AMD se více angažuje ve hrách - spolupracuje a vylepšuje stále více her pro své Radeon GCN grafiky Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 23 August 2012
altNejen optimalizace, ale i konkrétní aplikace nových technologií, to vše slibuje AMD do ještě více her.

 

 

 

 

Asi se shodneme, že v ještě nedávné minulosti, tak 3-4 roky zpět, bylo AMD-ATI ve hrách v podstatě neviditelné a téměř nečinné. Na rozdíl od konkurence, která i když třeba daná hra neměla v podstatě žádné optimalizace natož nějaké zajímavé technologie, probíhala spolupráce na hře jinak a loga NV jsme tak viděli skoro v každé druhé hře. Že to marketingově mělo slušný dopad, nelze popřít. Ostatně ještě dnes si stále část uživatelů naivně myslí, že to co platilo tehdy, platí stále a že tedy NV je stále lepší a podporuje a spolupracuje s vývojáři her více než AMD. I když to už tak 2-3 roky ve skutečnosti neplatí.

Situace na trhu se totiž změnila. NV architekturou FERMi se výrazně a cíleně odklonila od předně herního návrhu svých grafik, k čemuž položila základy už o něco dříve, když vyměnila ředitele vývoje. Místo herního nadšence a fandu do herních technologií, přišel profesor z univerzity a vědec a vývoj tak šel tímto směrem. A to i proto, že NV věděla, že na běžném spotřebním trhu s grafikami jí čekají potíže. Nástup integrovaných grafik v procesorech, které rychle a postupně nahradí velkou část levných spotřebních herních grafik a velký ústup z konzolového trhu jí zkrátka nedal jinou možnost. Ostatně před lety měla NV 70% podíl na diskrétních grafikách, které tvořily velkou část trhu. Dnes už diskrétní grafiky tvoří jen 1/5trhu a to se bavíme o všech neintegrovaných grafikách a podíl v diskrétních grafikách klesl u NV na ale stále slušných 60%. Jenže celkový podíl NV na grafickém trhu a počtu vyrobených a používaných GPU klesl z  více než 30% před 3-4 lety na méně než 15% letos. A je jasné, že se to muselo odrazit i v podpoře vývojářů a her a asi se všichni shodneme, že NV je dnes na DX11 poli ve hrách vidět podstatně méně než před lety.

NV se také v oblasti podpory her a vývojářů začala více soustředit na ARM platformu a podporu svých TEGRA řešení. Dalším problémem je pro ní obecně multiplatformní vývoj her a jejich engine, které jsou dělány jak na velké konzole tak pro PC. Jenže v této oblasti už u současné generace konzolí má navrch AMD-ATI, které má svá GPU ve 2 ze 3 velkých herních konzolí. Aktuálně už je na cestě nová generace a tam je situace pro NV ještě horší, protože všechny tři velké konzole obsadilo AMD a ve dvou má navíc rovnou aktuální GCN čipy. A to dává AMD přirozenou výhodu, že mnoho nových už i aktuálních her, jejichž enginy už počítají s novou generací konzolí, budou automaticky optimalizovány na GCN čipy AMD, tedy HD 7000/8000 grafiky.  A to včetně mnoha technologií, což samozřejmě výkonu konkurenčních grafik GF nepřidá. I v tomto směru dává smysl nové prohlášení AMD o další podpoře vývojářů a dalším optimalizacím pro Radeon grafiky ve stále větším počtu nových her, které optimalizace budou mít.

AMD se také doposud příliš nechlubila logem ve hrách. Asi mnozí víte dobře, že v poslední době vyšla řada her, které reálně mají optimalizace a technologie "by AMD", ale jen několika málo z nich se objevilo přímo ve hře logo AMD. Rozhodně další nepříliš dobře zvládnutá marketingová činnost ze strany AMD, ale dobře víme, že marketing je něco, o čem se u AMD nedá už nějakou dobu příliš hovořit. Konkurence tak má v podstatě neomezený prostor k žití i z minulosti. AMD by nyní rádo bylo vidět více. Samozřejmě logo na čipu nebo ve hře je nám většině ukradené, protože to nám výkon nezvýší, ale oznámené další optimalizace a technologie do mnoha her už nás zajímají více, protože ty výkon podstatně ovlivňují. A nejsou to technologie, které jsou vázány jen na HW AMD, mající za cíl komplikovat konkurenci život, ale technologie, které skutečně věci vylepšují a optimalizují a jsou přínosem pro uživatele.

