AMD RADEON RX 6000 grafické karty – aktuální zvěsti hovoří až o 2,4GHz. Míří až na RTX 3090?! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 18 říjen 2020
altUž 28.10.2020 se dozvíme vše, zatím ale AMD úspěšně mlží a vše podstatné stále není jasné.

 

 

 

 

Díky AMD máme pořádně živo na procesorovém trhu a vypadá to, že budeme mít živo i na tom grafickém. Je samozřejmě otázkou, jak může společnost s rozpočtem menším, než má NVIDIA jen na grafiky, konkurovat (a porážet) Intel na procesorovém trhu a současně konkurovat (a možná porážet) na tom grafickém NVIDIA.

Co se AMD nebývale daří, je utajení produktů. Prakticky všichni jsme si mysleli, že ZEN 3 budou 7nm+. Že budou mít tak o 15% vyšší výkon na jádro, a že nejdříve se představí RYZEN 7 s 8 a RYZEN 9 s 12jádry, zatímco na 6jádra a 16jádra si počkáme déle. AMD se podařilo všechny překvapit. 19% navýšení IPC napříč různými aplikacemi (kdy u her je ještě vyšší) nečekal vůbec nikdo, speciálně ne v kombinaci se starší 7nm výrobou, a nikoliv tou lepší 7nm+, kterou AMD nakonec nepoužilo. No a pro mě osobně je obrovským překvapením fakt, že vychází všechny procesory najednou, včetně 16jádra atd. Žádný z věrohodných zdrojů úniků se tak úplně netrefil, a nebyl přesný. No a to samé se AMD daří u grafických karet.

28.10.2020, tedy za méně než 2 týdny, AMD oficiálně představí Radeon RX 6000 grafiky. Přes to všechno se stále mnoho zdrojů rozchází v tom, jaké ty karty vlastně budou. Stále tedy nevíme, co a jaké modely přesně AMD představí, za kolik a kam s nimi míří. Nevíme ani spoustu dalších podrobností. Věci, které obvykle takto krátce před uvedením nových grafik na trh, už jsme u NVIDIA nebo předchozích generacích AMD, dávno věděli. Nicméně alespoň pár informací ze těch nejvěrohodnějších zdrojů tu pro vás mám ….

  • AMD Radeon RX 6000 – NAVI 21 (big NAVI)

Stále není jasné, jak se jednotlivé karty budou jmenovat. Víme jen, že půjde o RX 6000 řadu a budou postavené i na „big NAVI“, což obojí jsou termíny oficiálně používané AMD. Firma udělala v rámci RYZEN 5000 představení velmi chytrý tah, kdy vydala teaser výkonu nové grafické generace, aniž by vlastně řekla, jaký model výkonově poodhalila. Víme ovšem, že je výkonově je ve 4K v úrovni NVIDIA RTX 3080 (+/- několik %)!

Tahle ukázka tak zavřela hubu všem pochybovačům, že AMD údajně míří jen na výkon RTX 3070 a že ji NV s novou RTX 3080/3090 zaskočila a AMD jí tak nebude stačit. Vše nasvědčuje tomu, že AMD bude v pohodě stačit, a to s velmi zajímavou přímo herně orientovanou architekturou, což je něco, čím NVIDIA AMPERE není. AMD také zdůraznilo, že prezentovaná ukázka proběhla na nehotové nefinální kartě s nehotovými ovladači a zdůrazňuje, že nám neřekla, který model to byl.

Z nejdůvěryhodnějších zdrojů ze zákulisí zaznívá, že šlo o osekanou verzi NAVI 21. Asi ne tu nejslabší, ale rozhodně nešlo o tu nejvýkonnější. Jedním z vysvětlení, proč neukázalo tu nejvýkonnější variantu je, že ji prostě nemělo připravenu. AMD totiž čekalo na představení NVIDIA RTX 3080/3090 a jejich testy, aby si vše vyzkoušelo, než se rozhodne ohledně finálních parametrů svých karet. A protože NVIDIA se moc nepředvedla s RTX 3080, a speciálně s 3090 (je jen o 10% výkonnější ale více jak 2x dražší), AMD cítí šanci. Údajně tak jde do toho naplno. Ostatně proč ne, NVIDIA vyhnala spotřebu svých karet až na 400W, takže AMD se nemusí držet zpátky ani v této oblasti, kdy má ovšem výhodu prý výrazně jednodušších karet a hlavně pokročilejších GPU díky pokročilejšímu výrobnímu procesu.

NAVI 21 je velké GPU s 500+mm2, které má v plné verzi 80CU jednotek (tedy dvojnásobek současného NAVI), jeho RDNA 2 architektura je ale výrazně předělaná a spoléhá na obrovskou rychlou cache, která vyvažuje „jen 256-bit“ sběrnici a jen GDDR6 paměti, kterých bude mít karta 16GB. Samozřejmě je naprosto jisté, že kvůli výtěžnost tak velkého jádra na pravděpodobně 7nm+ výrobě, nebude možné mít všechny karty v plné specifikaci.

