho že mají extrémně velkou databázi obrázků ve vysokém rozlišení z hraní hry a na jejich základě pak tato funkce dělá korekce.... jak tedy tato funkce může dávat 40% výkonu navíc?
na mysl se mi krade jenjedno vaše uvažování ale to souvisí jen s RTX efekty.... pokud ty vypnete je přínos 0%
tak že bych prosil o vysvětlení toho jak myslíte 40% výkonu navíc
tak sem mel konecne cas mrknout na ty videa, protoze v clanku krome toho ze se 50x opakuje jak dlss je spatna technologie, k tomu 20x ze rtx je k nicemu a jeste 10x ze dalsi technologie od nv jsou na hovno, je podstatnych informaci opravdu velmi malo. coz o to RIS vypada na prvni pohled docela schopne, jen to opravdu neni nic moc novyho (viz to druhe video) a jeji smysl me stale nejak uchazi. v nativnim rozliseni je to kurvitko obrazu (viz ta priserna voda) co bych si v zivote nezapnul. a pri upscalingu to dela sice slusnou praci v porovnani s dlss, ale proboha proc bych mel na radeonu 5700/XT (na kterych jako jedinych to zatim funguje) hrat v nizsim nez nativnim rozliseni a kazit si obraz? to ta karta nema dost vykonu na 4k? kdyz uz by neco nedala na ultra detaily, tak je snizim na high a porad bude obraz mnohem lepsi nez hrat v nizsim nez nativnim rozliseni...nvidia potrebovala udelat dlss, aby i rtx 2060 zvladla jakz takz zapnutej ray tracing pri nejakych jeste hratelnych fps. smysl RIS na dost vykonych 5700/XT fakt nechapu...mozna to bude fajn pozdeji az to budou podporovat APU nebo ultra lowend grafiky, ale aktualne mnoho povyku pro vubec nic.
Citace:
Byl to případ PhysX, byl to případ GSYNC je to případ DLSS a bude to 100% případě RTX atd.
no vzhledem k tomu, ze RTX je standardizovano jako rozsireni dx12 (pod nazvem DXR), tak to srovnani s gsync nebo physx moc neplati, vlastne je to uplne naopak.
Nepleťte si DXR a nVidia RTX. Obě technologie nějak pracují s Ray Tracingem, ale jedno je otevřený standard a druhé je proprietární řešení nVidie. Hádejte které je standardizováno v tom rozšíření dx12
Normálně diskuse jen sleduji, ale zde musím dát za pravdu mnoha přispěvovatelům, že kvalita tohoto článku mi přijde velmi nízká. Nejsem hráč, ale nezlobte se na mě, shlédl jsem několik videí a zas tak zásadní rozdíl mezi ani jednou technologií mým okem nevím, ale možná je to tím, že nemám 4K monitor . Každopádně ať ta nebo ta technologie a její otevřená či uzavřená distrubuce světu je vždy přínosem a tahounem a inspirací věcí vpřed. Přeji nám mnoho kvalitních článků.
článek je v pohodě, nízká je přidaná hodnota a smysluplnost přístupu DLSS ;) na to se poukazuje ... musíte srovnat výsledek a to, jak je k němu dopracováno ....
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!