Asi jste si všimli, že se v mnoha novějších DX11 titulech AMD Radeon HD 7000 grafikám velmi daří a výkonově pro ně často nejsou GTX 600 vůbec soupeři - i proto jsou některé hry v určitých testech záměrně vynechávány, nebo je hodně laborováno a snižováno nastavení, aby se optimalizace neprojevily v testech grafik naplno. Někteří recenzenti jdou dokonce tak daleko, že schválně místo aktuálních her používají i 4 roky staré DX9/10 tituly, což v kombinaci s aktuálními GK určenými pro současné a budoucí dnes už většinou DX11 hry, nedává moc smysl. Převaha těchto titulů začíná být znát a AMD nově oznamuje, že stejně na tom budou i další 4 očekávané hry. Optimalizací pro GCN a vylepšení o technologie jako jsou například SSAA, HDAO, Global Illumination, lepší stíny, lepší HDR a řada dalších, obdrží i Medal of Honor Warfighter, Hitman Absolution, BioShock Infinite a také zbrusu nový Tom Raider. Aktuálně v těchto dnech na pulty obchodů přichází i od AMD optimalizovaná a vyladěná PC verze Sleeping Dogs (tato hra navíc bude nově i brzy jako BONUS zdarma k novým HD 7900 grafikám místo titulu DIRT ShowDown). Na cestě je také řada dalších titulů, ale jejich optimalizace pro grafiky Radeon už souvisí i s tím, co jsem říkal výše, tedy že hry vznikají multiplatformně a protože nové konzole mají grafiky Radeon, je jaksi optimalizace těchto her automatická. AMD tak toho samozřejmě využije a celé toto oznámení o další podpoře Gaming Evolved, nepřichází rozhodně náhodou a také není jen prázdným marketingovým výstřelem do tmy.

Upřímně řečeno, můžeme být hodně rádi jak za větší aktivitu AMD GE tak za stále přitomnou i když dnes už omezenější aktivitu NVIDIA TWIMTBP na PC, protože díky nim v časech herní technologické stagnace, máme vůbec nějaký technologický vývoj a nasazení nových technologií do her. Doufejme, že to bude pokračovat.

Zdroj: HardwareCanucks.com

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 15:59:24

Nebyla tady od ATI/AMD takova akce uz minimalne 2x? Jenom se to potom nikdy nejak neprojevovalo.

Hlavne aby to bylo k necemu a nepribylo nam jenom logo a dalsich 5 vterin nepreskocitelnejch reklam po spusteni hry.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 16:16:11
avatar
Ale projevovalo, jen si to logem neviděl přímo ve hře, ale optimalizace tam byly u mnoha a mnoha her v posledních 2 letech. To je právě ono, GE není jednorázová akce ale program, který delší dobu probíhá, ale AMD jej marketingově nikdy nezužitkovalo, jak by mohlo a jak to dělal konkurence se svým programem a stále dělá ;)

Právě, že se AMD nezmohlo marketingově ani na to pitomé logo v těch hrách na rozdíl od konkurence a jistě souhlasíš, že to logo udělalo konkurenci a dělá jí stále velkou službu u mnoha uživatelů dodnes ;) a to je to, díky čemuž nevíš, že to v těch hrách je, když si neotevřeš oficiální stránky dané hry a nepodíváš se dolu, kde to logo je.