Víme tedy, že AMD představí minimálně 2 modely na NAVI 21 jádru. Tradičně pomalejší NAVI 21 XL (tedy třeba RX 6900 bez XT) a rychlejší NAVI 21 XT (RX 6900XT). Je ale také možné, že se jádro objeví na více kartách. Je pravděpodobné, že se objeví model na osekané verzi se 64 – 72 CU a pak výkonnější model se 72-76CU. Právě ten podle mě AMD ukázalo ve výkonových testech, ale určitě ne ve finální verzi ani s finálními ovladači, natož v OC edici. No a mluví se také o tom, že bude existovat ještě varianta NAVI 21XTX s plně aktivním 80CU, tedy skutečně HALO produkt, vyhnaný i na maximální takty. A ty prý budou hodně vysoko. Aktuální zprávy hovoří o tom, že pomalejší NAVI 21 verze mají v boost taktech až 2,1 – 2,2GHz a rychlejší verze XT 2,2 až 2,4GHz! Ty nejvyšší údaje platí prý pro nereferenční verze. I tak mají prý maximálně 255 TGP, což je stále méně, než co má NVIDIA s GA102 modely.

  • NAVI 22 (menší NAVI)

Současně s velkým NAVI 21 AMD má i menší NAVI 22, které je vlastně nástupcem NAVI 10 (RX 5700 série). Má stejných 40CU, ovšem na novější RDNA 2 architektuře a také má údajně tu velkou cache atd. S boost takty je ovšem až na 2,5GHz, což je o 600MHz výše, než RX 5700 XT. Očekává se tak výkon až v úrovni RTX 2080 Ti (tedy výkon v úrovni RTX 3070 8GB).

V tuto chvíli se prý testují verze s větším PCB a pak s malým PCB, kdy nepochybuji o tom, že NAVI 22 bude hlavní oporou nabídky AMD v mainstreamu a velmi důležité i pro mobilní segment. TBP má být totiž údajně jen kolem 170W maximálně a efektivita by tak měla být mimořádně zajímavá.

  • Co AMD toho 28.10.2020 představí proti NVIDIA?

Vypadá to, že AMD chystá podobně zajímavé a překvapivé představení jako RYZEN 5000. Do poslední chvíle prostě nevíme mnoho důležitých a zásadních detailů a věcí. Z toho jsou nervózní i u NVIDIA, kde už zrušili prodej svých FE karet. V Evropě je už od NVIDIA vůbec nekoupíte, v USA je oficiálně nabízí jen jeden obchod (samozřejmě dostupné nejsou). Hlavně ale došlo k odsunutí recenzí a zahájení prodejů RTX 3070 a to na 29.10.2020, tedy den po představení novinek od AMD, aby NV mohla případě reagovat. Obě firmy se důkladně hlídají.

Připomínám, že RTX 3070 má nabídnout výkon RTX 2080 Ti (podle mě bude v průměru her bez RTX a DLSS o něco níže) a to za 499 dolarů (14 tisíc korun vč. DPH). Karta má být dostupná pro nás v EU jen v nereferencích a to ve slušných počtech. NVIDIA je ale mírně nervózní z AMD a jeho novinek. A má k tomu dobrý důvod (i když ohledně prodejů je zájem o karty tak velký, že se stejně prodá vše, ovšem NV se už dlouho nemuselo s AMD přetahovat). RTX 3070 jede na plno, má prakticky plně aktivní GA104 jádro, které je hodně velké (392mm2). Má 256-bit sběrnici a 8GB GDDR6. S výkonem někde v úrovni RTX 2080 Ti to za 499 dolarů nezní vůbec špatně. Jenže pokud AMD toho 28.10. představí za 499 dolarů Radeon s NAVI 21 (i když jen osekaným), stačit prostě nemůže. I osekané NAVI 21 bude mít výkon znatelně nad RTX 2080 Ti, to je asi všem jasné. Opticky to tedy nemusí vypadat pro RTX 3070 tak dobře.

AMD má také v záloze to menší NAVI 22, které bude vlastně výkonově blíže GA104 na RTX 3070 a RTX 3060Ti. Není ale jasné, kdy ho AMD představí. Osobně bych řekl, že teď uvidíme jen NAVI 21 modely a NAVI 22 se přestaví později v lednu/únoru, ale za současné situace bych nevylučoval, že AMD je ukáže také. Souboj kolem 499 dolarové hladiny je velmi důležitý, protože tady už nakupuje hodně lidí. RTX 3060 Ti za 399 dolarů by pak měla následovat v prosinci, takže je jasné, že AMD na ně nějak reagovat musí (leden pro RX 6700XT s NAVI 22 zní tedy realističtěji), protože stávající RX 5700 XT za 399 dolarů sice není výkonově o moc slabší, ale asi to není ono.

  • NVIDIA nemá s RTX 3090 vyhráno? Může ji AMD ohrozit?

Nečekaně se ale také hraje o pozici nejvýkonnější herní karty, kdy jsme si mysleli, že NVIDIA si to bezpečně s ultra drahou RTX 3090 24GB pojistila. U AMD jsou údajně jiného názoru. A prý se rozhodli to zkusit. RTX 3090 je totiž jen o 10% výkonnější než RTX 3080 a to navíc jen ve vyšším rozlišení (v nižších je rozdíl téměř žádný). A protože víme, že pravděpodobně ořezané NAVI 21 dokáže stačit RTX 3080 i ve 4K, tak je otázkou, co dokáže plně aktivní jádro vyhnané třeba na těch 2,4GHz i za cenu použití AiO chladiče apod. Dokázalo by AMD najit třeba 10-15% výkonu k vyrovnání, či dokonce malému překonání RTX 3090 alespoň v některých hrách (bez RTX a DLSS)? Pro NVIDIA je přitom fakt, mít jasně nejvýkonnější herní grafiku na trhu, životně důležitý, protože na tom staví vnímání své firmy a celý marketing.

