Problémy s plánovanou high end RDNA 4 generací neznamenají konec AMD v high endu.
Jsou tací, kteří bohužel příliš dobře nečtou, takže si zprávy z posledních dní o tom, že high end verze RDNA 4 (RX 8000) byly zrušeny, přeložili jako že AMD končí s herním grafickým high endem. Přes má poměrně obsáhlá (tradičně v souvislostech) vysvětlení situace, kdy jsem v kontaktu s několika zdroji s informacemi „z první ruky“, zkrátka někteří čtenáři došli ke svým velmi podivným závěrům :). Takže pro některé ještě jednou opakuji, že AMD v žádném případě nekončí s high end herními grafickými kartami. Právě naopak. Cílem jeho snažení je mít opravdu extrémně výkonný high end, který je ale skutečně realizovatelný s ohledem na vlastnosti nových generací výroby atd. Klasická obří monolitická GPU jsou neudržitelná. A ví to dobře i NV.
Současné RDNA 3 v podobě NAVI 31 a menšího NAVI 32 jsou vůbec první čipletová herní GPU na světě. A fungují velmi dobře, ačkoliv jejich konstrukce je stále poměrně jednoduchá. Mají jen jedno GCD, tedy stále vlastně „monolitické GPU“ samotné, kdy jen cache byla oddělena do menších čipů (MCD) v rámci celého čipletu. Nicméně stejně jako u procesorů je cílem AMD i u grafik mít GPU tvořené několika menšími stejnými čipy, které jsou podstatně jednodušší na výrobu než velký monolit.
Jenže zatímco u procesorů a třeba i výpočetních GPU (CDNA architektura u Instinct) je realizace funkčního vícečipového řešení jednodušší z hlediska fungování, u herních grafik je a byl s více čipy problém. AMD věří, že má konstrukci, která to řeší. A právě v rámci chystané RDNA 4 architektury a generace Radeon RX 8000 karet, se mělo první multi-čipové herní GPU (MCM řešení) představit. Ale jak už jsem napsal v předchozí aktualitě na toto téma, podle interních informací byla obě multi MCM řešení NAVI 41 a NAVI 42 pro Radeon RX 8900/8800 série zrušena. Aby mohla za rok být na trhu, musela by nyní začít finální fáze ladění výroby samotných čipů. Ale zákulisní informace říkají, že k tomu v případě NAVI 4C konfigurace prostě nedojde. Je zde prý ještě teoretická šance na záchranu, pokud zbývající team tvořící NAVI 4V najde nějaké řešení určitých potíží, ale vedení AMD preferuje za současného stavu věcí přesunout co nejdříve většinu teamu a ty obří investice na vývoj a dokončení NAVI 5x, které mělo být tedy podle plánu druhou generací čipletového MCM herního GPU.
- Jak vypadá NAVI 41/42 (alias NAVI 4C)?
Ve svém článku jsem hovořil o tom, že podle mých zdrojů má „zrušené“ NAVI 41 řešení 3x GCD vedle sebe. Tyto zákulisní informace posléze potvrdil další zdroj, který vynesl přímo schéma toho, jak NAVI 4C vypadá:
Tedy 3x GCD s můstky, a ještě vedle nich další čip s multimediálními obvody atd. Jinými slovy poměrně komplexní řešení, speciálně pokud to v očích Windows a her má fungovat jako jedno GPU. Zatímco NAVI 41 má(mělo) mít tedy 3x GCD (384-bit Radeon RX 8900 série), NAVI 42 má(mělo) být stejné, ale jen se dvěma GCD (256-bit Radeon RX 8800 série). Jednotlivá GCD jsou pak 4nm (původně se plánovala i 3nm výroba) a jsou hodně malá na poměrně výkonných GPU. Jednoduše AMD zde přesně opakuje přístup výroby svých CPU, které jsou také dnes všechny (mimo APU) založeny na malých 8jádrových čipech (80mm2) „lepených“ k sobě. NAVI 4C a na něm postavených NAVI 41/42 mělo být začátkem toho samého i pro herní grafická řešení. Tedy skutečná revoluce.
- RDNA 4 alias Radeon RX 8000 série není zrušena!
V tuto chvíli s velkou pravděpodobností platí (oficiálně se to téměř jistě ještě dlouho nedozvíme), že NAVI 4C, které mělo být high endovým řešením pro NAVI 41 a NAVI 42, tedy nástupce RX 7900 série především, je zrušeno. Pokud zbývající team nenajde uspokojivá řešení nám neznámých potíží v následujících několika týdnech, aby vedení AMD přesvědčilo že má smysl se snažit to na trh dostat, bude definitivně vývoj MCM v rámci RDNA 4 ukončen a všichni budou přesměrováni se zvýšenými zdroji na vývoj a dokončení RDNA 5C. To by získalo nejen prioritu, ale AMD by se snažilo jej dostat na trh v nejkratším možném termínu, pravděpodobně v horizontu „jen“ 15 měsíců po původně plánovaném vydání RDNA 4.
