Zapomeňte na všechno, co si myslíte že víte o Radeon grafikách. RDNA 2 je úplně jiné zvíře.
EDIT: Musím doplnit článek, protože někteří tam zase vidí věci, které tam nejsou a podstrkují mě, že říkám něco co není pravda a tvrdí, že říkám něco ačkoliv v článku je pravý opak. Nehledejte v mých článcích žádné čtení mezi řádky, nevymýšlejte si, nedoplňujte si. Každé slovo v tom článku je velmi přesně míněno a váženo a zejména kontextu je naprosto jednoznačný. Takže hned na úvod:
Tohle není hypování AMD (to si děláte sami), ani nikde vám neříkám (ani si to nemyslím), že AMD jasně vyhraje a NVIDIA je totálně v háji či další fanboy/fantasmagorie, kterými tu někteří fanboyové a hateři neustále operují …
Já vám jen říkám, že na základě toho, co vím, to vypadá, že AMD RDNA 2 je extrémně zajímavé s novým přístupem, jaký jste od Radeon divize ještě neviděli, a bude konkurenceschopné, což je velká změna situace na trhu sama o sobě …
Neříkám, že NVIDIA ten souboj prohraje (naopak v článku se dozvíte, že RTX 3090 bude nejspíše nejvýkonnějším modelem v nové generaci), říkám ale, že se 100% jistotou končí ta bezstarostná léta, kdy NV konkurenci neměla. Teď ji mít bude a velmi schopnou. A ano v určitých významných aspektech, AMD bude lepší. NV ale rozhodně neřekla poslední slovo.
A hlavně říkám, přestaňte podceňovat význam toho, že RDNA 2 je v konzolích. Konzole a PC už nebudou zcela odlišné světy a platformy. Tohle bude mnohem významnější aspekt nové generace grafik a her pro ně, než si mnozí připouští … AMD prostě neudělalo RDNA 2 samo a podle sebe, jak dosud všechna GPU vznikala ...
Začíná padat opona. AMD velmi důrazně tajilo RDNA 2, ale v těchto dnech už začíná s distribucí podrobnějších informací a dalších věcí mezi partnery. Nevyhnutelně tak přicházejí větší úniky. Dnešní den jsem tak trávil zajímavými rozhovory a diskusemi na téma nových grafik AMD a nebudu lhát, mnoho věcí, co jsem si doteď myslel, tak jsem se splet. Některé věci jsem ale trefil. Zajímavé je, že některé zdroje, které už před delší dobou poskytly určité informace, se ukazují být zatraceně přesné. Nicméně AMD se skutečně podařilo utajit to, co chtělo utajit. A dokázalo to tak dobře, že i těch pár lidí, kteří se k částečným informacím dostali, jim vůbec nevěřili. Nevěděli, co to totiž znamená. RDNA 2 bude něco, co na poli počítačových GPU vlastně ještě nebylo a je to jen začátek. RDNA 2 je také významný předstupeň RDNA 3, na kterém AMD v tuto chvíli pracuje, co by hlavním GPU projektu, ale o tom až někdy jindy. Nás teď zajímá RDNA 2, tedy Radeon RX 6000 grafiky, které AMD ohlásí na konci října.
- RDNA 2 je jiné, než si myslíte ….
Nechci tady hypovat novinku AMD (ani to není třeba), ale říkám na rovinu, zapomeňte například na VEGA a na to, co jste o Radeon grafikách znali doposud. Už jsem to říkal dříve a zopakuji to, současná Radeon divize je úplně jiná s úplně jinými lidmi a v úplně jiné situaci s úplně jinou strategií a pozicí, než byla Radeon divize před několika lety. Všechno od technického vývoje po marketing je jinak a jiné. Pro zajímavost, mnoho lidí z té staré divize AMD, co dělalo a vydávalo VEGA je v Intelu, i když někteří už Intel zase rychle opustili.
- NVIDIA nepřekvapilo svými RTX 3000 grafikami, AMD je dobře připraveno
Co slyším nyní ze všech stran, že o AMD v nové generaci nemusíte mít žádný strach. AMD prý velmi dobře odhadlo, jaký výkon a co přesně přinesou NVIDIA AMPERE grafiky. Mělo k tomu mnohem více indicií a informací, než máme jako běžní pozorovatelé. AMD například znalo skutečný stav věcí toho, kde NVIDIA bude své AMPERE čipy vyrábět a zná skutečný stav výroby SAMSUNGu a jeho možnosti (z velké části i proto, že SAMSUNG vyrábí i pro AMD a hlavně spolu vytváří novou generaci ARM SoC EXYNOS, které ponesou RDNA 2 integrovanou grafiku.