Důležitý je také fakt, že RTX 3080/3090 vlastně nejsou herní karty. Jsou to především výpočetní a renderovací karty, kdy hlavním vylepšením proti TURINGu je dvojnásobení FP32 jader a výkonu. Jenže NVIDIA neposílila odpovídajícím způsobem ostatní prvky podstatné pro ten herní výkon. Takže ano, RTX 3080 má sice 2x vyšší FP32 výkon, ale jen o 30% vyšší herní výkon při o 25% vyšší spotřebě. A to navíc jen ve 4K a vyšším rozlišení, protože tam mají šanci alespoň někdy ty FP32 jednotky zabrat. V nižším rozlišení, které ovšem stále používá 90% hráčů, je nárůst výkonu RTX 3080/3090 proti starší generaci mnohem nižší než těch 30% a není to kvůli limitaci procesorem ani nic podobného. Je to kvůli limitaci architektury, kdy herní prvky nebyly navýšeny tak jako ty FP32. Tady tedy někteří poukazují právě na fakt, že AMD ukázalo RX 6000 speciálně jen ve 4K, a to navíc ve hrách, které jdou NVIDIA nejlépe. Jinými slovy, AMD může ještě hodně překvapit až vytáhne srovnání v dalších hrách, ke NVIDIA tak neexceluje …

Názor autora článku: Osobně si myslím, že AMD vyrovná klasickým herním výkonem model RTX 3080 (+/- 5%), ale nabídne lepší cenu a nižší spotřebu. Zda bude existovat nějaké speciální Ultra-TOP 2,4GHz AiO verze, která si vyšlápne na RTX 3090 nevím. Myslím si ovšem, že šance tu je, pokud AMD vidí šanci RTX 3090 vyrovnat. Rozhodně by to bylo zajímavé pro výrobce karet. Speciálně Sapphire by mohlo uvést novou ATOMIC verzi apod. Nejzásadnější podle mě bude souboj s RTX 3070, kde AMD podle mě za těch pro výrobce grafik extrémně důležitých 499 dolarů, nabídne nějakou osekanou verzi NAVI 21, která bude jasně rychlejší než RTX 3070 (alespoň o 10%). Co s tím NV udělá, je otázka, ale nemyslím si, že za současné situace zlevní. Spíše přidá na agresivitě marketingu a propagaci svých technologií ...

Každopádně to bude zajímavé. Je evidentní, že RTX 3000 i RX 6000 karty budou pořádně dostupné právě až v průběhu listopadu. Chápu, že někteří jsou ohledně AMD opatrní, a to z dobrého důvodu. Ale vše ukazuje na hodně zajímavý souboj, který jsme tu už mnoho let a mnoho generací neměli. Samozřejmě vás o všem budeme informovat :). Musím ale upozornit, že AMD to bere s rozvahou a pomalu, takže nejdříve nás čekají začátkem listopadu testy a recenze procesorů RYZEN 5000, a teprve v polovině listopadu a dál nové grafiky. AMD zjevně nechvátá, což je dobře, protože jedním důvodů některých problémů u předchozích generací bylo, že se s vydáním spěchalo.

Ostatně tuhle chybu názorně předvedla NVIDIA u RTX 3080/3090 modelů, které měly potíže vůbec fungovat, protože nebyly řádně odladěné. AMD tak chce aby vydání RYZEN 5000 a Radeon RX 6000 proběhlo naprosto hladce, vše bylo vyladěné, na vše bylo dost času a hlavně produkty byly i v obchodech k sehnání. Klapne to?

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 17:40:37
avatar
Nato že to predstavenie bude za pár dní, by som čakal že 5700XT konečne zlacní a nič. Tak 8-9k by som si predstavoval.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 18:06:55
avatar
za 11 tisíc je to stále nejlepší grafická karta v téhle cenové hladině na trhu. ;)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 00:07:48
avatar
to je alibistické tvrzení a je jedno že pravdivé. Moc dobře víte, jak tyhle nové karty kompletně zamávají trhem. Ještě zkuste tu pohádku o tom, že máte 11 tisíc dnes a "musíte" je utratit ihned (zdůrazním že se bavíme o HERNÍ grafice a ne o léku na rakovinu)

Ne prostě ne, nákup nové 5700XT je blbost. Kupujte raději bazar 2080S/Ti nebo čekejte

Kdybych neměl na čem hrát a měl 11 tisíc, tak si kupte na "přežití" RX580 po těžbě za 2-2300 a pak si kupte kartu nové generace za 9 tisíc. Dohromady Vás to vyjde taky na 11 a vsaďte se že budete s RDNA2 kartou za 9 tisíc na tom lépe kež s RDNA1 za 11
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 07:49:47

Cekani asi nikam nepovede. Ty ceny moc neklesají..
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 12:26:45

