AMD Radeon VII – nové informace. Karet je připraveno dost, referenční edice má skvělý chladič. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 16 January 2019
altPřekvapivě uvedený 7nm Radeon „VEGA II“ se blíží a máme pro vás další informace.

 

 

 

 

Na CES 2019 AMD k velkému překvapení mnoha, zejména pak konkurenční NVIDIA, představilo herní edici se 7nm VEGA čipem, tedy první 7nm grafickou kartou pro hráče navíc se 16GB paměti na palubě a za standardní high endovou cenu. O všem jsme vás informovali:

Dnes pro vás máme další informace, včetně výkonu a dalších novinek.

  • AMD Radeon VII 16GB

Zopakujme, že Radeon VII není karta nové generace, je to vlastně refresh stávajících RX VEGA, kdy místo 14nm jde o vůbec první 7nm grafický čip na světě. Výsledkem tak je obrovská úspora místa, kdy 14nm VEGA 10 má 495mm2, 7nm VEGA 20 ale potřebuje jen 331mm2 prostoru. To je obrovský skok a nic se technologicky výrobní pokročilosti tohoto GPU v současnosti ani nepřibližuje. Kromě tohoto zmenšení umožňuje 7nm výroba dosáhnout i vyšších taktů při srovnatelné spotřebě.

Nicméně po stránce grafické architektury tu změny nejsou. Je to pořád VEGA, dokonce Radeon VII má méně jednotek než současná VEGA 64. Radeon VII by se dal označit jako VEGA 60. Místo plných 4096 jednotek (VEGA 64) je zde aktivních tedy jen 3840 (VEGA 60). Jádro má stále stejné uspořádání tedy 64 ROP atd. K některým drobným úpravám došlo, ale hlavně v oblasti sběrnic )využitelné v serverech), přidání podpory PCIe 4.0, kterou však Radeon VII nemá aktivní (což ničemu nevadí, protože neexistuje běžná PCIe 4.0 deska ani nic co by tuhle sběrnici běžně potřebovalo).

Nesmíme zapomínat, že AMD udělalo 7nm VEGA hlavně jako technologické cvičení a produkt pro již dříve představené HPC platformu a produkty, tedy grafiky Instinct, či Radeon PRO modely. Tohle prostě není grafika navrhovaná primárně pro hráče, ale jde o HPC produkt, který byl upraven pro hráče. To v dnešní době ale není nic neobvyklého a bude tomu i u dalších high endových grafik v budoucnu.

Šéfka AMD prozradila, že herní verze 7nm VEGA sice nebyla prioritou, ale byla vždy zvažována, jako reálná možnost. Vzhledem ke srovnání situace na trhu, pokud jde o poptávku po kartách a vzhledem k cenové politice konkurence, se AMD před časem rozhodlo, že tedy 7nm VEGA vydá i ve verzi pro hráče. Hlavní problém, proč AMD zvažovala proč tuhle kartu vydat nebo nevydat, jsou samozřejmě výrobní náklady. 7nm výrobní proces je ukrutně drahý i když je VEGA 20 rozumně velký čip, na současný high end je dokonce velmi malý, protože konkurence na 12nm je se stejným množstvím tranzistorů a podobným výkonem (TU104) téměř dvojnásobně velká. Zásadní je ale cena pamětí. Ta sice klesá, ovšem AMD prostě používá to nejlepší, co na trhu vůbec je, tedy ne laciné GDDR6 ale HBM2. A pro 7nm VEGA nikdy nebylo zvažováno méně než 4 čipy a tedy minimálně 16GB HBM2 paměti. Právě paměť je zdaleka nejdražší položkou na celé grafice a aktuálně vychází 8GB HBM2 paměti na zhruba 150 dolarů (8GB GDDR6 jsou výrazně levnější), tedy 16GB na Radeon VII je samo o sobě za ohromných 300 dolarů, což je samozřejmě pořádná pálka, se kterou AMD nemůže nic udělat. Ovšem výsledek za to stojí. Radeon VII je první herní grafika za ještě rozumnou cenu, která má 16GB paměti a s propustností 1TB/s, což je obojí na dvojnásobku toho, co dosud grafiky měly a má i nová generace konkurence proti HBM2 s lacinými a pomalými GDDR6.

