Máme tady několik nových informací k blížícím se Radeon RX VEGA grafikám.
AMD před pár dny prezentovalo nové produkty a mezi nimi poprvé ukázalo grafickou kartu Radeon RX VEGA. Vzhledem k tomu, že to byla akce určena hlavně pro finanční investory, AMD se záměrně soustředilo na TOP produkty s největšími maržemi a potenciálem vydělat opravdu velké peníze. A to jsou výkonné serverové a datové čipy (EPYC), procesory pro Ultra high end PC a pracovní stanice (RYZEN ThreadRypper) a profesionální a výpočetní grafické karty pro datové farmy. AMD proto jako první představilo výpočetní verze VEGA, která ani nemá v názvu RX, protože to není herní verze karty, ale je orientovaná na výpočetní segment, deeplearning AI atd., takže bude stát tisíce dolarů. AMD jen zmínilo, že chystá samozřejmě i další verze grafik s VEGA jádry určené i pro hráče.
Samozřejmě protože drtivá většina z nás jsou běžní uživatelé a grafiky používáme hlavně pro hraní her, asi nás představení jen profesionální výpočetní verze RADEON VEGA „FRONTIER EDITION“ zklamalo, protože jsme se nedozvěděli, jak to tedy bude s herními verzemi. Šéf grafické divize o velkém zájmu ale dobře ví, a tak v rozhovoru kolem této akce prozradil některé věci a promluvil poprvé o herních VEGA grafikách.
- AMD Radeon začalo fakticky od nuly
V první řadě se znovu vrátil k vysvětlení situace, která uvnitř AMD vznikla během minulých chaotických let, kdy se ve vedení firmy střídali různí lidé, strategie atd. Bohužel někteří z těch lidí vývoj GPU nepovažovali za primární, a tak výrazně osekali grafickou divizi. AMD tak přišlo o spoustu schopných lidí, ale také času a výsledkem v praxi tak například je, že AMD vůbec neuvedlo high endové verze POLARIS GPU. Prostě je neměl, kdo a kdy navrhnout. Vývoj GPU trvá zhruba 3-4 roky a tak když uděláte rozhodnutí, projeví se se zpožděním. Nicméně situace uvnitř AMD se před lety stabilizovala, současné vedení firmy stanovilo jasné priority a vrátilo se k vývoji velkých CPU, velkých GPU a také společné platformy APU. Základem AMD jsou však procesory a grafiky. Grafická divize RADEON se tak dočkala opět navýšení rozpočtu, dostala také volnější pole působnosti. Současný šéf RADEON divize tak najal zpět část schopných lidí, což se projevilo i v obrovském nárůstu kvality ovladačů AMD v posledních 2 letech, ale také obrovský posun díky AMD na poli API, kdy jeho MANTLE se stalo přímo novým VULKAN nahrazující OpenGL a většinu technologického základu opsal i Microsoft pro DirectX12.
AMD v podstatě muselo začít s vývojem na zelené louce, v podstatě úplně stejně, jako vznikal ZEN. Jedinou výhodou je poměrně schopná a technologicky velice zdařilá univerzální GCN architektura, která má stále značný potenciál. Přesto právě VEGA je zdaleka největší architektonická změna na poli AMD GPU od uvedení GCN na 28nm Radeon HD 7000 před několika lety.
- Co je VEGA a na co je zaměřena
AMD dlouhodobě zcela záměrně staví svá GPU jako univerzální. Proto mají tolik tranzistorů, výpočetní výkon atd. VEGA je pokračování této strategie a AMD nemá žádný důvod na tom nic měnit, tím spíše, že si vyvinula novou generaci API, která se začíná používat, jež skutečně využívá moderní GPU se vším všudy. V základu je VEGA architektura postavena na zpracování obrovských datových kapacit, čemuž odpovídá zcela nová konstrukce práce s pamětí atd. Z hlediska herního použití, má VEGA mít dostatek výkonu pro 4K hraní AAA her při 60Hz.
Šéf AMD prozradil, že VEGA má kompletně přepracovaný paměťový systém, celou strukturu GCN i geometrické pipeline a celou řadu dalších věcí přímo související s grafickým výkonem. Včetně zvýšeného výkonu na instrukci, takt atd. Současně s výrobou a vývojem tohoto GPU se snažilo AMD již vývojáře učit a připravovat nové prvky architektury využívat.
- Parametry a chystané varianty RX VEGA grafik
Pokud jde o představenou výpočetní Radeon VEGA Frontier Edici, tak není prý žádný problém na ni hrát hry, ale není na to primárně určena, některé optimalizace ovladačů i parametrů jsou prostě orientovány čistě na výpočetní oblast a pak je tu také cena karty, zkrátka není to herní verze. Finální herní verze RX VEGA bude prý „rychlejší“ a také bude mít několik vychytávek, které ale zatím neprozradíme.
Mimochodem šéf GPU divize také prohlásil, že ty herní ukázky běžely na slabší verzi vzduchem chlazené testovací verzi karty VEGA. Jinými slovy, finální VEGA bude výkonnější a zdá se, že AMD zvolilo stejnou strategii jako v případě RYZEN procesorů, kdy pouštělo záměrně do médií „úniky“ a preview testů s procesory na taktech 2,8GHz, 3,2 maximálně 3,4GHz bez turba a přitom vědělo, že finální verze bude výkonnější. Ale myslím že je to opravdu ta správná strategie, protože rozhodně není dobré, kdy se vytvoří velké HYPE na základě ukázek výkon s nějakým vysokými takty, kterých ale v praxi pak finální produkt dosahovat nebude a výkon tak bude nižší a zklamání uživatelů a hodnocení v recenzích tomu bude odpovídat. Myslím tedy že stále není na místě dělat ohledně výkonu RX VEGA nějaké závěry.