No moc se to nehýbe... Čekal jsem nějaký pohyb u CPU, ale třeba se to hne až budou 5xxx dostupné. Kdyby 3700 spadla někam na +-260€ tak bych po ní skočil, ale na grafiku stejně budu muset počkat na jaro až se objeví nižší řady. Víc jak 300€ za kartu se mi dávat nechce, takže možná RX6600?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 13:29:46
avatar
Ryzeny 3000 se nikam hnout nemohly, když na trhu nejsou nástupci. Ten pohyb ceny očekávám právě až Ryzeny 5000 budou skladem. 3900X do 10tis by bylo fajn
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 16:12:25

No úplně nejradši bych 3900PRO, které má 65w ale to by se asi hůře shánělo a ani ta cena by asi nebyla lidová... Stejně tak grafika aby to mělo kolem 150w, proto mířím tak nízko - malý case.
A jako správnému kolenovrtovi se mi do toho ani moc peněz nechce dávat, když je to převážně na hraní.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 18:24:39
avatar
Tak ze 105W CPU není problém udělat 65W a ještě budeš mít výkon v rezervě kdybys jej náhodou potřeboval

Ale myslím, že není třeba sahat po 3900PRO když máš PC na hraní a chceš 65W. To bych spíše sáhnul po R5 3600 nebo R7 3700X.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 18:49:10

Už teď mám vše UV a na GTX1060 ještě stažené TDP na cca 70W což stálo 10% výkonu. Primárně proto mířím na tu 3700 i s ohledem na cenu, ale kdyby byla za pěkný peníz 3900 tak bych třeba rozpočet zvýšil.
Krom toho hraní ještě pc týrám hobby i pracovně v CAD/CAM ale tam využití více jader dost pokulhává takže ta 3900 by byla spíš na ozdobu
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 19:48:50
avatar
Výhoda je, že upgradovat na 3900 můžeš kdykoliv. Takže 3700 a klidně později až bude fajn cena přejít na 3900
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 07:51:45

Ta spotreba bude masakr. Urcite pujde pres 300 pro celou kartu a jsme tam, kde je NV...
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 18:07:22
avatar
Myslím, že 5700 XT zlevní až s příchodem RX 6000, nebo až budou DOOPRAVDY v obchodech RTX 3000.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 00:04:28
avatar
přesně tak a proto se neoplatí. Než budu obviněn z nvidiocismu - nekupujte ani 2070/S/2080/S, jedině bazar se zárukou a hodně podstřelenou cenou (to platí zvláště pro 2080Ti, které bude za 12-13 tisíc asi stále ok)
saracenka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 21:00:02

Za tyzden predstavena RX6000 za mesiac v obchodoch, Nvidia predstavila RTX3000 a tiež velmi nezlacnela...
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 13:32:20
avatar
No právě proto, že nVidia karty jen představila. Tedy pokud nebereme těch pár kusů, co se "někde" prodalo. Ty karty musí být (relativně) běžně dostupné, aby se ceny slabších/starších modelů pohnuly směrem dolů.

Též se podívejte na vývoj kurzu dolaru. Ten setrvale (s malými výkyvy) stoupá od začátku září z 21,90Kč na stávajících ca 23,20 Kč.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 12:24:41

Že něco zlacní, tak to je naivní představa. AMD nemá potřebu produkovat dlouhodobě obě dvě řady karet, tj. Navi1 a Navi2. Navi1 zmizí z trhu tak rychle, že si nějakého zlacnění ani nevšimneš. Z Navi1 zůstane na trhu o cosi delší dobu pouze a jen RX 5500/XT, protože tak hluboko Navi2 zkrátka nesahá.
MartinGuna [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 18:10:03
avatar
ale zakladni 5700XT koupiš za 350-380 e . už davno ,( ta zakladni ) Ale divim se že 2080Ti jsou pořad drahe ( předražene ) a lide je kupují .
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 18:13:40
avatar
Ony 2080Ti hlavně v podstatě zmizely z obchodů. Tedy alespoň u nás...

EDIT: nVidia se sama dostala do docela absurdní situace - nový highend jen na papíře, starý high end vyprodaný.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 10:10:06

Já koupil 5700XT v únoru za 8400Kč na Bazoši, podle mě ideální cena
exRathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 18:19:40
avatar
BTW kam zmizel článek pojednávající o pamětech s novými Ryzeny?