Výsledná cena 699 dolarů (19 tisíc korun vč. DPH) tak v tom to ohledu není vůbec špatná, když vezmeme v potaz že téměř 300 dolarů stojí jen ta paměť a cena 7nm výroby je také výrazně vyšší než cena 12/14/16nm. Mezigeneračně to není ani moc zdražení v případě AMD, protože v roce 2015 uvedený Radeon R9 FURY 4GB HBM stál 649 dolarů, v roce 2017 uvedená VEGA 64 4GB HBM2 stála 699 dolarů (za ref. AiO edici) a v roce 2019 uvedený Radeon VII tak drží cenovou hladinu, což je dobrá zpráva vzhledem ke značné cenové inflaci u konkurence, kdy konkurence této edice stojí oficiálně 799 dolarů.

Radeon VII sice tedy není novou grafickou generací a v tomto ohledu nelze tedy čekat nějaké výkonové přínosy, ovšem přechod ze 14nm a 7nm je pro zákazníky velmi přínosný. Naštěstí nový Radeon VII nenabídne stejný výkon, jako RX VEGA 64 za stejnou cenu, jako jsme toho svědky u konkurence, kde karta nová generace nabízí +/- stejný výkon za stejnou nebo vyšší cenu (GTX 1080Ti za 699 dolarů vs RTX 2080 za 799 dolarů). Přestože to na rozdíl od RTX není karta nové generace, je průměrný nárůst výkonu proti ref. RX VEGA 64 kolem 25%, v řadě her i mnohem vyšší. AMD se výkonem i v poznámkách prezentace pochlubilo (měřeno v plných detailech ve 4K rozlišení):

Je tedy potěšitelné, že za původní cenu RX VEGA 64 dostáváme opravdu znatelně výkonnější Radeon VII a tedy je to posun. AMD pak tvrdí, že díky 7nm mohla tenhle nárůst výkonu nabídnout při zachování spotřeby, tedy efektivita narostla stejně jako výkon ve srovnání s předchůdcem. AMD však nemyslí s tímto modelem jen na hráče, ale také na profesionály a domácí polo-profesionály, kdy vysoký výpočetní výkon karty a zejména 16GB paměti za pouhých 699 dolarů, je pro mnohé splněný sen a nárůst výkonu v řadě aplikací je velmi znatelný:

AMD rozhodně nebude mít o zákazníky nouzi. Objevily se ale divoké spekulace o tom, že AMD chystá jen velmi málo karet (5000), že vůbec nebudou od partnerů atd. Jsou to nesmysly. Mohu vás všechny oficiálně informovat a mám to potvrzeno od AMD i partnerů, že situace bude normální. Nachystáno je pro tento segment obvyklé množství karet, tedy konkrétně několik desítek tisíc a nedostatkovým zbožím by neměla tedy být.

Novinkou ale bude fakt, že Radeon VII bude k dispozici hlavně v referenčních edicích, a to přímo poprvé i přes stránky AMD od AMD! Pokud budete chtít Radeon VII za 699 dolarů/19 tisíc korun, tak ji za tuhle cenu budete moci přímo koupit. Vzhledem k tomu, že NVIDIA prodává svou RTX 2080 FE s pouhými 8GB paměti za 799 dolarů, nezní nabídka AMD vůbec špatně. Nicméně karta bude k dispozici i normálně přes partnery, a tedy v běžných obchodech.

Jestli budou i nereferenční edice je ale otázka. Určitě nebudou připravené na vydání (7.2.2018). AMD jejich vznikla ale nijak nebrání, ovšem co jsem se bavil s partnery i lidmi co kartu viděli a slyšeli v provozu, tak všichni se shodují, že nereferenční edice nemají moc co navíc přidat. AMD totiž s novým referenčním chladičem je úplně jiná liga proti hlučné původní referenční VEGA 64. Ten chladič je velmi výkonný a tichý a nabízí prostě to, co valná většina nereferencí. Vlastně i tak vypadá. Velký pasiv s heatpipe a trojice ventilátorů na něm. Prostě není moc důvod dělat nereferenční verzi, protože pokud chcete udělat to chlazení lépe, musíte ho udělat větší, a to bude stát peníze navíc. A pro běžného uživatele v tom není moc přínos. Neeferenční modely nicméně někteří výrobci připraví jen kvůli tomu, aby se odlišili a budou dostupné později. Kvůli hlučnosti chlazení však na ně čekat nemusíte, referenční chladič je velmi dobrý. Co bude dostupné snad už s únorovým vydáním, bude fullcover vodní blok, který kutí podle mých potvrzených informací několik společností. Takže nadšenci budou mít možnost chladit svůj nový Radeon VII vodou.

