Samozřejmě RX 5700 grafiky jsou jen první z mnoha nových RDNA NAVI karet, které na trh dorazí.
Společnost AMD schválně začala od prostřední velikosti jádra. NAVI 10 má totiž nejširší záběr z hlediska použití. Na Radeon RX 5700/5700XT kartách zasahuje na desktopu segment, ve kterém nakupuje velmi mnoho zákazníků a je to cenově nejzajímavější segment pro výrobce karet. Současně jsou to dobré čipy pro použití ve výkonnějších mobilních PC. Lze je také použít na cenově dostupnější profesionální karty. Pro AMD je ale klíčová použitelnost tohoto GPU hlavně pro novou generaci konzolí, kdy je prakticky jisté, že upravená verze tohoto GPU s podobným výkonem se objeví v nových Xbox a PS5. Jiné by bylo příliš slabé, nebo příliš drahé.
Nicméně RDNA architektura bude použita i u dalších čipů. Samozřejmě velký zájem má AMD na menších čipech, kdy pracuje minimálně na dvou. Jeden tak malý, aby se dal integrovat do pouzdra AM4 procesoru, což je cesta, kterou si myslíme, že se AMD vydá, pokud jde o „integraci GPU do CPU“. Tedy že jako AMD dokáže dát dva 7nm procesorové čipy do jednoho pouzdra (3900X/3950X), dokázalo by místo toho jednoho CPU čipu dát tam GPU. To by byla velmi dobrá konstrukce. Toho bychom se možná mohli dočkat do konce tohoto roku. Ještě dříve se ale pravděpodobně na trhu objeví Radeon RX 5600 série postavená na menším 7nm NAVI 14 čipu. První karty s tímto čipem se již objevily v obvyklých testech, odkud k únikům informací dochází.
Podle toho tedy víme, že NAVI 14 má zhruba 1536 výpočetních jednotek a 96 texturovacích jednotek. Pro srovnání, NAVI 10 na RX 5700 sérii má 2560 SP a 160 TMU. NAVI 14 je tedy zhruba 60% „zmenšeninou“ NAVI 10. Takty menšího čipu jsou ale o něco výše, v benchmarku je uvedeno 1900MHz. Bohužel to je vše, co zatím víme a lze z úniku vyčíst. Neznáme třeba konfiguraci paměti.
Můj osobní názor je, že AMD se bude snažit udělat RX 5600 sérii co nejkompaktnější a nejefektivnější. Tedy myslím si, že NAVI 14 a RX 5600 série bude mít 128-bit sběrnici, díky čemuž by se plocha čipu mohla pohybovat někde kolem 130 – 140mm2. Tomu by odpovídala i nepotvrzená informace, že prý ten vzorek v testu měl 4GB paměti. V případě RX 5600 série by klidně mohly existovat jak pomalejší ale levnější modely s levnějšími GDDR5, tak modely s dražšími GDDR6, samozřejmě rozdíl v propustnosti by byl dost značný. Ale umím si představit minimálně v desktopu takový Radeon RX 5600 XT s 8GB GDDR6 by mohl existovat. Výkon takové karty by byl nejméně v úrovni Radeon RX 580, i když cena by z dnešního pohledu určitě také byla podobná. Protože RX 570/580 modely jsou dnes prodávané extrémně levně a hluboko pod stále ještě jinak oficiálními cenami. Spotřeba nových RX 5600 karet by ale byla zhruba poloviční + samozřejmě výhody nové architektury atd. Každopádně AMD podle mě udělá vše proto, aby tenhle čip při lepší efektivitě a nižších nákladech na výrobu dokázal konkurovat GTX 1660, která používá mnohem větší čip a je jen o pár % výkonnější než RX 580.
AMD by s RX 5600 sérii a NAVI 14 určitě chtělo kromě nižšího desktopového segmentu výrazně uspět i v mobilních PC, kam by podobný čip byl naprosto ideální pro obrovské množství notebooků. Pochopitelně mnozí z vás doufají, že AMD se bude soustředit i na výkonnější řešení. Radeon RX 5700/5700XT nicméně velmi slušně obsáhly jinak široký vyšší segment, kdy za ceny 9 500 – 11 500 korun vč. DPH dokáží nabídnout výkon RTX 2060S, tedy RTX 2070/GTX 1080/VEGA 64 až výkon v úrovni RTX 2070S/RTX 2080/Radeon VII. AMD tedy dokázalo dvěma kartami za velice solidní cenu výrazně ovlivnit situaci ve vyšším segmentu. Jediná karta, které opravdu nedokáží zatím vůbec konkurovat, je tak RTX 2080 Ti, ovšem s jejím 815mm2 velkým jádrem a 30tisícovou cenovkou, to téměř nikoho netrápí. Nicméně AMD už několikrát jasně řeklo, že NAVI později zamíří i do high endu. AMD udělalo RDNA a NAVI GPU modulární, a stejně jako NAVI 14 je prakticky zmenšené NAVI 10 na 60% jeho velikosti, může AMD stejným způsobem zvětšit NAVI pro high end.
I když tak jednoduché to asi neudělá. Osobně si myslím, že high endová NAVI ponese a bude využívat HBM paměti a odpovídající konstrukci, což tedy vyžaduje předělání minimálně paměťového řadiče. HBM paměti jsou sice výrazně dražší, ale jsou výrazně efektivnější z hlediska spotřeby, výkonu i konstrukce karty. I tak AMD už dokázalo za 699 dolarů nabídnout velký 7nm VEGA 20 čip v kombinaci se 16GB HBM2, takže nevidím problém v tom, proč by za podobné peníze nemohla o rok později nabídnout po všech stránkách efektivnější velké NAVI s HBM2. Je zde také varianta, že tento větší čip už bude postavený na NAVI 20, tedy NAVI 2 architektuře a 7nm+ výrobě. Stále platí, že high endovou NAVI obecně očekáváme nejdříve v Q1 2020 a nedivil bych se představení na CES v lednu. Ale AMD zatím oficiálně nic nepotvrdila, ani neexistuje žádný únik z benchmarků, jako tomu bylo před uvedením RX 5700 série a je tomu teď u předpokládané RX 5600 série. Vydání high endových RX 5800/5900 grafik tak zatím není na spadnutí. Určitě by potěšily, ale RX 5600/5700 série a integrovaná NAVI do CPU jsou mnohem důležitější produkty v celkovém měřítku, takže mají logicky přednost.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|