Efektivita až na prvním místě. Platí to pro procesory RYZEN a bude to platit i pro grafiky Radeon.
Považuji za téměř zázrak, že se AMD podařilo dobře zakamuflovat parametry, výkony a vůbec RX 6000 grafiky až doteď, kdy jsme přesně měsíc před jejich oficiálním odhalením. Touhle dobou už jsme o NVIDIA RTX 3000 kartách dávno všechno věděli, tedy s výjimkou cen, které se obvykle stanovují až na poslední chvíli. O AMD RX 6000 ale stále koluje jen halda dohadů, které AMD zcela záměrně a úmyslně přiživuje falešnými informacemi, jež podstrkuje některým leakerům. Musím ale také říci, že spousta informací speciálně od dvou zdrojů, je velmi přesných. Jinými slovy, zase tak dobře se AMD utajit RX 6000 nepovedly :). Nicméně jen velmi málo lidí ví, které ty dosavadní spekulace opravdu nebyly jen spekulace ;).
Ovšem některé věci lze utajovat jen do určité chvíle. A ta chvíle nedávno nastala. Firma ještě nedávno poskytovala informace jen velmi malému okruhu lidí, prakticky vyjma výrobce referenčních karet a Sapphire, co by dvorního výrobce Radeon grafik, nikdo jiný nebyl o RX 6000 informován. Ale v těchto dnech a týdnech už není zbytí. AMD musí informovat partnery všeho druhu o tom, co chystá, aby ti byli připraveni a současně informace dostávající všichni výrobci Radeon grafik, tak aby mohli plně pracovat na svých nereferenčních modelech. K tomu jsou zde informování OEM výrobci a další partneři pro vývoj SW a aplikací atd.
Jsme přesně měsíc od představení RX 6000 série a dosavadní naprosté utajení některých informací je už tedy nemožné. Speciálně proto už konkurenční NVIDIA ví, co AMD má a chystá, proto na poslední chvíli posilovala výkon RTX 3090 s vyhnáním maximálních limitů výše, proto uvedla 10GB RTX 3080 „jen“ za 699 dolarů a chystá její 20GB verzi a také 16GB edici RTX 3070, krátce po představení nových Radeonů. NVIDIA ví, co si proti ní AMD připravilo …
- AMD RADEON jde stejnou cestou jako AMD RYZEN
V hlavní roli je efektivita. A teď nemluvíme jen o provozní, tedy vysoký výkon s co možná nejnižší spotřebou, kdy asi málokdo pochybuje, že AMD díky 7nm+ EUV procesu u RDNA 2 převálcuje 8nm NVIDIA AMPERE v provozní efektivitě na celé čáře. Ne, řeč je hlavně o funkční a výrobní efektivitě. AMD proti NVIDIA nasadí mnohem menší čipy a mnohem jednodušší karty. A nebude to znamenat, že by byly snad automaticky slabší.
Je to stejný styl, jaký používá AMD u RYZEN procesorů, kde proti obřím až 28jádrovým monolitům Intelu, nasazuje malé jednoduché čipy, které jsou ve výsledku mnohem výkonnější, a především výrazně efektivnější, pokud jde o výrobní nároky, náklady atd. Ano, očekávané a ohlášené BIG NAVI je větší čip než NAVI 10 na RX 5700 sérii, ale není to stále vyloženě obří čip. Bude rozhodně výrazně menší než 8nm GA102 jádro na RTX 3080/3090, které má 628,4 mm2 a mnohem menší než 7nm AMPERE A100 s 826mm2. Velké NAVI známé jako NAVI 21 má mít maximálně 505mm2, spíše se očekává, že bude ještě o něco menší. Na rozdíl od AMPERE, která je dělaná jako pro hry, tak hlavně pro HPC a výpočty, je NAVI RDNA 2 čistě herní řešení. Na výpočty a HPC má AMD nově speciálně oddělenou CDNA architekturu. Na něm bude postaveno velké GPU „ACTURUS“, které bude mít mnohem větší FP32 výkon a na kartě Radeon MI100 se představí také velmi brzy.
