RDNA generace je úspěšná, ale některé aspekty jdou pomaleji, než by bylo ideální.
Je pravdou, že pro AMD nejsou dnes grafické karty a velká herní GPU absolutní prioritou. A to ze zcela pochopitelných důvodů. Fakticky jsou až na posledním místě hlavních produktových priorit firmy. Daleko za serverovými a HPC/AI řešením CPU (EPYC) a GPU (Instinct Mi300/400), za klasickými RYZEN procesory a speciálně RYZEN APU primárně pro mobilní platformy. Nicméně přímo i nepřímo nám jasně bylo sděleno, že AMD Radeon je pevnou součástí nabídky a AMD je hodlá dál vyvíjet a nabízet ve všech segmentech a třídách, jakkoliv podílově na trhu není firma úplně tam, kde by si mnozí přáli. Což je zvláštní, zejména a s ohledem na objektivně vynikající nabídku stávajících Radeon modelů, kdy poměr cena/výkon mají o třídu lepší než konkurence. Nicméně AMD samotné je z hlediska svých stávajících pozic zjevně spokojené/smířené, kdy ani nemá nyní takové kapacity produkce, aby to na nějaký výrazně vyšší GPU podíl na trhu mohlo být. Prostě se ani nesnaží, aby větší byl, jelikož potřebné kapacity výroby zabírají jiné produkty. Velkou část výroby věnuje produkci pro konzole, které analytické společnosti do prodejů herních GPU pak ani nepočítají. Současně se v oblasti grafik výrazně soustředí na integrovaná řešení v CPU a prioritou na poli samotných GPU jsou nyní hlavně masivní AI řešení Instinct.
Zkrátka a dobře, Radeon divize není tam, kde by si mnozí, včetně lidí u AMD přáli, současně však z hlediska celkové strategie firmy je na tom nyní dobře. Vydělává, neprodělává, i když zdaleka nedosahuje potenciálu prodejních i finančních úspěchů, které by mohla s ohledem na to, co nabízí. Speciálně vůči mnohem horší nabídce grafik od NVIDIA, která dnes často za stejnou cenu co stojí Radeon nabízí o třídu horší produkty (parametrově i výkonem). U AMD však celkově mají strategii a plán, kterého se stále drží, i když u aktuální generace se přeci jen trochu pozdržel.
- RDNA 3 zaostalo za očekáváním
Asi víte, že stávající RDNA 3 nedopadlo úplně tak, jak mělo. Výkon je nižší, než byl plánován. Revoluční čipletové řešení jako NAVI 31 na RX 7900 sérii byla dělána, aby běhala na 3GHz v praxi. Ale nakonec tyto takty karty běžně nemají. RDNA 3 sice dokáže běhat i vysoko přes 3GHz stabilně a bez extrémního chlazení, ale kvůli nečekaně vyšší spotřebě, která roste příliš rychle od určitého taktu, mají karty nakonec v praxi hodně pod 3GHz. A to samozřejmě ovlivnilo celkový výsledný výkon, který je prostě nižší, než s jakým AMD původně počítalo a plánovalo (cca o 10 - 15%). Nedá se říci, že by AMD udělalo vyloženě chybu ve stávajících RDNA 3 a NAVI 3x, nicméně některé věci prostě nezapadly v tomto komplexním čipletovém řešení tak, jak měly.
Stále jsou Radeon RX 7000 grafiky výborné, zejména s ohledem na ceny a celkový výkon i funkčnost po stránce výborných ovladačů. Nyní jsou některé modely podstatně níže, než byly jejich zaváděcí ceny. Speciálně RX 7900 série je dnes velmi atraktivní. Ovšem také se blížíme do bodu, kdy by měla dorazit nová generace. Na konci tohoto roku totiž RX 7900 XTX a 7900 XT oslaví dva roky.
- RDNA 4 vylepšuje a opravuje RDNA 3, ale došlo ke změně plánu
Bohužel, přímého nástupce RX 7900 XTX a 7900 XT (NAVI 31) se v nadcházející generaci nedočkáme. To není novinka, ale víme o tom už dlouho. Kvůli tomu že mělo jít již o revoluční multičipové (více GPU) čipletové řešení, si vývoj vyžaduje více času. AMD se tak už před časem rozhodlo zrušit vývoj NAVI 41/42/43, které měly být prvními čipletovými MCM a nástupci RX 7900/7800/7700 série a soustředit se na vývoj NAVI 51/52/53 v rámci RDNA 5.