Takže AMD přesně vědělo, co NVIDIA chystá a co může připravit. Nicméně co na nové generaci grafik bude zajímavé, že to vlastně nebude o tom klasickém souboji AMD vs NVIDIA, ale o souboji AMD+Microsoft+Sony(+Samsung) proti NVIDIA (a možná brzy ještě proti Intelu). Mnoho lidí si stále neuvědomuje, jak naprosto klíčový a zásadní je fakt, že RDNA 2 vzniklo ve spolupráci s Microsoft a SONY na míru herním konzolím a vývojářům her. Je to poprvé v historii, kdy stejná GPU architektura bude pro konzole, PC i ARM SoC a především je to poprvé, kdy nová grafická architektura a generace počítačových GPU vznikla na míru teď aktuálně vznikajícím novým hrám s přesně a jasně definovanými technologiemi, které a jak musí umět a jaké se budou používat v následujících několika letech.
Mnoho lidí si prostě myslí, že bude rozdíl mezi GPU RDNA 2 v grafikách Radeon RX 6000 a v GPU RDNA 2 v Xboxu a v PS5. Tedy jak tomu bylo mezi PC GPU a konzolovými GPU doposud. Jenže ne. Po technologické stránce je to stejná architektura, liší se jen v detailech a samozřejmě v robustnosti čipů, tedy některých prvků a technologií. Konzole jsou stále kompromisní řešení, které hledí na cenu. Je samozřejmě jasné, že když nový Xbox X s 8jádrovým RYZEN 7 3700, Radeon „RX 6700 grafikou“ ( ;) ), 16GB GDDR6 paměti a 1TB NVMe 4.0 SSD stojí 499 dolarů, že nemůže mít ta jeho grafika stejný výkon, jako Radeon RX 6000 prodávaný za těch 499 dolarů samostatně.
Počítačové verze Radeon RX 6000 prostě budou výkonnější a robustnější. Nicméně klíčové technologie a stavbu mají stejnou! A to je to, o co jde a proti čemu stojí NVIDIA. Její AMPERE grafiky vznikly tradičním způsobem. Prostě NVIDIA odhadovala, co za technologie a jak budou nové hry asi chtít používat a snaží se je samozřejmě vývojářům prodat. A to je ta potíž. NVIDIA tu její implementaci RTX a hlavně to její DLSS neprodává nám, hráčům, ale snaží se to prodat vývojářům. Dosud to nikdo nekoupil. Všechny hry, kde se NVIDIA a její RTX a hlavně DLSS objevilo, všechno si NVIDIA zaplatila jako ukázkovou implementaci (proto spousta her, kde NVIDIA slíbila RTX nebo DLSS, tak jej nakonec nemají, nebo dorazilo až se zpožděním, protože vývojáři, pokud si to NV nezaplatí a neudělá, nemají žádný zájem ani důvod její technologie implementovat. Proč? Protože 99% hráčů, kteří tu hru budou hrát, k těm technologiím nemá přístup, tak nač tím ztrácet drahý vývojářský čas?
Tohle AMD dělat nemusí. RDNA 2 si doslova udělali tvůrci konzolí, což jsou současně i vývojáři her. A to na míru tomu, co a jak přesně chtějí a potřebují. A hry tedy budou vznikat na RDNA 2 pro RDNA 2. NVIDIA a její AMPERE nejsou při vývoji multiplatformních her, brány vůbec v potaz. Optimalizovat se na ně nic nebude. Prostě to na nich poběží, jak to bude ležet a sedět a co si NV neudělá a nezaplatí, to mít nebude.