Pokud jde o parametry, bude existovat několik RX VEGA grafik. Minimálně dvě, kdy jedna bude standardně nereferenční vzduchem chlazená a pak bude výkonnější vodním AiO chlazením vybavená karta, která bude mít minimálně o něco vyšší takty. Ta by měla mít 2x 8-pin, ačkoliv je prý pravda, že ho vlastně nepotřebuje, AMD původně udělalo karty s 6+8pin, ale prý aby tu byl nějaký další prostor, tak udělalo ty karty rovnou 8+8-pin.
V případě té výpočetní VEGA je karta vybavena 16GB paměti a jsou to 2 čipy! To znamená opravdu fakt, že AMD skoupilo veškerou produkci těchto pamětí, které tak nejsou už nějakou dobu uváděny jako dostupné u výrobců a tohle je vysvětlení. Běží mírně pod svými možnostmi, kdy mohou mít 512Gbit, ale AMD to stáhlo na 480Gbit. U herních verzí nicméně počítejme kvůli ceně „jen“ s 8GB, ačkoliv AMD prý 16GB verze RX VEGA také zvažuje. Otázkou je v tomto případě hlavně výroba těchto pamětí, kdy ale AMD je velmi optimistické, protože na rozdíl od FURY série a jejích v podstatě prototypových HBM pamětí, současné HBM vyrábí v mnohem větším množství hned dvojice výrobců. No a díky nové konstrukci paměťového systému prý 16GB HBM pamětí na VEGA dokáže mít efektivně stejný výkon jako to, na co jste dnes potřebovali 32-64GB běžné grafické paměti.
- Kdy se dočkáme a kolik bude stát?
Šéf Radeon divize AMD chce uklidnit všechny spekulace a jasně říká, že RX VEGA neukazovali záměrně, ale že se ji dočkáme brzy. Konkrétně 31.5.2017 v rámci velké akce na Computexu, kde bude prezentována, ale nemáme ji ten týden ještě očekávat v obchodech, takže nepůjde o vydání na trh. Nicméně nebudeme čekat už dlouho.
AMD ale přiznává, že největším problémem jsou právě HBM paměti a nutná konstrukce, což potvrzují i další studie. V současnosti je prý cenový rozdíl mezi 8GB GDDR5 a 8GB HBM2 včetně výroby a konstrukce a osazení na grafickou kartu kolem GPU, několik desítek dolarů. Nicméně vtipně dodává, že díky prý „šíleným“ cenám grafik konkurence, to nebude až takový problém z hlediska cenové konkurence.
- AMD chystá více VEGA, ale také NAVI na 7nm
Pokud jde o současnou RX VEGA, tedy větší ze 14nm čipů, který míří na trh, tak z hlediska samotného vývoje jsou věci dávno hotové a běží pochopitelně už jen vývoj ovladačů, podpory a hlavně výroby karet samotných, kdy AMD chystá tedy několik jednojádrových verzí, ale bude i dvoujádrová. Vývoj AMD už se ale soustředí na další vylepšení VEGA, kdy by měl dorazit ještě druhý o něco menší čip. U něj už AMD počítá nejspíše s ještě vylepšenou 14nm výrobou. Následně by se měla objevit VEGA 20, jež by tu aktuálně představovanou verzi měla povýšit na 7nm. Nicméně to byl původní plán … nyní to vypadá, že by to mohla být stále ještě 14nm, byť vylepšená, verze. Ale je také možné, že žádná VEGA 20 nebude a AMD rovnou přejde na nástupce, tedy NAVI.
Ta má být už 7nm, počítá se s ní ke konci roku 2018 nejpozději začátek 2019. Další generace pak využije v roce vylepšenou 7nm výrobu někdy na přelomu 2020. Opět se dá předpokládat, že AMD bude rozvíjet nově představovanou VEGA v dalších letech ve všech oblastech. Pro AMD jsou hlavní HBM paměti, ale zatím se nevyjádřilo ohledně GDDR6. Osobně předpokládám, že v případě výpočetních verzí, profesionálních, high endových a nejspíše i vyššího mainstreamu už se budou používat jen HBM, které mají řadu výhod proti GDDR6 a také už se chystá HBM3. Počítá se s nimi i do komplexnějších SoC řešení, nejspíše je uvidíme tedy i v mobilní oblasti atd. GDDR6 však bude mít nespornou výhodu nízké ceny a vysoké propustnosti za to. Očekával bych tak jejich použití všude tam, kde hraje roli každý dolar. Typicky tedy low end a větší část mainstreamu, tedy karty, kde vlastně ani použití HBM a s tím souvisejících možností sdílené paměti atd., není nijak zajímavé a žádané.
Dobrou zprávou je, že po letech špatného vedení, hloupých rozhodnutí, která se projevují se zpožděním nyní v letech 2016-2017, se zdá být AMD zpět na správné cestě. Uvidíme, zda to RX VEGA prokáže. AMD navíc zjevně dodržuje sliby a půl rokem slíbené uvedení VEGA v Q2 a očekávanou přítomnost VEGA na COMPUTEXu se stane realitou. Z toho, co vím a zatím nemohu podrobnosti veřejně říci, RX VEGA bude konkurenceschopná se zajímavým poměrem cena-výkon a velmi zajímavá pro stavbu PC na bázi RYZEN+VEGA (tedy AMD k AMD) z několika důvodů.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|