Nicméně Radeon RX 8000 série grafik s RDNA 4 čipy není zrušena jako celek. High end tedy pravděpodobně nebude, minimálně ne v původně plánované NAVI 4C podobě. AMD však stále pracuje na dalších NAVI 4x interně označených jako NAVI 4M. V jejich případě jde téměř jistě o klasické monolity, maximálně jednodušší čiplet s jedním GCD, jako současná NAVI 31/32. Nevíme přesně, ale je celkem jasné, že o komplikovanější MCM řešení nejde. NAVI 4M by mělo být základem pro NAVI 43 a NAVI 44, která jsou podle našich informací nadále ve vývoji a v plánu. Výkonnější NAVI 43 je však téměř jistě nástupce NAVI 33 (RX 7600 série), tedy jen klasický 128-bit mainstream, který samozřejmě nemůže zastávat v roce 2024 v rámci nové generace roli nějakého high endu.
- AMD s herním high endem nekončí …
Jak jsem tedy napsal, stále je naděje, že se Radeon RX 8900 série dočkáme. Ale je velmi malá. Zbývající malý vývojový team by musel přijít s řešením těch (nám neznámých) problémů a potíží, kvůli kterým bylo interně rozhodnuto NAVI 4C dále nevyvíjet a soustředit se na vývoj NAVI 5C. Problém je hlavně s načasováním. AMD chce uvádět pravidelně nové generace s velkým pokrokem, a dělá to na CPU a po GPU teamu chce to samé. Jinými slovy, co 15 – 20 měsíců nová generace s podstatnými změnami a vylepšeními. Nejde jen o to, co chce samo AMD, ale samozřejmě i s ohledem na konkurenci si nemůže firma dovolit pomalejší uvádění novinek.
NAVI 4C by údajně sice šlo dotáhnout, ale řešení potíží a hlavně testování by se protáhlo a to o mnoho měsíců. A investice do toho všeho jsou nemalé. Zejména když ten čas těch lidí a teamu by se dal využít lépe). Existuje jasně daná časová hranice toho, kdy má smysl se vývojem RDNA 4 generace zabývat. A tam se právě v těchto týdnech dostáváme. AMD neustále zvyšuje investice do vývoje GPU a zvyšovat je bude, ale nehodlá s nimi plýtvat, zejména časem teamu. A z mnoha důvodů tak už dává nyní smysl soustředit se na NAVI 5C a případně ho akcelerovat a vydat RX 9900 sérii s místo 20 až 22 měsíčním odstupem, jen s 15 měsíci. Jinými slovy, pokud by RX 8900 série měla přijít v Q2/Q3 2024, tak RX 8900 by mohla dorazit nejdříve v Q4 2025. AMD by tak omezila svou „nepřítomnost“ v herním high endu zrušením RX 8900 jen na několik měsíců v tom roce 2025, protože NVIDIA plánuje nástupce RTX 4080/4090 uvést právě až nejdříve začátkem 2025. AMD si prostě může dovolit high end RX 8900 série přeskočit, pokud dokáže vydat jeho nástupce RX 9900 funkční a s mírným předstihem, což aby mohla realizovat, potřebuje prostě všechny zdroje a síly věnovat NAVI 5C místo možná marných snah kolem NAVI 4C.
Každopádně AMD v žádném případě (a dává to v zákulisí jasně najevo), nehodlá s herním high endem Radeon karet končit. Právě naopak. Nicméně jedinou cestou k němu jsou čiplety a multi GCD čiplety tvořené několika malými čipy, stejně jako je tomu u procesorů, kdy všechny výkonnější procesory od RYZEN 9, přes ThreadRipper a EPYC, jsou tvořeny více malými CPU čipy. A není to jen nějaký rozmar, je to nutnost. Ostatně i u NVIDIA byla původně RTX 5000 série plánovaná s čiplety, ale nakonec to musela firma zrušit, už rok vyvíjí klasické monolity pro tuhle generaci, ale čiplety jsou prioritou pro tu další (RTX 6000). Problém je prostě v tom, že nové generace výrobních procesů tedy 3nm a méně, mají poměrně jasná omezení pokud jde o možnosti rozumné výroby velkých čipů. Takže výkon ale i efektivitu nelze navyšovat jinak, než právě použitím čipletů. AMD už u procesorů, ale také svých Instinct Mi řešení, jasně ukazuje, že už jen výrobní efektivitou čipletů jde prostě o jasnou a jedinou cestou vpřed. Udělat tak i herní GPU jako MCM čiplety není jen dobrý nápad, je zkrátka nutnost. Jenže to není jednoduché. Pokud to má dnes někdo šanci zvládnout jako první, je to jedině AMD, což ovšem neznamená, že to bude snadné a bez nějakých potíží. NAVI 4C je tak možná mrtvé, ale jeho myšlenka žije dál ve vylepšeném NAVI 5C atd. High endová herní GPU prostě budou MCM čiplety. A není otázkou jestli, ale kdy. U RX 8000 (RDNA4) série to sice neklapne, ale u RX 9000 (RDNA 5) už prostě musí. Není jiné cesty …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|