Měl jsem tam dotaz, jak rozeznat "Single ranked" paměti od "dual ranked"...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 18:37:58
avatar
pardon, chybyčka se vloudila v nastavení, už je vidět
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 19:13:13
avatar
Na Nvidi bych si dal pozor. Spěšně vydali své nové karty, jestli se tomu papírovému vydání dá tak říkat a já si říkám proč to tak uspěchali? Museli vědět, jak to dopadne. Američani nikdy nic neponechávají náhodě. Vše mají dopředu přesně vykalkulováno. Jsou známy specifikace, výkony a spotřeba. To je všechno jasné. My, stejně jako Nvidia, čekáme na vydání karet AMD. Vžijme se do situace Nvidia a přemýšlejme tak, jako oni. Jaké mají možnosti v okamžiku, kdy vyloží na stůl karty AMD. Věřím tomu, že Nvidia má v záloze nějakou podpásovku a tu použije, jakmile zjistí specifikace a výkony karet AMD. Jediná možnost, jak něco takového provést na dálku něco s výkonem karet, které už jsou v uživatelských PC a u distributorů, je aktualizace ovladačů a aktivace nějakých funkcí, které následně zvýší výkon jejich grafik nad úroveň konkurence. Tohle mne napadá jako nejjednodušeji proveditelná akce. Prostě vydáme nové karty s nějakým výkonem, protože nevíme dopředu s čím přijde AMD. Bude to sice nemastné, neslané, ale použitelné a výkonnější, než minulá generace karet. Proto si necháme v záloze rezervu, která nám umožní, po vydání konkurenčních karet, zvýšit výkon karet v herním segmentu např. o 10% a tím se dostat nad výkon karet konkurence. Byl bych rád, kdyby to tak nedopadlo, ale cítím ze strany Nvidia nějakou čertovinu.
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 20:20:10
avatar
to je síce možné, ale pri tých spotrebách málo pravdepodobné že by to sa až tak posunulo. Uvidíme.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 23:55:53
avatar
žádný magic s 3080/3090 nečekejte. Maximálně cena půjde trochu dolů nebo bude 10GB model 3080ky rovnou zrušen a nahrazen 20GB.
Možné jsou i super edice. Kdyby to bylo pro NV hodně špatné, tak bude tlačit na 7nm+ refresh u TSMC příští rok, což se stane tak jako tak. TSMC proces "vylepší" Ampere dostatečně - platí jako vždy: kdo sedl na lep Nvidii a musel mít všechno hned dopadl nejhůř. Vemte si za jaké peníze a s různými problémy si někdo dnes pořídil 10GB 3080ku a za rok klidně může být totálně neprodejná (a ne kvůli AMD ale klidně kvůli vlastní nabídce NV)
mXMach [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 11:00:54
avatar
Celkově je možné, že dostupnost je miziva jen proto aby nvidia prodala par 3080 za pro ne super cenu, ale moc jich nezbylo na skladech.. a až bude dostupna navi tak prijdou s 20/16GB verzema rovnou. Proto predstaveni 3070 den po AMD - aby rekli tak bacha umíme do 3070 16GB a do 3080 20GB. Ale nevim je to jen teoreticka moznost.
saracenka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 21:11:39

Kto vie či to ešte nieje fake info, nezdá sa mi žeby Big Navi pri 2,4GHz malo len spotrebu 255W. Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 21:17:02
avatar
255 je TGP ;) ne spotřeba celé karty
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 21:26:10

Ale taky to může být total graphic power, což je spotžeba celé karty
saracenka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 15:47:53

Keby sme vedeli nielen spotrebu čipu, ale aj celkovú spotrebu GPU, s toho by sme hravo odvodili ake pamäte AMD použilo na GPU
Keby bola celková spotreba 280W to by znamenalo jednoznačne HBM2
Pri 300W to by znamenalo použitie 2GB čipov GDDR6
a pri 330W s toho by sa dalo odhadnúť 1GB čipi GDDR6.
Nvidia do 3080 tlači 260W TGP s toho sa da usudiť, že aj AMD tlači poriadne na pílu a velke rezervy tam niesu.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 21:18:50

Ona je tzotiž otázka, co znamená TGP. Podle některých je to spotřeba čipu. Takže celá karta by šla v tomto případě přes 300W
saracenka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 21:34:16

Keby len 300W spotreba 16GB GDDR6 môže biť kludne aj 70W to by bolo cca 330W, tak či onak v zime nám zima nebude...
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 08:12:09
avatar
AMD a Nvidia nepoužívajú tie názvy rovnako
https://www.geeks3d.com/20190613/graphics-cards-power-tdp-tgp/
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 12:11:19
avatar
Další odhad spotřeby - vypadá to skoro na plichtu s RTX 3080:
https://www.igorslab.de/en/amd-radeon-rx-6000-the-actual-power-consumption-of-navi21xt-and-navi21xl-the-memory-and-the-availability-of-board-partner-card-exclusive/
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-18 22:09:32

NAVI 21XTX hahahaaaa povedal som, ze Lisa neukazala to najlepsie co maju
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 10:12:51

A pak se ukáže, že to co AMD ukázala bude nějaká 6700XT, ne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 10:18:20
avatar
o tom pochybuji ... určitě to bylo velké NAVI 21 takže mionimálně RX 6800 série ...
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - tak pujdeme počítat karty v li 2020-10-19 11:15:23

Můj tip č1: AMD vydá 2 karty, jedna těsně nad, jedna těsně pod rtx 3080. Tím těsně myslím do ~7%.

Můj tip č2: AMD představí další karty konkurující rtx 3070 s vydáním někdy později, podobně jako to udělala NV.

Můj tip č3: Karty budou jen reference a přesto budou hned po uvedení vyprodány a/nebo nedostupné bez ohledu na dodané množství. Jednak lidi sedí doma na zadku, protože covid, a druhak proto, že fanoušci AMD čekají na highend AMD už moc dlouho. Takže se situace na trhu až tak moc letos nezmění v nižších hladinách. Možná ani v té nejvyšší kategorii, protože prodejci si ceny natáhnou vysoko a i tak vše prodají.

