Společnost AMD chystá novou generaci grafik, kterou známe jako NAVI. Co mají nabídnout?
Na Internetu je celá řada spekulací. Některé jsou naprosto vedle, jiné úsměvné, ale některé přeci jen odpovídají realitě. Samozřejmě jako běžný uživatel/čtenář máte pramalou šanci poznat, která informace je která. Jsou zde média, která často o novinkách informují, ale prakticky vždy nakonec jejich informace neodpovídají skutečnosti. Jednoduše si je vymýšlí, protože čtenost je čtenost. Pravdou totiž je, že k reálným informacím o produktech, které jsou ve vývoji, má přístup jen značně omezená skupinka lidí a z té skupinky je opravdu málokdo ochotný něco pustit ven. Přesto, aby řeč nestála se tak děje, ale vždy jsou novináři z velkých profesionálních magazínů ti poslední, ke kterým se nějaká skutečná a pravdivá informace dostane.
Jsou zde ale méně významné a často přehlížené zdroje, které ty informace mají. Vzhledem k tomu že osobně vím a znám některé zdroje, odkud sem tam skutečné informace „unikají“, mohu jen říci, že ani tak neznáme celý obrázek a celou realitu. Navíc pokud neznáte tu původní informaci, ale dostanete se až k nějaké zprostředkované zprávě, obvykle už je na ní nabalena celá spousta spekulací, úvah apod. Protože už se ale přeci jen nové grafiky AMD blíží, mám tady pro vás nějaké novinky :).
Problém spekulování před vydáním zejména kolem AMD produktů, je vznik nezdravého HYPE (tedy nezdravá očekávání). Za tím nestojí AMD, ale stojí za tím diskutéři, uživatelé a někteří novináři, kteří tento HYPE využívají pro zvýšení čtenosti. Celá řada reálných informací je zkreslena a záměrně zveličena tak, že je vytržena z kontextu a výsledný produkt často ani nemá šanci dosáhnout na HYPE očekávání. Takže tohle na DDWorld.cz neděláme a nabízíme vám realistické informace.
Velké diskuse se vedou o to, co vlastně NAVI architektura je. Už zcela něco nového proti GCN architektuře (HD 7000 až RX 500), která byla vylepena na NCU (RX VEGA – Radeon 7)? Velmi pravděpodobně je NAVI další evolucí GNC(NCU). Základ je totiž více než dobrý, ale celá řada prvků a částí má mezery, nebo dokonce dosud nefungovala/nebyla využita. Což je zejména případ VEGA, která má řadu prvků, které nejsou využívány, čímž neprospívají efektivitě ani výkonu. No a NAVI by primárně měla tyto slabiny odstraňovat.
NAVI je také první architektura, která kompletně vznikla pod vedením nově postavené grafické divize AMD pod vedením Koduriho, protože stará grafická divize přestala kolem roku 2014 prakticky existovat. NAVI je tedy do značné míry nezatížena minulostí, a zatímco VEGA vznikala prakticky na koleni s minimem prostředků, NAVI už měla diametrálně lepší podmínky, zejména poslední 2 roky. Navíc má specifičtější zaměření. POLARIS architektura byla poslední architektura směřovaná na spotřební segment. VEGA je a vždy byla výrazně výpočetně orientovaná architektura. Její nasazení pro běžné spotřební karty je prakticky plýtváním potenciálu a výkonu, který má, ale hry to nedokáží využít. AMD tedy potřebuje novou architekturu specificky zaměřenou pro spotřební segment. A tím je NAVI.