GE od AMD pokračuje zdárně dál, je to jen oznámení dalších titulů s optimalizacemi, které navazují na mnoho před nimi, ale to že běžný uživatel neviděl žádná loga ve hrách je druhá věc, která naštěstí je jen věc selhání maketingu ne programu GE, o to jde. A osobně budu radši, když AMD bude nadále neviditelné logy, ale bude tam mít ty optimalizace jako jsou u mnoha posledních her ...
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 16:54:24

Ano "NVIDIA: The Way It's Meant To Be Played" me naucilo se svojim par vterinovim trvanim casto nepreskocitelnym. Mezi logem enginu, vydavatele a studia nenavidet tyhle "reklamy".

Ale uznavam, ze mezi sirokou verejnosti to melo uspech.

Jo ikonku sem na webu zaznamenal, mezi 10 dalsima vcetne ikon stromotvoricich enginu, vodotekutostnich enginu a hloupost tvoricich enginu. Na krabicich vzadu ve velikosti 1cm taky je, ale v poslednich letech sem se nejak preklonil k digitalni distribuci.

Osobne sem taky radsi kdyz se to moc nevytahuje, ale v ramci konkurencniho boje by ty ikony meli delat o dost vetsi.
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 16:55:16
avatar
Na první pohled to vypadalo jako PR ale je pravda, že několik velkých her ono AMD logo obsahuje. Alespoň je bez zvuku a neřve žádnou otravnou reklamní frázi. Třebav k Shogunovi sedí i barvou .
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 17:24:45

Tohle bych absolutně zakázal. Způsobuje to jen fragmentaci na poli herních titulů, protože zachvíli si budu muset kupovat hry podle toho, který výrobce se na hře podílel (a kterou kartu mám v PC) a ne podle toho co se mi líbí. Pokud je hra vyladěná jen pro jednu značku HW, tak to odporuje variabilitě PC.

Vývojáři mají k dispozici API nezávislé na HW - ať už je to DirectX, OpenGL, OpenCL atd. a to mají používat. Výrobci HW mají mít snahu, aby to s tím API co nejlíp fungovalo a né, že se to bude obcházet a ohýbat na konkrétní HW jak už nám v minulosti předvedla NVidia. Technologie specifický pro jednu konkrétní značku neuznávám vůbec - viz. PhysX.

Pokud chce někdo hry optimalizovaný na HW konkrétní značky, tak ať si koupí konzoli.
Vlastimil91 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD 2012-08-23 18:40:59
avatar
Tak to je hodně dobré
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 18:54:44
avatar
Tak horký to zas nebude, ale snaha se cení. Ono je to těžké podporovat nové technologie když většina her jsou porty z konzolí
A nejvíc podle mě ubližuje gk AMD pochybný software převzatý a záplatovaný ještě z doby samostatné ATi. Já kvůli němu prodal Radeona a přešel zpět k GF. Chápu že ti kdo mají v pc 2-3 nejnovější hry nějak problémy zaznamenat ani nemusí, ale kdo si rád zahraje i starší hry tak zjistí že Catalysty jsou velmi ošidnou věcí kde se třeba jeden měsíc chyba zazáplatuje a za dva další nějakým záhadným způsobem se opět objeví. A dost se to zhoršilo počátkem tohoto roku kdy na jedny opravdu funkční připadnou tři nestabilní verze.
Podle mě byla fůze AMD a ATi tou nejhorší možnosti protože jde o firmy shodně zaměřené na hw a obě dost opomíjí softwarovou stránku - spojení s NV by maximálně posílilo konkurenceschopnost AMD.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Sleeping Dogs 2012-08-23 21:14:35
avatar
Prekvapenie tohto leta! Snáď si tu čoskoro budem môcť prečítať nejakú pozitívnu recenziu... Hra je na pc perfektne optimalizovaná a aj sa to celé príjemne hraje (s gamepadom samozrejme). Hry na štýl GTA som opustil už dávno (zrejme vekom to bude) a ani True Crime som nikdy nevenoval pozornosť, SD ma ale zastihlo úplne nepripraveného... v pozitívnom zmysle slova...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 21:30:59
avatar
Podpora optimalizace je vzdy dobra věc
dummy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 21:43:01
avatar
A k čemu mi je taková podpora když v NTB na AMD grafiku skoro nenarazím? NTB tvoří většinu trhu s PC a já taky potřeboval výkonný přenosný stroj. Současná generace grafik AMD končí někde na úrovni 7670M a to zrovna velký terno není. Já bych si rád koupil něco od AMD místo od nVidie, ale nemohu, to je pak konkurence. (to samý u procesorů)
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-23 22:42:44