Můj tip č4: Cena i spotřeba budou mírně nižší, než u Nvidie, ale "za hubičku" to nebude Spotřeba je podle mě něco, co si AMD dořešilo/řeší až teď, podle toho jak jednotlivé edice pořeší takty. Však to znáte. Je to jedna z těch věcí, které lze přizpůsobovat kdykoliv vzhledem ke konkurenci. NV to už moc štelovat nahoru nemůže, protože ta jede na doraz.
saracenka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 12:28:21

Zadara to určite nebude
podla taktov je jasne že to AMD vyrába na 7nm+ EUV 536mm2, za ďalšie ma to 80CU 2x väčšie ako 5700XT + samostatne RT čo vraj zaberá 100mm2 čipu, ma 2x viac pamate.
5120SP na 2,4GHz 16GB keď k tomu sa pripočíta nárast IPC...
Len dúfajme že AMD bude predávať aj plne odomknutý čip PC nadšencom, zatiaľ sa hovori o čipe s 3840SP 60CU a 4608SP 72CU
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 12:45:04

Podle mě AMD vydá nejvyšší model s 80CU, který bude mírně deklasovat RX 3090. nVidia se pak na "trůn" vrátí začátkem roku s edicí RX 3090 SUPER, která už bude na 7nm TSMC a bude mít takty kolem 2300 MHz.
saracenka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 13:01:50

Nvidia plánovala vyrábať aj GA101 len ho zrušila kvôli nie veľmi dobrému 8nm procesu Samsungu. Ale čip je na svete a TSMC bez problémov vyrába ešte väčši čip A100.
Osobne pochybujem žeby sa chcela Nvidia vzdať bez boja.
A100 ma 8100 jadier
GA101 sa šuškalo niečo o 6800 jadier
GA102 ma 5400 jadier 3090
GA102 ma 4300 jadier 3080
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 14:15:42
avatar
ano, levné ty RX 6000 určitě nebudou. Budou levnější než NV (snad), ale levné nebudou, to vám mohu 100% potvrdit už teď ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 12:22:46
avatar
Já jsem hlavně zvědav na ty porovnání podle velikosti čipů a jejich nástupců tak jak se to dělalo před nedávnem v případě 2080>3080.

Hele letí bumerang.
saracenka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 12:45:11

Big navi si AMD môže tak porovnať s VEGA 64, alebo Radeon VII Minuli rok nejak zabudli na 5800 či 5900 Nepočítali s tým, že za 2 tyžne predaja im zmyznu 60% vyrobených ZEN2 s pultov.
Minuli rok obetovali Highend GPU, tento rok obetovali ZEN3 a vyšupli ho s 7nm+ EUV, aby bolo dostatok GPU. Je to o ničom keď len jedna továreň vyrába výkonne čipy...
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 12:54:50

aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 14:14:52
avatar
// jo ten bumerang tebe konkrétně trefí přesně mezi oči, jako vždy

Nevím na co jsi zvědav, když je jasné, že high endové BIG NAVI nemá předchůdce v současné generaci, maximálně tak starý čip z R9 290X/295X2 to bylo poslední skutečné běžné high end GPU od AMD/ATI ... od té doby AMD vlastně klasické hig end herní GPU nemělo ... teoreticky by se dalo srovnávat s původní 14nm VEGA, ale to byl také čip tak nějak mezi vším, měl HBM atd. klasický herní high end to moc nebyl .... jak říkám, naposledy mělo AMD něco srovnatelného určením a zaměřením s novým NAVI2 v generaci R9 290X/295X2

jediné co má přímého nástupce z aktuální generace je NAVI 10 a to bude NAVI 22. Ty se dají srovnávat.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 14:36:55

Má vůbec AMD rozdělené čipy tak jako Nvidia? Nikde jsem to nedohledal...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 14:51:04
avatar
??? jako jak to myslíš?

jako pro low end, high end, mainstream atd.? Samozřejmě, AMD ale nemělo teď dlouho klasický high end, NAVI 21 je po mnoha letech první čip pro high end a pokud se potvrdí zprávy o jeho velikosti, tak je to největší čip od dob FIJI (FURY série) to mělo 596mm2. Před tím bylo HAWAII (R9 290X) se 438mm2

naposledy 12nm VEGA měla 486 ale dieshink na 7nm (Radeon VII) má jen 331mm2 a podobný počet jednotek má dnes NAVI 10 (251mm2) ... takže pokud má 7nm+ NAVI 21 přes 500mm2 (což vypadá že má), je to první high end GPU od AMD za hodně dlouhou dobu .... no a pod ním bude NAVI 22 a NAVI 23 pro mainstream a low end.

AMD k NAVI sérii navíc přidá výpočetní ARCTURUS pro MI sérii, ten má být ještě větší, ale nemá grafické jednotky. Je to výpočetní "GPU" podobně jako A100 od NV dnes. Zatímco NAVI 21 má mít 5120 jednotek, ACTURUS jich má prý přes 8000 a vše orientováno na FP32/64 výkon. NAVI 21 je hlavně herní GPU ....

takže pokud ti jde o rozdělení, myslím že to AMD bude mít rozděleno dobře. Jen prostě pár let nemělo některé věci v nabídce a VEGA speciálně bylo univerzální řešení přesahující segmenty apod. ale často z nouze protože prostě AMD nemělo peníze, čas ani lidi udělat pořádná GPU pro všechny segmenty. To už ale neplatí ;)
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-19 15:25:27

Myslel jsem to tak, že u Nvidie víme, jaký byl použitý čip. Víme jeho název, velikost a plnou specifikaci. U každé karty pak víme, jaký byl ten čip použit, jak je velký (velikost zůstává) a jakou má specifikaci (ta se mění podle defektu). Toto jsem právě nedohledal.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 08:55:34
avatar
Tahle značení AMD opustilo s přechodem pod AMD. Od toho momentu si to tam tak nějak flákaj jak jim to vyjde. Až nyní přicházeji zase s nějakým přesnějším značením navi 21 22 XL atd.