NAVI také byla od počátku navržena pro 7nm výrobní proces. Právě stav současné 7nm výroby je důvod, proč dosud není na trhu. Zatímco 7nm VEGA 20 je produkt, kdy se bavíme o maximálně statisících či malých jednotkách milionů kusů celkem, 7nm NAVI je produkt pro zbytek trhu, tedy mnoho desítek až stovky milionů kusů dlouhodobě. No a jednoduše 7nm výroba TSMC se stále ladí a je také hodně drahá zatím. NAVI architektura jako taková je již hotová, aktuálně se vyrábí snad už finální revize, se kterou půjdou první karty na trh. Jak jsem říkal už dříve, existuje varianta, že by AMD ještě vydání odložilo, protože TSMC chystá spuštění vylepšené verze 7nm procesu. Ale to by karty odložilo prakticky do konce roku, což už by mohl být problém. Aktuální zprávy tedy stále hovoří o vydání v průběhu léta.
Největší HYPE je nyní kolem předpokládaného výkonu. Nedávno se objevily informace o tom, že NAVI má údajně nabídnou výkon RTX 2080Ti a k tomu ještě lepší výkon v RayTracingu. Tohle už je problém, protože spousta lidí teď bude očekávat, že mainstreamová NAVI dokáže tohle v létě nabídnout a pokud ne, bude to prostě podle nich propadák. Potíž je, že prostě tenhle HYPE naprosto překrucuje těch pár reálných informací, na kterých vznikl. Je nutné mít na paměti, že NAVI je označení architektury, ne konkrétního čipu (AMD udělalo podle mě chybu, když VEGA označení architektury a generace použilo přímo na označení karet). A NAVI je architektura určená pro celou škálu řešení. Bude integrovaná v procesorech, budou existovat specializované čipy určené pro velká SoC, pro novou generaci konzolí no a samozřejmě pro celou škálu grafických karet od low endu po high end, tedy čipy různé velikosti! Zatímco VEGA známe jen prakticky z integrovaných grafik v RYZEN CPU a pak už jen z vyššího segmentu desktopu (existuje i mobilní), NAVI je řešení určené pro všechny segmenty. Podobně jako NVIDIA a její TURING také není jeden čip a jedna karta jakou je RTX 2080Ti, ale najdeme ji na RTX 2080/2070/2060 a také na GTX 1660/1650 atd. Tedy různé čipy s různým výkonem. To samé bude NAVI.
Dokáže tedy nabídnout NAVI výkon na úrovni RTX 2080 Ti? Nepochybně ano, možná i lepší. Ale otázkou je, o jakém jádru a na jaké kartě se bavíme. Čekat, že mainstreamová NAVI karta plánovaná na letošní léto tohle dokáže, může jen hodně velký a nejspíše i notně opilý optimista :). Samozřejmě pokud by to dokázala, tak by to přepisovalo dějiny. Ano, ještě nedávno jsme si také mysleli, že nabídnout 6jádrový/12vláknový CPU za 4500,- s výkonem ještě nedávno high endových CPU tehdy za 50 tisíc není možné, ale AMD to dokázalo. Přesto bych radši byl nohama na zemi. Realitou je, že samozřejmě AMD chystá grafiku s úrovní výkonu RTX 2080 Ti i lepší, ale to bude až druhá generace NAVI na 7nm+ a větší čipy v současnosti označován jako NAVI 20. Bavíme se o čipu minimálně velikosti VEGA 20 na Radeon 7, ne-li větší. Takže to těžko může být otázka léta letošního roku.
Letošní NAVI bude hlavně o mainstreamu, kdy se ale také chystá více než jen jeden NAVI čip. Nedávno informace a první výkonové úniky ukázaly, že od nástupce RX 580 lze čekat výkon zhruba RX VEGA 56+, samozřejmě lepší efektivitu atd. Realisticky by cokoliv méně byl problém a ani si neumím představit, že by mainstreamová NAVI a nástupce RX 580 měl nižší výkon než VEGA 56. V každém případě bude určitě lepší než GTX 1660 Ti, nic jiného prostě nepřipadá ani v úvahu. AMD chce s NAVI útočit v herním výkonu, poměrem cena/výkon, herními technologiemi využitelnými pro všechny a všude (konzole a PC).