Rozdělení vývoje herní a výpočetní architektury je jeden krok v rámci efektivity výroby i provozu herních grafik. Druhým je fakt, že RDNA 2 vznikla přímo na míru hrám a herním technologiím nové generace. Je to poprvé, kdy nová generace GPU vznikla přímo ve spolupráci s herními vývojáři (SONY, MICROSOFT). A to je jedna z největších zbraní nových Radeonů. Jednoduše řečeno, neobsahují zbytečné věci! Až doposud všechna GPU, jak od AMD, tak od NVIDIA, obsahovaly prvky, které teprve potom objevovaly vývojáři her a často se ukázalo, že je to k ničemu a než se ty technologie začaly používat (pokud vůbec), byly na trhu dvě další generace GPU, takže ty starší GPU byly jen zbytečně složitější. RDNA 2 je jiné, nemá nic zbytečně a má vše přesně tak, jak to budou hry a vývojáři používat. Proč? Protože si to vývojáři sami tak přímo navrhli. Včetně akcelerovaného Raytracingu, včetně spolupráce GPU s SSD, akcelerací zvuku atd.
Současně AMD pokračuje ve své staré strategii menších, ekonomičtějších, ale velmi rychlých čipů. Strategii, kterou kdysi trápilo v minulosti NVIDIA (jistě pamatujete na Radeon HD 4000 generaci a další). Bohužel tuhle úspěšnou strategii rozbouraly problémy Radeon divize v roce 2014 a dál, kdy na vývoj mnoha čipů, které měly být a prostě nebyly, AMD nemělo peníze, lidi ani klid. Nicméně v posledních pár letech, jak jistě víte, se věci u AMD poněkud změnily. Hodně změnily. RDNA 1 (RX 5000) bylo takové rozkoukání se a prakticky vzato bylo to podobné jako s RYZEN 1000. Nová RDNA 2 je minimálně jako RYZEN 2000, ne-li v některých ohledech jako RYZEN 3000. A počkejte až uvidíte, co si AMD připravilo jako RDNA 3, která je jako architektura nyní těsně před dokončením ;). Každopádně úzká spolupráce s procesorovou RYZEN divizí, se SONY s Microsoft atd. je úplnou novinkou, pokud jde o vývoj klasického GPU. Ale díky tomu všemu bude RDNA 2 tím, čím je. Tedy zásadní grafickou generací, na které jsou již vyvíjeny a postaveny prakticky všechny zásadní hry a herní engine pro následujících několik let.
- Parametry nových NAVI RDNA 2 grafik RX 6000
Jednou z věcí, které se nedaří už moc utajit, jsou základní rámcové specifikace GPU a některé specifikace karet samotných. Jednoduše venku už obíhá příliš mnoho vzorků k různým schválením a testům, a pro ně se ladí SW podpora a ze všech těchto zdrojů tedy unikají informace. Neříkám, že jsou 100%, nicméně odpovídají některým starším únikům, ale i těm nedávným a pocházejí z důvěryhodných a prověřených zdrojů. Takže AMD chystá tohle:
(zdroj: videocardz.com)
Víme, že AMD má 3 nové čipy postavené na RDNA 2 architektuře. Největší NAVI 21 má podle všeho skutečně těch očekávaných 80CU, což pokud by zůstal zachován počet SP na jednotku, znamenalo 5120SP. Menší NAVI 22, které má 40CU, tedy stejně jako aktuální NAVI 10 (RX 5700). A úplně nejmenší jádro NAVI 23 má údajně 32 CU, nicméně tenhle malý čip je zatím zahalený větším tajemstvím, protože karty s ním určitě dorazí až v průběhu příštího roku. Jako první jdou na trh NAVI 21 již za pár týdnů, následované NAVI 22. A to buď současně, nebo spíše až začátkem roku. A teprve poté dorazí NAVI 23, pravděpodobně co by nástupce RX 5500 série apod. Samozřejmě čipy budou použity každý na minimálně 2 (či spíše více), různých modelů karet s různou specifikací a nastavením těch čipů, jak je tomu vždy.
(zdroj: videocardz.com)
Nicméně nové úniky prozrazují více. NAVI 20 série mají být pekelně rychlé! Ostatně to už naznačily konzole Microsoft a SONY, které Radeon RDNA 2 grafiky používají. PlayStation 5 má NAVI 2x GPU s aktivními 36CU, kdy je prakticky jasné, že jde o částečně uzamčenou odvozeninu varianty NAVI 22 (40CU). V případě SONY ale těch 36CU běhá na 2,23GHz stabilně! SONY ale hledí také na efektivitu, protože její řešení je vlastně SoC, takže nežene věci „na krev“. Lze předpokládat, že samostatné NAVI 22 s těmi až 40CU, které se nemusí ohlížet nutně vždy na spotřebu a omezené chlazení, bude moci jet na samostatné grafické kartě ještě rychleji. To potvrzují aktuální úniky, které hovoří o boost taktu údajně 2500MHz! Ano, čtete správně. 2,5GHz u GPU z bez přetaktování.