Nicméně RDNA 4 co by architektura je hotová a na trh se podívá v monolitických menších čipech. Ale jen opravdu malých. Konkrétně 256-bit NAVI 48 (cca 230mm2) a 128-bit NAVI 44 (méně jako 150mm2). Nicméně jejich výkon bude tak dobrý, že AMD pravděpodobně použije NAVI 48 na RX 8800/8700 sérii karet. Nikoliv jako přímého nástupce RX 7800/7700, ale jako jejich výkonovou náhradu, protože jsou výrobně výrazně efektivnější. Výkon bude ale jen lehce vyšší, protože prostě NAVI 48 není nástupcem NAVI 32, ale ve skutečnosti nástupcem menšího NAVI 33 (RX 7600 série). Nicméně protože byl zrušen high end, bude NAVI 48 na pravděpodobně RX 8800 XT tím nejlepším z nové generace s rasterizačním výkonem někde kolem úrovně RX 7900 GRE až RX 7900 XT.
Jak to dokáže, když monolitické 4nm NAVI 48 je mnohem menší a jednodušší než čipletové NAVI 32 natož velké NAVI 31, které na RX 7900 sérii dnes najdeme? No údajně RDNA 4 hlavně vychytává ty nedostatky a překážky, které zbrzdily výkon RDNA 3. Současně se AMD prý podívalo na Raytracing a výrazně předělalo, jak RT u RDNA vůbec funguje. Zde by tedy mělo být zlepšení velké, i když s ohledem na třídu karet o které se bavíme, si nemyslím, že RT bude nějakým tahákem, stejně jako jím v této třídě grafických karet není dnes. Ano, marketingově se o něm mluví, ale v praxi prakticky nikdo, kdo mainstreamové grafické karty má a používá (což je většina hráčů), na nich RT nezapíná. Z pochopitelných důvodů. Ale samozřejmě technologický vývoj je třeba a pokračuje, protože bez něho bychom se nedočkali toho kýženého použitelného RT výkonu za těch několik dalších generací GPU a grafik, jak k tomu pomalu, ale jistě směřujeme.
- RDNA 5 „ZEN moment“ – zcela nová architektura a konstrukce
RDNA 4 bude hrát velkou roli v integrovaných grafikách a dvou malých čipech pro ty neintegrované. Nicméně nebude prostě obsahovat high end řešení. Po stránce architektury je navíc dávno hotová, takže většina teamu AMD se dnes soustředí právě na RDNA 5. Na této generaci pracuje celý team, který měl dělat hiendové RDNA 4 i samozřejmě druhý team, který primárně pracoval na RDNA 5 od jejího počátku. Nejde jen o to, že půjde o zcela novou architekturu, kdy ve hře je i změna názvu RDNA, ale také půjde o tu revoluční MCM čipletovou konstrukci.
NAVI 51, které tedy bude nahrazovat NAVI 31 na pozici high endu, bude tvořeno více než jedním hlavním GPU čipem. RDNA 5 by mělo být prostě multi-generačním skokem v mnoha směrech. Bohužel si na něj budeme muset počkat. Díky zrušení high endových RDNA 4 se sice vývojový team může naplno věnovat RDNA 5 a věnuje se mu už delší dobu, ale není prostě reálné, že by se nějaká nová generace high end grafik AMD objevila na trhu dříve jak v samém závěru příštího roku, tedy Q4 2025. Nicméně mohu potvrdit z vícero zdrojů, že AMD se na RDNA 5 masivně soustředí. Jde o architekturu, ve které je zapojeno rekordní množství lidí i peněz ze strany AMD. Žádná z předchozích generací AMD Radeon grafik se míře investic a zapojení vývojářů ani neblíží.
Není tedy žádných pochyb, že AMD to s Radeon myslí rozhodně velmi vážně. A ačkoliv narazilo v poslední době na pár výmolů a RDNA 3 i RDNA 4 nejsou úplně tím, čím měly být, celkově jede AMD stále podle svého hlavního plánu jistých pomalých skoků a pokroků jako u procesorů ZEN. Byť u Radeon má od počátku zpoždění svého „ZEN“ momentu, protože právě procesory ZEN byly pro firmu prioritou, a tak stejnou strategii u Radeon začalo AMD uplatňovat, až když mělo prakticky třetí generaci ZEN. Ale ty procesory uspěly jsou stále úspěšnější, a tak mohou nyní zásadně financovat rekordní investice do Radeon divize a RDNA. Uvidíme tedy, s čím AMD přijde, kdy fakt že má stále zájem na vývoji pro ni velmi nákladných ale pro hráče cenově rozumných výkonných herních grafik, je samo o sobě výborné a bohužel ne už tak samozřejmé, jako kdysi. Vidíme to názorně u konkurence, která má poněkud jiné zájmy, speciálně ty cenové … každopádně RDNA 4 by měla dorazit do konce roku a RDNA 5 s novou generací high endu Radeon pak o rok později.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|