U nové RDNA 3 generace se AMD soustředilo na maximální efektivitu. Provozní i výrobní.
Souboj grafických karet nové generace se blíží a AMD s revoluční RDNA 3 bude hodně zajímavá. Firma si ale velmi dobře hlídá informace. Nicméně asi vzpomínáte, že jsem několikrát v posledních měsících říkal, že většina informací, které kolují kolem RDNA a specifikací jednotlivých čipů nejsou úplně správné, ale že existuje jedna sada informací, která dobře je. Tedy podobná situace jako u RDNA 2 (RX 6000), kde také většina byla vedle, až na víceméně jeden zdroj. A mám takové tušení, že tento zdroj úřaduje opět. Po několika sadách parametrů a divokých spekulací se v posledních dnech objevily „nové“. Tedy přesněji řečeno, ony jsou vlastně staré. Až na pár detail jde totiž o víceméně původní verzi informací o RDNA 2 starých 1,5 roku, kdy vše bylo ještě ve vývoji před výrobou prvních čipů.
No a ač se to některých může zdát divné, tohle jsou ty informace, které dlouhodobě označuji jako za správné, o kterých jsem mluvil. Ono když se nad tím zamyslíte, tak to dává smysl. Nejen AMD při vývoji nové generace produktů samozřejmě zkouší různé varianty, ale ty se zase tak zásadně od sebe neliší. S ohledem na to, jak probíhá vývoj čipů, nemůžete drasticky měnit parametry, když máte omezené množství času na všechen vývoj a vyladění finálního produktu. Takže dnes mou s velkou jistotou říci, že tohle jsou velmi pravděpodobně skutečné parametry nadcházející generace Radeon grafik/GPU.
- AMD RDNA 3 (RX 7000 s NAVI 3x) – v hlavní roli efektivita!
Je pár věcí, které asi mnohé překvapí, speciálně pokud jde o udávanou velikost čipů a robustnost některých parametrů. Na druhou stranu, pokud sledujete, co píši delší dobu, tak víte, že AMD u nadcházející generace zvolilo jasnou prioritu již dávno. A tou je efektivita. A to nejen provozní, tedy výkon na Watt, ale současně i výkonová a výrobní, tedy za každou cenu minimalizovat velikost čipů a maximalizovat výtěžnost a další aspekty.
Nic z toho ale není tak překvapivé. V uplynulých letech to AMD řeklo mnohokrát. S GPU chtějí zopakovat to samé, co dělají s CPU. Tedy vyrábět extrémně efektivně extrémně efektivní malé čipy a skládat je k sobě pro vyšší výkon = dělat čiplety. Výhody malých čipů jsou zásadní. Z hlediska efektivity výroby je tu výtěžnost, kdy pro představu se udává, že AMD a její ZEN 3 čip (cca 80mm2 na 7nm) má výtěžnost až 90%! Jinými slovy 9 z 10 vyrobených čipů je plně aktivních, plně špičkově funkčních. To je nesrovnatelně vyšší efektivita, než u klasických velkých monolitů, kde i 70% hodnota výtěžnosti bývá považována za hodně slušných, většinou je to ale výrazně méně a klesá to s roustoucí velikostí čipů. A to se odráží i v ceně, kdy AMD ten jeden plně funkční čip vyrábí mnohem levněji a může prodávat za mnohem zajímavější cenu než konkurence. A pak je tady funkční efektivita. Menší čip = menší spotřeba ale i možnost dosahování vyšších taktů snáze atd.
Klíčové u ZEN architektur posledních dvou čipletových generací bylo to spojení několika čipů. Ale AMD se to podařilo vyřešit extrémně efektivně. Výsledkem je tak například RYZEN ThreadRipper PRO 5990WX, vůbec nejvýkonnější současný desktopový procesor, který má 64jader/128vláken a 8kanálový řadič pamětí. Má až 3,5x vyšší výkon, než nejvýkonnější desktopový procesor Intelu Core i9-12900K. Pokud by Intel chtěl vyrobit podobný procesor jako monolit, musel by prakticky porušit fyzikální zákony. AMD však 5990WX dokáže vyrábět překvapivě snadno s vysokou efektivitou i výtěžností. Fakticky vzato má 5990WX stejnou výtěžnost, jako běžný RYZEN 5/7/9 procesory. Jsou totiž tvořeny stejnými hlavními ZEN 3 čipy, jen 5990WX jich má 8, zatímco RYZEN 5/7 jeden a RYZEN 9 2. Pokud byste se snažili vyrobit monolit se stejnými parametry a výkonem, výtěžnost by byla mnohonásobně horší (pokud by to vůbec šlo funkčně vyrobit jako celistvý kus křemíku). A současně by nedokázal ani zdaleka dosahovat takových taktů ani efektivity z hlediska spotřeby. Ale zpět k RDNA 3 …
Není prostě tajemství, že AMD chce použít čipletový design i pro grafické karty. Speciálně pro ty výkonné, tedy místo obřího monolitu, který využívá NVIDIA, chce AMD mít sice na kartě možná i o něco více křemíku, ale složený z několika menších čipů, což bude výrazně snazší a levnější na samotnou výrobu, ale současně dosahovat i mnohem větší efektivity a možná i výkonu. Prostě si představte konstrukci RYZEN ThreadRipper 5000WX procesorů přenesenou na grafickou kartu. To je vlastně nová RDNA 3 alias NAVI 3x.