  • Závěr

Radeon VII je zajímavý produkt, určitě posouvá věcí kupředu. Aby si AMD úplně nekanibalizovalo prodeje dražších profi/výpočetních verzí, tak herní karta nebude mít plně odemčený výpočetní výkon v DP (což ale u běžnějších i řady profi aplikací ničemu nevadí) a také nebude mít aktivní PCIe 4.0 režim sběrnice (což opět nevadí, protože neexistuje běžná deska pro běžný PC který by PCIe 4.0 podporu měla natož něco, co by jí dokázalo v běžném PC využít). Nicméně grafika má pořád výborný výpočetní i herní výkon a výbornou užitnou hodnotu pro polo-profesionály apod., protože 16GB HBM2 s 1TB/s za pouhých 699 dolarů, to je prakticky zadarmo ve srovnání s tím, kolik musíte za 16GB zaplatit u Quadro, Radeon PRO apod.

Pro hráče je 16GB také jistě fajn a využitelné (už ve 4K není problém dnes využít i 12GB grafické paměti), i když samozřejmě pokud by existovala jen 8GB verze, bylo by to výrazně výhodnější a pro hry stále dostatečné. Ale 8GB verze velmi pravděpodobně nebude. Pokud klesnou ceny pamětí, a že klesají, a s tím, jak se zlepší zpracování a rozšíří tento design dělání GPU, půjdou náklady níže a možná AMD bude moci jít s tou cenou níže, nebo výrobci grafik budou moci více cenově soupeřit. Každopádně těch 699 dolarů, tedy nějakých 19 tisíc korun vč. DPH, sice není málo, ale je to pořád zlepšení proti RX VEGA 64, která za tuhle cenu také vyšla a Radeon VII jí výrazně překonává. A pokud výkonem bude opravdu držet krok s RTX 2080 tak je to lepší nabídka, protože většina 2080 včetně reference stojí 799 dolarů, tedy téměř 22 tisíc, a to má jen 8GB paměti.

Ano, stínem na nové Radeon VII je fakt, že na trhu máme za tuhle cenu podobný (alespoň v DX11) herní výkon od roku 2017 v podání GTX 1080Ti za původně také 699 dolarů, kterou samozřejmě spousta lidí má, či může dnes výhodně již ojeté pořídit. A to nelze ignorovat. Nicméně zejména pro DX12/VULKAN a tedy modernější hry bude Radeon VII jasně lepší, protože už VEGA 64 dokáže v DX12/VULKAN titulech GTX 1080Ti prohánět, jelikož PASCAL prostě nemá dobrou architekturu a podporu pro tahle moderní API. No a pak těch 16GB paměti, což je více než 11GB, natož 8GB, co nabízí vlastně současná náhrada za GTX 1080Ti.

Na to, že je Radeon VII „pouhý“ technologický refresh 2 roky staré VEGA a vše je hnáno vlastně jen tím 7nm procesem, vypadá karta velmi působivě, a hlavně je za normální high-endovou cenu a nabízí odpovídající parametry i zlepšení proti svému předchůdci. Na nástupce, a tedy skutečnou novou generaci high endu postavenou na 7nm, si ale počkáme do příštího roku. Letos chystaná 7nm NAVI (oficiálně potvrzena AMD) míří do nižší hladiny, ostatně její obnova je teď na řadě. Radeon VII je dobrý, konkurenceschopný a moderní produkt pro současné potřeby náročných hráčů ve 4K i domácích polo-profesionálů a solidní nabídka, kdy potěší i dobré provedení chlazení reference v základu. A vůbec, tohle by mohla být vůbec nejlepší referenční grafika od AMD s klasickým chlazením v celé její historii …

Nicméně pro majitele GTX 1080Ti je Radeon VII přeci jen asi o trochu zklamáním, i když menším, protože se tento model neočekával a má alespoň těch 16GB HBM2 proti skutečně nové generaci v podobě konkurenční RTX 2080. V obou případech je zde ovšem velká část potenciálních zákazníků v tomto segmentu, pro které není Radeon VII ani RTX 2080 vlastně žádným posunem či upgradem, protože mají 1080Ti. Tohle samozřejmě bude limitovat prodeje obou karet. Pro mě, jako uživatele RX VEGA 64 je ale Radeon VII rozhodně zajímavý, není to sice nová generace, ale +25% výkonu a 16GB paměti by bylo akceptovatelné i na novou generaci a je to hodně znát když hrajete ve 4K. Takže se na ní brzy podíváme …  

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 05:31:02
avatar
No já bych rád od nový generace čekal výkon 1080 Ti za cenu kolem 10 000 Kč, když se dá sehnat v pohodě bazarovka za 13-14 tisíc teď. Uvidíme co předvede Navi, ale předpokládám, že je to asi hovadina, to bych chtěl fakt moc.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 08:30:10
avatar
GTX1080TI je v Bazarové verzi dnes asi nejvýhodnější karta.To máš pravdu...Ta Vega VII je ale velice lákavá. Slibuje posunutí v žebříčku
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 09:05:45

