Nejen optimalizace, ale i konkrétní aplikace nových technologií, to vše slibuje AMD do ještě více her.
Asi se shodneme, že v ještě nedávné minulosti, tak 3-4 roky zpět, bylo AMD-ATI ve hrách v podstatě neviditelné a téměř nečinné. Na rozdíl od konkurence, která i když třeba daná hra neměla v podstatě žádné optimalizace natož nějaké zajímavé technologie, probíhala spolupráce na hře jinak a loga NV jsme tak viděli skoro v každé druhé hře. Že to marketingově mělo slušný dopad, nelze popřít. Ostatně ještě dnes si stále část uživatelů naivně myslí, že to co platilo tehdy, platí stále a že tedy NV je stále lepší a podporuje a spolupracuje s vývojáři her více než AMD. I když to už tak 2-3 roky ve skutečnosti neplatí.
Situace na trhu se totiž změnila. NV architekturou FERMi se výrazně a cíleně odklonila od předně herního návrhu svých grafik, k čemuž položila základy už o něco dříve, když vyměnila ředitele vývoje. Místo herního nadšence a fandu do herních technologií, přišel profesor z univerzity a vědec a vývoj tak šel tímto směrem. A to i proto, že NV věděla, že na běžném spotřebním trhu s grafikami jí čekají potíže. Nástup integrovaných grafik v procesorech, které rychle a postupně nahradí velkou část levných spotřebních herních grafik a velký ústup z konzolového trhu jí zkrátka nedal jinou možnost. Ostatně před lety měla NV 70% podíl na diskrétních grafikách, které tvořily velkou část trhu. Dnes už diskrétní grafiky tvoří jen 1/5trhu a to se bavíme o všech neintegrovaných grafikách a podíl v diskrétních grafikách klesl u NV na ale stále slušných 60%. Jenže celkový podíl NV na grafickém trhu a počtu vyrobených a používaných GPU klesl z více než 30% před 3-4 lety na méně než 15% letos. A je jasné, že se to muselo odrazit i v podpoře vývojářů a her a asi se všichni shodneme, že NV je dnes na DX11 poli ve hrách vidět podstatně méně než před lety.
NV se také v oblasti podpory her a vývojářů začala více soustředit na ARM platformu a podporu svých TEGRA řešení. Dalším problémem je pro ní obecně multiplatformní vývoj her a jejich engine, které jsou dělány jak na velké konzole tak pro PC. Jenže v této oblasti už u současné generace konzolí má navrch AMD-ATI, které má svá GPU ve 2 ze 3 velkých herních konzolí. Aktuálně už je na cestě nová generace a tam je situace pro NV ještě horší, protože všechny tři velké konzole obsadilo AMD a ve dvou má navíc rovnou aktuální GCN čipy. A to dává AMD přirozenou výhodu, že mnoho nových už i aktuálních her, jejichž enginy už počítají s novou generací konzolí, budou automaticky optimalizovány na GCN čipy AMD, tedy HD 7000/8000 grafiky. A to včetně mnoha technologií, což samozřejmě výkonu konkurenčních grafik GF nepřidá. I v tomto směru dává smysl nové prohlášení AMD o další podpoře vývojářů a dalším optimalizacím pro Radeon grafiky ve stále větším počtu nových her, které optimalizace budou mít.
AMD se také doposud příliš nechlubila logem ve hrách. Asi mnozí víte dobře, že v poslední době vyšla řada her, které reálně mají optimalizace a technologie "by AMD", ale jen několika málo z nich se objevilo přímo ve hře logo AMD. Rozhodně další nepříliš dobře zvládnutá marketingová činnost ze strany AMD, ale dobře víme, že marketing je něco, o čem se u AMD nedá už nějakou dobu příliš hovořit. Konkurence tak má v podstatě neomezený prostor k žití i z minulosti. AMD by nyní rádo bylo vidět více. Samozřejmě logo na čipu nebo ve hře je nám většině ukradené, protože to nám výkon nezvýší, ale oznámené další optimalizace a technologie do mnoha her už nás zajímají více, protože ty výkon podstatně ovlivňují. A nejsou to technologie, které jsou vázány jen na HW AMD, mající za cíl komplikovat konkurenci život, ale technologie, které skutečně věci vylepšují a optimalizují a jsou přínosem pro uživatele.
Asi jste si všimli, že se v mnoha novějších DX11 titulech AMD Radeon HD 7000 grafikám velmi daří a výkonově pro ně často nejsou GTX 600 vůbec soupeři - i proto jsou některé hry v určitých testech záměrně vynechávány, nebo je hodně laborováno a snižováno nastavení, aby se optimalizace neprojevily v testech grafik naplno. Někteří recenzenti jdou dokonce tak daleko, že schválně místo aktuálních her používají i 4 roky staré DX9/10 tituly, což v kombinaci s aktuálními GK určenými pro současné a budoucí dnes už většinou DX11 hry, nedává moc smysl. Převaha těchto titulů začíná být znát a AMD nově oznamuje, že stejně na tom budou i další 4 očekávané hry. Optimalizací pro GCN a vylepšení o technologie jako jsou například SSAA, HDAO, Global Illumination, lepší stíny, lepší HDR a řada dalších, obdrží i Medal of Honor Warfighter, Hitman Absolution, BioShock Infinite a také zbrusu nový Tom Raider. Aktuálně v těchto dnech na pulty obchodů přichází i od AMD optimalizovaná a vyladěná PC verze Sleeping Dogs (tato hra navíc bude nově i brzy jako BONUS zdarma k novým HD 7900 grafikám místo titulu DIRT ShowDown). Na cestě je také řada dalších titulů, ale jejich optimalizace pro grafiky Radeon už souvisí i s tím, co jsem říkal výše, tedy že hry vznikají multiplatformně a protože nové konzole mají grafiky Radeon, je jaksi optimalizace těchto her automatická. AMD tak toho samozřejmě využije a celé toto oznámení o další podpoře Gaming Evolved, nepřichází rozhodně náhodou a také není jen prázdným marketingovým výstřelem do tmy.
Upřímně řečeno, můžeme být hodně rádi jak za větší aktivitu AMD GE tak za stále přitomnou i když dnes už omezenější aktivitu NVIDIA TWIMTBP na PC, protože díky nim v časech herní technologické stagnace, máme vůbec nějaký technologický vývoj a nasazení nových technologií do her. Doufejme, že to bude pokračovat.
Zdroj: HardwareCanucks.com
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|