A mimochodem, pokud si myslíte, že prakticky současné vydání RTX 3000 a RX 6000 grafik není náhoda, tak je i není. AMD sice samozřejmě chtělo vědět přesně, co NVIDIA chystá, nicméně i kdyby to nevědělo, tak údajně vydání RDNA2 RX 6000 grafik bylo vždy naplánováno současně s uvedením nové generace konzolí. A současně po vydání ZEN 3 procesorů, které budou zejména pro hráče, velmi zajímavé (o tom brzy). Jinými slovy, AMD mělo vydání RDNA 2 grafik naplánováno napevno na říjen 2020 už hodně hodně dlouho. Byla to NVIDIA, která nacpala vydání svých AMPERE grafik blízko RX 6000 a musela je nacpat před ně. I když je naprosto zřejmé, že výroba na to není připravena! Produkce 8nm SAMSUNG čipů, nedosahuje výtěžnosti ani velikosti, kterou by NVIDIA potřebovala. A hlavně která by alespoň trochu odpovídala stavu situace, obvyklé při uvádění nových NVIDIA GPU na trh. NVIDIA ale neměla na výběr, musela udělat tah.
Musela oznámit AMPERE grafiky dříve než AMD a výrobci konzolí uvedou na trh RDNA 2, která je přesně na míru udělána hrám a technologiím her nové generace, což bude stále více zřetelné. Zatímco NVIDIA propaguje a snaží se prodat své technologie, AMD bude propagovat a prodávat technologie, které budou přesně tak jak je RDNA 2 dělá, hry opravdu používat. Chápete ten zásadní rozdíl?
- V čem všem RDNA 2 překvapí?
V mnoha věcech. Je tu jeden velmi zásadní prvek celé architektury, který AMD důrazně tajilo a výrobci konzolí Xbox a SONY měli zakázáno, se o něj byť jen otřít ve svých technologických prezentacích. Ty byly ve spolupráci s AMD záměrně postaveny tak, aby nikoho ani nenapadlo přemýšlet, proč jsou jisté zásadní věci tak, jak jsou.
Podle mých informací to souvisí s velmi revolučním designem paměťového systému nových NAVI grafik. To je velká zbraň celé RDNA 2 architektury. AMD to prý ale netajilo jen kvůli samotné RDNA 2, ale hlavně kvůli vývoji RDNA 3, pro kterou je to velmi zásadní prvek, vzhledem k velmi specifické konstrukci ;).
Řeknu také, že efektivita RDNA 2 bude velmi příjemným překvapením v mnoha směrech. Dokonce se prý dokázalo překvapit i AMD samo. A to jak ta provozní, tak zejména ta výrobní. Pokud bych měl říci, v čem určitě AMD porazí NVIDIA, tak to bude právě provozní efektivita. NV má velkou nevýhodu v 8nm (10nm) SAMSUNG výrobě i GDDR6X (ty jsou sice rychlé, ale také velmi náročné). Za mnoho klíčových aspektů funkční i provozní efektivity nových NAVI 2x grafik, dokonce vůbec nemůže vývojový GPU team Radeon divize. Může za ně SONY, Microsoft a také část procesorové divize AMD.
Ano, čtete správně. NAVI 2x (RDNA 2) z významné části, vyvíjel klíčový hlavní team AMD, který stojí za vývojem ZEN procesorů. To je ten provozní aspekt efektivity. Je to mimochodem poprvé, co jsem slyšel že samostatné velké Radeon GPU, významně vyvíjel procesorový team AMD :). Nicméně ještě tu je ta funkční efektivita. Za tu může SONY a Microsoft a vývojáři her. Jejich konzole totiž stanovují to, jak a na co budou hry vyvíjeny co by základ. RDNA 2 má tak přesně to, co a jak potřebuje a nic moc navíc. To je velmi zásadní změna proti všem předchozím generacím Radeon GPU až kam paměť sahá (a vlastně i NVIDIA GPU). Souvisí to s tím, co už jsem psal. Že dosud byly Radeon GPU a NVIDIA GPU vyvíjeny první a až potom se pro ty jejich technologie hledalo využití ve hrách. Což často trvalo mnoho let. Takže historicky Radeon GPU měly spousta věcí, které hry v době, kdy byla ta jednotlivá GPU na trhu aktuální, nikdy nepoužily. A až se používat začaly, zjistilo se, že se to dalo udělat jinak. Jinými slovy, spousta věcí, které jsou a byly v GPU Radeon (či NV) tam byla na nic, ale zabírala místo atd. To je ten zásadní aspekt a revoluce, kterou přináší RDNA 2 a velmi silná zbraň proti NVIDIA.