To nasere co? A dvakrát to nasere až se z "optimalizací" stane záměrné snižování výkonu konkurence, protože tak končí spousta těhle vylepšeních výrobcem HW do produktu, který má běžet i na konurenčním HW. Ale stejně se tu najde spousta chytráků, který tomu budou tleskat a považovat to za skvělý.
Ringo1913 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 00:09:21

Pravdu díš bratře Toto od AMD taky moc nechápu. NTB s 77xx nebo 78xx prostě nejsou a ty s 7970M stojí 60K korun. Tyhlety programy, ač na první pohled vypadají pěkně, jsou vlastně úplně proti hráčům a hlavně proti vývojářům. Ono když třeba takový Dirt SD (nevím jestli je AMD evolved) jede stejně dobře na GTX690 jako na HD7850 tak to je už poněkud zvláštní. Něco jako AMD - nVidia devolved
Vlastimil91 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 01:51:57
avatar
dummy: pokud potřebuješ větší grafický výkon tak si kup CLEVO nebo Alienware. S CLEVO v Německu se s HD 7970M a i7 3720QM v pohodě do 45K vlezeš a máš vystaráno
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 11:15:44
avatar
upřímě ... když herní NB tak s HD 7970M ....

ale když PC vyloženě na hry, tak se desktop vyplatí mnohonásobně víc a tam máš Radeonů co hrdlo ráčí
senseye [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 10:45:20

Tady je vidět, že dlouhodobá spolupráce nVidia s vývojáři her nebyla špatnou, ale protože ji nemělo AMD, tak to mnozí odsuzovali jako nespravedlivé a zvýhodňující nVidia grafiky. Pokud se AMD až teď probudilo, tak to neznamená, že je spolupracování na hrách špatné, ale že nevyužili čas, kdy nVidia už tak činila. Místo toho se AMD zmohlo jen na osočování optimalizace od nVidia.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 11:14:57
avatar
kdyby se AMD zmohlo alespoň na to osočování, dalo by se o nějakém marketingu mluvit, ale ono se nezmohlo ani na to Buďme rádi že teď v posledních 3 letech AMD skutečně něco dělá a je to na těch hrách videt, i když tam nejsou všude ta loga, alespoň zbytečně nekacá a maká ...
borisov [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Alan Wake 2012-08-24 22:35:27

Na Amd blogu se píše, že Alan Wake funguje i na Eyefinity, také hru chválí, hra přináší zvláštní epizody. Asi se Amd na hře také podílelo, jinak by se tím nechlubili na svém blogu. http://blogs.amd.com/play/2012/02/14/alan-wake/
Asi to nebude špatná hra, viz Metacritic http://www.metacritic.com/game/pc/alan-wake. Mám ji ze Steamu a atmosféra je opravdu mrazivá.
senseye [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-24 22:45:09

Pro mě je záhadou, proč Alan Wake tady dostal tak nízké hodnocení. I když nevyužívá moderní DX11 a jiné technologie, vypadá dobře a hlavně atmosféricky. Samozřejmě plus dobrý příběh.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-08-26 22:02:54
avatar
Jednému som sa naučil: Nikdy úplne never hodnoteniu
Veľa hier ktoré dostali vysoké hodnotenie sa nakoniec ukázali ako katastrofa (či už mizerné AI, blbá kamera, nemožnosť nastaviť ovládanie ....) A naopak hry ktoré nemali vysoké hodnotenie sa nakoniec ukázali ako dobrá voľba. Taký Max Payne 3 je hrateľnosťou a debilnou kamerou u mňa adept na prepadák roka
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 699x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 471x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 955x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1196x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1515x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1342x
Komentářů: 6