Do nynějška si to pojmenovávaly jménny jako Hawai XT. Polaris atd. Takže vlastně nic co by určovalo co je nástupce čeho.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 09:20:17

Jj. Koukám na to, že do nějaké HD4000 to bylo tak nějak značeno a pak se od toho upustilo. Takže vlastně memáme žádná srovnání, což je škoda. Ne že by na tom nějak záleželo. Ve finále je to jedno co tam je za čip. Ale jen tak pro zajímavost...
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 08:13:39

Bude další refresh Polarisu?
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 08:39:02
avatar
No to už doufám ne To už by bylo vícekrát nadstavený jak 8800
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 14:00:13
avatar
ne. POLARIS je ve výrobě proto, že jej vyrábí GF na 12nm procesu, pro který jinak není využití. Výroba je tak extrémně laciná, POALRIS má přitom technologicky stále vše na slušné úrovni. Takže zůstane jaký je, jak dlouho to bude možné, protože dokáže nabídnout za pár korun výkon, který kvůli vysokým nákladům na 7nm karty, je obtížný s modernějšími GPU nabídnout ...

Nicméně proti 7nm RDNA/RDNA2 grafikám, nemá efektivitou provozu/výkonu a technologicky žádnou šanci. NAVI 14 a NAVI 23 pro low end, jsou sice dražší na výrobu, ale jinak ve všech ohledech, speciálně v efektivitě, si POLARIS namažou na chleba. AMD nemá POLARIS důvod zlepšovat, stačí že vylepšila VEGA pro APU, ale budoucnost je jasně RDNA všude a ve všem ...
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nové info o AMD 2020-10-19 16:21:02

Společnost HPE dodá nový výzkumný superpočítač společnosti Pawsey ve výši 48 milionů USD

https://www.zdnet.com/article/hpe-to-deliver-pawseys-new-au48m-research-supercomputer/
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nové info o INTEL 2020-10-19 20:15:05

Společnost Intel se chystá prodat paměťovou jednotku NAND společnosti SK Hynix
https://www.wsj.com/articles/intel-nears-deal-to-sell-nand-memory-unit-to-sk-hynix-11603129781
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 10:51:51
avatar
Navi 21 XT: TBP 320W (355W AIB)
Navi 21 XL: TBP 290W
Odkaz
jestli je pravda že udávaná spotřeba bude u některých nereferencí v základu 355W tak po OC bude možná víceméně vysoko stejně jako u některých 3090, tedy 400W nebo i více
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 11:13:30

Díky za link, i když přes twitter Odkaz

Tato generace bude děs běs z hlediska spotřeby asi jak pro nvidia, tak pro AMD. Tím víc se děsím, co mě čeká v noteboocích.
Nicméně jestli se ta spotřeba potvrdí i pro AMD a opravdu bude výkon i spotřeba v podstatě podobná (ne stejná, prostě podobná), tak by mě zajímalo, jak se tady obhájí výroky o RDNA2 herní architektuře osekané pro vývojáře her vs. "tzv. výpočetní" architektuře Ampere.

Takže stále doufám že RTX3070/RTX3060 a navi 22 nebudou takový žrouti.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 11:38:09

No jsem taky zvědav. Každopádně jde i o to, že Big Navi je üdajně čistě herní karta, kdežto AMPERE nikoli. Další věcí je výrobní proces, 7nm EUV vs 8nm. Čili pokud je to pravda a spotřeba bude 320W, stejně jakou u RTX 3080, tak bych čekal výkon tak 20% nad RTX3090. Protože jinak si tu spotřebu nedovedu vysvětlit...
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 12:59:26
avatar
Citace:
Každopádně jde i o to, že Big Navi je üdajně čistě herní karta
no právě že to není zase tak čistě herní karta, kdyby byla tak by se označení Navi 21 vůbec neobjevovalo v betaverzích Mac OS, ty top karty s Navi 21 budou mít hodně vysoký výpočení výkon, tipnul bych si že to nebude úplně na úrovni 3080/3090 ale bude to přes 20 TF, tedy určitě více než jaký má výpočetní výkon 2080Ti a tak o 3-6 TF ( FP32) vyšší než má 3070 ( 20.31 TF)
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 13:26:01

Je to možné. Jen vycházím z toho, co se píše. Toto ukážou až samotné produkty
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 13:59:06
avatar
dokonce už se objevovali označení nástupce Navi 21, tedy Navi 31 v betaverzích Mac OS, psalo se o tom i tady na ddworld skoro před 4 měsíci Odkaz a kdyby to byl čistě herní GPU tak jedině že by měl Apple v plánu dělat nějakou herní konzoli ?
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 16:11:37

Na Macu se taky dá hrát. Dráž, ale dá. Proč by nemohli mít herní kartu?
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 18:48:44
avatar
dá ale to že si někdo připlatí několik desítek tisíc za to aby tam měl výkonnou kartu s Navi 21 většinou nebude hlavně kvůli tomu aby na tom Macu mohl hrát hry ale spíše kvůli urychlení práce, nějakých výpočtů ...
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 20:03:26

No zatím jsem nikde žádné info nezahlédl, ale předpokládám že WS karty budou také na navi2. Arcturus bych čekal jen v serverech na AI a podobné výpočty. To by odpovídalo těm zmínkám v ovladačích, ale mohlo by to ještě více zhoršilo situaci AMD karet ve WS.
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 22:44:14

Cesty Applu jsou nevyzpytatelné.