No a pak je tady cena nových grafik. AMD bude na výkon, který mají NVIDIA RTX 3000 karty, stačit mnohem jednodušší, a tedy i výrobně levnější karty. Proto mnozí správně hovoří o opakování scénáře HD 4000 série proti GTX 200 sérii. Ti, co nepamatují, nechť si nastudují ;). A já jsem si z toho, co mě zatím bylo sděleno, téměř jistý, že RTX 3070 a RTX 3080 nejsou zdaleka tak výhodné, jak se to nyní tváří, že jsou (a NVIDIA to ví!) …
- Bude to mazec a je to jen začátek
Já v tuto chvíli už znám parametry a modely Radeon RX 6000 karet, které se na nás chystají. Znám i přibližný výkon, kam je AMD směřuje. Ale nechci a nemohu některé věci říci, protože jsem pod dozorem :). A řekněme že jsou „lidi“, kteří mě z nepochopitelného důvodu nemají rádi, a využili by rádi příležitosti udělat DDWorldu zle u některých pro nás důležitých lidí. A protože kdybych teď řekl některé informace, bylo by snadné identifikovat, odkud pochází a měl bych průšvih já a hlavně dotyčný „leaker“. Takže řeknu jen, že některé parametry nových karet vás překvapí, ale z hlediska výkonu se nemusíte bát. A pokud se ptáte, zda se hnát do obchodů pro těch pár NVIDIA RTX 3090/3080/3070 karet, co snad budou dostupné, tak to řeknu asi takhle:
NVIDIA moc dobře ví, proč oznámila RTX 3080/3070 za ceny jaké oznámila a proč chystá RTX 3060 Ti 8GB, RTX 3070 Ti 16GB a RTX 3080 Ti 20GB, které budou oznámeny dříve, než si myslíte. Jediná RTX 3090 by měla být v klidu, ale řeknu vám rovnou, že za těch 41 tisíc rozhodně nestojí. Ovšem pokud jsou vám peníze jedno, je důvod, proč ji NVIDIA hnala na extrémních 350W a současně jde o fyzicky největší referenční grafiku všech dob s tříslotovým chlazením, šíleným TDP atd. Nemyslím si, že v říjnu ohlásí AMD kartu, která by RTX 3090 překonala, ale současně na tom nebude až tak moc záležet.
Každopádně AMD a jeho RX 6000 budou velmi zajímavé, zajímavější, než si teď mnozí myslí. Neznamená to ovšem, že by byly ve všem automaticky lepší než NVIDIA RTX 3000, která má pár zajímavých aspektů. Nicméně NVIDIA moc dobře ví, že čistě na hardware to prostě neuhraje a herní vývojáře na svou stranu za součsných podmínek, nemá šanci získat. AMD to navíc spojí s ZEN 3 procesorovou architekturou a vůbec co by jednu platformu, což bude také hrát roli. A ještě jednu věc chci říci. RDNA 2 jako takové, je dávno hotové. Výroba běží, takže vývojový team už se zabývá něčím jiným. AMD dávno pracuje na RDNA 3, která věci posune ještě mnohem mnohem dál. A NVIDIA to také ví, takže se snaží o něco podobné. Chci tím říci, že více zdrojů naznačuje, že RTX 3000 a RX 6000 budou sice fajn grafiky, ale slabý odvar proti tomu, co se chystá v další generaci. A že stejně jako na CPU trhu, kde AMD rozjelo s RYZEN věci nevídaným tempem, že dokonce Intelu už skoro ujel vlak, to samé nás čeká na grafickém trhu. Následující roky mohou být (a nejspíše budou) těmi nejzajímavějšími, co jsme na poli počítačové grafiky kdy zažili. A letošní rok je jen takové zahřívací kolo, ale bude stát za to :).
Konkurence se vrací, souboj mezi AMD RX 6000 a NVIDIA RTX 3000 bude rozhodně zajímavý a nebude zdaleka jednostranný (doufejme), v každém případě na trhu budou mnohem lepší grafiky než jsou teď za stejné peníze a tedy jako zákazníci z toho budeme těžit. AMD zaujalo zcela odlišnou strategii proti minulosti prakticky ve všem, zejména se nepostaví NVIDIA samo, což je rozhodně zcela nový prvek. Takový jsme tu ještě neměli ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|