(zdroj: videocardz.com)
Radeon RX 6700XT, který by mohl být 40CU verzí NAVI 22 vybaven s tím 2,5GHz boostem, by tak měl o šílených 600MHz vyšší boost takt, než jaký má dnes Radeon RX 5700 XT s jeho 40CU verzí aktuálního NAVI 10. To navrch faktu, že RDNA 2 má vyšší IPC než RDNA 1 a další úpravy. Já mohu ze svých zdrojů potvrdit, že ten boost takt u nové karty bude opravdu vysoko nad 2GHz, ale 2,5GHz je opravdu hodně a beru to s rezervou. Na druhou stranu, když má SONY se 36CU 2,23GHz, tak minimálně 2,3GHz u klasické samostatné grafické karty považuji za reálných. Těch 2,5GHz v boostu je vážně mazce, zejména když úniky hovoří o tom, že samotné GPU má spotřebu 170W, celá karta by se tedy mohla vejít do 200W, což je méně než současný RX 5700 XT s 225W.
Každopádně je myslím na místě se domnívat, že Radeon RX 6700XT bude mít proti RX 5700XT znatelně vyšší výkon. Ale NAVI 22 není to „velké NAVI“ na které se všichni těší :).
- Velké NAVI (NAVI 21) v několika verzích
Je prakticky jisté, že NAVI 21 má těch až 80CU tedy teoreticky 5120SP pokud zůstane architektura RDNA 2 v tomto podobná jako RDNA 1. Bavíme se tedy o dvojnásobku proti menším NAVI 10 a NAVI 22. I tak by mělo dosahovat frekvence 2,2GHz! Pokud jde tomu tak, pak věřím tomu, že dvojnásobný výkon proti RX 5700 XT je jasně na stole. Co to znamená ve srovnání s RTX 3000 asi víte.
V tuto chvíli víme, že AMD testuje hned několik variant NAVI 21 karet, včetně jedné s HBM paměťmi. Nicméně ta údajně nebude určena pro hráče. Je velice pravděpodobné, že AMD vydá NAVI 21 s plnými 80CU a pak třeba se 60CU. Tedy něco jako Radeon RX 6900 XT (s údajně až 2,2GHz) a Radeon RX 6800 XT (s boostem prý až 2,05GHz). Power limit pro GPU je údajně jen 238W a 200W. Výkon RX 6900 XT verze by tak při plných specifikacích činil 22,5TFLOPS, což nelze srovnávat s NVIDIA RTX 3000 sérií kvůli zcela odlišným architekturám, ale lze to alespoň přibližně srovnat s RX 5700 XT, která dosahuje 9,754 TFLOPS při 1,9GHz boostu. Nový Radeon RX 6900 XT by tak byl 2,3x výkonnější! Což by ve hrách mělo znamenat alespoň dvojnásobný výkon proti RX 5700XT.
A velmi spolehlivé zdroje tvrdí že AMD tak prý připravuje jednu verzi s výkonem v úrovni RTX 3080 10GB a druhou verzi s výkonem lehce pod úrovní RTX 3090! Což považuji za hodně optimistické, vzhledem k tomu, že RTX 3080 10GB je přesně ve hrách 2x výkonnější než 5700XT a RTX 3090 to pak posouvá někam na 2,3 násobek. A bylo by to šílené vzhledem k tomu, že RX 6900 XT má mít jen 256-bit sběrnici a 16GB normálních GDDR6 pamětí. Tedy žádných 320 a 384-bit v kombinaci s ultra rychlými GDDR6X, které mají NVIDIA karty. Současně spotřeba AMD karet by mohla být o 50 až 100W nižší. Pokud by AMD v některých hrách proháněla RTX 3090, považoval bych to za nejoptimističtější výsledek. Nicméně že bude poblíž výkonu RTX 3080 je podle mě prakticky jisté, nic jiného by ani nedávalo smysl.
- Paměťová konfigurace je velkou zbraní RDNA2?