- AMD NAVI 31 (Radeon RX 7900 série) revoluce už letos
Nové NAVI 31 tedy bude tvořeno nikoliv jedním velkým čipem jako tomu bylo u GPU doposud, ale několika. To samo už není nová informace, nicméně mnohé překvapí, že parametry nejsou zdaleka tak „robustní“ jak některé spekulace uváděly. I samotný hlavní čip je mnohem menší, než na high end mnozí čekají. Konkrétně má NAVI 31 a jeho hlavní 5nm GDC pouhých 308mm2! pro srovnání, konkurenční NVIDIA AD102 pro RTX 3090 má mít na 4nm výrobě (vylepšená 5nm) přes 600mm2! A přesto má mít NAVI 31 stejný nebo dokonce vyšší výkon. Jak je to možné?
AMD totiž některé věci oddělilo do dalších mnohem menších a levnějších čipů. Speciálně cache nebo řadič apod. Ty navíc bude vyrábět levněji na 6nm, takže přestože budou mít plnou funkčnost a přínosy jako by byly součástí hlavního čipu, budou stát na výrobě zlomek toho, co by stály být součástí monolitu. Nemluvě o výtěžnosti, která bude násobně jiná. Konkrétně NAVI 31 má mít na RX 7900 sérii karet 6 těchto MCD čipů, každý s 37,5mm2. Dohromady tedy spolu s 5nm GCD něco přes 530mm2 křemíku (tedy více než má monolitické NAVI 21 dnes). Ovšem protože to nebude monolit, bude výtěžnost a cena řádově jinde proti 600mm2 velkému 4nm monolitu NVIDIA. Což bude „dost problém“, pokud by finální karty měly mít podobný výkon. tedy přesněji finanční problém pro NVIDIA.
NVIDIA se nebojí ani tak toho, že by na AMD výkonově nestačilo (i když i tady má obavu), NVIDIA se bojí toho, že jí AMD udělá to, co na poli procesorů Intelu. Tedy že dokáže nabídnout high endový výkon za mnohem nižších výrobních a provozních nákladů. A NVIDIA se bojí oprávněně, protože to je hlavní cíl AMD u RDNA 3 architektury. Revoluční provozní a výkonová efektivita.
Menší čipy jsou nejen výrazně levnější, zejména když bezmála polovina toho funkčního celku bude v případě AMD vyráběna laciným 6nm procesem s výtěžností přes 90%. A kritická hlavní část GPU bude jen poloviční ve srovnání s NVIDIA čipem = mnohem vyšší výtěžnost, nižší spotřeba ale i možnost mnohem vyšších taktů. AMD navíc na prvních grafikách neukáže zdaleka plný potenciál, protože vedle čipletové konstrukce má možnost ty cache čipy ještě vrstvit nad sebe, což sice testuje a má prototypy, ale u této generace herních GPU to údajně v praxi nenabídne (není takové překvapení).
Každopádně potenciální Radeon RX 7900 XT s NAVI 31 má mít až 12 288SP ve 48WGP v kombinaci s 96MB Infinity Cache. Karta má 384-bit sběrnici a pravděpodobně 24GB GDDR6 18GHz+. A zajímavé kódové označení „PLUM BONITO“. A ač se možná ty parametry někomu zdají jako nedostatečné, pořád má mít běžně 2x vyšší rasterizační výkon než Radeon RX 6900 XT dnes, tedy největší mezi-generační skok ve stejné třídě v historii! Ovšem spotřeba má být na úrovni, a to pravděpodobně kolem 350 – 375W v referenci. Po stránce provozní efektivity mnohem lepší než jen 50% zlepšení, které AMD oficiálně u RDNA 3 slibuje. Možná někteří pochybují, že ten 2x větší výkon jen s takto „lehkými“ parametry možný proti RX 6900 XT a tedy i RTX 3060, ale možný je. RDNA 3 je výrazně posílená RDNA 2 s několika zásadními změnami. Vedle toho je mohutně přepracovaný celý Infinity cache systém (i s ohledem na fakt, že jde o čiplet) no a nezapomínejme na 5nm výrobu a fakt že to GDC je výrazně menší než 520mm 7nm NAVI 21 dnes. Takže nejen více výpočetních jednotek, ale i mnohem vyšší takty kolem 3GHz. A přesto nebude mít extrémní spotřebu a troufám si říci ani cenu.