Plán je tedy jasný, rozumný a zcela realistický. NAVI architektura směřuje do spotřebního segmentu, má vylepšit a posílit aspekty GCN/NCU architektury a odstranit slabiny. Nejdříve se chystá na mainstream, low end a také ve formě integrovaného čipu do procesorů RYZEN a do SoC nové generace konzolí. Až bude 7nm výroba více odladěná, dorazí i větší čipy pro High end grafiky s dalšími posíleními, jako právě NAVI 20, plánovaná v tuto chvíli někam do první poloviny roku 2020. NAVI má pohánět obě nové generace herních konzolí Microsoftu a SONY, ale hlavně bude pohánět i herní streamovací platformu Google STADIA atd. Jde o nejdůležitější grafický produkt v historii samostatného AMD, a možná nejen AMD, pokud se Google jeho revoluční STADIA platformu ujme. Bez přehánění tak může nakonec AMD pohánět prakticky celý herní svět. NVIDIA sice může mít v tuto chvíli ¾ PC trhu se samostatnými GPU, ale AMD má ¾ světového herního trhu tvořeným PC a konzolemi dohromady. NAVI bude tím, na co hry budou optimalizovány, i proto je návaznost na stávající GCN Radeon architekturu podstatná a důležitá (mají ji současné konzole, a tedy většina herní platformy). Řada prvků NAVI architektury vznikala za přispění výrobců konzolí a vzniká také jako součást platformy AMD, kdy ve velké většině řešení bude s procesorem AMD také párována, někdy i doslova na stejném kusu křemíku.
Každopádně pokud někdo čeká od NAVI a nástupce RX 580 jen výkon GTX 1660 Ti, tedy výkon jen o málo lepší než má RX 590, tak to trochu podceňuje. Konkurent pro GTX 1660 Ti a nástupce RX 580/590 bude mít výkon nejspíše v úrovni RX VEGA 56 a to minimálně, ale se spotřebou úrovně mainstreamu. Pokud někdo čeká NAVI kartu s výkonem RTX 2080 Ti, také se určitě dočká, ale nebude to letos v létě. Zcela určitě také nečekejte, že v roce 2020 přijde AMD s RX NAVI 20 a nabídne výkon RTX 2080Ti za těch stejných 1200 dolarů. To by samozřejmě bylo praštěné. Když AMD nabídne výkon RTX 2080Ti s high endovou NAVI kartou příští rok, bude to za 600-700 dolarů a s mnohem menším a vyspělejším 7nm čipem, než má 12nm 2080Ti. Tedy úplně jiná třída karet za úplně jiné peníze.
Aktuálně platí, že mainstreamová NAVI je stále záležitost Q3 tohoto roku, v tuto chvíli se nejpravděpodobněji jeví vydání na Gamescom (08/2019), což by bylo ideální z mnoha důvodů. Následovat bude celá řada dalších NAVI řešení, včetně integrovaných řešení. V první polovině roku 2020 bych pak očekával high endové NAVI modely a v druhé polovině roku 2020 pak uslyšíme o nové generaci GPU od AMD, tentokrát ale bude na řadě nástupce výpočetně orientované VEGA. Takhle to Raja Koduri u AMD se svým teamem naplánoval a rozjel. A i když Koduri se nyní snaží od píky vybudovat grafickou divizi u Intelu, drtivá většina jeho teamu u AMD zůstala, navíc dostala více lidí, více peněz a mimo 7nm VEGA 20 je NAVI první produkt, který od A do Z stávající grafická divize AMD sama udělala, a tedy první její nová grafická generace vůbec, na kterou staré vedení AMD, jež umělo jen škrtat, nemělo vliv. Tak uvidíme, co z toho bude. Samozřejmě očekávání nejsou malá, není ani na místě malá očekávání mít, ale zase buďme nohama na zemi. V tuto chvíli nemám žádné náznaky toho, že by NAVI mělo mít nějaký problém samo o sobě, ale zase pozor na přehnaný HYPE, který se šíří … co má NAVI nabídnout je prostě výkon nové generace, posun ve všech ohledech, a kromě herního výkonu důraz na dobrý poměr cena/výkon.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|