Někteří se teď asi diví, jak by mohla 256-bit grafika se 16GHz GDDR6 dosahovat téměř výkonu 384-bit s 19,5GHz GDDR6X?! Inu to je ten důvod, proč AMD tak dokladně a dlouho RDNA2 tajilo. AMD zkouší velmi chytrý a extrémně efektivní přístup. Součástí nejen GPU čipů vždy jsou poměrně malé, ale extrémně rychlé paměti (cache), které přes svou velikost dokáží zpracovat velmi rychle obrovské množství dat, ke kterým má GPU okamžitý přístup. Obvykle se bavíme o kapacitě několika jednotek MB. Aktuální NAVI 10 má například L2 o velikost 8MB. Ale nové NAVI 21 má údajně 128MB „Infinity Cache“. 128MB je obrovská kapacita na cache v křemíkovém čipu. Grafika ale tak nepotřebuje super širokou sběrnici a super-rychlé paměti. Díky tomuto systému je údajně výkon a vlastnosti tohoto paměťového systému srovnatelné jako by karta měla 384-bit s GDDR6X. Jenže 256-bit sběrnice a normálně GDDR6 jsou mnohem levnější, mnohem efektivnější na výrobu i provoz.
To by současně vysvětlovalo, proč třeba v případě toho menšího NAVI 22, které má teoreticky „stejných“ 40CU jako NAVI 10, tak NAVI 22 přes lepší výrobu je větší. NAVI 10 měří 251mm2 na 7nm výrobě, NAVI 22 má údajně přes 330mm2 na 7nm+. Proto si ale prý také RX 6700 XT má vystačit jen se 192-bit sběrnicí.
- Proč už o Radeon RX 6000 AMD nemluví?
Vše výše uvedené samozřejmě stále berte jako spekulace, nicméně pocházejí z ověřených zdrojů a něco už jsou vyloženě úniky z SW a ovladačů, takže řada věcí správně bude. To s tím výkonem je samozřejmě otázka. Nicméně protože víme, že NVIDIA ví a chystá také RTX 3080 20GB verzi, velmi brzy po vydání RX 6900 XT 16GB, tak to asi nebude úplně náhoda ;).
Někteří se i proto diví, proč AMD o nových grafikách nemluví, když NVIDIA už své RTX 3000 modely vydala? Že prý tím AMD přichází o zákazníky, kteří by třeba mohli počkat s nákupem apod. AMD ale ví moc dobře, co dělá. A teorie o tom, že mlčí proto, že výkon nových karet je nic moc, nemá žádnou oporu v žádné spekulaci ani relevantním úniku o nových Radeonech. AMD stejným způsobem dosud nemluví o ZEN 3 procesorech, které představí už příští týden, tedy 8.10.2020. A mohu vás ujistit, že jejich výkon je více než zajímavý. AMD prostě nemá co získat tím, že by teď začala o Radeon RX 6000 mluvit. Mohla by jen ztratit, když o nich začne mluvit předčasně.
Ostatně jak to vypadá, když začnete s novými grafikami předčasně, než je vše řádně otestované, než jich je vyrobeno dostatek atd., tak to přesně vidí teď u konkurence. To, jakým způsobem NVIDIA vydala, a jaká je situace RTX 3000 grafik, je varovným příkladem, proč si radši dát na čas, než vše uspěchat. NVIDIA evidentně věci uspěchala, a to je něco, čemu se chce AMD za každou cenu vyhnout. Mám potvrzeno, že AMD by bylo schopno vydat a oznámit karty klidně teď v září, ale dopadlo by to podobně, jako s RTX 3000, tedy týdny naprosto minimální dostupnost karet, spousta čekání, spousta rozmrzelých uživatelů a možné potíže všeho druhu při nedostatečném otestování a zbytečně uspěchaném uvedení. AMD tak pro svoje dobro a dobro nás zákazníků, zvolilo strategii, že karty vydá až je bude mít skutečně připravené. A to v množství, které má smysl vydat.
Tím spíše, že se očekávají velmi zajímavé ceny. AMD nemá co získat tím, že teď začne o RX 6000 mluvit, odhalovat jejich výkon i proto, že v současné situaci na trhu prodá i později vše, co vyrobí. Takže nemá smysl se „snažit odlákávat“ zákazníky od RTX 3000, protože až těch bude dostatek, budou na trhu už i RX 6000 ;). A pokud by skutečně byly RX 6900 XT tak dobré a potenciálně ještě výhodnější než RTX 3080, bylo by strategicky výhodné do budoucna, kdyby se teď pár lidí, co nepočkalo, spálilo. Poučení pro všechny do příště.