Tak k tomu má ta jejich 2060 dost daleko
lambo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 19 000,- 2019-01-18 08:10:49

Zdravím, již delší dobu přemýšlím výměně VGA mám XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition OC. Již od první zmínky mne VII zaujala ale po přečtení článku o VII jsem zklamán. schrnutí VII nebude mít podporu PCI-E 4 ani rychlé FP65, FP64 zpomaleno „jen“ čtyřnásobně. Výkon v FP64 by tedy měl být jen 1,7 TFLOPS a to je mín než má XFX Radeon RX 480 GTR Black Edition OC. teda jestli to chápu dobře????
aradan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 08:35:59

Osekaná výpočetní část bude trápit jen profi segment. Původně jsem jí chtěl na CAD a point cloud výpočty.
Je to škoda, ale chápu že by tím dost narušili svůj profi segment Firepro.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 08:31:30
avatar
GTX1080TI je v Bazarové verzi dnes asi nejvýhodnější karta.To máš pravdu...Ta Vega VII je ale velice lákavá. Slibuje posunutí v žebříčku. At uz AMD tu novou VGA hodí na trh s polečně s Ryzenem 3.Pak uz může ohlasit Threadripper 3..s jadrem na 7nm.To bude teprve poprava pro Intel
ku.ba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 09:40:47

zajímalo by mě, jestli časem nemůže někdo přijít s úpravou FW a odemčít ty nepoužitý jednotky ? nevím...nerozumím tomu.

Taky mám 64, co jsem se díval dá se prodat kolem 9 tisíc. A koupit za 19 VII, jenže doplatek 10 tisíc je docela dost "jen" kvůli 25%. Uvidíme, ale karta se mi líbí.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 10:18:43
avatar
Plánuji letos upgrade z GTX 1070 na kartu z této výkonnostní skupiny, takže Radeon VII je vzhledem k 16 GB rychlých pamětí smysluplná varianta RTX 2080. Tedy pokud se povedlo provozní vlastnosti zkrotit někde na úrovni nereferenčních Vega64, abych neměl z počítače hučící výtopnu (v čemž jsem trochu skeptický, dvouslotová tloušťka chladiče mi nepřijde zrovna adekvátní k TDP, na ASUS Strix vypadá mnohem velkoryseji - no uvidíme). S tím také souvisí nároky na zdroj - nejde zdaleka jen o mírně vyšší účet za elektřinu - pokud by se můj prakticky nový 650 W gold zdroj ukázal jako hraniční, jeho výměnu bych opravdu řešit nechtěl a mírně nižší cena proti RTX 2080 by tím vzala za své (kvalitní nereference už lze koupit i za 20 tis.). Obecně si myslím, že TDP Vegy (téhle i 64) obecně odradí hodně těch, co chtějí upgradovat, ale nechtějí připlácet cca další dva tisíce za silnější zdroj.
BlackCell [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 12:20:23

Zaujimalo by ma ci bude verzia aj z AIO
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 13:16:15
avatar
zatím o ní nevíme ... asi to bude na partnerech, ten ref. chladič je dobrý
n3v3r3k [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 22:46:51

bude recenze hned pod vydani? nebo si budeme muset chvili pockat ?
sparkyyy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 16:29:14

A bude neaka budgetova verze? Neco jako nastupce Vegy 56.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 18:27:47
avatar
pokud ano, tak bude oznámena později .... ale pochybuji ...
shadowspawn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-18 17:21:00

v tomto pripade nepravdepodobne, kedze ani Samsung ani SkHynix nevyrabaju 2GB stacky HBM2, co je vacsina ceny celej karty, samotne GPU nebude viac nez 250$ co neni tak zle z ohladom na to ze je to plochou najvacsi chip na 7 nm vyrobe ktora je v prvej iteracii
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-21 02:00:08
avatar
Radeon VII už budgetová verze je. Já bych spíše uvítal verzi se všemi 4096SP
ajtak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-01-22 18:49:03

A vi nekdo jestli na tom konecne pojede octane render,redshift atd?chcipla mi grafika taky mohla vydrzet jeste par mesicu,nez koupim novej komp.... 16gb je hezky,ale kdyz mi na tom nic nepude,tak mi to je k ....takze asi turing predrazenej :/
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 684x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 456x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 949x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1191x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1511x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1341x
Komentářů: 6