- AMD NAVI 32 (Radeon RX 7800/7700 série) příští rok
Nicméně čipletem nebudou jen nové TOP modely, které dorazí ještě letos, ale i nižší řada RX 7800/7700, které by měly mít NAVI 32. To bude o něco jednodušší a tedy také ještě levnější. Zatímco NAVI 31 má prý 1x 308mm2 CGD a 6x 37,5mm MCD, tak NAVI 32 má prý pouze 200mm2 5nm GCD a 4x ty stejné MCD čipy. Cenově na výrobních nákladech může stát tedy až o polovinu méně. Pravděpodobný Radeon RX 7800 XT s NAVI 32 by měl mít 7680SP v 30WGP, 64MB Infinity cache, 256-bit a 16GB GDDR6 18GHz+. Výkonem tedy stále výrazně nad výkonem RX 6900 XT nebo RTX 3090, ovšem se spotřebou pod 250W a za výrazně lepší cenu s výrazně lepší efektivitou. Nicméně NAVI 32 dorazí téměř jistě až během Q1 2023.
- AMD NAVI 33 (RX 7600 série) možná letos, případně v Q1 2023
Stále ale platí, že i v RDNA 3 generaci bude klasický monolit. A to v případě nejlevnějšího čipu, mainstreamového NAVI 33, které navíc bude místo 5nm vyráběno 6nm. Ceny výroby je zhruba poloviční). Čip má mít 4096SP s 32MB Infinity Cache a 128-bit s 8GB GDDR6 18GHz+. To vše při TDP pod 200W ovšem s výkonem až na úrovni současných 7nm TOP NAVI 21 řešení, tedy zhruba RX 6800 XT apod. A hlavně cena bude hodně hodně nízko a čipů má být doslova záplava.
NAVI 33 je nicméně orientováno hlavně pro OEM a speciálně pro mobilní trh, takže by se mohlo jako první představit na CES 2023 v lednu právě v mobilních variantách. Určitě ale existuje i v desktopu, ale nevíme, zda za stávající situace AMD vydá Radeon RX 7600 XT ještě letos nebo až v tom Q1 2023. Zatím to vypadá na nejdříve prosinec tohoto roku.
- NVIDIA se RDNA 3 od AMD obává z dobrého důvodu …
Že u konkurenční NVIDIA jsou z nadcházejícího souboje s AMD hodně nervózní, je více než evidentní. NVIDIA si navíc v posledních letech vyrobila několik komplikací sama. Stále nedokázala najít adekvátní náhradu za Toma Petersena, který prakticky vytvořil všechny zásadní NVIDIA technologie a celý marketing kolem nich tak, jak je známe. Na RTX 4000 generace a jejím vývoji se už nijak nepodílel. Stejně tak NVIDIA přišla o tvůrce a celý team kolem něj, který vytvořil a vymyslel RTX technologii.
NVIDIA současně nezvládá věcí na poli managementu výroby, kdy přehnala svou pozornost na těžaře, ale především se v minulosti ne zrovna v dobrém rozešla s TSMC, ale loni zjistila, že se bez něj prostě neobejde, protože SAMSUNG není výrobně tak zdatný. NVIDIA se tedy snažila dostat se na nové 5nm/4nm výrobní kapacity u TSMC, což se jí podařilo, ovšem TSMC si jí pěkně vychutnalo. A nejen že NVIDIA nedostala žádné slevy, musela naopak ještě připlatit, a dokonce si předplatit celou výrobu. Což se loni zdálo jako dobrý nápad. Ovšem letos NVIDIA už ví, že tolik těch kapacit nebude potřebovat a snažila se je zrušit. TSMC jí ovšem odmítlo, umožní jen kvartální posun části kapacit a NV musí najít někoho kdo je využije místo ní, což bude obtížné ve stávající situaci. To vše velmi negativně ovlivní celkové výrobní náklady, a tedy ceny nových GPU NVIDIA.
No a teď si představte to zděšení, když už delší čas NVIDIA tuší, že bude se svými 4nm 600mm+ monolity stát na trhu proti čipletovým kombinovaných 5nm+6nm řešením AMD. Protože je naprosto jasné, že NVIDIA prohraje efektivitou v každém ohledu. Výkon sice možná bude podobný, ale spotřeba, provozní efektivita, výrobní cena a efektivity, to vše bude u NVIDIA o kategorii až dvě horší. A to je přesně cíl AMD s RDNA 3. Bezkonkurenční extrémní efektivita v každém ohledu. Nicméně AMD chce i tu výkonovou korunu, a vím na beton, že má a zkouší mnohem výkonnější verze NAVI 31, než s jakou vyjde na trh Radeon RX 7900 XT na přelomu října/listopadu. Cílem a AMD a nové RX 7900 XT je ale předvést extrémně výkonný ale i extrémně efektivní technologicky revoluční GPU produkt a doplnit tak novou nejlepší PC platformu na trhu (5nm RYZEN 7000 a X670), která vyjde už v září. NAVI 31 na Radeon RX 7900/7900XT dorazí pravděpodobně na přelomu říjen/listopad.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|