Především ale AMD teď nechce zbytečně drolit pozornost zákazníků, protože v následujících 3 týdnech chce, aby všichni věnovali zaslouženou pozornost novým ZEN 3 procesorům RYZEN 5000 ….
Já osobně neočekávám, že by to na grafickém trhu dopadlo v dohledné době jako na procesorovém trhu, kde RYZEN 3000 převálcoval Intel prakticky všude a nový RYZEN 5000 ho na nějakou chvíli dorazí úplně všude. RDNA 2 ale není žádné ořezávátko a žádná nouzovka vzniklá na koleni při svíčkách za pár šupů. Jeho hlavní výhoda bude spočívat ve faktu, že na rozdíl od AMPERE, které je jako VEGA orientované univerzálně a výrazněji na výpočty, RDNA 2 je jen a pouze herní architektura. Kterou navíc od začátku vyvíjeli s AMD také SONY a Microsoft, pro své herní konzole a své hry. Ale ano, je to stále jen začátek, grafická divize AMD se rozjíždí se zpožděním za tou procesorovou. Řekl bych, že Radeon divize je teď v tuto chvíli tam, kde byla procesorová divize, když vydávala RYZEN 2000. Stojím si za tím, co jsem řekl už dříve. AMD Radeon je v současnosti každopádně ve stavu, v jakém jste ji v případě AMD ještě nikdy neviděli. Tohle je úplně jiná Radeon divize, než ta, která před lety uváděla VEGA a POLARIS. A produkty tomu budou odpovídat. Je možné, že v souboji Radeon RX 6000 vs RTX 3000 nebude ani jasný vítěz (vím jen už teď, že minimálně v této generaci zvítězí hlavně zákazníci, na rozdíl v předchozích několika letech) a obě firmy budou každá v něčem lepší než druhá. Ovšem tentokrát bude souboj ve všech cenových hladinách, což už jsme dlouho neměli. A vůbec bude následujících několik let velmi zajímavých.
Já vím, že někteří mají předsudky vůči AMD, vzniklé jednak naprosto nepochopitelnými chybami samotného AMD v minulosti, ale také akcelerované už roky nezdravou jednostrannou marketingovou masáží, díky naprosté dominanci NVIDIA zejména na marketingovém poli. Prakticky každý, kdo řekne něco proti NV, pochválí AMD za něco, či nepapouškuje to, co říká marketing NVIDIA, je považován za blázna, fanATIka apod., protože na faktech dnes záleží stále méně, speciálně v marketingu.
Můžeme jen doufat, že kromě dobrých produktů dokáže AMD zapracovat i na tom marketingu a přestane to být na trhu tak jednostranná záležitost … ať se tomu někteří brání, jak chtějí, marketing bohužel funguje. Proto na něj NVIDIA tak moc sází, a tak moc do něj investuje. Ví, že i horší produkt prodáte s dobrým marketingem lépe a ve větším množství, než sebelepší produkt bez marketingu … je to smutné, ale je tomu tak. Osobně tedy nemám ani tak obavy o Radenn RX 6000 samotné, jako o to, aby je AMD dokázalo konečně propagovat, jak si zaslouží.
A především aby nepoužívalo nás nezávislé novináře, testery a nadšence k tomu, abychom dělali za ní (a zadarmo) prakticky opozici marketingové mašinérii NVIDIA jen tím, že se snažíme být objektivní a říkat, jak věci jsou. Přál bych si, abychom mohl psát o AMD produktech, tak jak píši a nikdo mě přitom neustále hloupě a nesmyslně neosočoval z nadržování AMD apod. Jinými slovy, aby AMD dělalo opozici marketingu NVIDIA a já a mnozí další jsme nebyli terčem marketingem zmanipulovaných ovcí jen proto, že AMD je neviditelné a mnozí tedy ani neví, jak se věci mají díky té jednostranné masáži.
Že NVIDIA projdou věci, které by AMD nikdy neprošly, vidíme ostatně i na naprosto objektivně ve všech ohledech zpackaném vydání RTX 3000, a to nevíte zdaleka všechno co kolem toho v zákulisí je za humbuk. Takže já osobně doufám s nástupem RX 6000 hlavně v to, že AMD konečně začne něco dělat i na poli marketingu a podpory. To, že své novinky nehypuje a nemluví o nich předčasně více než je nutné, a jak to nyní předvádí, je dobré znamení ….
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|