Ne teď vážně. Apple má i consumer sestavy. I když nám to přijde divné dávat za ně téměř dvojnásobek ceny oproti win platformě, jsou lidé, kteří na to nehledí. 1, I Apple si určitě uvědomuje, že ne všichni na jejich strojích kreslí a zpracovávají grafiku. 2, I na neherní činnosti se RDNA2 může hodit, byť se nám někdo snaží nakecat, že jde jen o herní architekturu. (není, zrovna tak jako ampere není čistě výpočetní arch.)
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zajímalo by mne 2020-10-20 12:19:40

Jak na tom bude Navi 23 se šířkou sběrnice a velikostí pamětí.
Kartu s míň jak 8gb vram bych už nechtěl. Tzn 192bit - 6gb, 128bit - 8gb. Počítám, že 256bit to nebude.
Aby to nebylo zase hnané na 128bit x8 PCI-e 4 jako RX 5500XT. To by nebylo dobré pro majitele starších desek s PCI-e 3.0, kteří chtějí nějaký ten slabší mainstream.
Tomáš Olej [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 12:46:22
avatar
MILUJU AMD - intel smrdíííí fuuuuj
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 13:02:53
avatar
můžete si laskavě tyhle FLAME výkřiky tady odpustit? Nejsme na to zvědaví. Tohle je slušný web, na žumpu musíte vedle.

berte to jako první upozornění ...
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Přibližná cena? 2020-10-20 13:13:01

Už se ví alespoň přibližná cena? Chtěl bych si pořídit některou z velkých Navi, ale pokud by měly stát stejně jako nové RTX 3080, tak bych si asi nechal zajít chuť. Chtěl bych vyměnit svou stávají rx 5700 xt za nový model, ale aby to mělo nějaký smysl, poohlížím se po vyšších řadách. Mám strop cca 18k, tak doufám, že ty ceny AMD nepřepálí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 13:29:35
avatar
ne ....

ceny se stanovují až na poslední chvíli. Každopádně vzhledem k tomu, že RTX 3000 se prakticky nedají sehnat, nemá smysl spěchat.

můj odhad je, že pokud AMD bude mít kartu s výkonem RTX 3080, tak bude levnější a ne proto, že by nutně musela, ale proto, že může, protože to vypadá, že AMD bude mít podstatně nižší náklady na výrobu díky jednodušší konstrukci karet ...

Jinak očekávám, že AMD v první plně představí grafiky od 499 dolarů výše (na NAVI 21), tedy od 14 tisíc víc. Určitě bude nějaký model pod 20 a pak nějaký model za 20 případně extra TOP edice za 20+. To je můj názor, vše se dozvíme za týden, 28.10.2020 kdy AMD karty představí ...
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 13:42:43

Mno, už jsem jako na trní. Hlavně aby karty byly k dispozici v dostatečném množství. Mám už rezervovaného nového Assasina i Cyberpunk a rád bych si je zapařil už i s RT.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 17:05:10

AMD bude své produkty nabízet v zásadě za ty stejné ceny, co srovnatelně výkonná konkurence. Možná sleva tam bude max. 10-15% dolů. Na nějaké ty zvyklosti z dřívějška, že AMD šlo třeba pod konkurenci o třetinu nebo aspoň čtvrtinu ceny dolů, na to zapomeňte. To už je minulost.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 17:42:08

Jo, s tím jsem docela smířen, a 10% - 15% je docela dost při těch cenách. Otázka je, jaké modely vůbec vydá. Nvidia má prakticky 3090 za 40k, 3080 za 20k a 3070 bude pravděpodobně za 15k. Doufám, že AMD nebude mít pouze nějakou super big Navi konkurující 3090 a verze konkurující 3080, respektive 3070, ale nabídnou i něco mezi. Pro mě jako pro majitele 1440p monitoru by byla výhodná karta mezi 3070 a 3080, a to jak výkonnostně, tak i cenově.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 18:35:40

AMD ma väčšinou drahšie TOP modeli, keď chceš ušetriť a mať lepši pomer vykon / cena / spotreba, jednoducho nekupuj TOP model.
napriklad Vega64 vyhodnejši a uspornejši model Vega56
RX5700XT vyhodnejši a uspornejši model RX5700
Ryzen 3800XT vyhodnejši a uspornejši 3700X...
Preto dosť vela ludi si počka na Ryzen 5600 bez X alebo na uspornejši a hlavne lacnejši Ryzen 5700
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-20 22:02:15

Ušetřit nechci, leč budu muset. Dvacka za kartu mi už přijde docela nemorální cena. Jinak, lepších a horších modelů u AMD jsem si vědom, sám mám od nich grafiku a procák. Jen doufám, že budou k dostání výkonnostně odlišné modely i u Navi 21.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 229x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 165x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 813x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1145x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1463x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1311x
Komentářů: 6